سلاح گرم، علت اصلی مرگ در بین جوانان آمریکایی

آمارها حاکی از آن است که استفاده از سلاح گرم دلیل نخست مرگ و میر در میان جوانان آمریکایی است.

سلاح گرم، علت اصلی مرگ در بین جوانان آمریکایی

بر اساس مطالعه اخیر مقامات بهداشتی که افزایش شدید قتل به ضرب گلوله را در آمریکا نشان می‌دهد، سلاح به علت اصلی مرگ و میر در بین جوانان آمریکایی تبدیل شده و از حوادث جاده‌ای پیش افتاده است.

مطالعه‌ای که از سوی مراکز پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های آمریکا منتشر شد، نشان می‌دهد در سال ۲۰۲۰، چهار هزار و ۳۶۸ کودک و نوجوان تا ۱۹ ساله بر اثر جراحات ناشی از یک سلاح گرم کشته شدند یعنی نرخی معادل ۵.۴ نفر در بین هر ۱۰۰ هزار نفر در این گروه سنی.

قتل نزدیک به دو سوم این مرگ‌ها را تشکیل می‌دهد. در مقایسه با حوادث جاده ای، ۴۰۳۶ مرگ در این رده سنی ناشی از سوانح رانندگی بوده است.

این فاصله به تدریج با کاهش تصادفات رانندگی به دلیل بهبود ایمنی جاده‌ها در طول سال‌ها کاهش یافته، در حالی که مرگ و میر ناشی از سلاح گرم افزایش یافته است.

این دو منحنی در سال ۲۰۲۰ با هم تلاقی کردند، آخرین آمار موجود و نتایج مطالعه هفته گذشته در نامه‌ای به مجله پزشکی نیوانگلند (NEJM) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

به گفته نویسندگان این نامه، داده‌های جدید با سایر مطالعات در مورد افزایش خشونت ناشی از سلاح گرم در دوران همه گیری کووید-۱۹ همزمان شده است. دلایل این افزایش چندگانه است، اما «نمی توان تصور کرد که به سطح قبل از همه گیری کرونا بازگردد.»

جدول مراکز پیشگیری و مبارزه با بیماری‌ها نشان می‌دهد که تقریباً سی درصد از این مرگ‌ها خودکشی و کمی بیش از سه درصد آنها، مرگ‌های تصادفی بوده است. علت دو درصد آن‌ها نیز نامشخص است. تعداد کمی از آن‌ها به عنوان مرگ ناشی از «مداخله قانونی» توصیف می‌شود، بدین معنا که در جریان تعامل با نیرو‌های امنیتی رخ داده است.

جوانان آمریکایی آفریقایی تبار به طور نامتناسبی قربانی سلاح گرم هستند و در مقایسه با جوانان سفیدپوست که تصادفات رانندگی تهدید بزرگتری برای آن‌ها به شمار می‌رود، چهار برابر بیشتر در معرض خطر تیراندازی قرار می‌گیرند. دومین گروه آسیب دیده، بومیان آمریکا هستند. مردان نیز شش برابر بیشتر از زنان در معرض مرگ ناشی از سلاح گرم هستند.

از نظر جغرافیایی، میزان مرگ و میر ناشی از سلاح گرم در واشنگتن، پایتخت آمریکا و پس از آن لوئیزیانا و آلاسکا، بالاترین حد است.

این آمار نشان می‌دهد اگر چه کشتار جمعی مانند آنچه که در یووالد تگزاس رخ داد باعث ترس و وحشت در افکار عمومی می‌شود، اما تنها معرف بخش کوچکی از مرگ و میر ناشی از سلاح گرم در بین جوانان است. تیراندازی روز سه شنبه در یووالد به کشته شدن ۱۹ دانش آموز یک مدرسه منجر شد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ناشناس
    0

    وسلح فقر بین جوانان ایرانی .

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها