سازمان اطلاعات روسیه: آمریکا به دنبال ترور رهبران جدید نیجر است

سازمان اطلاعات روسیه در بیانیه‌ای گفت که واشنگتن از تغییر قدرت در نیجر راضی نیست و سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا در حال بررسی احتمال اجرای عملیات ترور علیه رهبران نظامی که به تازگی قدرت را در این کشور به دست گرفته‌اند، هستند.

سازمان اطلاعات روسیه: آمریکا به دنبال ترور رهبران جدید نیجر است

دفتر اطلاع‌رسانی سازمان اطلاعات روسیه در این بیانیه گفت که کاخ سفید در حال بررسی گزینه‌های مختلف در ارتباط با تحولات نیجر در راستای آن‌چه «تقویت دموکراسی» می‌خواند است.

به گفته روسیه، آمریکا بازگشت دموکراسی به نیجر از طریق جامعه اقتصادی کشورهای غربی آفریقا «اکواس» که ارتباط تنگاتنگی با فرانسه دارند را نمی‌پسندد و ترور رهبران نظامی را گزینه مناسب‌تری می‌داند. جامعه اقتصادی کشورهای غربی آفریقا «اکواس» رهبران نظامی نیجر را به اقدام نظامی برای بازگرداندن «محمد بازوم» تهدید کرده‌اند.

گارد ریاست جمهوری نیجر، اوایل مرداد علیه «محمد بازوم» رئیس‌جمهور نیجر کودتا کرد. دو روز بعد از این اقدام تلویزیون ملی این کشور خبر داد عبدالرحمن تیچیانی رئیس گارد ریاست جمهوری نیجر خود را به عنوان رهبر جدید و رئیس شورای انتقالی در این کشور معرفی کرده است.

سازمان اطلاعات روسیه همچنین گفت که سازمان سیا با افرادی که احتمالا بخواهند عملیات ترور را انجام دهند گفت‌و‌گو و رایزنی می‌کند؛ افرادی که آموزش‌های لازم را در نهادهای مرتبط با پنتاگون گذرانده‌اند.

سازمان اطلاعات روسیه سپس تحولات و کودتاهای رخ داده در جنوب آفریقا را «بیداری ژئوسیاسی آفریقا» توصیف کرد و گفت که این تحولات برای آمریکا غیر قابل انتظار و ناخوشایند بود و از این رو واشنگتن تلاش دارد اوضاع را به روال سابق بازگرداند. روسیه تأکید کرد که استفاده آمریکا از ترور و «روش‌های پلید» موضوع تازه‌ای نیست.

در ادامه این بیانیه آمده است: «از دهه 1960، آمریکایی‌ها عمداً تلاش کردند تا قاره آفریقا را از شر رهبران ملی‌گرای قوی خلاص کنند. سیا به ویژه در ترور پاتریس لومومبا در کنگو و سرنگونی دولت او دست داشت».

سازمان اطلاعات روسیه همچنین به سرنگونی و کودتا علیه «قوام نکرومه» در غنا و دستگیری نلسون ماندلا در آفریقای جنوبی با همکاری سازمان سیا اشاره کرد.

منبع: شفقنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها