پادشاه اسپانیا ارث پدری نمی‌خواهد

پادشاه اسپانیا با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد، به دلیل اینکه پدرش از عربستان رشوه گرفته، از میراث پدرش چشم‌پوشی کرده و او را نیز از دریافت حقوق محروم می‌کند.

پادشاه اسپانیا ارث پدری نمی‌خواهد

با وجود شرایط دشوار اسپانیا به دلیل شیوع ویروس کرونا، قرنطینه شدن کشور و منع تردد جز در موارد اضطراری، کاخ پادشاهی اسپانیا در بیانیه‌ای اعلام کرد، فیلیپه ششم، پادشاه این کشور از میراث پدرش خوآن کارلوس صرف نظر کرده و او را از حقوق ماهانه محروم کرده است. این اقدام با رسوایی دست داشتن پدرش در رشوه‌ها و پول‌هایی که از عربستان گرفته مرتبط است.

در بیانیه کاخ سلطنتی آمده است، فیلیپه ششم از حق خود درباره آن بخش از میراث پدرش که مغایر با قانون است، چشم‌پوشی می‌کند.

در بخش دیگر این بیانیه آمده است، پادشاه تصمیم گرفت حقوقی که پدرش از بودجه کاخ دریافت می‌کند، قطع کند. این حقوق حدود ۲۰۰ هزار یورو در سال است.

براساس این بیانیه، این تصمیمات پس از انتشار اطلاعاتی گرفته شد که نشان می‌دهد فیلیپه ششم از بنیادهای موجود در خارج به نام پدرش ذی‌نفع است. اما در ادامه بیانیه آمده است، پادشاه از تعیین خود به عنوان ذی‌نفع در بنیاد "زاگاتکا" و "لوکوم" در صورت فوت پدرش خبر نداشته و در سال ۲۰۱۹ این خبر را از بخش کانون وکلای بین‌المللی دریافت کرده و بلافاصله یک گواهی با حضور شخص موثقی نوشت و در آن اعلام کرد که ارتباطی به این دو بنیاد ندارد و مقامات را هم در جریان این مسأله قرار داد.

پیش از این روزنامه "دیلی تلگراف" لندن اخیرا خبری را پیرامون استفاده فیلیپه ششم از اموال دو بنیاد مذکور پدرش منتشر کرد که ۶۵ میلیون دلار سرمایه در گردش دارد و منبع آن ارز و رشوه‌هایی است که از عربستان گرفته شده است و دستگاه قضایی سوئیس و اسپانیا نیز در حال انجام تحقیقات قضایی پیرامون آن است.

روزنامه‌های کثیر الانتشار مانند لوموند در واکنش به این خبر نوشتند، پادشاه اسپانیا مجبور به گرفتن این تصمیم شده زیرا عربستان به دلیل میانجی‌گری خوآن کارلوس در معامله قطارهای سریع‌السیر اسپانیا با عربستان به او رشوه داده است.

از زمانی که گزارش‌هایی پیرامون پول‌های پادشاه پدر در حساب‌های بانکی سوئیس و تحقیقات دستگاه قضایی پیرامون آن منتشر شده، احزابی مانند "پودیموس" که در ائتلاف دولتی شرکت دارند خواستار تشکیل کمیته پارلمانی برای انجام تحقیقات در این باره هستند.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها