هشدار سیل در تهران/ لزوم آمادگی دستگاه‌ها/ پرهیز از تردد غیرضرور در مسیرهای کوهستانی

در پی هشدار سطح قرمز هواشناسی برای روز شنبه معاون فرمانداری تهران و سازمان مدیریت بحران ضمن تاکید بر ضرورت آمادگی کامل دستگاه ها در برابر وقوع سیلاب احتمالی،‌از شهروندان درخواست کردند که از تردد غیرضرور در مسیرهای کوهستانی و اتراق در کنار رودخانه‌ها و مسیل‌ها پرهیز کنند.

هشدار سیل در تهران/ لزوم آمادگی دستگاه‌ها/ پرهیز از تردد غیرضرور در مسیرهای کوهستانی

اداره کل هواشناسی استان تهران با صدور هشدار سطح قرمز از تشدید فعالیت سامانه بارشی و بروز ناپایداری‌های همرفتی طی روز شنبه (۷ مهرماه) خبر داد و اعلام کرد: رگبار شدید باران، رعد و برق، وزش باد شدید موقتی، مناطق مستعد احتمال تگرگ، کاهش دما، در ارتفاعات بالادست بارش برف در روز شنبه (۷ مهرماه) در دامنه و ارتفاعات استان تهران پیش‌بینی می‌شود.

از همین رو، احتمال بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها و مسیل‌ها و طغیان رودخانه‌ها، صاعقه، لغزندگی جاده‌ها، شکلگیری روان‌آب و سیلاب، سقوط سنگ، احتمال رانش کوه، مه و کاهش شعاع دید، بارش برف و گاهی کولاک برف در قله‌ها، وزش باد شدید، خسارت به محصولات کشاورزی وجود دارد.

هماهنگی با کلیه دستگاه های مربوطه جهت برنامه ریزی، آمادگی و پاسخ به موقع

سعید بشیری معاون فرمانداری تهران با اشاره به هشدار قرمز سازمان هواشناسی درباره فعالیت سامانه بارشی جدید در تهران گفت: از اوایل وقت شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳ تا پایان همان روز، مناطق مختلف تهران، به‌ویژه ارتفاعات، شاهد رگبار شدید باران، رعد و برق، وزش باد موقتی و کاهش دما خواهند بود. در مناطق مستعد، احتمال تگرگ و در ارتفاعات بالادست، بارش برف و گاهی کولاک برف نیز پیش‌بینی شده است.

وی افزود: این سامانه بارشی به‌ویژه در دامنه و ارتفاعات شمال تهران از جمله دربند و درکه و محور سولقان و امامزاده داوود (ع) فعال خواهد بود و باعث بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها و مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌ها و شکل‌گیری روان‌آب و سیلاب می‌شود. همچنین خطراتی مانند صاعقه، لغزندگی جاده‌ها، رانش کوه، سقوط سنگ، مه و کاهش شعاع دید وجود دارد. در قله‌های مرتفع نیز احتمال بارش برف و کولاک وجود دارد که ممکن است خسارت‌هایی به محصولات کشاورزی وارد کند.

بشیری تأکید کرد: شهروندان باید از تردد و اتراق در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، به‌ویژه در نواحی شمالی کن و محور سولقان- امامزاده داوود (ع)، جدا اجتناب کنند. همچنین از سفرهای غیرضروری به مناطق برف‌گیر و کوهستانی، به‌ویژه از سفر به گردنه‌های مرتفع جدا خودداری کنند و توصیه می‌شود که خودروها به وسایل زمستانی مجهز باشند. از هرگونه کوهنوردی و پروازهای تفریحی با چتربال و هواپیمای آموزشی در این مناطق اجتناب شود.

معاون فرماندار تهران بر ضرورت اجتناب از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها تأکید کرده و افزود: مردم باید از حضور در نواحی مرتفع بپرهیزند و نسبت به استحکام سازه‌های موقت، بنرها، داربست‌ها و تابلوهای تبلیغاتی اطمینان حاصل کنند.

وی در خاتمه به مسافران و شهروندان توصیه کرد که از تردد و توقف در کنار رودخانه‌ها و مسیل‌ها به‌طور جدی اجتناب کنند و به تابلوهای هشداردهنده سیلاب توجه کنند تا از وقوع حوادث ناگوار جلوگیری شود. هماهنگی با کلیه دستگاه های مربوطه جهت برنامه ریزی، آمادگی و پاسخ به موقع از جمله شهرداری، بخشداریها، دهیاریها، راهداری، آب منطقه ای و سازمانهای خدماتی و امدادی صورت گرفته است.

خودداری از تردد غیرضرور در مسیرهای کوهستانی

در پی صدور هشدار سیلاب در استان تهران،‌ مدیرکل مدیریت بحران استان تهران نیز اعلام کرد: احتمال انسداد راه ها وجود دارد، مردم از رودها فاصله بگیرند.

براساس گزارش روابط عمومی استانداری تهران، حامد یزدی مهر با بیان اینکه برای هشدار نارنجی و قرمز هواشناسی مخاطراتی نظیر؛ رگبار شدید باران، رعد و برق، وزش باد شدید موقتی، مناطق مستعد احتمال تگرگ، کاهش دما، در ارتفاعات بالادست بارش برف در استان تهران به ویژه مناطق شمالی ، دامنه و ارتفاعات استان پیش بینی شده است، گفت: از همه شهروندان می خواهیم با توجه به احتمال طغیان و بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه ها و مسیلها از اتراق و توقف کنار رودها اکیدا خودداری کنند.

وی با اشاره به احتمال آبگرفتگی معابر عمومی، شکل گیری روان آب و سیلاب، سقوط سنگ از ارتفاعات، احتمال رانش کوه، مه و کاهش شعاع دید به ویژه در ارتفاعات بارش برف و گاهی کولاک برف در قله ها توصیه کرد: از فعالیت های تفریحی از جمله طبیعت گردی و کوه نوردی و چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه ها و نواحی مرتفع به طور جدی اجتناب شود.

یزدی مهر بر ضرورت آمادگی راهداری، وزارت نیرو و سایر دستگاههای اجرایی خدمت رسان و امدادی تاکید کرد و در خصوص استحکام سازه های موقت، لایروبی کانال ها، آب روها و دهانه پل ها و تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی تسریع در جابجایی محصولات کشاورزی برداشت شده نیز هشدار داد.

مدیرکل مدیریت بحران استان تهران به ساکنان ارتفاعات شمال و شمال شرق استان تهران در فیروزکوه، دماوند، پردیس، شمیرانات و امام زاده داوود هشدار داد تمهیدات لازم را در خصوص فعالیت سامانه بارشی پیش بینی شده داشته باشند و با رعایت نکات ایمنی و خودداری از تردد غیرضروری در مناطق کوهستانی به کاهش خطرات احتمالی کمک کنند.

یزدی مهر، تاکید کرد: با توجه به شدت سامانه پیش بینی شده احتمال انسداد راه ها در مناطق مورد هشدار به واسطه بروز سیلاب وجود دارد لذا توصیه اکید مدیریت بحران به همه مردم و شهروندان و افرادی که قصد تردد در این مناطق را دارند این است که در صورت عدم ضرورت در مسیرهای کوهستانی و مورد هشدار حاضر نشوند.

توصیه‌های سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران به شهروندان

همچنین نصیری رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران نیز در این باره اظهار کرد: برای فردا تا یکشنبه در شهر تهران هشدار نارنجی و برای ارتفاعات تهران هشدار قرمز هواشناسی صادر شده است.

وی افزود: احتمال وقوع سیل و بارش های سنگین و وزش باد شدید موقتی وجود دارد و در ارتفاعات پدیده تگرگ را شاهد خواهیم بود. در مناطق یک و ۵ و ۲۲ و تا حدودی منطقه ۴ رگبار شدید باران ، رعد و برق و حتی در بعضی از نقاط تگرگ را داریم.

نصیری با بیان اینکه در پی بارش ها احتمال ایجاد رواناب در برخی از نقاط وجود دارد، ادامه داد: همچنین احتمال سقوط سنگ و رانش کوه، مه گرفتگی مسیرها و کاهش دید و در قله ها کولاک برف را خواهیم داشت.

رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران ضمن توصیه به شهروندان به منظور جلوگیری از هرگونه توقف و اسکان در حاشیه رودخانه ها، بوستان‌ها، مسیل ها و نواحی مرتفع اضافه کرد: به مدیران شهری هم هشدارهای لازم صادر شده و مدیران خدمات شهری و شهرداران و مدیران بحران مناطق ۲۲ گانه آمادگی لازم را دارند و در بحث لایروبی کانال‌ها و بررسی درختان و داربست ها به لحاظ استحکام اقدامات لازم را انجام خواهند داد.

وی با اشاره به اینکه برای روز یکشنبه و دوشنبه نیز بارش باران را خواهیم داشت اما شدت آن از روز شنبه کمتر خواهدبود، یادآور شد: لعزندگی جاده ها نیز دیگر موضوعی است که شهروندان باید به آن توجه داشته باشند.

بوستان های جوانمردان، کوهسار و الهام تعطیل شدند

همچنین روابط عمومی شهرداری منطقه ۵ اعلام کرد: بر اساس اعلام وضعیت هشدار قرمز توسط هواشناسی و سازمان پیشگیری و مدیریت بحران و احتمال وقوع سیلاب در مسیرهای کوهستانی و رودخانه های سطح محدوده منطقه ۵ ، به اطلاع شهروندان می رساند از جمعه مورخه ۶ مهر ماه ساعت ۲۳ لغایت پایان روز ۷ مهرماه ۱۴۰۳ ( با قابلیت تمدید مشروط به بررسی وضعیت مجدد ) ، بوستان جنگلی کوهسار و بوستان های جوانمردان و الهام تعطیل می باشد.

لذا شهروندان از تردد در این بوستان ها ، همچنین حضور در کنار رودخانه ی کن و رستوران ها و مراکز تفرجگاهی نزدیک مسیل ها و رودخانه ها جدا خودداری نمایند.

منبع: ايسنا
کیف پول من

فروش همستر کامبت
کی بود می‌گفت پول نمیشه!

چیزی تا لیست شدن همستر نمانده، شما با طی کردن مراحل زیر می‌توانید ارز خود را از همه زودتر به فروش برسانید:

۱ - ثبت نام کنید و لینک رفرال خود را کپی کنید.
۲ - با لینک رفرال خود، دوستانتان را دعوت کنید.
۳ - به ازای دعوت از هر دوست، تون کوین رایگان دریافت کنید.
۴ - با دعوت از تعداد بیشتری از دوستان، شانس خود را برای برنده شدن در قرعه کشی کیف پول من بیشتر کنید.
۵ - پس از لیست شدن همستر، ارز خود را به راحتی نقد کنید.

لیست جوایز قرعه‌کشیemoji

آیفون ۱۶

اپل واچ سری ۱۰

پلی استیشن ۵

و ...

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد