۱۱ نفر در اثر حوادث غیرمترقبه در آذربایجان غربی جان باخته اند

مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان غربی گفت: از ابتدای سالجاری تاکنون ۱۱ نفر در اثر وقوع حوادث و بلایای طبیعی جان خود را از دست داده اند.

۱۱ نفر در اثر حوادث غیرمترقبه در آذربایجان غربی جان باخته اند

امیرعباس جعفری با بیان اینکه آذربایجان غربی به دلیل موقعیت جغرافیایی ویژه از استانهای حادثه خیز در کشور به شمار می رود افزود: از این تعداد۶ نفر در اثر وقوع سیل، ۴ نفر در اثر صاعقه و یک نفر نیز به دلیل وقوع تندباد جان خود را از دست داده اند.

وی سیل، رانش زمین، خشکسالی، صاعقه، زلزله و سرمازدگی را از مهمترین حوادث و بلایای طبیعی به وقوع پیوسته در استان برشمرد و اضافه کرد: امسال تاکنون در اثر این حوادث بیش از ۹ هزار و ۲۶۰ میلیون ریال خسارت به بخش های مختلف کشاورزی، مسکونی، ابنیه و راه ها و مسکن وارد شده است.

جعفری با اشاره به آغاز فصل بارشها و احتمال وقوع سیل و سیلاب در استان افزود: شیب زیاد، توپوگرافی خشن و شرایط اقلیمی حاکم بر استان باعث شده تعداد آبراه ها، مسیل ها و رودخانه ها زیاد بوده و احتمال وقوع سیل در ای منطقه نیز زیاد باشد.

مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان غربی مجموع طول مسیل های استان را شش هزار و ۹۳۰ کیلومتر عنوان کرد و گفت: از این میزان دو هزار و ۲۰۰ کیلومتر مربوط به رودخانه های داتمی و مابقی رودخانه های فصلی است.

جعفری خاطرنشان کرد: به طور میانگین از مجموع دو هزار و ۹۴۷ روستای استان دو هزار و ۷۵ روستا با جمعیت بالای ۶۸۲ هزار نفر در مسیل رودخانه ها واقع شده اند که خطر سیل و سیلاب آنها را تهدید می کند.

وی در خصوص اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از خطرات سیل اظهارداشت: با اقدامات ساده از جمله پرهیز از ساختن خانه در حریم رودخانه، در دسترس داشتن کیف امداد و کمک‌های اولیه به همراه داشتن آب و غذای کافی به همراه قرار دادن اسناد و اوراق بهادار را در جعبه‌ای ضدآب و مطمئن می توان جلوی بخشی از آسیب و خسارات را گرفت.

مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان غربی در خصوص همکاری سایر دستگاه های اجرایی نیز عنوان کرد: مدیریت بحران نه در آذربایجان غربی بلکه در کشور و حتی دنیا نیازمند مشارکت همگانی است و در این راستا دستگاه های اجرایی آذربایجان غربی و مردم نیز باید در این خصوص مشارکت و همکاری لازم راداشته باشند.

جعفری در خصوص بالا بودن میزان بلایای طبیعی و خسارات ناشی از آن در بخش کشاورزی اظهارداشت: بیمه محصولات کشاورزی، توجه کشاورزان به هشدارهای هواشناسی و نیز ارائه آموزش های اصولی از سوی نهادهای ذیربط برای کاهش حجم خسارات در این خصوص می تواند راهکار مناسبی باشد.

منبع: مهر

763

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها