نقوی حسینی در گفت و گو با خبرفوری مطرح کرد ؛

تغییری در معاملات تجاری ایران و عراق با وجود فشارهای آمریکا ایجاد نشده است/ باید راه ورود تفکرات دخالتی به منطقه را ببندیم

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی گفت: علی‎رغم فشارهای آمریکا بر عراق هیچ تغییری در روند معاملات تجاری ایران و عراق صورت نگرفته است.

تغییری در معاملات تجاری ایران و عراق با وجود فشارهای آمریکا ایجاد نشده است/ باید راه ورود تفکرات دخالتی به منطقه را ببندیم

حسین نقوی حسینی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار سیاسی سایت خبر فوری درباره کارشکنی آمریکا در راستای ایجاد تنش در روابط ایران و عراق اظهارکرد: مناسبات ایران و عراق، موقعیت دوکشور و زمینه‎های مشترک همکاری بین ایران و عراق در حوزه‎های اقتصادی، فرهنگی و اعتقادی بستر بسیار خوبی برای همکاری دوکشور است که به راحتی نمی‎توان به آن خدشه وارد کرد.

وی افزود: انتخابات اخیر عراق و و تحولاتی که در این کشور رخ داد زمینه تعاملات بین ایران و عراق را تقویت کرده و ما می‎توانیم با کشور عراق مراوده گسترده‎ای داشته باشیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: طبیعی است که ما در منطقه و در عرصه بین‎المللی معاند و مخالف داریم و کسانی و کشورهایی هستند که نمی‎خواهند بین ایران و عراق مودت باشد از این رو برخی کشورها در راستای عدم تعامل میان ایران و عراق وارد عمل شدند و نقشه کشی و توطئه می‎کنند.

نقوی حسینی خاطرنشان کرد: سیاستمداران و دستگاه دیپلماسی ایران و عراق باید متوجه کارشنکی‎ها باشند و اجازه ندهند که این افکار بر روابط دو کشور تاثیر بگذارد و بین دو کشور فاصله ایجاد کند از این رو سفر ظریف به عراق در هفته گذشته در این راستا صورت گرفت.

وی درباره اظهارات عادل المهدی نخست‌وزیر عراق مبنی بر اینکه این کشور بر ارتباط دوسویه با ایران تاکید دارد اما قطعا منافع ملی عراق بر همه چیز ترجیح دارد ، گفت: البته همه کشورها دنبال منافع ملی‎شان هستند و ما هم به دنبال منافع ملی‎مان هستیم و طبیعی است براساس منافع ملی که داریم تصمیم‎گیری می‎کنیم از این رو ایران هم هیچگاه انتظار ندارد که کشورها در عرصه بین‎الملل مسیری را در پیش بگیرند که جمهوری اسلامی ایران آن را طراحی کرده است لذا طبیعی است که هیچ کشوری نمی‎تواند این مسیر را طی کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به اظهارات یکی از مقامات چینی در جریان مذاکرات با کشورمان مبنی بر اینکه ایران یک ابرقدرت است اظهارکرد: این مقام چینی تاکید داشت که ایران به دلیل درگیری و مقابله با آمریکا یک ابرقدرت است ، چون با یک ابرقدرت مقابله می‎کند از این رو ما انتظار نداریم بقیه کشورها نگاهشان به مانند ما باشد، ولی با تقویت این محورها و همکاری‎‌های مشترک در چارچوب رویکردهای منطقه‎ای و بین‎المللی ما می‎توانیم راه را برای ورود تفکرات دخالتی به منطقه ببندیم و اجازه ندهیم تا آنها شاخص مناسبات ما باشند.

نقوی حسینی درباره اینکه آیا مراودات تجاری میان ایران و عراق به مانند گذشته صورت می‎گیرد یا تحت فشارهای آمریکا کاهش پیدا کرده است، تصریح کرد: براساس پیمان مودتی که بین ایران و عراق در حال حاضر وجود دارد معاملات تجاری بین دو کشور برقرار است و هیچ تغییری در حجم این معاملات ایجاد نشده است.

28

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها