ایران و عربستان چراغ خاموش به سمت صلح پیش می‌روند؟/ نفت؛ مهره کلیدی در روابط ریاض-تهران

وزیر نفت ایران بیژن زنگنه در هفته انرژی روسیه در مسکو با همتای خود از عربستان سعودی، عبدالعزيز بن سلمان دیدار کرد.

ایران و عربستان چراغ خاموش به سمت صلح پیش می‌روند؟/ نفت؛ مهره کلیدی در روابط ریاض-تهران

به گزارش خبر فوری ، اسپوتنیک روسیه به نقل از زنگنه نوشت: "من پیش وزیر انرژی عربستان سعودی در مسکو رفتم و به او گفتم که بیش از 22 سال با هم دوست بودیم و مشکلی برای ملاقات با او نداریم. با همه مردم منطقه دوست هستیم و آنها نباید ما را دشمن خود بدانند. دشمن مشترک ما خارج از منطقه است".

اختلاف ایران و عربستان در ماههای اخیر به شدت بالا گرفته است. در اواسط ماه سپتامبر، تأسیسات نفتی عربستان سعودی از هوا مورد حمله قرار گرفت و این کشور بر اثر این حادثه بیش از نیمی از ظرفیت تولید خود را از دست داد. مبارزان حوثی یمنی مسئولیت این حمله را برعهده گرفتند، اما ایالات متحده دخالت آنها را زیر سوال برد و مقامات ایرانی را برای آنچه اتفاق افتاده مقصر دانست. تهران این ادعاها را رد می کند.

عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان در رابطه با این حملات در مصاحبه با سی ان ان گفت: "ما ایران را مقصر می دانیم زیرا هواپیماهای بدون سرنشین و موشک های پرتاب شده به تاسیسات عربستان سعودی ساخت ایران بوده است."

الخلیج الجدید: مقدمات صلح فراهم شده است

الخلیج الجدید طی مقاله ای به این موضوع پرداخت که بر اساس اظهارات اخیر بن سلمان در مصاحبه اش با CBS آمریکا و تاکید بر اینکه قصد جنگ نظامی با ایران ندارد احتمالا مسیر صلح ایران و عربستان هموارتر شود. از نظر الخلیج الجدید مذاکره وزرای نفت ایران و عربستان اولین قدم و مهم ترین قدم در این مورد بوده و می‌تواند گام‌های بعدی را در پی داشته باشد؛ چرا که موضوع نفت و آرامکو جدی ترین مساله ایران و عربستان بوده و هست.

الخلیج الجدید به حرفهای روز چهارشنبه محمد جواد ظریف (وزیر امور خارجه ایران) هم ارجاع دهد که تاکید کرد از هرگونه تعاملی با همسایگان و به خصوص عربستان در صورت تغییر رفتار استقبال می‌کند.

چرا عربستان به صلح احتیاج دارد؟

طبق گفته اورشلیم پست، عربستان بعد از اتفاقات اخیر پیامی مخصوص به ایران فرستاده که شرایط فعلی را مشخص می‌کند.

بن سلمان بارها از آمریکا خواسته به کمک این کشور بیاید. آمریکای ترامپ اما اکنون در اوضاع ملتهبی به سر می‌برد. ترامپ در خطر استیضاح است و قضیه قتل جمال خاشقچی بار دیگر آمریکایی‌ها را علیه عربستان شورانده است. قبلا هم رسانه‌های مختلف از این نوشته بودند که آمریکا علاقه ای به درگیری نظامی در خاورمیانه ندارد.

در این شرایط، عربستان خود را تنها می‌بیند. جمهوری اسلامی ایران همواره از علاقه خود به ایجاد روابط دوستانه با همه همسایگان ازجمله عربستان سعودی سخن گفته بود. بارزترین این اظهارات در سخنرانی اخیر رئیس جمهور روحانی متبلور شد که در سازمان ملل از "ائتلاف امید" سخن گفت و مقامات کشورهای حاشیه خلیج فارس را دعوت به همکاری و تشکیل اتحاد جهت حفظ امنیت خلیج فارس کرد(درباره علل روی آوردن عربستان به صلح با ایران آوردن اینجا را بخوانید).

چرا ایران به صلح احتیاج دارد؟

بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران، روز یکشنبه ۱۴ مهر، از خروج کامل شرکت ملی نفت چین (CNPC) از قرارداد توسعه فاز ١١ میدان گازی پارس جنوبی خبر داده بود. وی همچنین اعلام کرد که فاز ١١ پارس جنوبی به طور کامل توسط شرکت پتروپارس توسعه خواهد یافت.

طبق گفته زنگنه پارس جنوبي بزرگ‌ترين ميدان گازي جهان است. اين ميدان كه بين ايران و قطر مشترك است حدود 51 تريليون مترمكعب ذخاير گازي دارد كه 36 تريليون آن قابل برداشت است. از اين ميدان بيضي شكل، 85 درصد آن متعلق به قطر و 15 درصد آن متعلق به ايران است اما با وجود شيب حدود 20 درصدي آن به سمت قطر برداشت از آن به سختي انجام مي‌شود. بنابراين هر گونه تاخير در بهره‌برداري فازهاي اين ميدان، در نهايت به ضرر كشور خواهد بود.

زنگنه از این گفت که شاید هندی‌ها جایگزین چین شوند ولی با این حال، نباید فراموش کرد که رابطه خوب سیاسی در شرایط فعلی با عربستان در زمینه نفتی بیش از پیش می‌تواند کمک کننده ما باشد.

نیویورک تایمز:‌ ایران و عربستان در سکوت به سمت مذاکره پیش می‌روند

نیویورک تایمز در گزارشی که مدتی پیش نوشت تاکید کرد که خودداری دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا از دادن پاسخ نظامی به ایران «تعهد آمریکایی‌ها به امنیت عربستان، که در دهه‌های گذشته جوهره اصلی طرح‌های راهبردی خلیج فارس محسوب می‌شده را در نزد سعودی‌ها زیر سوال برده است». به همین دلیل، واسطه های بین ایران و عربستان بیش از پیش شده اند.

طبق گفته نیویورک تایمز، مقامات دولتی عربستان گفته‌اند بغداد و اسلام‌آباد پیشنهاد کرده‌اند که واسطه گفتگوهای میان تهران و ریاض شوند اما این‌که بر اساس خواسته‌های محمد بن‌سلمان عمل کنند، را رد کرده‌اند.

از نظر این وبسایت آمریکایی، ایران و آمریکا بیش از پیش به صلح نزدیک شده اند. در این راستا تحلیل‌گران می‌گویند هرگونه توافق میان ایران و عربستان نتایج گسترده‌ای را در منطقه به همراه خواهد داشت و به صورت مشخص به تضعیف سیاست واشنگتن برای منزوی کردن ایران خواهد انجامید.

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 4
  • ناشناس
    0

    چگونه به آل سعود می شود اطمینان کرد؟؟؟!!! --- به رژیمی که حدود دو قرن با خیانت پیوسته به جهان اسلام و جنایت علیه کشورهای این جهان برای صهیونیسم و استکبار جهانی نوکر و غلام حلقه به گوش بوده کدام انسان مسلمان عاقل می تواند اطمینان کند؟؟؟!!! اگر به گرگ درنده ی خون آشام می شود اطمینان کرد به این رژیم که جهان اسلام را بنفع دشمنان قسم خورده ، این جهان را غرق در خون و ویرانی کرده اند نیز می شود اطمینان کرد؟؟؟!!! باید مردم مسلمان عربستان برای رهایی از یک تاریخ خیانت و جنایت این حاکمان سفاک ، برای رهایی کشور خود از اسارت این خاندان جنایت پیشه ی خیانت کار و رهایی از دین فروشان حامی این خاندان و باز گرداندن ثروتهای خود که آل سعود حدود دو قرن به چپاول برده است عاقلانه یک بار و برای همیشه به چاره جویی برخیزند.

    نظرات شما -
    • نگین
      0

      چگونه می شود به ایران اطمینان کرد تقیه را مسلمانان یدک می کشند این همه کشتو کشتار زیر لوای مستشاری را چه کسی انجام داده و می دهد این همه اواره و در بدر از خانه دور مانده کشتار را در سوریه انجام دادند و الان هم در عراق و یمنی‌های بدبخت و فقیر را چه کسی دستاویز کرده هیچ کشوری حاضر نیست بنشیند از کشور همسایه بغلیش به سمتش موشک پرانی بشود هر کشوری باید به کشور خود بر گردد و دست اندازی به هر عنوانی که باشد یک جنایت است در قرن بیست و یکم نمی شودداعیه مدیریت جهانی داشت همه جا در امان نخواهد بود از جنایت و جرم در ضمن این برادر پوتین عشق می کند از جنگ ایران و امریکا این وسط نفت را به همسایگان ایران که قبلاً مشتری نفت ایران بودند الان از او می خرند اوست که بیشترین بهره برداری را ازخاورمیانه را میبرد با این هواپیماهای از دور خارج شده اش که جان چند صد نفر را در ایران در هوا گرفت چه زود مردم به دست فراموشی می سپارند و چشم بر جنایات پوتین می بندد و با کوچکترین وضعیتی باز به دامان برادر پوتین می روند چون ایران جز اموال خود می داند

  • کریمی
    0

    عربستان فعلا کاری از دستش بر نمی آید علیه ایران انجام دهد جنگ با یمن فشار به اقتصاد این کشور اورده ولی نباید به عربستان اطمینان کرد در آینده ولیعهد جوان عربستان ممکنه زمینه ضربه به ایران مهیا کند

  • تعصب
    0

    روایط برای فروش نفت به عربستان جهت بهبود اقتصاد کشور مفید است ولی ضرب المثلی ما ایرانیها داریم وقتی قرار بود پدری فرزندش را نفرین کند میگفت برو پسر جان که نان در هواپیما باشدو تو بدنبال نان بدوی حالا با نابود کردن پالایشگاه ارامکو این پدر سوخته ها به غلت کردن افتاده اند حالا نفت بدهید به عربستان والی نه انقدر که هار شوند بگذارید دنبال ایران له له بزنند

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها