ناکامی بورس و سهامداران دست به فروش

در حالی که بازار سهام یک هفته با هیجان منفی را پشت سر گذاشت؛همچنان مشخص نیست از روز شنبه شاهد حضور پررنگ سهامداران به دنبال فروکش تنش‌ها باشیم.

ناکامی بورس و سهامداران دست به فروش

بورس تهران در هفته‌ای گذشت دو روز «عجیب و ریزشی» را در محدوده سرخ تابلو سپری کرد و طی این هفته ۱.۶۲ درصد کاهش ارتفاع را ثبت کرد. 

در شرایط فعلی علاوه بر ریسک‌های نشات گرفته از «خاورمیانه آمیخته به نزاع و بحران» که خود نقشی جدی در تغییر روند سهام ایفا می‌کند؛نرخ ارز و قیمت‌های بازارهای رقیب است که می‌تواند کاملا تعیین‌کننده باشد.

قیمت دلار از ابتدای مهرماه بیش از ۶.۷۶ درصد افزایش یافته است.این میزان افزایش آخرین بار در اسفند ۱۴۰۲ به ثبت رسیده بود.عبور قیمت دلار از سقف ۶۲ هزار تومان و تثبیت بالای آن محدوده می‌تواند خطرناک باشد. 

در صورت کاهش سطح تنش‌های منطقه‌ای،احتمالا دلار می‌تواند به کانال امن خود یعنی ۶۲ هزار تومان بازگردد.اما در صورتی که علاوه بر تعمیق التهابات سیاسی،تحولات اقتصادی داخلی نیز از نرخ دلار حمایت کند، احتمالا قیمت ارز از دالان قیمتی سابق خود که محدوده ۵۷ تا ۶۲ هزار تومان است، عبور کرده و روند جدیدی را تجربه خواهد کرد.

نکته جالب توجه آنکه کاهش محدودیت‌های دامنه نوسان ادامه دارد و ارزش معاملات نیز انگار قرار نیست فراتر از ۲ هزار میلیارد تومان رود.

خروج دوباره معامله‌گران این سیگنال را می‌دهد که نماگر سهام نه تنها توان باز پس‌گیری رکوردهای پیشین خود را ندارد بلکه ابرکانال دو میلیون واحدی را نیز با توجه به «تحلیل‌گریزی کنونی» و درصورت «بروز ریسکی غیرمنتظره» ممکن است از دست بدهد.

روند صعودی بازار سهام که از ۲۶ شهریور آغاز شده بود و در آن شاخص هم‌‌وزن موفق به بازگشت به کانال ۷۰۰‌هزار واحد شده بود، از نیمه دوم مهرماه شکست و شاخص یادشده در روز گذشته به پایین‌ترین سطح خود از ۲۷شهریورماه رسید.

 قدرت فروش در معاملات روزهای اخیر بازار سهام همچنان قابل توجه بود به طوری‌که در مجموع خروج سرمایه طی این هفته به یک هزار و‌ ۱۲۱ میلیارد تومان رسید.

منبع: دنیای اقتصاد
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد