عرضه اولیه جدید در فرابورس/ نقدینگی مورد نیاز چه مقدار خواهد بود؟

12 درصد از سهام شرکت توسعه معادن کرومیت کاوندگان با نماد «کرومیت» معادل 186 میلیون سهم برای نخستین بار روز چهارشنبه 24 آبان 1402 عرضه خواهد شد. این عرضه به روش ترکیبی و طی دو مرحله صورت می‌گیرد.

عرضه اولیه جدید در فرابورس/ نقدینگی مورد نیاز چه مقدار خواهد بود؟

امیرحسین دانایی- در مرحله نخست 62 میلیون سهم معادل 4 درصد از سهام شرکت فوق در صندوق های سرمایه گذاری سهامی و مختلط به روش حراج عرضه می‌شود. حداکثر تعداد سهام قابل خریداری در این مرحله توسط هر کد معاملاتی 885 هزار سهم و قیمت ارزش‌گذاری شده 6635 ریال می‌باشد.

در مرحله دوم به میزان 124 میلیون سهم معادل 8 درصد از سهام شرکت توسعه معادن کرومیت به قیمت کشف شده در مرحله نخست، به عموم سهامداران عرضه می‌گردد. حداکثر سهام قابل خریداری توسط هر شخص حقیقی و حقوقی در مرحله دوم 248 سهم خواهد بود.

در صورتی که قیمت کشف شده در مرحله اول برابر با قیمت ارزش‌گذاری شده باشد، نقدینگی مورد نیاز برای عرضه اولیه کرومیت حدود 165 هزار تومان است.

مشاور عرضه اولیه نماد کرومیت شرکت کارگزاری تامین سرمایه نوین، متعهد خرید عرضه اولیه شرکت تامین سرمایه لوتوس پارسیان و بازاگردان آن صندوق سرمایه‌گذاری اختصاصی بازارگردانی میزان داریک و صندوق سرمایه‌گذاری اختصاصی بازارگردانی امید لوتوس پارسیان است.

ارزش‌گذاری «کرومیت» با چهار روش مرسوم

ارزش‌گذاری شرکت کرومیت کاوندگان توسط تامین سرمایه لوتوس پارسیان صورت گرفته است. بر این اساس نرخ تورم با توجه به برآوردهای صندوق بین‌المللی پول در نظر گرفته شده و نرخ دلار برای سال 1402 برابر با 40هزار تومان با سیر صعودی 20درصدی برای سال‌های بعدی برآورد شده است.

 همین‌طور نرخ هر تن کرومیت معادل 250 دلار پیش‌بینی شده است.  

برآورد شرکت ارزش‌گذار «کرومیت» از رشد درآمد فروش این شرکت طی سال‌جاری معادل 46درصد بوده و در سال‌های آتی تا سال 1406 مجموع درآمد این شرکت را 20 درصد افزایشی در نظر گرفته است.

 همین‌طور هزینه حقوق و عوارض دولتی، استخراج و آماده‌‌‌سازی، هزینه سوخت مصرفی و سایر هزینه‌‌‌ها براساس تورم پیش‌بینی شده است. در مجموع ارزش‌گذاری این شرکت با چهار روش مرسوم صورت گرفته است و جمع‌‌‌بندی ارزش‌گذاری نشان می‌دهد که ارزش کل شرکت یک‌هزار و 28میلیارد تومان است.

 بر این اساس با توجه به تعداد سهام 124میلیونی قابل عرضه، قیمت هر سهم این شرکت 663 تومان ارزش‌گذاری شده است.

گفتنی است؛ تعداد کل سهام شرکت توسعه معادن کرومیت کاوندگان یک میلیارد و 550 هزار سهم می‌باشد که در حال حاضر 186 میلیون سهم در بازار دوم فرابورس عرضه می‌گردد.

photo_2023-11-15_01-15-47

 کرومیت چیست؟

 کرومیت نام تجاری اکسید کروم آهن و یک ماده معدنی متشکل از کروم و اکسید آهن است که به‌طور طبیعی در گوشته زمین یافت می‌شود. کرومیت فلزی سخت، براق و به رنگ خاکستری با جلاپذیری و همچنین نقطه جوش بالاست که در برابر زنگ‌زدگی و تیرگی مقاومت زیادی دارد. ارزش این فلز بیشتر به دلیل مقاومت بسیار بالای آن در برابر زنگ‌زدگی و فرسایش است. کرومیت در تولید فروکروم که ماده‌‌‌ای آلیاژی است و همچنین در ساخت فولاد ضدزنگ که به جهت جلوگیری از فرسایش و تیرگی نقش حائز اهمیتی دارد مورد استفاده قرار می‌گیرد. امروزه حدود 85درصد کروم دنیا در ساخت فولاد ضدزنگ و آبکاری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کرومیت

صنعت کرومیت در ایران

تاریخچه فعالیت‌‌‌‌‌‌های استخراجی و اکتشافی کرومیت در ایران قدمتی در حدود 70 سال دارد و در حال حاضر نزدیک به 100 محدوده معدنی کرومیت در استان‌‌‌های خراسان‌رضوی و جنوبی، کرمان، هرمزگان، فارس، سیستان‌‌‌وبلوچستان، آذربایجان، اصفهان و لرستان کشف و عمدتا به بهره‌‌‌برداری رسیده است.

ایران از منظر میزان تولید کرومیت در سال‌های اخیر، در بین 10 کشور برتر تولیدکننده قرار داشته و سالانه حدود یک‌درصد از کرومیت مصرفی جهان در ایران تولید می‌شود. براساس اطلاعات مرکز آمار ایران، در بازه 10ساله منتهی به 99، در ایران به‌طور متوسط سالانه 322 هزار تن کرومیت تولید شده که بالاترین میزان تولید با 440 هزار تن در سال 90 و کمترین حجم تولید با 251هزار تن در سال 99 به وقوع پیوسته است.

براساس اطلاعات ارائه‌شده از سوی وزارت صمت در سال 1399 در ایران 95 معدن کرومیت در حال بهره‌‌‌برداری هستند و حدود 60 درصد از معادن فعال ایران (55معدن) در دو استان خراسان‌رضوی و کرمان قرار دارند. طی دهه اخیر حدود 58 درصد از کرومیت تولیدشده کشور صادر شده است. براساس گزارش‌های گمرک، در حال حاضر چین بزرگ‌ترین خریدار و واردکننده کرومیت ایران است که نزدیک به 99 درصد از کرومیت صادراتی ایران به مقصد این کشور ارسال شده است.

پیش بینی نقدینگی مورد نیاز

با فرض مشارکت کمتر از 500 هزار کد، به هر کد معاملاتی، حداکثر 248 سهم و معادل 165.000 تومان تخصیص خواهد یافت.

اگر در این عرضه اولیه مشارکت 1/5 میلیون کدی صورت پذیرد، 83 سهم و حدودا معادل 55.000 تومان به هر کد تخصیص خواهد یافت.

در صورتی که با استقبال و مشارکت 2 میلیون کد مواجه شویم، 62 سهم و حدودا معادل 42.000 تومان به هر کد تخصیص خواهد یافت.

با توجه به وضعیت کنونی بازار سرمایه، آیا شما در این عرضه اولیه شرکت می کنید؟

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 5
  • جلال عامری
    1

    هنوز جای عرضه های قبلی درد میکنه

  • ee
    1

    دوباره حکومت پول کم اورده و میخواهد از جیب ما برداشت کند !!! چقدر بایست گول بخوریم ؟؟؟؟!!!

  • محمد
    0

    فصبا چه شد؟

  • اسموتو نمیخام بیارم
    0

    وااااااااااااااااااااااااااایی
    بریم بخریم
    جا نمونیم
    واااااااااااااااااااااای
    سووووووووووووووود
    میلیارد ها تومن قراره سود کنیم
    به به چه موقعیتهای شگرفی برای ما دارن مهیا میکنن
    خدای من بهتر ترترتر از این سیستم هیچ کشوری به خود
    ندیده که ندیده . نداره که نداه . والا نداره . بلا نداره
    آی شیطون بلا
    بازم پول میخایی

    خخخخخخ
    شما اول سهام اعتماد رو عرضه کن
    ببین کسی بهت اعتماد داره
    میبینی اعتماد مردم زرو از دس دادی
    برو
    برو

  • ناشناس
    0

    مشارکت در تولید باعث شکوفائی اقتصاد است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها