آیا جنگ سوریه باعث بازگشت داعش می‌شود؟ / داستان زنان خطرناک داعش و پرچم‌های سیاه برافراشته شده در مناطق شمالی

حدود ۱۱ هزار نفر از زنان‌ و دو هزار تن از مردان داعشی زندانی در سوریه حضور دارند که ۸۰۰ اروپایی هم در میان آنها دیده می‌شوند.

آیا جنگ سوریه باعث بازگشت داعش می‌شود؟ / داستان زنان خطرناک داعش و پرچم‌های سیاه برافراشته شده در مناطق شمالی

به گزارش خبر فوری ، داعش در حال زنده شدن است. این چیزی است که برخی رسانه ها از آخرین اخبار سوریه برداشت کرده اند. درحالیکه ارتش ترکیه و کردهای سوریه در شمال این کشور با یکدیگر درگیر هستند، خبرهایی مبنی بر اینکه بسیاری از اعضای داعش از کمپهای این کشور فرار کرده اند، مخابره شده است. اردوغان، رئیس جمهور ترکیه این خبر را رد کرده اما برخی رسانه‌ها تاکید دارند که در صورت افزایش درگیریها این احتمال می‌رود که داعش بار دیگر به قدرت رسیده و از آب گل آلود ماهی بگیرد. اما این تحلیل تا چه حدی درست است؟ در این گزارش سعی داریم به این موضوع بپردازیم.

منطقه درگیری و کمپ‌های نگهداری داعش

به نقشه زیر نگاه کنید تا محل کمپهای نگهداری اعضا و خانواده داعشی‌ها و محل درگیریهای شمال را پیدا کنید. در شمال سوریه سه جبهه در حال درگیری هستند. ارتش ترکیه، ارتش آزاد (نیروهای ضد دولتی سوریه) و جبهه دموکراتیک سوریه(کردها). در عین حال 5 پایگاه مهم نگهداری اعضای خانواده داعش و افراد مشکوک به همکاری با این گروه تروریستی در شهرهای درگیر این منطقه وجود دارد.

بیشتر این کمپها در منطقه کردنشین و تحت تسلط نیروهای دموکراتیک سوریه قرار دارند. مشخص است که با افزایش درگیری و تنش در این مناطق، امکان فرار و آزادی این افراد وجود دارد.

طبق گزارش نیویورک تایمز، آمریکا قرار بود 5 کمپ اصلی که نیروهای داعشی در آنها حضور دارند، به خارج از سوریه انتقال دهد. با خروج سریع و بدون برنامه نیروهای آمریکایی از سوریه این طرح نیمه کاره ماند. اکنون این کمپها تبدیل به اتاق باروت شده اند. فرار اعضای داعش از این کمپها به خوبی این اتاق باروت را نشان می‌دهد.

رستاخیز زامبی‌ها؛ بازگشت داعش؛ آری یا نه؟

طبق گفته گاردین حدود 750 نفر از نیروهای داعشی از کمپ شمال شرقی سوریه فرار کرده اند. گاردین در گزارشش تاکید دارد که درگیریهای خشن در شمال و شرق سوریه باعث شده داعشی‌ها و خانواده هایشان که در چند کمپ در این قسمتها حضور دارند، مجددا فعال شوند.

نیویورک تایمز هم تاکید دارد که بعد از آغاز جنگ در شمال سوریه، داعش حداقل دو حمله انتحاری تروریستی در این کشور داشته است: یکی در شهر قامشلی و دیگری در شهر حسکه.

همچنین نیویورکر در گزارشی که نوشته تاکید دارد کردها یکی از اصلی ترین و مهم ترین موانع مقابله با داعش بوده اند اما با خروج آمریکا که متحد اصلی آنها بودند تضعیف شده اند. بسیاری از خانواده‌های داعشی در مناطق شمالی سوریه زندگی می‌کنند. طبق گفته نیویورکر، برخی از این خانواده‌ها در طول حملات چند روز قبل، از ناحیه "عین عیسی" گریخته و طبق گزارش افراد محلی و کردها، برخی پرچمهای سیاه آنان در همان نواحی دیده شده است. پرچمهایی که احتمالا مخفیانه توسط این خانواده ها برافراشته شده و نشان از فعالیت زیرمینی و آمادگی آنان برای شورش دارد.

زنان داعش خطرناکتر از مردان

طبق گزارش دویچه ووله حدود ۱۱ هزار نفر از زنان‌ و دو هزار تن از مردان داعشی زندانی در سوریه حضور دارند که ۸۰۰ اروپایی هم در میان آنها دیده می‌شوند. بسیاری تاکید دارند این افراد از خانواده داعشی ها بوده و نمی توانند خطری برای سوریه داشته باشند اما این اشتباهی مسلم است.

زنان داعشی با تمام قوا عقاید ایدئولوژیک مردان خود را پذیرفته و آن را ترویج می‌کنند. بد نیست برای فهم این نکته به گزارش روزنامه ایلاف از آخرین زنان خارج شده از پناهگاه داعش در سوریه اشاره کنیم.

نویسنده گزارش این زنان را بدین صورت توصیف می‌کند: "داعشی‌های خارج شده از الباغوز خسته و گرسنه به نظر می‌رسند و از شکست این گروه که سرکرده‌های آن وعده یک "خلافت" گسترده را داده بودند، رنجیده خاطر شده‌اند اما علی‌رغم این موضوع برخی از این افراد حاضر به اقرار به پایان داعش نیستند."

او ادامه می‌دهد: "در این میان حدود ۱۰ تن از زنان داعشی خارج شده از آخرین پناهگاه این گروه، به محض مشاهده تجمع خبرنگاران شروع به فریاد زدن کردند، برخی کفش‌های‌شان را در مقابل دوربین خبرنگاران گرفتند و برخی دیگر نیز با سر دادن شعار معروف داعش یعنی؛ "الله اکبر" و "باقیه و تتمدّد" (پایدار، غیر قابل شکست و فراگیر و فاتح) به سمت دوربین‌ها سنگ پرتاب کردند.

یکی از این زنان که در حال انتقال به اردوگاه "الهول" توسط کامیون‌های نیروهای کرد سوریه بود، گفت: انتقام خواهیم گرفت؛ خارج شدیم اما فتوحات جدیدی در آینده وجود دارد."

ایلاف در این گزارش، واکنش زنان را چنین ادامه می‌دهد: "زنان داعشی صبح خروج از الباغوز نسبت به سپری کردن شب در فضای باز و بدون پوشش و همچنین توقیف گوشی‌های همراه و وسایل الکترونیکی‌شان توسط نیروهای سوریه دموکراتیک اعتراض کردند. اما زنان داعشی دیگر نشسته و منتظر حرکت اتوبوس‌ها بودند. در بین آنها "ام محمد" (۴۷ ساله) که اهل الأنبار عراق است حضور داشت و به خبرنگاران گفت: به اذن خداوند منتظر پیروزی خواهیم بود. افراد پست و ترسو خارج شدند و ما نیز خارج شدیم، چراکه باری بر دوش مردان بودیم. وی درباره محل حضور همسرش نیز گفت: چه زنده باشد و چه مرده، خدا را شکر می‌کنم."

این گزارش به خوبی خوی و خصلت داعشی‌ها را توصیف کرده و نشان می‌دهد که در صورت به هم خوردن اوضاع این زنان تا چه حد می‌توانند خطرناک باشند.

استراتژی داعش چیست؟

پروفسور ووتریچ (استاد دانشگاه و صاحب تالیفاتی در زمینه خاورمیانه و داعش) معتقد است داعش اکنون در دوره رخوت و ضعف به سر می‌برد و بعید است فعلا اقدام نظامی خاصی جز ترورهای کور انجام دهد.

ووتریچ در این رابطه می‌گوید: "در حال حاضر، بقایای داعش در سراسر منطقه پخش است و هیچ قلمرویی ندارد. آنها برای بقا حتما باید یک قلمرو داشته باشند چرا که با داشتن دولت مرکزی ضعیف نمی‌توانند بخش قابل توجهی از قلمرو خود را کنترل کنند."(مصاحبه ووتریچ با خبر فوری را اینجا بخوانید).

به جز این، بسیاری از تحلیلگران معتقدند که البغدادی(خلیفه خودخوانده داعش) بعد از شکستهای مختلف و از دست دادن تمام اراضی داعش در عراق و سوریه تغییر استراتژی داده است. الشرق الاوسط مدتی پیش در گزارشی نوشت که داعش در حال قدم گذاشتن در مسیر القاعده است و البغدادی هم به زودی شبیه بن لادن می‌شود.

در واقع طبق تحلیل این رسانه عربستانی، البغدادی پیش از این یک گروه تروریستی فاتح را رهبری می‌کرد که بخش اعظمی از عراق و سوریه را در دست داشته و خود را هم خلیفه می‌نامید. اما اکنون هیچ منطقه ای در دست البغدادی نیست. او تنها عده ای تروریست در اختیار دارد که می‌تواند از آنها در عملیات انتحاری استفاده کند. این امر باعث شده است که شرایط فعلی البغدادی بیشتر شبیه بن لادن باشد. برای هدایت گروه‌های تروریستی که در مناطق مختلف پخش هستند، ارسال فایلهای تصویری و ویدئو بهترین راه برای برقراری ارتباط و دیکته کردن دستورات است که البغدادی نیز دقیقا این روش را پیش گرفته( اینجا بخوانید).

این تحلیلها نشان می‌دهد که احتمالا داعش در این دوره زمانی مجددا به اقدامات انتحاری و نه کشورگشایی وحمله مستقیم روی بیاورد همانطور که نیویورک تایمز از دو اقدام تروریستی این افراد در شمال سوریه خبر داد.

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • arman
    0

    هی یه خط درمیون حضور داعش رو یاداوری کنید تا اگر هم به کله پوکشون نرسیده بوده الان به ذهنشون برسه

  • ی منزوی
    0

    اوه اوه!!!! انگا شرایط داره باز پیچیده میشه! این سری اگه دور هم جمع بشن خییییییلی خطری تر از قبل میشن.... تجربه شیش هف سال جنگ و حفظ قلمرو دارن! این سری تروریستای بیشتری هم از اقصی نقاط دنیا جمع میشه! چون ی عده زیااااااادی از سنیا ب عنوان قشر خاکستری منتظر بودن ببینن نتیجه این خلافت چی میشه.... الان میدونن ک ی چن سالی نتیجه داد تشکیل خلافت،،،، اگه این دفعه (ب زعم خودشون) با تجربه ای ک دارن بهتر عمل کنن عمر خلافت و سرزمین داری رو بیشتر میتونن حفظ کنن.... شرایط سختی شددددددددد. برای ایران نگرانم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها