از زمان آغاز به کار مجلس یازدهم، قیمت‌ها چه تغییری کرده؟ / افزایش ۱۲۴ درصدی سکه و ۸۶ درصدی پراید

از زمان روی کار آمدن مجلس یازدهم، تقریباً هیچ گام اقتصادی مؤثری در حوزه اقتصادی برای بهبود «معیشت» مردم برداشته نشده. برعکس، این مجلس درگیر حواشی متعددی شده که غالباً نوع واکنش نمایندگان بر این حواشی دامن زده است.

از زمان آغاز به کار مجلس یازدهم، قیمت‌ها چه تغییری کرده؟ / افزایش ۱۲۴ درصدی سکه و ۸۶ درصدی پراید

از روز ۷ خردادماه ۹۹ که مجلس یازدهم نخستین جلسه خود را تشکیل داد، بیش از ۴ ماه می‌گذرد. شعار مجلس به وضوح «معیشت» مردم است. غالب نمایندگان مجلس یازدهم از روز انتخاب خود بار‌ها و بار‌ها دولت حسن روحانی را به بی عملی متهم کرده اند. قریب به اتفاق آن‌ها اعتقاد دارند نقش تحریم‌ها و به طور کلی روابط بین المللی ایران در اوضاع اقتصادی داخلی، بسیار ناچیز است و وضعیت فعلی صرفا زاییده مدیریت ناکارآمد دولت روحانی است.

مجلس یازدهم بار‌ها انواع و اقسام وعده‌های اقتصادی را به مردم داده. آن‌ها حتی از یک «بسته اقتصادی» رونمایی کردند؛ بسته‌ای که از سوی برخی دخالت در امور اجرایی و حوزه اختیارات دولت قلمداد و از همین منظر، تنش آفرین شد. بسته‌ای که قرار بود و هست که اوضاع اقتصادی کشور را متحول کند و دغدغه «معیشت» را از بین ببرد. بسته‌ای که در ۵ محور تدوین شده و برای نمونه، در محور سوم، آن بر «اجرای سیاست‌های حمایتی فراگیر و بهبود معیشت اقشار کم درآمد» تاکید شده.

با این حال، از زمان روی کار آمدن مجلس یازدهم البته در زمان ۴ ماه ابتدایی آن، تقریبا هیچ گام اقتصادی موثری در حوزه اقتصادی برای بهبود «معیشت» مردم برداشته نشده. برعکس، این مجلس درگیر حواشی متعددی شده که غالبا نوع واکنش نمایندگان بر این حواشی دامن زده است. به طور مثال، دریافت ۲۳۱ میلیون تومان به عنوان اولین دریافتی نمایندگان حواشی متعددی را به دنبال داشت. پس از آن خبر اختصاص یک دنا پلاس به هر نماینده بر این حواشی افزود. پس از آن نیز دریافت ۱۵۰۰ واکسن آنفلوآنزا از سوی مجلس هرچند گفته شد که آن را بازگردانده اند، بر حواشی دامن زد. واکنش نمایندگان نیز نوعا به توجیه این موضوعات و مقایسه آن‌ها با دوره‌های پیشین مجلس محدود شد؛ بی آنکه بی این پرسش پاسخ دهند که به فرض صحت این ادعا، پس آن همه شعار در مورد تفاوت با پیشنیان و تشکیل «مجلس انقلابی» و نظایر آن چه شد؟

اقدامات و اظهارات مجلسی‌ها نیز هیچ تناسبی با آنچه درمورد رسیدگی به «معیشت» مردم می‌گفتند، ندارد. احتمالا یکی از مهمترین طرح‌هایی که نمایندگان را مشغول خود کرده بود، طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری بوده که فارغ از انتقادات به آن درمورد اعطای اختیارات گسترده به شورای نگهبان و محدود کردن بی سابقه انتخاب شوندگان، اساسا ربطی به شعار «معیشت» مردم نداشته و بسیاری، طرح آن در زمان حاضر را بی مبنا دانسته اند.

طرح دیگری که مجلس با آن درگیر بود، طرحی برای شبکه‌های اجتماعی بود که باز هم صرف نظر از محتوای عجیب و غریب آن که عملا به محدودیت بی سابقه شبکه‌های اجتماعی و حتی تعیین مجازات‌های عجیب برای فعالیت ساده در این شبکه‌ها منجر می‌شد، باز هم هیچ ارتباطی با موضوع «معیشت» مردم نداشت؛ موضوعی که نمایندگان آن را در بوق و کرنا کرده و بار‌ها بر سر دولت و مجلس سابق کوفته بودند.

گذشته از این موضوعات، شاخص‌های اقتصادی و تغییر ملموس اوضاع اقتصادی از زمان روی کار آمدن مجلس یازدهم هم قابل تامل است؛ موضوعی که مجلس درمورد آن‌ها تاکنون تنها نظاره گر و شعارگرا بوده؛ بی آنکه با ابزار‌هایی مانند قانونگذاری و نظارت، تلاشی موفقیت آمیز برای کنترل آن داشته باشد.

به عنوان نمونه، دلار در روز ۷ خرداد که مجلس آغاز به کار کرد، قیمت دلار ۱۷۳۰۰ تومان بود. اما روز ۲۰ مهر یعنی ۴ و نیم ماه بعد از آغاز به کار مجلس قیمت به رکورد بی سابقه ۳۱۰۵۰ تومان رسیده یعنی ۷۹ درصد افزایش.

قیمت سکه بهار آزادی هم در ۷ خرداد ۷،۱۰۰،۰۰۰ (هفت میلیون و یکصد هزار) تومان بود، اما روز ۲۰ مهر به ۱۵ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان رسید یعنی ۱۲۴ درصد افزایش.

قیمت پراید ۱۱۱ هم در روز ۷ خرداد ۷۳ میلیون تومان بود، اما در روز ۲۰ مهر به ۱۳۶ میلیون توامن رسید یعنی ۸۶ درصد افزایش.

قیمت مواد غذایی هم در این مدت به رکورد‌های قابل تاملی رسیده؛ مثلا قیمت تخم مرغ به شانه‌ای ۳۸ هزار توامن هم رسید و اکنون حدود ۳۲ هزار تومان است. یا قیمت کره حیوانی، افزایشی ۹۵ تا ۱۰۰ درصدی را تجربه کرد. قیمت مرغ نیز به رکورد‌های تازه‌ای در کشور رسید و حتی از مرز ۲۲ هزار تومان نیز عبور کرد.

آمار رسمی مرکز آمار ایران نیز از تشدید تورم خوراکی‌ها در شهریور ماه امسال حکایت دارد. بر این اساس از ۵۳ قلم خوراکی منتخب، تعداد ۲۸ قلم، درصد تغییرات سالانه بالاتر از نرخ تورم نقطه‌ای کل کشور (۳۴.۴ درصد) داشته‌اند.

بیش‌ترین افزایش قیمت ماهانه مربوط به سبزیجات است. در این گروه، بیشترین افزایش قیمت مربوط به "خیار " با ۲۲,۳ درصد، "بادمجان" با ۲۱.۶ درصد و "عدس" با ۲۰.۳ درصد افزایش نسبت به ماه قبل یعنی مردادماه و نه حتی خردادماه که آغاز به کار مجلس یازدهم بوده، است.

همچنین در گروه لبنیات، تخم مرغ و انواع روغن، بیشترین افزایش قیمت مربوط به "خامه پاستوریزه" با ۱۲,۸ درصد و "کره پاستوریزه (کره حیوانی) " با ۱۲.۰ درصد و "تخم مرغ ماشینی" با ۱۱.۹ درصد بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند.

از میان کالا‌های اساسی، برنج خارجی ۱۰۹.۵ درصد و تخم مرغ ماشینی بیش از ۷۲ درصد افزایش قیمت را نسبت به شهریور سال گذشته نشان می‌دهد. میانگین قیمت مرغ نیز در شهریور ماه برابر با ۱۷ هزار و ۹۵۰ تومان ثبت شده‌است که نسبت به سال گذشته بیش از ۳۱ درصد افزایش قیمت را نشان می‌دهد. همچنین قیمت سیب‌زمینی و رب گوجه فرنگی نسبت به شهریور سال گذشته به ترتیب ۲۰ و ۱۷.۲ درصد کاهش قیمت را تجربه کرده‌است.

در تمام این اتفاقات اقتصادی، مجلس یازدهم عملا هیچ اقدامی از خود نشان نداده و هیچ راهکاری پیش روی دولت نگذاشته است.

منبع: انتخاب

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 36
  • محمود
    0

    درود بر خبر فوری که حقیقت را باشجاعت تمام بیان میکند مجلسی که اکثریت اصولگرا وبه تعبیر خیلیها انقلابی ترین مجلس تاریخ ایران است یک دروغ بیشترنیست و طبل توخالی بیش نیست

    نظرات شما -
    • ریزه میزه
      0

      هرچه بدبختی میکشیم ازدست این دولت بی تدبیر است انقدرنا جوانمردانه برخوردمیکندکه اززمانی که مجلس حدیدروی کارامده بازار واقتصاد وارز وسکه رابحال خودش رها کرده تا مردم نسبت به محلس بدبین شوند اما غافل هستندکه ادمهای عاقل میدانندکه کلیدمقوایی ومکرمکاران برای فریب دیگرون بالاخره رسوایی وذلت بیشتربرای خودش خواهدداشت...

  • کاربر ناشناس
    0

    این همه شعاروسوگندبه قرآن والتماس به مردم چه شدبادبرد مردمان خل ایران چرارهبرکاری نمیکندبعدازکرونا وبقیه هم کرونا رابهانه کرده اندبرویددرقطر حال وروزمردمانش راببینید خوشنند

  • مجید
    0

    همشون مثل همن ،خر همون خر ولی پالنش عوض شده ،اینا که مرد عمل نیستن نامردایی هستن که بویی از انسانیت نبردن

  • کاربر ناشناس
    0

    فقط شرمنده خون شهداورای مردم بینواباشند کومردکوقیرت وصفت مردانگی قیرت کروناگرفت ورفت

  • یکی از مردم
    0

    مجلسهای بالای 50 و 60 درصدی هیچکاری برای مردم نکردن وای به حال این 10 درصدیها!!! اونهایی که خودشونو داشتن پاره پوره میکردن که بیاین رای بدین این مجلس مجلس انقلااااااااااااااااااااااابیه ....کجان؟ بیان جواب بدن!!! هرچند این جماعت فقط از خود تعریف کردن بلدن و گناه رو گردن مردم انداختن روش کارشونه!!!!!

    نظرات شما -
    • مهدی نجفی
      0

      برو باب دلت خوشه اینا سه ماهه اومدن زیاد حرص نخور شیرت خشک میشه

  • علی محمد صادقیان
    0

    تیتر فتنه , فتنه خبر فوری

  • ناشناس
    0

    خدا جاي حق نشسته ، ظلم بي حد اين دولت و مجلس، از مردم كه پنهون نيست ، از خدا چه پنهون؟؟؟ ايشالا نابودشون ميكنه به حق عدالت علي...

  • رضا.
    0

    والله و بالله مشکل مملکت تغییر دولت و مجلس نیست مشکل ما سیاست خارجه و مجموعه سیاست های کلان کشوره که منتج به 40 سال تحریم و محدودیت و جنگ بوده و همه سرمایه و فرصت و زمان کشور را بلعیده و به جای 40 سال توسعه و تولید رسیدیم به جایی که ارز کشور از بی ارزش ترین ارز های دنیا شده و به سرعت در حال تبدیل به کره شمالی شدن هستیم.

  • سعید
    0

    خبر فوری مجلس وظیفه قانون گذاری ونظارت داره.دولت مسول بازاره.چرا ادرس غلط میدی.

    نظرات شما -
    • یکی از مردم
      0

      نظارت رو جنابعالی با تماشا کردن اشتباه گرفتی!!! اونهایی که تماشا میکنن رو بهشون میگن تماشاچی نه نماینده مجلس!

  • شهروند۱
    0

    کاسبان تحریم حالشو میبرن ، ملت به درک ، مجلس بفکر رفاهیات خودشه ، مجلسی ها به نیروهای درمان هم رحم نکردن ، میخواستن سهمیه واکسن نیروهای درمانی را بخانواده خودشون اختصاص بدن

  • حسن نصراله
    0

    سلام وافعا مشکل ما سیاست خارجی است چهل سال آقایان پایشان را کرده اند توی یک کفش وفقط می گویند مرغ فقط یک پادارد نتیجه اش همین دولت ومجلس توی ایران کشک است

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      زمان قاجار ایران بهترین روابط دیپلوماتیک تاریخ خودش را داشته ولی ملت توی فقر زندگی می کردند. مشکل ایران کمبود علم و تولید کالا و خدماتی هست که توی بازار جهان و حتی بازار خودش جذابیت داشته باشه. واقعا به جز نفت کشور چیزی نداره که برای جهان جذابیت داشته باشه. آمریکا دلار داره انگلیس بیمه داره فرانسه ایرباس داره آلمان ماشین ابزار داره چین پارچه و اسباب بازی داره. ولی ما روی علم کم کار کردیم توی ۲۰۰ سال گذشته

    • ناشناس
      0

      جناب اقای ناشناس برو یکم تاریخ بخون .تو مثل طوطی هرچی که بهت گفتن رو باور کردی اومدی داری میای میگی . اندکی مطالعه...

  • ناشناس
    0

    با پیروزی بایدن بازارها دچار شوک رکود میشن و همه ی اون هایی که برای احتکار صف کشیدن بودن در انتظار مشتری سکته می کنند.

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      انشاالله

  • کاربر ناشناس
    0

    اقایون‌قبل‌از‌انتخابات‌فقط‌شعارمیدادندوالان‌ که‌انتخاب‌شدن‌وبه‌مجلس‌رفتن‌دیگه‌مردم کیلو‌چند؟فقط‌قدرت‌وثروت‌روچسبیدن‌و به‌مردم‌وعده‌سر‌خرمن‌میدن.خودشون‌توی نازونعمت‌هستن‌وازمردم‌میخوان‌که‌مقاومت کنن...(((الهم‌عجل‌اولیک‌افرج)))

  • هرچی
    0

    چرا آدرس غلط میدی،کار اجرایی با دولت هستش این مزخرفات چیه نوشتید.خدا میدونه از لفت و لیسایی که تو دولت میشه به شما همم رسیده مجموعه محترم خبر فوری،دولتی که فقط بلد رانت بده به این و اون باید جواب اقتصاد بده،وسیعلم الذین ظلمو ای منقلبن ینقلبون

  • ریزه میزه
    0

    خدایاانصاف واخلاق راچه شده!؟دولت 7ساله وکدخدا وکلیدش وبی تدبیری واقازاده داری ش ونجومی بگیرش و...و...ندیدن و درعوض سنگ بابت گرانی ودروغها وبی عرضه گی ها رانثارمجلس 3ماهه کردن خودهنری ست که ازهرکس برنمیاید...«انهم بخاطر اصلاح واصولی که نه اصلاحی درانست ونه به اصولی پای بندی!»

  • عباس
    0

    مجلسی که با مشارکت حداقلی مردم روی کار آمده کاری بلد نیست که بخواد انجامش بده دولتی که آدماش با سیستم غلط به اینجا رسیدن هم کاری بلد نیست که بخواد انجامش بده قوه قضایی هم وقت برا رسیدگی به کلاهبرداری یومیه کم میاره به کار دیگه ای نمی رسه

  • قلندر
    0

    مجلس انقراض این مجلس نیست حتی از مجالس قبل هم بی سواد تر و کم تجربه تر است با اولین شروع کارش قیمتها سر به فلاکت کشید مرغ نان تخم مرغ ووو گران شد آقایان هم مثل بقیه فقط نام انقلابی را یدک میکشید روزی به قول امام خمینی همین ملت با اردنگی پرتتان میکند به جای که عرب نی انداخت خوبان را رد صلاحیت کردن و نو کیسه ها را جای گزین تا در بست در اختیار زر و زور و تزویر باشند.فقط آقای قالیباف بهترین مدیر موفق خواهد بود در اجرایی.و شمخانی.و محسن رضایی.قالیباف سابقه شو داشته و موفقیت صددرصد داشته اما به شمخانی و محسن رضایی هم خوشبینم

  • ریزه بی میزه
    0

    کینه ومکرودولت راباش که 7سال نجومی بگیری و اقازاده پروری ورانت خواری کردواززمان روی کارامدن مجلس هم دست روی دست گذاشت وبیکاری کردتانشان دهدکه ریا ودروغ7ماه دیگه هم میتواندبی دردسربرصندلی تکیه زند وبه ریش خلق بخندد

  • کاربر ناشناس
    0

    کار روحانی است لج بازی می کند که بگوید مجلس کاره ای نیست خبر فوری احمق گرانی کار دولت است نه مجلس

  • مجید
    0

    سلام با این مجلس که من میبینم ابی برای کسی گرم نمیشه

  • ناشناس
    0

    هیچ غلطی نتونستن بکنن

  • بینام
    0

    سال دیگه رئیس جمهور اصولگرا هم قاطی مجلس اصولگرا میشه ( چه شود) افزایش 500درصدی

  • ناشناس
    0

    دولت و مجلس در باره حیف و میلها چه پاسخ رضایت بخشی به ملت دارند؟؟؟!!! --- اصل اساسی در شکوه ها و گلایه ها علیه بی عدالتیهای دولت ؛ وادار کردن مجلس شورا به وضع قوانین کار آمد ایست که بتوانند دولت را در هر نوع بی بند و باری در مدیریت کشور پاسخگو کنند و به جبران عینی ضرر و زیانهایی که به آحاد و اقشار ملت در هر زمینه ای که تحمیل می کند ملزم سازند. دولت ، که در افزایش پیوسته ی تنگناها علیه ملت : که تنها عنصر فعال وجود و بقا و دوام کشور و نظام است ، و در دست درازی آن برای جبران کاستیهای بی کفایتی مدیریت خود بر کشور به جیب تمام افراد و اقشار ملت که بحکم دین و عقل صاحبان اصلی ثروتهای ملی کشور اند و در انکار حق و سهم شرعی و قانونی و عرفی هر فرد از افراد ملت در این ثروتها گوی سبقت را در بی بند و باری از همگان گرفته است و بمانند یک دیکتاتور خود کامه روی ثروتهای ملی بختک انداخته و با انکار حقوق ملت ؛ در این ثروتها دخل و تصرف می کند و از پاسخگویی و تحمل وظایف خود نسبت به ملت سرباز می زند، باید در کشوری که با رأی مردم به قدرت رسیده با قاطعیت توسط مجلس شورا به استیضاح و جبران خسارتهای مردم وادار شود. کوتاهی مجلسیان در انجام این وظیفه خیانت به آرای ملت است که آنان را به نمایندگی از خود به مجلس آورده است و عهد شکنی نسبت به سوگندی است که برای خدمت و انجام وظیفه نسبت به ملت یاد کرده و به عهده گرفته اند. بی پاسخ گذاشتن این سئوالها و عدم اقدام قاطع برای زدودن حیف و میلها ؛ بقای دولت و مجلس را در قدرت زیر سئوال می برد و مشروعیت این قدرت را خدشه دار می سازد.

  • ذوالقرنین
    0

    کنترل قیمتها زیاد هم سخت نبود اما دزد وداروغه یکیست به عنوان مثال کافی بود قوه قضائیه دستوری به ثبت اسناد اعلام کنه که انتقال سند برا پراید بیشتر از مبلغ مصوب ممنوع است .محال بود قیمتها توسط دلالها سر به فلک بزاره در مورد مسکن هم همین طور بدون نامه کارشناسی خرید فروش باطل وانتقال سندی نیست .پس با این همه میتوان نتیجه گرفت که همه فساد ها ورانت ها وگرانیها دستوری توسط خود حاکمیت انجام میشه از رییس جمهور گرفته تا مجلس انقلابی وحتی قوه قضائیه به جایی رسیدیم که دزدها ورانت خوارها وصاحبان ثروت واملاک کشور ومسئولان در حقیقت یکی هستند ...بدبخت ملت کجا گیر افتادن

  • ج
    0

    اینها نماینده نیستند که یه گله گاو بدون شیر هستند که فقط خرج میخورن این دولت و این طویله رو باید با هم آتش بزنن تمام ، ملت ایران فعلا خواب تشریف دارن متاسفانه

  • منتقد
    0

    جای ژنرال لیاخوف روس خالی ... حضورش الان لازم هست

  • امپراطور
    0

    یکی نیست به اینها بگه که به شما چه قیمت ها رفت بالا . وظیفه مجلس چیز دیگه است قانون گذار و نظارت بر آن. به جان خودم این نماینده ها جو گیر شدن. بازار دست قوه مجریه هست . میدنید مشکل ما تو چهل سال همینه هیچ مهره ای تو جایگاه خودش تصمیم نمی گیره . وسلام

  • کاربر ناشناس
    0

    مجلس نداریم استیضاح کند اینا پول پرستن

  • حاج کاطم
    0

    پراید چقد گرون شده ؟ قبل عید ۵۰ بود الان شده ۱۴۰ =۹۰ تومن، اونم پول بی ارزش شده چی گرون نشده؟ ۲۰۶ چقدر گرون شده فک کنم تیپ۲ ۷۵ بود الان شدهد۲۳۰=۱۵۵ تومن ، دنا پلاس چقد گرون شده ؟ چقد بود ۱۵۰؟ الان چقده؟ ۴۰۰ تومن رفته روش؟ خب چه گیری دادید ب پراید ؟ فرافکنی میکنید؟

  • مهری فضوله
    0

    از وقتی دنا گرفتن قیمت ها رها شد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها