یازدهمین روز از حمله روسیه به اوکراین

زلنسکی: منطقه پرواز ممنوع برقرار یا جنگنده ارسال کنید/ دستور پوتین درباره کشورهای تحریم‌کننده روسیه/ لهستان: تصمیمی برای انتقال جنگنده به اوکراین نگرفته‌ایم/ ویدئو

به دنبال حمله بامداد روز پنجشنبه (پنجم اسفند) نیروهای روسیه به اوکراین، این جنگ اکنون وارد یازدهمین روز خود شده و با ادامه آتش جنگ، سیل واکنش های جهانی به این رویداد همچنان ادامه دارد.

زلنسکی: منطقه پرواز ممنوع برقرار یا جنگنده ارسال کنید/ دستور پوتین درباره کشورهای تحریم‌کننده روسیه/ لهستان: تصمیمی برای انتقال جنگنده به اوکراین نگرفته‌ایم/ ویدئو

به گزارش خبرفوری، یازدهمین روز از حمله روسیه به اوکراین می گذرد و هر لحظه تحولات و خبرهای جدیدی در خصوص این بحران منتشر می شود که سعی داریم در این بسته خبری تجمیعی از این خبرها را بروز رسانی و منتشر کنیم:

بلینکن از وجود گزارش‌هایی «بسیار معتبر» از جنایت جنگی روسیه در اوکراین خبر داد

نتونی بلینکن، رئیس دیپلماسی آمریکا، روز یکشنبه در مصاحبه‌ای با شبکه آمریکایی سی‌ان‌ان، از وجود گزارش‌هایی «بسیار معتبر» درباره ارتکاب «جنایت جنگی» به دست روسیه در اوکراین خبر داد.

وی با تأکید بر این که ایالات متحده در حال «بازبینی» این اطلاعات است، گفت: «ما اطلاعات بسیار معتبری در مورد حملات عمدی به غیرنظامیان دیده‌ایم که جنایت جنگی محسوب می‌شود».

اقدام نیروهای مسلح روسیه در از کار انداختن فرودگاه نیروی هوایی اوکراین

خبرگزاری ریانووستی به نقل از وزارت دفاع روسیه اعلام کرد: نیروهای مسلح روسیه فرودگاه متعلق به نیروی هوایی اوکراین در وینیتسا را با سلاح های بسیار دقیق از کار انداختند.

15744348_465

خبرنگار فرانسوی: اوضاع در اوکراین پیچیده است، ارتش اوکراین مردم خودش را بمباران می‌کند

‌آن لور بونل ،روزنامه نگار و خبرنگار جنگی حاضر در اوکراین در خصوص وضعیت کنونی این کشور گفت: من از مردم می پرسم چه کسی آنها را بمباران می‌کند؟ من طرف کسی نیستم و از پوتین دفاع نمی‌کنم اما ارتش اوکراین مردم خودش را بمباران می‌کند.

پوتین به ماکرون: روسیه از طریق مذاکره یا جنگ به اهداف خود دست خواهد یافت

رئیس جمهور روسیه در گفت‌وگوی تلفنی به همتای فرانسوی خود گفت که روسیه از طریق «مذاکره یا جنگ» به اهداف خود دست خواهد یافت (بیشتر بخوانید).

توقف تخلیه غیرنظامیان ماریوپب برای دومین روز متوالی

الجزیره: کمیته بین المللی صلیب سرخ تایید کرد که تخلیه مردم ماریوپل برای دومین روز متوقف شده است.

لهستان: تصمیمی برای انتقال جنگنده به اوکراین نگرفته‌ایم

الجزیره به نقل از دبیر مطبوعاتی دولت لهستان نوشت: تصمیم برای انتقال هواپیماهای جنگی از لهستان به اوکراین هنوز اتخاذ نشده است.

بلینکن: آمریکا در حال گفتگو با شرکای اروپایی برای منع واردات نفت از روسیه است

خبرگزاری رویترز به نقل از سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گزارش داد آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه این کشور اعلام کرد واشنگتن در حال گفتگو با شرکای اروپایی در خصوص بررسی دیدگاه منع واردات نفت روسیه است. بلینکن و امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه به هماهنگی در واکنش علیه تهاجم روسیه به اوکراین ادامه خواهند داد.

زلنسکی: فرودگاه غیرنظامی در غرب کی‌یف کاملا ویران شده است

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین می‌گوید که فرودگاه غیرنظامی در شهر وینیتسا در حدود ۲۵۰ کیلومتری جنوب غربی کی‌یف بوسیله موشک‌های روسی به طور کامل ویران شده است.

کی‌یف: روسیه در اندیشه تصرف سومین نیروگاه اتمی اوکراین است

مقامات کی یف در تماس با آمریکایی ها گفتند که روسیه قصد دارد سومین نیروگاه اتمی اوکراین را محاصره و به تصرف درآورد.

کمیسیون اروپا: درحال حاضر حمایت هرچه بیشتر از اوکراین مهم است

رئیس کمیسیون اروپا: اوکراین در حال جنگ با روسیه است و مهمترین چیز در حال حاضر حمایت هر چه بیشتر از آن است.  تحریم‌هایی که ما علیه رهبری و اقتصاد روسیه اعمال کرده‌ایم تأثیر زیادی داشته است.

ادعای مقام‌های اوکراینی درباره سرنگونی جنگنده روسی

مقام‌های شهر اودسای اوکراین اعلام کردند که یک جنگنده روسی را بر فراز دریای سیاه در نزدیکی اودسا سرنگون کرده‌اند.

درگیری‌های اوکراین، ممکن است سال‌ها به طول انجامد

معاون نخست‌وزیر بریتانیا بیان داشت که جنگ کنونی در اوکراین ظرف چند روز تمام نخواهد شد (بیشتر بخوانید).

بازداشت ۸ هزار نفر در روسیه در تظاهرات ضد جنگ

یک گروه مستقل حقوق بشری روسیه، می‌گوید که بیش از ۶۰۰ نفر در تظاهرات علیه جنگ در ۲۱ شهر روسیه بازداشت شده‌اند. تظاهرات امروز در روسیه با فراخوان الکسی ناوالنی، چهره مخالف زندانی، صورت گرفت که خواستار اعتراض روس‌ها علیه جنگ در اوکراین شد. حداقل ۸۰۰۰ معترض، از زمان آغاز جنگ اوکراین در ۱۱ روز پیش، در این کشور زندانی یا بازداشت شده‌اند. 

مسکو: فقط در صورت وجود تهدید از لوهانسک و دونتسک حمایت نظامی خواهد شد

کانال خبری الجزیره گزارش داد وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد این کشور قصد ندارد در لوهانسک و دونتسک نیرو مستقر کند و چنین تصمیمی بر حسب تهدیدات اتخاذ خواهد شد. مسکو فقط در صورتی از جمهوری های لوهانسک و دونتسک پشتیبانی نظامی بعمل خواهد آورد که در معرض تهدید باشند.

بنت: به میانجیگری بین پوتین و زلنسکی ادامه می‌دهم

«نفتالی بنت» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در جلسه کابینه این رژیم گفت به تلاش و میانجیگری بین پوتین و زلنسکی ادامه می‌دهد، حتی اگر شانس موفقیت زیاد نباشد.

سخنگوی بنت به خبرگزاری اسپوتنیک گفت نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی برای سومین بار طی ۲۴ ساعت گذشته با زلنسکی تلفنی گفت‌وگو کرد.

مقام آلمانی: اوکراین روی عضویت در اتحادیه اروپا حساب نکند

آلمان اعلام کرد که روند الحاق اوکراین به اتحادیه اروپا به منافع اتحادیه آسیب می‌رساند و بهترین راه، اعطای عضویت افتخاری به اوکراین است (بیشتر بخوانید).

مفاد طرح ۶ بندی نخست وزیر انگلیس برای اوکراین

نخست وزیر انگلیس گفت: وضعیت اوکراین درگیری ناتو نیست و نخواهد بود، زیرا این ائتلاف به دنبال رویارویی با روسیه نیست (بیشتر بخوانید).

اوکراین: روسیه از آغاز جنگ ۸۸ هواپیمای خود را از دست داده است

نیروهای روسیه از زمان آغاز جنگ ۸۸ هواپیما و هلی کوپتر را از دست داده انند

تعدادی از خلبانان روسی اسیر شده اند

نیروهای مسلح اوکراین به دفاع از شهر بندری ماریوپل در جنوب شرق ادامه می دهند

"مقدار قابل توجهی" از تجهیزات روسی در منطقه میکولایف، در جنوب در نزدیکی اودسا به تصرف نیروهای اوکراین درآمده است

کمک ۲.۷ میلیاردی آمریکا به اوکراین

وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد کنگره ۲.۷ میلیارد دلار برای رسیدگی به بحران انسانی ناشی از جنگ در اوکراین اختصاص داده است.

بلینکن مدعی شد: روسیه جنگ اوکراین را به راه انداخت و باعث یک بحران انسانی شد. حمله روسیه به اوکراین ناقض تمام قوانین بین المللی است.

بایدن از کنگره درخواست کرد به پناهندگان اوکراینی و کشور‌های همسایه‌ای که آن‌ها را پذیرفته اند، کمک فوری شود.

آلمان: اوکراین روی عضویت در اتحادیه اروپا حساب نکند

مایکل راث، رئیس کمیته روابط خارجی پارلمان آلمان گفت: تسریع روند الحاق اوکراین به اتحادیه اروپا به منافع کی‌یف و همچنین اتحادیه آسیب می‌رساند و مطمئن‌ترین راه عضویت افتخاری است.

مقامات ماریوپل: آتش بس موقت از ساعت ۱۰ صبح تا ۹ شب خواهد بود

شبکه تلویزیونی الجزیره گزارش داد، مقامات ماریوپل اعلام کردند: آتش بس موقت از ساعت ۱۰ صبح تا ۹ شب خواهد بود.

ادوسا در چند روز آینده میدان عملیات روسیه خواهد بود

شبکه تلویزیونی المیادین گزارش داد: بندر ادوسا در جنوب غرب اوکراین، احتمالا در چند روز آینده، میدان عملیات نظامی روسیه خواهد بود و عملیات تعیین کننده برای محاصره و در دست گرفتن کنترل این شهر به زودی آغاز خواهد شد.

ادعای سرویس اطلاعاتی انگلیس در خصوص کُند شدن پیشروی نیرو‌های روسیه

سرویس اطلاعاتی انگلیس ادعا کرد نیرو‌های اوکراین نیرو‌های روسیه را غافلگیر کردند و حملات اوکراین به خطوط تدارکاتی باعث شد تا پیشروی نیرو‌های روسیه کند شود.

اوکراین اسناد برنامه هسته‌ای خود را نابود کرد

به گزارش خبرگزاری تاس به نقل از یک منبع روسی، دولت اوکراین تصمیم گرفت اسناد مربوط به توسعه برنامه هسته‌ای خود را در بحبوحه عملیات نظامی روسیه در این کشور از بین ببرد یا منتقل کند.

درخواست کانادا از شهروندانش برای خروج از روسیه

وزارت خارجه کانادا به شهروندان این کشور توصیه کرد از سفر به روسیه پرهیز کنند. همچنین اوتاوا خواستار خروج سریع شهروندان کانادایی از خاک روسیه شد. 

دلیل این موضوع احتمال اتخاذ تدابیر سختگیرانه شامل محدودیت در پرواز به روسیه و نیز اعمال تحریم های اقتصادی و مالی علیه مسکو عنوان شده است. 

پیش تر برخی بانک های بین المللی و موسساتی که خدمات بین المللی مالی ارائه می دهند از قطع ارائه خدمات خود در روسیه خبر داده بودند. 

معاون وزیر خارجه اوکراین: درحال مذاکره با چند کشور برای میانجیگری جهت پایان جنگ هستیم

معاون وزیر خارجه اوکراین اعلام کرد که این کشور مذاکراتی با چندین کشور دیگر با هدف میانجیگری آنها برای پایان جنگ دارد (بیشتر بخوانید).

بلینکن در مرز لهستان با وزیر خارجه اوکراین دیدار کرد

بلینکن، وزیر خارجه اوکراین که برای ابراز همبستگی با اوکراین در منطقه به سر می‌برد، حدود ۴۵ دقیقه تحت تدابیر امنیتی شدید در مرز لهستان با همتای اوکراینی خود کولبا دیدار کرد و دو طرف در مورد افزایش فشار بین‌المللی بر روسیه با کمک تسلیحاتی بیشتر به کی‌یف رایزنی کردند.

زلنسکی: مردم اوکراین به مقاومت ادامه دهند/ مردم به خیابان‌ها بروند و به نیروهای روسیه حمله کنند

رئیس جمهور اوکراین از مردم این کشور خواست در مقابل نیروهای روسیه به مقاومت ادامه دهند (بیشتر بخوانید).

وزارت دفاع اوکراین مرگ مذاکره کننده این کشور را تایید کرد

 وزارت دفاع اوکراین شنبه‌شب مرگ مذاکره کننده این کشور که در مذاکرات با روسیه شرکت داشته است را تایید کرد (بیشتر بخوانید).

تسلط روسیه بر شهری در نزدیکی کی‌یف

نیروهای روسیه کنترل شهر «برودینکا» واقع در شمال غربی کی‌یف را در دست گرفته‌اند.

مسکو: دور سوم مذاکرات با اوکراین ممکن است روز دوشنبه برگزار شود

تصاویر کانال یک روسیه از بزرگ ترین هواپیمای جهان که در حمله به اوکراین  به کلی منهدم شد

از آنتونوف ای اف 225 تنها یک فروند در زمان شوروی سابق ساخته شده بود و در اختیار اوکراین قرار داشت.

آمریکا به دنبال جانشین زلنسکی

ادعای نیویورک تایمز به نقل از منابع غربی: واشنگتن و متحدانش به دنبال یافتن جایگزینی برای زلنسکی، رییس جمهور اوکراین در صورت کشته شدن یا دستگیری او هستند.

رئیس ستاد ارتش اوکراین: روسیه محاصره کی یف و خارکیف را تشدید کرد

به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، رئیس ستاد ارتش اوکراین گفت روسیه محاصره کی یف و خارکیف را تشدید کرده است و برای تسلط بر نیروگاه برقی آبی "کانیو" تلاش می‌کند.

توییتر حساب حامیان پوتین را مسدود کرد

توییتر بیش از ۱۰۰ حساب کاربری را که به طور مکرر هشتگ #IstandWithPutin را در اوایل این هفته و در بحبوحه تهاجم روسیه به اوکراین بازنشر کردند، مسدود کرده است.

photo_2022-03-06_08-27-45

‌مجلهٔ اکونومیست: با وجود اینکه روسیه در برابر اوکراین از لحاظ تعداد نیرو و تسلیحات دست بالا‌ دارد، طی ۲۴ ساعت در اوکراین تلفاتی را متحمل شد که در بیش از ۸ سال حضور در جنگ سوریه ندیده بود.

 تسلط روسیه بر شهری در شمال غربی کی‌یف

ریاست اداره امور شهری پایتخت اوکراین گفت: «نیروهای روسی کنترل شهر برودینکا واقع در شمال غربی کی‌یف را به‌دست گرفتند».

با این حال ستاد کل ارتش اوکراین ادعا کرد: «۳ بالگرد و تعدادی جنگنده و پهپاد روسی را سرنگون کردیم».

وزارت خارجه روسیه: سلاح‌های ارسالی به اوکراین ممکن است به دست تروریست‌ها در خود اروپا بیفتد.

اخ سفید: واشنگتن مخالف فرستادن جنگنده از لهستان به اوکراین نیست

به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، جن ساکی سخنگوی کاخ سفید در مصاحبه با نشریه پولیتیکو گفت کاخ سفید به هیچ عنوان با انتقال جنگنده از لهستان به اوکراین مخالفت نکرده است.

14001215000005_Test_PhotoN

موشک‌باران «میکولائیف» در جنوب اوکراین

شبکه «الحدث» با انتشار این فیلم گزارش داد که حجم گسترده‌ای از موشک‌های گراد از نزدیکی شهر «خِرسون» در اوکراین به سمت شهر میکولائیف (نیکولایف) واقع در جنوب این کشور شلیک شده است.

حملات هوایی به کی یف

شبکه الجزیره اعلام کرد صدای انفجارهای شدید در کی یف، پایتخت اوکراین به گوش رسیده که ناشی از حملات هوایی جنگنده های روسی بوده است. 

پس از این حملات مردم پایتخت به پناهگاه ها رفتند. روسیه دولت اوکراین را متهم به استفاده از غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی می کند. 

ستون نیروهای روسی آماده ورود به اوکراین

برخی منابع با انتشار این فیلم نوشتند، ستون جدیدی از نیروهای مسلح روسیه در شهر «بلگورود»، آماده ورود به اوکراین و حرکت به سمت شهر «خارکیف» هستند.

دستور پوتین درباره کشورهای تحریم‌کننده روسیه

رسانه‌های روسی بامداد یکشنبه گزارش دادند که «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه به کابینه دولت دستور داد تا طی دو روز فهرستی از کشورهایی که روسیه را تحریم کرده‌اند، تهیه کند.

به نوشته این رسانه‌ها، پوتین فرمانی را امضا کرد که به شرکت‌های روسی اجازه می‌دهد بدهی‌های طلبکاران را به واحد پول این کشور «روبل» بازپرداخت کنند.

یک عضو هیأت مذاکره کننده روسی نیز خبر داد، دور سوم مذاکرات روسیه و اوکراین ممکن است روز دوشنبه برگزار شود.

زلنسکی: منطقه پرواز ممنوع برقرار یا جنگنده ارسال کنید

رئیس‌جمهور اوکراین به قانون‌گذاران آمریکایی گفت که کی‌یف به کمک فوری آمریکا در برقراری منطقه پرواز ممنوع بر فراز اوکراین یا ارسال جنگنده از سوی کشورهای شرق اروپا نیاز دارد.

لنسکی در جلسه یک ساعته با اعضای کنگره آمریکا برای حمایتی که تاکنون ارائه شده است تشکر کرد، اما خواستار حمایت نظامی بیشتر و تحریم‌های بیشتر علیه روسیه از جمله در زمینه انرژی شد.

گزارش سومین روز از حمله روسیه به اوکراین

گزارش چهارمین روز از حمله روسیه به اوکراین

گزارش پنجمین روز از حمله روسیه به اوکراین

گزارش هفتمین روز از حمله روسیه به اوکراین

گزارش هشتمین روز از حمله روسیه به اوکراین

گزارش دهمین روز از حمله روسیه به اوکراین

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها