دکتر افشین پاک نهال دربازدید سخنگوی دولت مطرح کرد:

ضرورت توجه به بحث عمق ساخت داخل و صادرات در حوزه فناوری الکترونیک

علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت از غرفه کارا الکترونیک مبنا در نمایشگاه اینوتکس 2024 بازدید کرده و دکتر افشین پاک نهال ، بنیانگذار و مدیر عامل این شرکت پیرامون مباحث مختلف از جمله توجه به عمق ساخت داخل و صادرات کالا و خدمات موضوعاتی را مطرح کرد.

ضرورت توجه به بحث عمق ساخت داخل و صادرات در حوزه فناوری الکترونیک

بر اساس این گزارش ؛ دکتر افشین پاک نهال ، بنیانگذار و مدیر عامل شرکت کارا الکترونیک مبنا در جریان‌بازدید سخنگوی دولت از غرفه این شرکت در نمایشگاه اینوتکس 2024 گفت: فناوری الکترونیک باید به اندازه ای در کشورمان پیشرفت کند که ما به عنوان برند اول الکترونیک در سطح منطقه معرفی شویم و باید به بحث صادراتی کالاها و خدمات مرتبط با این حوزه نیز توجه شود .

پاک نهال گفت: با توجه به‌ امضای  اولین موافقت‌نامه تجارت آزاد ایران با اتحادیه اقتصادی اوراسیا شامل کشورهای روسیه، ارمنستان، قزاقستان، قرقیزستان و بلاروس در سال گذشته طبیعی است که باید به مباحث صادراتی در همه حوزه ها و از جمله حوزه الکترونیک و شاخه های مرتبط با آن عنایت زیادی کرد.

مدیر عامل شرکت کارا الکترونیک مبنا ادامه داد:  اتحادیه اقتصادی اوراسیا بازار بسیار بزرگ در نزدیکی ایران محسوب می‌شود و افزایش مناسبات فی‌مابین، امکان استفاده حداکثری از این پتانسیل و بازار بزرگ را برای کشور فراهم خواهد آورد. با توجه به واردات قابل ملاحظه اوراسیا از جهان، با انعقاد موافقت‌نامه تجارت آزاد فی‌مابین، پیش‌بینی می‌شود با افزایش سرمایه‌گذاری‌ها و تولیدات مشترک و فراهم آوردن زیرساخت‌های مناسب، تجارت فی‌مابین افزایش قابل قبولی داشته باشد و در این راستا در حوزه هایی از جمله  الکترونیک و شاخه های مرتبط با آن که کشورمان پتانسیل و ظرفیت لازم را برای صادرات دارد باید تلاش بیشتری صورت گیرد .

عضو هیئت‌امنای کانون کارآفرینان برتر رسمی استان تهران در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اهمیت توجه به تولیدات داخلی و عمق ساخت داخل اظهار کرد:  عمق ساخت داخل، معیاری مطلوب جهت حمایتگری و مانع زدایی از تولید ملی است که می تواند در عرصه داخلی و حتی در زمینه توسعه صادرات و بهبود برند ملی محصولات ایرانی موثر باشد.

یکی از حوزه هایی که در راستای جهش تولید باید مدنظر قرار گیرد صادرات کالا و خدمات است، بر همین اساس حمایتگری و مانع زدایی در این حوزه نقش بسزایی دارد.

2

عضو هیئت‌مدیرهٔ انجمن شرکت‌های فناور هوش مصنوعی و ‌اقتصاد دیجیتال ایران گفت: از طرف دیگر برخی کالاها و خدمات که به عنوان محصول ایرانی به سایر کشورها عرضه می شود عملا درصد کمی از زنجیره خلق آن در کشور اتفاق افتاده است اما بعنوان کالای ایرانی معرفی می شود و کیفیت نامناسب بر برند ملی کالای ایرانی تأثیرگذار خواهد بود بنابراین باید تلاش کرد که کالایی عملا خارجی با درصد اندکی تغییر در داخل کشور به نام کالای ایرانی معرفی نشود. بنابراین یکی از معیارهای مهم اولویت بندی کالا و خدمات ، میزان داخلی بودن آن است بطوریکه کالا یا خدمتی که قسمت بیشتری از زنجیره تولید خود را در کشور گذرانده و موجب ایجاد اشتغال و ارزش افزوده بیشتری برای کشور شده است باید در صدر جدول حمایت قرار گیرد که راه حل این دو مسئله تعیین عمق ساخت داخل محصولات ایرانی است.

عضو هیئت‌امنای کانون کارآفرینان برتر رسمی استان تهران ادامه داد: برای افزایش عمق ساخت داخل در حوزه  کاری شرکت ما نیز لازم است که چندین نهاد و ارگان پای کار بیایند چون فقط بحث الکترونیک مطرح نیست بلکه مباحث شیمیایی،  فتوپلیمر،مس،قلع و مباحث مختلف داریم.

این تولیدکننده مدار چاپی تاکید کرد: باید کاری کنیم که در یک دهه آینده سطح دانش و فناوری ، قدرت تولید ، عمق ساخت داخل، بُرد ، قطعات الکترونیک و آنچه به حوزه الکترونیک مربوط می شود به قدری بالا برود که بتوانیم تولید اسمارت‌فون‌ها، قطعات الکترونیکی خودروهای برقی و خودران و نیز المان‌های الکترونیکی مربوط به حوزه سلامت پزشکی را در داخل کشور تولیدِ صادرات محور کنیم.

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها