گزارش خبرفوری از دور دوم انتخابات مجلس یازدهم

جامانده‌ها جمعه به قطار بهارستان می رسند! / لغو انتخابات یک حوزه انتخابیه با رد صلاحیت یکی از نامزدها در دقیقه 90 / مجلس یازدهم فردا هم کامل نمی‌شود

دور دوم انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی صبح جمعه در ۱۰ حوزه انتخابیه برگزار می‌شود تا مردم این حوزه‌های انتخابیه در دوره یازدهم بدون نماینده نمانند.

جامانده‌ها جمعه به قطار بهارستان می رسند! / لغو انتخابات یک حوزه انتخابیه با رد صلاحیت یکی از نامزدها در دقیقه 90 / مجلس یازدهم فردا هم کامل نمی‌شود

به گزارش خبر فوری این انتخابات باید طبق اعلام قبلی وزارت کشور 29 فروردین ماه برگزار می شد تا قبل از شروع به کار مجلس در دوره جدید، بهارستان ترکیب کامل خود را شناخته باشد اما به دلیل شیوع ویروس کرونا زمان برگزاری آن به تعویق افتاد و پس از بحث های فراوان درباره برگزاری یا عدم برگزاری به 21 شهریور موکول شد.

برای انتخابات فردا پروتکل‌هایی درنظر گرفته شده که برخی از آنها را اینجا می‌بینید:

این در حالی است که یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در بیش از ۵۵ هزار صندوق اخذ رأی در سراسر کشور در روز دوم اسفندماه 98 برگزار شد اما تکلیف انتخابات در تمام حوزه ها مشخص نشد و ‌به‌ دلیل نرسیدن آرای کاندیداها به حدنصاب 20 درصد آراء انتخابات در ۱۱ حوزه انتخابیه به دور دوم کشیده شد. با این حال لغو انتخابات در یک حوزه انتخابیه، باعث شد فردا کرسی‌های ۱۰ حوزه مشخص شود.

در این انتخابات به ازای هر کرسی، دو داوطلب با یکدیگر رقابت می‌کنند و هر داوطلبی که آرای بیشتری کسب کند، راهی بهارستان خواهد شد و در این مرحله دیگر شرط کف رای وجود ندارد.

بنابر این گزارش، در حوزه انتخابیه زنجان در دور دوم رقابت بین مهدی باقری و نبی‌الله محمدی خواهد بود.

در حوزه انتخابیه بیجار، حمد الله کریمی و علی رضا زندیان به دور دوم رفتند و در حوزه لنجان نیز حسین رجایی ریزی و علی یوسف پوربرای دور دوم رقیب یکدیگر خواهند بود.

حوزه انتخابیه دهلران، دره‌شهر، آبدانان و دره در دوره دوم شاهد رقابت بهزاد علیزاده و صادق کرمی خواهد بود و در سمیرم رحیم کریمی و اصغر سلیمی رقابت می‌کنند.

همچنین در حوزه انتخابیه کرج، اشتهارد و فردیس، مهدی عسگری انتخاب شده و و فاطمه آجرلو و علیرضا عباسی به مرحله دوم رفتند. در حوزه انتخابیه اسلام آباد غرب و دالاهو نیز مجتبی بخشی پور و نادر نادری در مرحله دوم انتخابات حضور دارند.

در حوزه کردکوی و ترکمن و بندرگز و گمیشان نیزعبدالجلال ایری و رجب محمد آبادی با هم رقابت می‌کنند. در حوزه انتخابیه کرمانشاه نیز ابراهیم عزیزی و سلمان محمدی بابازیدی در مرحله دوم با یکدیگر رقابت می‌کنند.

در حوزه انتخابیه اهواز، باوی حمیدیه و کارون نیز شبیب جویجری و احمد سراج در مرحله دوم رقابت خواهند کرد.

اما انتخابات در حوزه انتخابیه میانه در استان آذربایجان شرقی که قرار بود در آن علی شامی و بهنام صفایی با هم رقابت کنند، لغو شد.

براساس اعلام رئیس ستاد انتخابات آذربایجان شرقی صلاحیت یکی از 2 نامزد راه‌یافته به دور دوم انتخابات مجلس یازدهم در حوزه انتخابیه میانه رد شده و بر این اساس دور دوم انتخابات در این حوزه برگزار نمی‌شود. صلاحیت این نامزد به استناد نامه شورای محترم نگهبان و اعلام ستاد انتخابات کشور رد شده و بر این اساس دور دوم انتخابات مجلس یازدهم در حوزه انتخابیه میانه، در موعد مقرر، جمعه بیست و یکم شهریور، برگزار نخواهد شد.

صلاحیت یکی از 2 نامزد راه‌یافته به دور دوم انتخابات مجلس یازدهم در حوزه انتخابیه میانه رد شده و بر این اساس دور دوم انتخابات در این حوزه برگزار نمی‌شود

علیار راستگو با اعلام این خبر به خبرنگاران اظهار داشت: از آنجا که برگزاری انتخابات با حضور یک نامزد موضوعیت ندارد، هرگونه تصمیم گیری در این باره به سال بعد موکول شده است.

این در حالی است که در انتخابات اسفند 98 از مجموع 68 هزار و 814 رای ماخوذه در این حوزه انتخابیه، مهدی اسماعیلی با 16 هزار و 866 رای در مرحله اول حائز اکثریت آراء شد و به مجلس راه یافت و علی شامی با 11 هزار و 703 رای و بهنام صفایی با 11 هزار و 34 رای به مرحله دوم انتخابات مجلس یازدهم راه یافته بودند.

کدام چهره ها در انتخابات دور دوم مجلس حضور دارند؟

در این میان چهره های شاخصی حضور دارند که تا پنج شنبه یعنی زمان قانونی تبلیغات فرصت دارند خود را به قطار بهارستان برسانند.

چهره هایی همچون فاطمه آجرلو، نماینده دوره هفتم و هشتم از حوزه انتخابیه کرج که در آستانه وزیر شدن در دولت احمدی نژاد پیش رفت و به عنوان وزیر پیشنهادی رفاه و تامین اجتماعی در دولت دهم به مجلس معرفی شد اما در 12 شهریور 88 نتوانست از مجلس اصولگرا رای اعتماد بگیرد با 188 رای مخالف نمایندگان روبرو شد.

اما او این بار شانس خود را برای حضور مجدد در پارلمان آزموده و توانسته همراه با علیرضا عباسی رقیب اصولگرای خود وارد دور دوم انتخابات شود.

یکی دیگر از چهره های نام آشنایی که در دور دوم انتخابات شانس حضور در بهارستان را دارد اصغر سلیمی، از حوزه سمیرم است که در مجلس دهم نیز نماینده این حوزه و سخنگوی کمیسیون شوراها و امورداخلی کشور بود.

حمدالله کریمی، نماینده مردم حوزه انتخابیه بیجار در مجلس دهم و عضو کمیسیون اقتصادی نیز یکی دیگر از چهره های شاخص در مرحله دوم انتخابات است که نامش در سال 96 بر سر زبان ها افتاد و او همان نماینده ای است که با یکی از ماموران پلیس در فرودگاه مهرآباد درگیری فیزیکی پیدا کرد و خبر این درگیری و تبعات آن چند روز در فضای مجازی دست به دست شد.

همچنین شبیب جویجری یکی دیگر از چهره های این انتخابات است که سابقه نمایندگی مردم اهواز در مجالس هفتم و هشتم را در کارنامه دارد و پس از مجلس به عنوان معاون امور راهبردی، دولت و مجلس در مجمع جهانی تقریب مذاهب مشغول فعالیت شد و پس از آن تا سال 94 سفیر جمهوری اسلامی ایران در کشورهای سودان و اریتره بود.

اما شاید بتوان گفت رسانه ای ترین چهره این انتخابات علاوه بر آجرلو، ابراهیم عزیزی باشد که محمود احمدی نژاد پس از انحلال سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، طی حکمی او را به عنوان «معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور» منصوب کرد. وی سابقه حضور در شورای نگهبان به عنوان حقوقدان را دارد.

رعایت پروتکل های بهداشتی ضد کرونا در روز انتخابات

در عین حال، با توجه به شیوع ویروس کرونا در کشور مدیرکل انتخابات وزارت کشور تاکید کرد: پیش‌بینی‌های لازم برای برگزاری انتخابات انجام شده است و همه عوامل اجرایی، نظارتی و امنیتی مستقر در شعبه‌های اخذ رأی پروتکل‌های بهداشتی را رعایت خواهند کرد و شعب اخذ رأی را از شب قبل ضدعفونی می‌کنیم.

سید اسماعیل موسوی سخنگو و دبیر ستاد انتخابات کشور در گفت‌وگویی اظهار کرد: از ساعت 8 صبح روز جمعه عوامل شعب اخذ رأی آمادگی دارند تا مردم شریف حوزه‌های انتخابیه‌ای که تعیین نمایندگان آنها به مرحله دوم کشیده است، مراجعه و در انتخابات شرکت کنند.

دبیر ستاد انتخابات کشور درخواست کرد: مردم در ساعات اولیه به شعب اخذ رأی مراجعه کنند، همچنین رأی‌دهندگان همراه خود ماسک، دستکش و خودکار شخصی داشته باشند تا از انتقال ویروس منحوس کرونا جلوگیری شود و بتوانیم انتخابات سالمی را برگزار کنیم.

موسوی در خصوص شرایط افرادی که می‌توانند رأی دهند، گفت: کسانی که در دور اول انتخابات مجلس شورای اسلامی یعنی 2 اسفندماه 1398؛ در حوزه‌های انتخابیه مربوطه شرکت کرده رأی دادند می‌توانند در دور دوم نیز در همان حوزه رأی دهند. همچنین افرادی که در انتخابات اسفندماه سال گذشته، در هیچ یک از حوزه‌های انتخابی شرکت نکرده و رأی ندادند، هم می‌توانند در این انتخابات شرکت کنند.

تبلیغات این دوره از انتخابات از روز پنجشنبه ۱۳ شهریور آغاز شده است و ۸ صبح روز پنجشنبه ۲۰ شهریورماه به پایان می‌رسد. بر اساس اعلام رییس ستاد انتخابات و طبق مصوبه ستاد مقابله با کرونا، صرفاً در فضای مجازی و بدون برگزاری هرگونه تجمع انتخاباتی، بدون برنامه‌هایی هم چون میزبانی افراد در ستادهای انتخاباتی و یا برگزاری جلسات خانگی و عمومی برای تبلیغات و از طریق شبکه‌های استانی انجام خواهد شد.

اصولگرایان بیشتر از مستقلین

اغلب نامزدهای راه یافته به دور دوم هم اصولگرا هستند و انتظار نمی رود با ورود این تعداد اتفاق خاصی از لحاظ خط مشی سیاسی و وزن جریانات در مجلس رخ دهد.

به طوری که در میان 20 نامزد موجود در این دوره از انتخابات گرایش 9 نفر آن ها مستقل، 10 نفر اصولگرا و تنها یک نفر اصلاح طلب است.

تکلیف کرسی سه نماینده درگذشته و دو نماینده رد اعتبار شده در انتخابات میان دوره ای و همزمان با انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم در ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ مشخص می شود

همچنین این در حالی است که پس از انتخابات اسفند 98 تعداد نمایندگان راه یافته به مجلس ۲۷۹ نفر اعلام شد. پیش از آغاز رسمی مجلس و در روزهای نخست آن، سه نماینده منتخب یعنی فاطمه رهبر از تهران ، محمد علی رمضانی دستک از آستانه اشرفیه و عیسی جعفری از کبودرآهنگ بر اثر بیماری کرونا درگذشتند و دو تن دیگر که غلامرضا تاجگردون و سینا کمالخانی بود نیزاعتبارنامه‌ شان پس از حرف و حدیث های حاشیه دار فراوان رد شد. بر اساس قانون تکلیف کرسی سه نماینده درگذشته و دو نماینده رد اعتبار شده در انتخابات میان دوره ای و همزمان با انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم در ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ مشخص می شود. و بنابراین حتی انتخابات فردا، ترکیب ۲۹۰ نماینده مجلس یازدهم را به تمامی روشن نخواهد کرد.

منبع: خبر فوری

17

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 6
  • کاربر ناشناس
    0

    من رای نمی دهم نه به هرچی انتخابات

  • ناشناس
    0

    دمت گرم رای بدم تادوباره خونه وماشین گرون بشه بابا بخداعجب رویی دارند اینها بخدا دارم دنبال خونه میگردم هربنگاهی میرم فقط خونه را به مها جرهای افغانی میده چون پول اینها از پول ما ارزشش بیشتره این یکی دوم هرچه مواد مخدر وقتل بدبختی مال اینها هستند خداوکیلی تاحالا نماینده مردم در مجلس چه کاری برای این مردم بدبخت انجام داده که حالا بیام رای بهش بدم بخدا کاری کنید این افغانی‌ها را بیرون کنید وگرنه فردا برای مردم شاخ میشند

  • کاربر ناشناس
    0

    اونایی که اونجا هستن که کاری کردن که جامانده ها میخوان بکنن

  • حسن
    0

    جا ماندگان از قطار بخور بخور

  • کاربر
    0

    حالا بقیه شون چه گلی به سرمون زدن

  • سیاوش
    0

    حالا کی میخواد رای بده انقد مرموزانه صحبت از انتخابات میکنین لابلای حرفاشون یه انتخابات میندازن مردم یادشون نزه انتخابات برای جیره خوارای دولته نه مردم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها