جزییات فاجعه معدن طبس از زبان یک استادکار: انفجار در معدنجوی طبس به شدت ترکیدن بادکنک بود/ گاز در 30 ثانیه منتشر شد/ ویدئو

شدت انفجاری که در معدن معدنجوی طبس رخ داد، در حد انفجار یک بادکنک بود اما همین شدت و فقط یک نفس کشیدن برای مرگ کارگران کافی بود.

جزییات فاجعه معدن طبس از زبان یک استادکار: انفجار در معدنجوی طبس به شدت ترکیدن بادکنک بود/ گاز در 30 ثانیه منتشر شد/ ویدئو

یک استادکار معدن که برای امدادرسانی در محل حاضر است و ساعاتی برای استراحت بیرون آمده بود جزئیاتی تکاندهنده از آنچه اتفاق افتاده بود و مرگ دلخراش کارگران را توضیح داد. او با بیان اینکه جست‌وجوها همچنان ادامه دارد، گفت: 29 فوت‌شده اول را 2 کیلومتر آن‌طرف‌تر از محلی که حالا در حال جست‌وجو هستیم، بیرون آوردیم. از جایی که حالا دنبال مفقودین هستیم گاز co منتشر شده و به سمت سالن بعدی رفته است. این اتفاق در 30 ثانیه رخ داده است. گاز co طوری است که اگر فقط یک نفس بکشید سه ثانیه بعد فوت می‌کنید.

وی درباره نحوه انفجار گفت: انفجار در سالن اول اتفاق افتاد اما فکر نکنید این انفجار مثل انفجار مهیب ساختمان با آتش بود. این انفجار در حد ترکیدن یک بادکنک بود. اجساد سوخته و تکه‌شده نیستند. اجسادی که بیرون می‌آیند یا خفه شده‌اند یا موج آنها را گرفته است.

وی درباره اینکه آیا از صدا کسی متوجه ماجرا نشده است، گفت: حادثه،  صدا هم داشت اما چنین صداهایی در معدن خیلی زیاد اتفاق می‌افتد و دلایل مختلفی دارد. ساعت 8 و نیم صدا شنیده و اعلام شد. اولین نفر مهندس خسروی که مهندس ایمنی بوده در حال رفتن به محل بوده که در مسیر خودش دچار گاز گرفتگی شده و فوت کرده است. به همین خاطر از همان لحظه اول کسی نتوانست وارد شود. اول باید فن‌ها، تهویه را به طور کامل انجام می‌دادند و بعد وارد می‌شدیم و امدادرسانی می‌کردیم. معدن ای و سی ب ههم وصل است. هوا از یک طرف وارد و از طرف دیگر خارج می‌شود. اول باید معدن سی خالی می‌شد و بعد می‌توانستیم از تهویه استفاده کنیم.

وی گفت: 18 شرکت در این معادن کار می‌کنند. من خودم 6 سال اینجا استادکار بودم. همیشه اولین نفری که وارد معدن می‌شود، استادکار است. حادثه‌ای اتفاق افتاد و ریزش معدن باعث آسیب جدی به کمرم شد و دیگر نرفتم اما 6 سال استادکار بودم و در معدن کار کردم.

این استادکار که مانع ورود خبرنگاران به محل شده است، گفت: من به خاطر اینکه میزان خطر را می‌دانم، مانع شدم داخل بروید. حتی شاتر دوربین هم می‌تواند باعث ایجاد یک انفجار شود.

او در ادامه گفت: این حادثه به خاطر زدن یک ضربه  پیکوی بادی(پتک مخصوص معدن) اتفاق افتاده و گاز آزاد شده است.

وی درباره اینکه گاز در معدن تا چه حدی باشد، می‌توان همچنان به کار ادامه داد، گفت: همیشه در معادن گاز هست. اگر زیر 20 تا 25 صدم باشد می‌شود کار کرد. سنسور متان در ورودی و خروجی‌ها هست. همیشه یک کارگر ایمنی جلوی بچه‌ها می‌رود و نگاه می‌کند سنسورها چه گازی را نشان می‌دهند. اگر سنسور از یک و بیست و پنج بیشتر شد کار تعطیل می‌شود تا گاز تخلیه شود. البته افرادی که کار ایمنی می‌کنند وارد می‌شوند و شرایط را ایمن می‌کنند تا کارگران وارد شوند.

این استادکار درباره اینکه آیا امکان نداشت کارگران با توجه به حساسیت گاز با ماسک اکسیژن وارد معدن شوند، گفت: برای این کار باید کوله‌هایی حداقل 12 کیلویی که کپسول اکسیژن حمل می‌کنند همراه فرد باشد بعلاوه ماسک اکسیژن هم باید باشد که در این شرایط کار کردن ممکن نیست و نهایتا فرد بتواند 2 ساعت این وضعیت را تحمل کند. این وضعیت در حالت امداد فقط ممکن است.

امدادرسانی در معدن تخصصی است

در همین حال علی اکبری معاون هلال احمر استان خراسان جنوبی در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار اعزامی اعتمادآنلاین  گفت: مساله امدادرسانی در معدن مساله‌ای تخصصی است. ما در بحث انتقال مصدومانی که از داخل تونل بیرون می‌آمدند کمک می‌کردیم. در داخل تونل نیروهای تخصصی معدن رفتند که امکانات مخصوص دارند.

وی گفت: ما از هر دو بلوک سی و بی 35 جسد بیرون آوردیم . البته آمار ما دقیق نیست اما برخی دوستان می‌گویند 15 نفر دیگر داخل هستند و برخی می‌گویند 14 نفر هستند.

وی گفت: اینجا معدن زیاد است اما معادن تعطیل شده‌اند و در حال امدادرسانی هستند. البته گفته می‌شود مقدار گاز هنوز بالاست و احتمال ریزش همچنان وجود دارد و اگر ریزش اتفاق بیفتد باز کار جست‌وجو زمان‌برخواهد بود.

منبع: اعتماد
کیف پول من

فروش همستر کامبت
کی بود می‌گفت پول نمیشه!

چیزی تا لیست شدن همستر نمانده، شما با طی کردن مراحل زیر می‌توانید ارز خود را از همه زودتر به فروش برسانید:

۱ - ثبت نام کنید و لینک رفرال خود را کپی کنید.
۲ - با لینک رفرال خود، دوستانتان را دعوت کنید.
۳ - به ازای دعوت از هر دوست، تون کوین رایگان دریافت کنید.
۴ - با دعوت از تعداد بیشتری از دوستان، شانس خود را برای برنده شدن در قرعه کشی کیف پول من بیشتر کنید.
۵ - پس از لیست شدن همستر، ارز خود را به راحتی نقد کنید.

لیست جوایز قرعه‌کشیemoji

آیفون ۱۶

اپل واچ سری ۱۰

پلی استیشن ۵

و ...

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد