یک کارشناس اقتصادی بیان کرد:

کاهش انتشار اوراق در بودجه ۱۴۰۱ به نفع سهامداران

یک کارشناس اقتصادی گفت: به نظر می‌آید در حال حاضر هم استنباط دولت این است که شرایط تحریم تا سال آینده بهتر می‌شود و به همین دلیل در بودجه سال اینده از وزن و اهمیت اوراق دولتی کم کردند.

کاهش انتشار اوراق در بودجه ۱۴۰۱ به نفع سهامداران

کامران ندری درباره بودجه سال آینده اظهار داشت: رقم کل بودجه 1401 نسبت به بودجه امسال کمترین رشد را داشته و بودجه کاملا انقباضی بسته شده است.

وی با اشاره به میزان انتشار اوراق در بودجه سال آینده گفت: انتشار نزدیک به 109 هزار میلیارد تومان اوراق در بودجه سال اینده در نظر گرفته شده که نسبت به کل رقم بودجه تقریبا یک سیزدهم بودجه را شامل می‌شود که از این رقم 109 هزار میلیارد تومانی، 10 هزار میلیارد تومان به بازپس دهی اصل و سود اوراق سررسیده اختصاص می‌یابد و همچنین بخشی دیگر حدود 8 هزار میلیارد تومان به اوراق شهرداری‌ها تعلق می‌گیرد. بنابراین این اعداد و ارقام نشان می‌دهند که دولت برای سال آینده حساب جدی بر روی فروش اوراق باز نکرده است.

این کارشناس اقتصادی درباره دلایل کاهش انتشار بودجه در بودجه سال اینده ادامه داد: به نظر می‌آید هدف حمایت از بازار سهام است چراکه فروش اوراق امکان پذیر نیست مگر اینکه اجازه دهند نرخ‌های بهره افزایش یابد اما افزاش نرخ سود و بهره باعث می‌شود که سهام دارانی که دل خوشی هم از بازار سرمایه ندارند و منتظر یک دارایی جایگزین هستند، به این سمت حرکت کنند، بنابران افزایش نرخ‌های بهره باعث شود که وضعیت بازار سرمایه از گذشته بدتر شود. معتقدم به همین دلیل دولت اقبالی به فروش اوراق نشان نداده است .

ندری افزود: یک دلیل می‌تواند حمایت از بازار سهام باشد اما معتقدم دلیل دوم این است که دولت احتمال می‌دهد در سال 1401 امکان فروش نفت بیشتری داشته باشند. هر چند که احتمالا تحریم‌ها رفع نشده باشد اما احتمال می‌دهند مذاکرات تا حدی پیش رفته باشد و بتوانند درآمدهای نفتی بیشتری کسب کنند.

وی تاکید کرد: متاسفانه استشمام بوی و افزایش درآمدهای نفتی باعث می‌شود که دولت‌ها برای تامین درآمدهای مالی به شیوه های قبلی برگردند. قبل از تحریم‌ها اوراقی به فروش نمی‌رفت و منابع از طریق فروش درآمدهای نفتی تامین می‌شد، به نظر می‌آید در حال حاضر هم استنباط دولت این است که شرایط تحریم تا سال آینده بهتر می‌شود و به همین دلیل در بودجه سال اینده از وزن و اهمیت اوراق دولتی کم کردند.

این کارشناس اقتصادی گفت: البته میزان فروش نفت را منطقی و واقع بینانه دیده شده است اما پیش‌بینی هایی از افزایش قیمت نفت در سال اینده وجود دارد و گفته می‌شود قیمت نفت بالاتر از 80 دلار خواهد بود و حتی پیش بینی نفت 100 دلاری هم داریم و به نظر می‌آید که به همین دلیل فروش اوراق کم رنگ‌تر شده که معتقدم  اقدام درستی نیست چراکه در تمام دنیا کسری بودجه را با اوراق پوشش می‌دهند البته این اقدام در ایران کار اسانی نیست و چراکه زیرساخت‌های آن در اقتصاد کشورمان وجود ندارد.

ندری ادامه داد: البته نباید فراموش کنیم که مساله نرخ بهره در اقتصاد ایران یک موضوع تاریخی است و تحت فشار تولیدکنندگان نرخ بهره واقعی را عمدتا پایین نگه داشته‌ایم و این تصمیمات به نفع تولید کنندگان بوده اما تورم هم ایجاد کرده است. باید توجه داشته باشیم که اگر درآمد نفتی وجود نداشته باشد این پایین بودن نرخ بهره آثار تورمی خواهد داشت اما درآمدهای نفتی از طریق واردات بخشی ازاین اثار تورمی را می‌توان پوشش داد. 

منبع: ایلنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها