مجلس می‌تواند دولت را ‌مجازات کند؟

یک حقوقدان درباره راه جلوگیری از اجرای قانون اظهار کرد: طبق قانون اساسی رئیس‌جمهور می‌تواند برای اجرای طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها نامه‌ای به رهبری بنویسد و در شورای حل اختلاف قوا، بررسی شود.

مجلس می‌تواند دولت را ‌مجازات کند؟

بهارستانی‌ها که به دنبال خروج از برجام قبل از بازگشت آمریکا هستند، با تصویب طرح اقدام راهبری برای لغو تحریم‌ها دولت را مکلف کرده‌اند در مدت دو ماه بعد از ابلاغ این طرح اگر تحریم‌ها لغو نشد، باید مطابق تصمیم مجلس عمل کند و اگر قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها را اجرا نکند، مجازات شود.
ضمانت اجرای تعیین‌شده براساس ماده ۹ این طرح مجازات زندان است. در این ماده مقرر شده است:‌ «مستنکفین از اجرای این قانون به تناسب، امتناع یا ممانعت از اجرا به طبقات ۴ تا ۷ طبقات مجازات تعزیری قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ محکوم می‌شوند». نعمت احمدی، حقوق‌دان در این زمینه معتقد است: اینکه برای دولت یا نهادی در متن قانون، مجازات و‌ حبس در نظر گرفته شود، بدعت جدید مجلس یازدهم است؛ زیرا در قوانین ما آمده است که اگر شخصی مانع اجرای قانون شد، چه مجازاتی شامل او می‌شود.
این حقوق‌دان درباره تعیین حبس و مجازات در صورت استنکاف از طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها گفت: مجلس حق قانون‌گذاری دارد؛ اما میزان مجازات در قانون مجازات اسلامی تعیین و درجه‌بندی شده است. اینکه نمایندگان در متن قانون در صورت عدم اجرای قانون حبس ۲۵ساله معین کرده‌اند، چگونه می‌خواهند این را با مجازات‌های طبقه‌بندی‌شده قانون مجازات اسلامی تطبیق دهند.
او‌ ادامه داد: قوانین بسیاری در کشور وجود دارد که اجرائی نمی‌شود. احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری بود که بسیاری از قوانین را اجرائی نمی‌کرد. اینکه دلیل نمی‌شود. مجلس مسئول نظارت بر اجرای قانون است. مجلس هم اجازه دارد قانون را ابلاغ کند و این به شخص بستگی ندارد. تعجب می‌کنم که این مصوبه چگونه مورد تأیید شورای نگهبان قرار گرفته است.
او بیان ‌کرد: اینکه برای دولت یا نهادی در متن قانون، مجازات و‌ حبس در نظر گرفته شود، بدعت جدید مجلس یازدهم است؛ زیرا در قوانین ما آمده است اگر شخصی مانع اجرای قانون شد، چه مجازاتی شامل او می‌شود. این مصوبه مجلس و تعیین حبس جای تأمل دارد و اصل مطلب اینکه آیا مجلس می‌تواند در این زمینه، قانون‌گذاری کند، به باور حامل حقوقی موضوع یعنی شورای عالی امنیت ملی برمی‌گردد و‌ مجلس نمی‌تواند. این‌ حقوق‌دان گفت: اگر قرار باشد کسی مخالف با اجرای مصوبه باشد و ۲۵ سال حبس در انتظارش باشد، می‌تواند استعفا دهد. امیدوارم این شگرد قانون‌گذاری باشد تا در مقابل غرب از آن استفاده کنیم؛ اما در عمل، امکان اجرا ندارد.
احمدی درباره راه جلوگیری از اجرای قانون اظهار کرد: طبق قانون اساسی رئیس‌جمهور می‌تواند برای اجرای طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها نامه‌ای به رهبری بنویسد و در شورای حل اختلاف قوا، بررسی شود. او در پایان مطرح‌ کرد: مجلس دیگر در رأس امور نیست و مسائل کشور‌ را روزانه می‌نگرد. مجلس‌ قدرت این را ندارد که پرونده را از وزارت خارجه بگیرد و به شورای عالی امنیت ملی ارجاع بدهد. این جزء سیاست‌های کلان نظام است و به تصمیم رهبری بستگی دارد، نه تکلیف نمایندگان. مجلس باید بگوید به چه علت در این مقطع حساس، چنین تصمیمی گرفته و پاسخ تاریخ را چگونه خواهد داد.
طبق قانون مجازات اسلامی در جرائم درجه ۴ مرتکب به حبس از پنج تا 10 سال محکوم می‌شود. همچنین برای جرائم درجه ۵، حبس بیش از دو تا پنج سال و برای جرائم درجه ۶ مرتکب به حبس بیش از شش ماه تا دو سال محکوم می‌شود و در جرائم درجه ۷ هم مرتکب به حبس از 91 روز تا شش ماه محکوم خواهد شد. بنابراین اگر روحانی به‌عنوان رئیس دولت حاضر به انجام طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها نشود، ممکن است با مجازات و پیگرد قضائی مواجه شود. البته این قانون در صورت ابلاغ و اجرائی‌شدن مانند بسیاری از قوانین قابلیت اجرا نخواهد داشت و بیشتر به یک اهرم فشار برای مذاکرات‌ آتی با آمریکا -اگر مذاکراتی انجام شود- می‌تواند عمل کند و بیش از آنچه سروصدا ایجاد کرده است، کارایی ندارد.

منبع: روزنامه شرق

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 7
  • کیان
    0

    مجلسی که کلن با 4. 5 میلیون رای دور هم جمع شوند مجلس نیست دور همی هست خدا وکیل بعض هاشون با 100 دست غذا آمدن اونجا خدا رحم مردم کنه تویی این چند سال

    نظرات شما -
    • سید
      0

      معلومه خیلی سوختید، دوران فرار از مسئولیت تمام شده

    • عباس
      0

      آقا سید، بحث سوختن رو‌ در چندین یا در کامنت های مختلف مطرح کردید. فکر کردید سرنوشت مملکت، اسلام و اقتصاد با سوختن من و‌ تو‌ حل میشود. اگر راستشو بخوای بگم سوختم، البته همه سوختیم. فرصت ها رو هم و اسلام رو هم سوزوندیم. حداقل شما که اسمت سیده از این موضوع نباید خوشحال باشی، نه؟

    • عزیز
      0

      سیدجان اسم شماراازلیست غذاخورهاکم کنیم بشه 99دست غذا راضی میشی؟

  • احمدی
    0

    مقاله خوبی است و اساسا حرف علمی و حقوقی چیز بدی نیست اما مشکل این است که متاسفانه کشور ما فرسنگها با جامعه قانونمدار فاصله دارد. تصمیمها بیشتر بر اساس منافع شخصی و گاه هیجانات گرفته می شود. کسی پاسخگوی کسی نیست و اگر هم باشد لابد قدرتی ندارد. امیدوارم صدای حقوقدانان، اقتصاددانان، جامعه شناسان و سایر باسوادان به گوش برسد. استخوان ملت زیر بار تورم خرد شده، آقایان طرح تداوم تحریمها را با چه رویی تحت عنوان «لغو ...» تصویب می کنند؟ ای داد از جهل

  • محمد
    0

    اقای حقوق دان خداوکیلی اگه تین قانون هم تصویب نمیشد هزار بار دیگه ایران پای مداکره برود باز اقایان امریکایی اسراییلی باز زیر ان میزدند چرا خودتان را به نفهمی میزنید انها فقط دنبال اسراییل هستن بگدارید برای یک بار هم که شده جلو انها گرفته شود نترسید به شماها اسیبی نمیرسد شماها که نانتان گرم است وابتان سرد اگر خدای نا کرده اتفاقی بیفتد. برای شما نمی افتد

    نظرات شما -
    • کم سوادبی اطلاع
      0

      اینجورکه شماحرف میزنی محمدجان جزءحضرات کاسبان محترم تحریم هاهستی خودت هم میدونی وکسانی که این قانون تصویب کردن میدونن بااین چرت وپرت هاوقانون های پشمکی نمیشه جلو امریکا واسرائیل وایستادبرای وایستادن جلوامریکاواسرائیل نیازبه قانون نداریم نیازبه مغزنیازبه فکرنیازبه مردانی مرد مانندچمران همت مطهری مفتح بهشتی شهید همدانی وسلیمانی داریم وفخری زاده هاداریم وگرنه شعاردادن وناسزاگفتن توی مجلس وتصویب قانون های تبلیغاتی عین سفرهای تبلیغاتی مجلسی هاهیچ نتیجه ای نداردانهم موقعی که باسرازیرشدن قطارتندروهای قاتل امریکایی دنیا به سوی آرامش می رودتندروهای داخلی قانون های جنجالی درچند ساعت تصویب می کنن.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها