ایران چگونه می‌تواند باعث نابودی اقتصادی امارات و عربستان شود؟/ مناطق استراتژیک سعودی‌ها را که در تیررس ماست، بشناسید

بورس دوبی یکی از مهم ترین شاخصهای اقتصادی آسیا است و در صورتی که تهدیدی امنیت این شهر را به خطر بیندازد، ما شاهد کاهش سریع این بورس خواهیم بود. این امر به معنی ورشکستگی بانکهای دوبی است.

ایران چگونه می‌تواند باعث نابودی اقتصادی امارات و عربستان شود؟/ مناطق استراتژیک سعودی‌ها را که در تیررس ماست، بشناسید

به گزارش خبر فوری ، روابط ایران و عربستان و ایران و امارات در چند ماه اخیر نسبتا تغییر کرده است. عربستان به طرق مختلف درخواست مذاکره با ایران داده است. مدت کوتاهی پیش، عبدالله المعلمی، نماینده عربستان در سازمان ملل متحد در سخنرانی خود در مقر سازمان ملل گفت که عربستان به دنبال جنگ با ایران نیست و زمان آن فرا رسیده که جنگ یمن فروکش کند و به پایان برسد. المعلمی همچنین خواهان تعامل سازنده با ایران شد.

همچنین امارات متحده عربی دست دوستی به سمت ایران دراز کرده است، به طوری که حدود یک ماه پیش، یک «هیات صلح» را به ایران فرستاد تا درباره مسایل اعلام نشده با طرف ایرانی وارد گفت‌وگو شوند.

اما علت این تغییر رفتار چه بود؟ همان زمان هم بسیاری از رسانه های عربی وغربی ناامیدی این کشورها از آمریکا را علت این چرخش دانستند. المیادین لبنان طی تحلیلی تاکید کرد که بزرگترین علت این اتفاق این است که اکنون به امارات ثابت شده که آمریکا به هیچ وجه توان دفاع در مقابل متحدانش در منطقه را ندارند. در واقع امارات و همچنین عربستان از متحدین دیرین خود یعنی آمریکا دلسرد شده و به همین دلیل، ترجیح می‌دهند دست دوستی به سمت ایران دراز کنند( اینجا بخوانید ).

اما اکنون پرسش این است که هرگونه تهدید و اقدامی توسط ایران چه آسیبهای اقتصادی و سیاسی و دفاعی به عربستان و امارات می‌زند و به طور کلی، کدام مناطق استراتژیک عربستان و امارات در تیررس موشکها و ناوهای ایرانی است؟

عربستان و خط لوله نفت و گاز شرق به غرب

بزرگترین نکته ای که در مورد عربستان وجود دارد مسیر انتقال انرژی این کشور است که به لحاظ سوق الجیشی در تیررس نیروهای ایران است. عربستان یکی از بزرگترین صادر کنندگان نفت است که اخیرا در زمینه گاز هم گامهایی جدی برداشته و تبدیل به یکی از بزرگترین صادرکنندگان گاز در منطقه شده است( اینجا بخوانید ).

لوله های انتقال گاز عربستان از شرق به غرب این کشور کشیده می‌شود. این خط لوله از بندر ینبع در دریای سرخ شروع شده و تا شهر بقیق در غرب عربستان و در نزدیکی خلیج فارس ادامه دارد. هر دو منطقه به نوعی در دسترس ایران قرار دارند. ایران در دریای سرخ و خلیج فارس حضور فعالی دارد و به سرعت می‌تواند با موشکهای بالستیک دوربرد و میان بردش به این مناطق آسیب بزند.

در مورد نفت، این خطر بیشتر هم است. خط لوله نفت عربستان (در شرق این کشور) به جز مناطق فوق الذکر از بقیق تا بندر رأس تنورة در خلیج فارس و دریای عمان هم پیش رفته و از آنجا توسط نفتکش‌ها به سایر مناطق دنیا می‌رود. اگر نفت به خوبی مسیر خود را تا رأس تنورة طی کند، تازه مشکل اصلی ظاهر می‌شود. نفتکشها و کشتی‌های حامل نفت، باید از این بندر امتداد خلیج فارس و دریای عمان را طی کرده و بعد به اقیانوس هند برسند.

اگر نفتکشها مستقیما از سواحل شرقی عربستان یعنی بندر ینبع بخواهند حرکت کنند باید دریای سرخ را به سمت جنوب رفته و از تنگه باب المندب عبور کنند. هر دو تنگه یعنی هرمز و باب المندب در اختیار ایران هستند. اولی مستقیم و دومی به علت اتحاد و نفوذ ایران در یمن.

امارات و بنادری که با یک بمب می‌توانند ورشکسته شوند

اما امارات؛ این کشور عربی به مراتب بیشتر از عربستان در خطر است. تقریبا تمام بنادر مهم این کشور در حاشیه خلیج فارس قرار دارند. به جز نفت و گاز، بسیاری از کالاهای لوکس و تجاری از بنادر این کشور وارد شبه جزیره عربستان شده و از این منطقه خارج گشته و به کشورهای مختلف به خصوص هند وارد می‌شوند.

با نگاه به جدول فوق، می‌توان گفت که بنادر مهم الشارجه، دوبی، ابوظبی، العجمان، راس الخیمه، فجیره، خور فکان، الخساب و... همگی در سواحل خلیج فارس قرار دارند. به جز، کشتی‌رانی در این بنادر، فرودگاههای مهمی هم در این مناطق وجود دارد. به نقشه زیر نگاه کنید.

مشخص است که فرودگاه العین، دوبی، شارجه، فجیره و ابوظبی در سواحل خلیج فارس قرار داشته و برای حرکت آسان از مرز هوایی ایران یا آسمان خلیج فارس عبور می‌کنند. برخی از این فرودگاهها مثل فجیره محل نقل و انتقال بسیاری از کالاهای اساسی و تجاری بوده و موقعیت استراتژیک آن به نحوی است که می‌تواند به راحتی توسط پهبادهای ایرانی تهدید شود.

فارغ از مساله نقل و انتقال، نباید فراموش کرد که شهرهای امارات بزرگترین مراکز تجاری و اقتصادی خاورمیانه هستند و بسیاری از ثروتمندان عرب پول خود را در بورس و بانکهای دوبی سرمایهگذاری می‌کنند. بورس دوبی یکی از مهم ترین شاخصهای اقتصادی غرب آسیا است و در صورتی که تهدیدی امنیت این شهر را به خطر بیندازد، ما احتمالا شاهد کاهش سریع این بورس خواهیم بود. مشخص است که این امر به معنی ورشکستگی بانکهای دوبی و خروج سرمایه از مراکز تجاری و بانکهای امارات است.

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 25
  • ایرانی
    0

    چرا بجای ابادی اقتصاد ایران برای نابودی همسایه ها نقشه می کشید؟!!! چرا تنها هنرتان شده تهدید و ارعاب ...

    نظرات شما -
    • محسن
      0

      چرند نگو همین همسایه ها هستند که کمر به نابودی ما بستند

    • ناشناس
      0

      درودبرتودوست عزیز خوب گفتی نقشه هرکه راکسی بکشه میشه قاطل خودش

  • محمد
    0

    این همه ابادی و ارزونی رو نمی ببینی مردم دارن له میشن = علی برکت ال۰۰۰

    نظرات شما -
    • رضا
      0

      اشتباه نکن برادر. آل سعود نشان دادند که وقتی از در صلح به آنها وارد شوی حتی حرمت حج را هم بخاطر نابودی ایرانیها لگدمال میکنند. مگر یادتان رفته که همین عربستان و امارات در کنار اسرائیل مخالفین سرسخت برجام بودند. نکنه نمی دانی در جنگ 8 ساله ای که صدام به ایران تحمیل کرد و حدود 200000 شهید برامون به یادگار گذاشت بجز سوریه و لبنان همه کشورهای عربی حامی صدام بودند. واقعیت یک چیز بیشتر نیست. یا باید نوکر آمریکا باشی و مثل همین نوکرها ثروت کشور را به آمریکا بدهی و در عوض هم دین های خودت در سوریه و لبنان و یمن و سودان و ... را با سلاحهای آمریکایی که خریده ای بکشی و یک رفاه نسبی دنیایی داشته باشی. یا خود را تا میتوانی قوی کنی تا به قیمت تحمل شرایط سخت اقتصادی از مسلمانان مظلوم دنیا حتی در مقابل آمریکا حمایت کنی و عزت اسلام را به اندازه توانت حفظ کنی. به زندگی پیامبر و امامان نگاهی بیانداز و ببین چقدر در زمان خود به دنبال رفا بوده اند. ای شیعه ای سنی از پیامبر (ص) و علی (ع) زیستن را بیاموزید. البته این را اول باید مسئولین بیاموزند که خود دنیاطلبی را مشق میکنند و ملت را به اشتباه انداخته اند.

  • مهدی
    0

    داریم از گرسنگی و اوارگی و بدبختی دست و پا میزنیم دوستان فکر زدن لوله گاز و نفت هستن کاش یکی پیدا میشد یک هزاروم به فکر مردم خودش باشه خدا لعنت کنه هر چی مسئول خودخواه و بیشعوره

  • ملت
    0

    همه حرفهات درست ولی ایا بفکر تخریب دیگران بودن تا خودمون رو بالابکشیم کار درستیه؟حق دارید اسم کشورمون اسلامه دیگه اقایون اربابان و ریس ها دزدی میکنن چرا دزدان خودتون رو تخریب نمیکنید که ویلاهای انچنان دارن و حقوق های نجومی میگیرن چرا کسایی که از اسم اسلام وارد شدن و با اسم تحصیل و پیشرفت خارج میشن راستی از خاوری چه خبر؟باستی هیلز چطوره پراید شصت میلیونی و خونه متری خدا تومان چی میگه کاش کمی بفکر ملت و کشور خودمون بودیم یعنی وجدانتون راحت میخوابه که دزدی واختلاس و چپاول میکنید حق مردم بدبخت وکارتن خواب و زحمت کش رو میخورید واقعا وجدانتون راحت میخوابه که حق کارگری رو میخورید که نمیدونه چطور زندگیش رو سر کنه؟لعنت الله علی قوم الًظالمین

  • ال
    0

    مردم رو بیچاره کردید حالا نوبت کشورهای دیگه است اینو خوندم خوب فهمیدم چرا کلا دنیا نطر منفی در مورد ما دارن خدایش حق دارن خدا بندگانشو خوب میشناسه که شما رو اسیر ......

    نظرات شما -
    • مهرداد
      0

      مردم يعني زير بار زور امريكا باشن نخواستيم اقا.در ضمن مملكت ما كم شهيد جوون نداده.

  • هموطن
    0

    برادرعزیز برو تحقیق کن ببین این همسایه های خوب جنوبی ماچقدرضربه به اقتصادایران زدندودارن میزنن وچه دشمنی باما میکنن ایران همیشه ازخوددفاع کرده

    نظرات شما -
    • ملت
      0

      دفاع کردن امر طبیعی هر جانداری در برابر هر درنده ایی هه اما میخوام بدونم اختلاس و دزدی وچپاول هم جزو دفاع محسوب میشه؟اگر ملت راضی باشن جونشون رو هم میدن نه یه عده خاص کاملا رفاه زندگی رو دارن غصه کارو ازدواج ونداری و زمستونی تابستونی رو ندارن یه عده کثیر دنبال یه لقمه نون باشن زمانی ادم عرق ملی پیدا میکنه که هم وطنش هم مث خودش در همون حد اندازه خودش باشه باقیش چرت پرت هه که از اب گل الود ماهی برا خودشون میگیرن

  • سام
    0

    توجه داشته باشید در دنیا علم امروزی کار با ارهاب ،موشک بالستیک حل شدنی نیست هر کس زنگ تر فهمیده تر باشده برنده است بچه کوچک هم می تواند تفنگ دستش بگیرد پنجاه تا هر تعداد نفربه خط کند منطق بزرگترین نعمت است که فعلا در برنامه دولتمردان ......

    نظرات شما -
    • عرفان
      0

      سلام.من تعجب میکنم .چراماخودمون مقصره تمام این مصیبتهانمیدانیم..چون اگه ملت یاهمون مردم نباشن کی این دزدهاروانتخاب میکنه؟ها؟مقصره اصلی خودمون هستیم .وقتی که وقت رای دادن بشه مردم صف میگیرن انگاراگه طرف رای نده آخرالزمان میشه .انگاراگه رای ندیم تمام امتیازات زندگیشوازش میگیرن..اونم چه امتیازاتی .امتیازفقر.بدبختی .بیچارگی .ازچی میترسیم که اگه نریم رای بدیم اونچیزروازمون میگیرن.میدونیم طرف دزده ها.ولی بازم میریم رای میدیم.من تنهارییس جمهوری که توعمرم دیدم واسه خداومردم اومد.احمدی نژادبود.وبس .احمدی نژادازجنس مابود.اون فقروگرسنگی رواحساس کرده بود.بخاطر همین دلش واسه مملکتش واسه مردمش میسوخت .وقتی دیدی رییس جمهوری توکاخ میشینه باورکن اون بفکرمردم فقیرنیس ..روحانی یاهمون فریدون بروببین خودش وبچهاش توچه نازونعمتی زندگی میکنن ..خودش توکاخ .خانوادش توکانادا..بنظرتون این دیگه بحالش میسوزه من چی میخورم چی نمیخورم.بخدازن همسایمون بچه یتیم داره .اونم قدونیم قد.زن میره آهن وضایعات جمع میکنه .پلاستیک زباله مردم روپاره میکنه ازش قوطی وشیشه .جمع میکنه ..این ظلم نیس..بعددم ازاسلام ودین میزنن این آقازادها..یکم انصاف داشته باشین..ان حسابکم عصیر.یوم الحساب .

  • ناشناس
    0

    خدانکنه جنگ درگیری بشه امیدوارم تواین منطقه همیشه صلح برقرارباشه موش چیه یه حیوانه کوچکیست اگردمشو گرفتی برمیگرده یه دونه گازمیگیره ومیدونه کشته میشه امریکا که ابرقدرته چه کرده باهرکشوری درگیرشده یکی پیداشده کمک اون کشورضعیف کنه موشک تمام میشه عمرتمام میشه بچه های ماودیگران اینده سازندمهم تاریخ بشراست هرچه تاریخ بگه مهمه،میدونیم کشورهای ماضعیفند زورشان بمانخاهدرسید بهرنهو صلح دوستی خیلی مهمه سرمون تولاک خودمون باشه ومواظب دشمن باشیم

  • ناشناس
    0

    همسایه کمربه نابودیه ما نمیبندند اول کشورما دربرابرکشورهای همسایه جای بسیارخوبی قرارکرفته ملتمون خوب مهمان نوازدوست دارند به کشورماصفرکنند مثل قدیم ماراودست دارند درصورتی که ماتهدیدشان نکنیم بگذریم ازعال صعود بقیه همه خوبند همون عربستانم دولتش بادولت ما اختلاف نظرهایی دارنده دومردم نه ،،وسیله دفاساخنتش خوبه بسیارخوب نه به رخ همسایه بکشی اونم مرده خودش نیست میره باروس اروپا امریکا قراردادخریدش که هیچ بلکه ساخت کارخانشو میبنده اونهاهم انسانندنادان که نیسندن دوستان براتعدادی هرچندملیون ساخت سلاح ازکوره نباید بیرون رویم عزیزان ،بخاطرهمین تهدیدها دردنیا رومابسته شده داریم بهم دروغ میگیم فقیرشده ایم سفرهاخالی پول اب برق بیمه اجاره بهاتوش موندیم اجاره بهاتا سال قبل 6برابرشده ،،خداحافظ ،،کسانی مه شکمتوت توپه فکربیچاره هاباشین اختلاسیها

  • ناشناس
    0

    سلام ،به امیدسرعقل امدن دولت ومسعولین ماامیدواریم باصلح دوستی باتمام دنیا رابطه خوب وخداپسندانه ایی راهشو پیدا کنند نه باتهدیدموشک بمب هواپیماجنگی باجنگ تهدیدصلح برقرار نمیشه حطابالحن تند بیچاره شدمردم دولت ومسعولین تاابددارن بخورندعشق کنندباسرمایه مردم خدابدادتون برسه یانرسه خودش میدونه ،اینقدردنیا وبخوصوص همسایه هاراتهدیدنکنید خداییم وجودداره کشورهای همسایه مارچه تهدیدی کردن کجا چی گفتن

    نظرات شما -
    • محست
      0

      چقدر شما کوته فکرید به خدا نمی بینید میخوان ما رو نابود کنند.این دنیا یه جنگل واقعی هست ضعیف باشی میخورنت

  • Moein
    0

    ایران زیادی گنده قوزه عرضه کاری نداره ضمنا هرچی اخبار تو رسانه های داخلی میگن مصرف داخلی داره از ریشه دروغه. عربستان تک تنها ده تا ایران میخره میفروشه.

    نظرات شما -
    • ایرانی
      0

      درود بر تو ای وطن پرست سعودی. وظیفه تو در قبال دولتت در عربستان بخوبی انجام می دی.

  • کاربر ناشناس
    0

    ایران تنها کشوری است که مستقل عمل می کند به کوری چشمان دشمنان خارجی و داخلی هر اوباشی که قصد سوء به این کشور و ملت داشته باشند در نطفه خفه می کنیم مطمئن باشید بدبخت عربستان و امارات دو کشور فتنه انگیز اسیا هستند و اگر بخواهند دست درازی کنند حتما زیر چمکه سربازان اسلام له خواهند شد اینها کی آدام بودند که حالا باشند

  • شایان فر
    0

    واقعا که چقدر بعضی از ما مردم کوته نگر هستیم. اخه عزیز من مشکلات اقتصادی در داخل چه ربطی به اقتدار بین المللی مون داره؟ چرا عادت کردیم همه چیز رو با هم قاطی کنیم؟ نقاط ضعف مون رو نقد کنیم, به نقاط قوت مون افتخار کنیم. تو این دنیا اگر ضعیف باشی استثمارت که می کنن بماند بلکه درسته قورتت می دن. ضمنا یادمون نره بسیاری از مشکلات و تنگناهای الآن کشورمون بصورت مستقیم یا غیرمستقیم زیر سر همین کشورهایی هست که تو این خبر اسمشون اومده

  • yas
    0

    شما چرا همش به فکر نابودی دیگران هستید هیتلر تو جبببتون می‌گذارید.

  • میهنم اباد
    0

    کاش میشد یه جزیره درست میشد که این جنگ طلبها رو میفرستادیم اونجا باهم میجنگیدن مردم ایران هم با تمام دنیا دوست و برادر میشند مثل انسانهای ازاد و برادر نه مثل وحشی های ادم کش عینهو داعش و طالبان اینها انسانند عقل دارند خدارو نمی بینند همین یمن رو بیچاره کردند عامل کشته شدن این همه زن و بچه همینا هستند بسه میخوای کجا رو بگیری دنیای مردم رو نابود کردید دین مردم رو از بین بردید با این همه دزدی و اختلاس و حبس و زندان به اسم دین

  • بدبخت منطقه
    0

    اولا شماهیچ غلطی نمیتونیدبکنیدچون سازمان ملل هست واگه قرارباشه هرکسی هرکشوردیگری روبزنه که دنیاهرج ومرج میشدثانیابجای جنگ وخریداسلحه مثل امارات فکرکنیدوبزارید مردم بدبختتون خوشبخت بشن نه بجاش ازجنگ حرف بزنید.لعنت به شما که ماروباهمه دنیا دشمن کردید خدا ازتون نگذره وبه امید نابودی تون.

  • بابک
    0

    اگر چابهار و بنادر دریای عمان توسعه پیدا کنه و ورود کالا به کشور بدون واسطه دبی باشه هم اشتغالزایی چندبرابر میشه هم امارات جرات اینقدر دشمنی با ایران رو نداره

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها