وزارت خارجه طالبان: دولت‌ها و مردم در ایران با افغان‌ها بدرفتاری می‌کنند

معاون سیاسی وزارت خارجه حکومت طالبان در یک سخنرانی تند از رفتار ایران و پاکستان با افغان‌ها انتقاد و این دو کشور را به «نقض» قوانین و مراودات دو جانبه متهم کرده است.

وزارت خارجه طالبان: دولت‌ها و مردم در ایران با افغان‌ها بدرفتاری می‌کنند

 شیرمحمد عباس ستانکزی که در مراسمی برای بازرگانان صحبت می‌کرد گفت: «برخی از روزنامه‌ها و سیاسیون ایران در رابطه با مهاجرین افغان سخنان تحریک‌آمیز می‌زنند و تلاش می‌کنند فضا را برای افغان‌ها در این کشور تنگ‌تر کنند.»

او از ایران خواست که با مهاجران افغان با «شفقت اسلامی و حقوق همسایگی» رفتار کنند.

ستانکزی گفت افغان‌ها در ایران یارانه دریافت نمی‌کنند بلکه خودشان کار می‌کنند، مالیات می‌پردازند و در آبادانی ایران نقش مهمی را ایفا کرده‌اند، «پس نباید با آنها بدرفتاری صورت بگیرد.»

ایران با اتخاذ تدابیر جدیدی که گفته است اخراج «دو میلیون مهاجر افغان غیرمجاز» تا پایان سال خورشیدی جاری هدف غایی آن است، ظرف ماه‌های گذشته در تهران و شهر‌های دیگر عملیات‌های گسترده‌ای را برای دستگیری و اخراج افغان‌های «غیر‌مجاز» آغاز کرده و صد‌ها هزار از مهاجران افغان را رد مرز کرده است.

شیر محمد عباس ستانکزی گفت این در حالیست که حکومت طالبان با ایران روابط خوب تجاری دارد و روزانه صد‌ها و هزاران کامیون بین دو کشور در تردد است که به نفع هر دو کشور است.

وی گفته است که هر دو کشور تحت تحریم هستند و افغانستان یگانه راه باز در برابر ایران است و لازم است موانع در گمرکات و بازار‌های ایران برای کالا‌های افغانستان برطرف گردد.

در حال حاضر ایران سالانه به ارزش دو میلیارد دلار به افغانستان صادرات دارد و مقامات حکومت طالبان می‌گویند برای تاجران وکالا‌های ایرانی تسهیلات لازم را فراهم کرده‌اند، اما ایران برای محصولات و تولیدات افغانستان بازار لازم فراهم نمی‌کند.

ستانکزی از سیاست‌های اسلام‌آباد در قبال افغان‌ها هم انتقاد کرد و گفت: «پاکستان حدود هفتاد سال پیش متعهد شده بود که به افغانستان اجازه ترانزیت کالا‌های تجاری را از طریق بندر کراچی بدهد، اما به تعهدات خود عمل نکرده است.»

وی گفت پاکستان ظرف دو ماه گذشته مرز‌هایش را به روی افغانستان بسته و راه صادرات میوه و سبزیجات را مسدود کرده است.

ستانکزی اوضاع سیاسی پاکستان را «بی‌ثبات، نگران کننده و شبیه وضعیت زمان حمله اتحادشوروی سابق و حمله آمریکا به افغانستان» توصیف کرده است.

پاکستان درهفته‌های اخیر شاهد اعتراضات گسترده خیابانی طرفداران حزب تحریک انصاف و هواداران جنبش تحفظ پشتون‌ها بوده و وزارت کشور پاکستان از بازداشت بیش از صد تن از شهروندان افغانستان در جریان این اعتراضات خبر داده است.

محسن نقوی، وزیر داخله پاکستان ۱۸ میزان/مهر ۱۴۰۳ گفت در اعتراضات حامیان عمران خان در اسلام‌آباد، شهروندان افغانستان دخیل بودند و ۱۲۰ نفر از آنها بازداشت شدند.

حکومت طالبان از افغان‌های مقیم پاکستان خواسته است که در گردهمایی‌های جنبش تحفظ پشتون‌ها و اعتراضات حزب تحریک انصاف شرکت نکنند.

او در عین حال پلیس پاکستان را به «اخاذی و فساد» متهم کرد و افزود مال تجار افغان در مسیر تورخم تا بندر واگه هند به سرقت می‌رود.

در یک سال پسین روابط میان کابل و اسلام‌آباد به خاطر افزایش حملات انتحاری و انفجاری در پاکستان و متهم شدن حکومت طالبان از سوی مقامات پاکستانی برای میزبانی از مخالفان به سردی گراییده است.

وزارت خارجه پاکستان در نشست سازمان همکاری‌های شانگهای که در اسلام آباد برگزار شده است، نیز از دعوت نماینده حکومت طالبان خودداری کرده است.

پیشتر وزارت خارجه پاکستان با انتشار بیانیه‌ای به اظهارات سخنگوی وزارت خارجه حکومت طالبان واکنش نشان داده بود که گفتگو میان حکومت و احزاب مخالف را توصیه کرده بود. وزارت خارجه پاکستان گفته بود بهتر است حکومت طالبان به وضعیت داخلی خود متمرکز شود، مشکلات مردم افغاننستان را حل و فصل کند، به زنان و دختران حق کار و تحصیل بدهد و در امور یک کشور دموکراتیک مداخله نکند.

منبع: بی بی سی
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 37
  • سید عزیز
    2

    قربونش بری الهی با اون ریش بلندت باهاشون بد رفتاری نکن تا نیان باهاشون بد رفتاری بشه .فراریشون میدی مثل آب خوردن مجازاتشون میکنی میکشی میزنی می بندی حداقل تو حق نداری راجع به اونهایی که از دست توی شتر گاو پلنگ فرار کردن صحبت کنی .

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      اقای شیر محمد افاغنه بی هویت ارزانی خودتان وقتی توان و قدرت نگهداری هموطنان خودتان را ندارید بنابراین سکوت کن و به امورات داخلی ایران دخالت نکن .دولت بزرگ ایران و مردم سلحشور ایران تصمیم خودشان را گرفته اند و هر کسی را که فاقد هویت فردی باشد و غیر قانونی وارد ایران شده باشد به فوریت از ایران اخراج میکند و ضمنا چون این افراد هویت فردی ندارند و غیر قانونی وارد ایران شدند از نظر قوه قضائیه ایران مجرم هستند و باید مجازات و زندانی شوند شماو تشکیلات شما بجای این حرف های صدتا یک غاز از مردم و دولت ایران بجهت این بزرگواری و گذشت باید خیلی خیلی تشکر کنید و به تاسی از این روش بزرگوارانه شما هم یاد بگیرید تا تنبیه نشده اید حق ابه ایران بزرگ را طبق توافقات گذشته به مردم مظلوم سیستان و بلوچستان بدهید .

  • مهدی
    1

    از طالبان پر رو تر خودشونن

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      چرا هر کسی میتواند به حکومت ما بد و بیراه بگه اما در داخل همه باید سکوت کنند

  • ناشناس
    0

    خب برین گم شين ازکشورمان جوونامون بیکارن گناه که پدرانتان کردن همه جهان معتاد کردن باید پس بدین

  • ناشناس
    1

    خخخ نیست که تو کشور خودشون خوب رفتار شده ‌. خوشی زده زیر دلشون اومدن ایران .
    اون پشمو بزن کنار تا ببینی چرا از افغانستان فرار کردن .

  • بینام
    1

    خیلی ناراحتی جمعشون کن از اینجا برین بیرون،هری

  • ناشناس
    1

    حق آبه را نمیخواهیم دست از سرمان بردارید

    نظرات شما -
    • ناشناس
      2

      نمیدن وعمرا هم بدهن

  • ناشناس
    0

    ما خودمان نون برای خوردن نداریم باز وضع شما خدا را شکر از ما بهتره برگردند خوبه

  • تلمبه
    1

    از ریخت و لب معلوم شد روزی سه مثغال دود می کنه تو ریه هوا آلوده می‌کنه بد ذات

  • ناشناس
    0

    خودشان ناقض قوانین هستند به زور آمدند بر مردم مظلوم افغان حکومت کنند اگر راست می گوئید کنار بروید وحکومت رابه ملت افغانستان واگذار کنید

  • ناشناس
    0

    کاش طالبان به شهروندان خودش توجه میکرد وانهارا به دزدی وسرقت به ایران وایرانی نمیفرستاد من کل کارخانه ام رادرهرات بسرقت بردند بنامهای غلامی هروقت هم که شکایت کردم جوابیی ازحکومت طالبان نگرفتم بعد شش سال هنوز هم جوابگو نیستند هنوزمیخواهی از افغانها تعریف کنیم

  • ناشناس
    0

    میگه افغانی ها یارانه نمیگیرند و مالیات میدند همین اب و برق و نان مصرفی که روزانه کلی پولش هست همه یارانه ایه و باید توسط مردم ایران مصرف بشه نه چند میلیون خارجی دولت بلید طرحی و اجرا کنه که نان و اب و برق و انرژی و تحصیل و همه چی با قیمت واقعی و بدون یارانه برسه دست افغانی ها نه یارانه ای اون وقت یه دونه افغانی تو ایران نمی مونه

  • محمد
    0

    خیلی بیخود کرده
    عامل قطعی آب،برق،بیکاری جوانان،گسترش ناامنی، مواد مخدر، عملیات های خرابکارانه، شلوغی بیمارستان ها، مصرف گاز بنزین انرژی، ترافیک، بزهکاری، هدر رفت امکانات و هزاران مورد دیگر همین مهاجران هستند

  • محمد
    0

    مردم ایران از افغان ها به ستوه آمدند.
    کشورهای دیگر آدم های متخصص ما را نمی خواهند آنوقت هرچی آدم... بدون ضابطه آمدن تو کشور ما

  • چای دبش باغ ازگل
    0

    همه افغان ها باید از ایران اخراج شوند با مجوز ها خیلی پرو تر از بی مجوزها هستند؟! افغان ها چشم هیز قاتل بالفطره دزد مواد مخدر صنعتی فروش هستن کثافت دهان خود را در معابر می اندازند بهداشت افغان زیر صفر است؟!

  • ناشناس
    0

    افغانهابروندکشورخودشان راابادکنندایران راآبادکردندبسه دیگه بااوردن موادمخدروقتل وجنایت بسه

  • ناشناس
    0

    شما مثل پدری می مانیدکه فرزندان خود را بعلت ناتوانی در برقراری آرامش از خانه بیرون کردی و از همسایه توقع مهربانی و نوازش کردن دارید صد البته برکسی پوشیده نیست که با پناه برنده از ظلم و جور با لطافت رفتار شود که این مهم درطول ۶۰سال اوارگی محقق شده است ولی گویا دولت تازه تاسیس شما برای برگرداندن فرزندان به خانه و کاشانه هیچ تدبیری نیاندیشیده و فهم انرا هم درک نکرده است

  • ناشناس
    0

    طالبانی که هیچ کس به رسمیت نمیشناسه میاد از مردمش دفاع میکنه . کدوم یک از مسولین ما از ایرانیان مقیم کشورهای دیگر حمایت کردن.

  • ناشناس
    0

    یک فردی قبلا گفته بود: طالیییبان، جنبش اصیل منطقه و جهان!!!

  • ناشناس
    0

    تحویل بگیرید حالا چی شد کجاشه خدا بدادمون برس ازدست افغانی

  • ناشناس
    0

    کدوم کشور شما رو راه میده؟ تاجیکستان که هم مذهب و هم زبان شما هستن شما رو راه نمیدن ازبکستان و قزاقستان و ترکیه و روسیه شما رو راه نمیدن ، هیچ کشوری به اندازه ایران برای شما زمینه کار و زندگی فراهم نکرد ، برای ما کارگر زیاد هست کارگر هندی میاریم کارگر چینی و مالزیایی میاریم ولی آیا برای شما کشور مثل ایران هست که برید کار کنید؟ اگر بود الان می‌رفتید اروپا اتباع بیگانه افعانی رو راه نمیده
    ما داریم اشتباه میکنیم به این نمک نشناس ها فرصت کار میدیم از هند و مصر و لبنان و یمن نیروی کار بیاریم اونا مهربان و اجتماعی و خوش برخورد هستن افعانی بد ذات و بد نیت و تخس و کینه ای هست تو کله شون افکار خطرناک هست پیرمرد نود ساله اش چشم بد به ناموس مردم داره با یه بحث کوچیک دنبال این هستن که طرف و خانواده اش رو بکشن ، بهداشت فردی ندارن آب دهان کف زمین میندازن احترام بزرگتر و کوچک تر بلد نیستن یا نمیخوان بلد باشن چون بخیل هستن ،خدا شاهده اینو جدی میگم برید از روانشناسان و جامعه شناس ها بپرسید من خودم جامعه شناس و رفتار شناس اجتماعی هستم افعانی ها قوم پرست ترین و نژاد پرست ترین مردم دنیا هستن چند تا قوم دارن پشتون و تاجیک و ازبک و هزاره اینا دشمن خونی همدیگه هستن حتی حاضر نیستن با هم همکار بشن،
    افعانی همزبان ما هستن ولی همدل نیستن اینا یه روزی داستان میشن چون هیچ عرقی به ایران ندارن تا هزار سال دیگه هم هیچ تعلق خاطری نسبت به ایران نخواهند داشت
    من از هيچ قومی بد نمیگم چون از خدا میترسم ولی از افعانی ها بد میگم چون اکثر این قوم بندگی خدا را نمی‌کنند همه جا خوب و بد داره ولی اکثر مطلق افعانی ها خوب نیستن
    اینجا مجال نیست وگرنه زاويه و ابعاد دیگر و بیشتری از اخلاق و رفتار اینا برملا میکردم
    اینا رو برای پایداری امنیت ملی و روشنگری و آرامش جامعه ام گفتم شاید سخنانم کمی تند بود ولی لازم بود
    ای نیروی انتظامی قهرمان ای وزارت‌ اطلاعات بیدار ای وزارت‌ کشور اینجانب برای پایداری امنیت ملی و آرامش و آسایش کشورم تلاش میکنم خطر حضور اتباع بیگانه افغانستانی آبستن حوادث بسیاری هست مراقب باشید

  • ناشناس
    0

    بیا ملت خودت رو تحویل بگیر اینقد بی عرضه و ناتوان هستی که انتظار داری ایران از مردمت نگهداری کنه

  • ناشناس
    0

    قوم پرست ترین و نژاد پرست ترین کشور دنیا افغانستان هست تو افغانستان جنگ قومیتی هست، مشکل افعانستان آمریکا و ناتو نیست مشکل قوم پرست بودن افغانی ها هست چند تا قوم دارن هزاره و پشتون و تاجیک و ازبک اینا ازدواج که اصلا با هم نمیکنن حتی حاضر نیستن با هم تو یه جایی همکار بشن
    همین طالبان همشون پشتون هستن

  • ناشناس
    0

    بد ذات

  • زهرا
    0

    گل بودبه سبزه اراسته شد ملت خودشون هزارتا گرفتاری دارن نکنه توفع داری ناز افغانها رو بکشیم نه اینکه خیلی انسانیت دارن مردم ناحسابی هموطنای عزیزت اومدن اینجا تجاوز وجنایت میکنن

  • ناشناس
    0

    اگر اینگونه بود اینقدر هجوم افغان ها را به کشور نداشتیم حتما خوش به تنشان گذشته که ایران را به کشور خود ترجیح می دهند

  • .سرور نخبه زعیم.
    1

    من خود افغانم ما مسلمانیم شیعه یا سنی فرق نمیکنه مدتی هسته مردم ایران و پلیس بر ما با احترام رفتار نمیکنه بر ما ستم میکنند گرانی میشود جنگ میشود تحریم میشود بر گردن ما افغانها میکنند ما اب و نان مجانی نمیخوریم گدایی از کسی نمیکنیم کار میکنیم نان خود میخوریم

  • Amir
    0

    مقصر افغانها ویاوه گویی های طالبان نیست،مقصر مسئولین کشورهستند که دراخراج آنها جدیت به خرج نمیدن،مقصر اونهایی هستند که حامی اونهاهستند وآنهاراشریک زندگی ما میدونند،

  • عادل
    0

    من شیر ندیدم فقط گفتار دیدم اگر دلت بحال هم وطنانت میسوزه خواستار بازگشت شأن باش دیگه نان مفتی تو ایران نیست

  • ناشناس
    0

    چقدر وحشی بودی که مردم کشورت تن به هر حقارتی میدن که و از وطن خودشون فرار مبکنن. کشور ما هم برا مردم به فرهنگ تو فرش قرمز پهن نکردن. بهتره برگردن تا ما هم یه نفس راحت بکشیم. یه مشت گدا و بی سواد و بی فرهنگ بدرد چی میخورن

  • ناشناس
    0

    کشورشونو اشغال کردی اونها را به ایران گسیل داده ای پررویی هم میکنی؟!!!!

    عجب اسبی هستند این طالبان

  • رئیسی
    0

    شیرمحمد مهمان اگر یکی باشه براش گاو میکشند تازه اگرفهم داشته باشه نه بالای ده میلیون که اکثرشون جانی وجنایتکار هستند بجز یک عده محدودی که واقعا خوب هستند .دستتو دور ازآتش نگیر والا ما کارگر افغانی داشتیم که ازایرانی بهتر بوده وخونه زندگی هم دراختارش گذاشتن وبهشون ایمان داشتیم ولی یکسرشون انسان نیستن درک کنید خداوکیلی ایرانی جماعت مهمان نواز هستند خداوکیلی اگر خودتون باشید تحمل نمیکنید

  • ناشناس
    0

    نمک نشناس ها

  • علی
    0

    کسی که دکترین جذب مهاجر آنهم از کشور همسایه افغانستان با حاکمیت طالبان را داده اجرا می‌کند یک آدم بی فکر و ساده لو است مطمئن باشید با کمترین مشکل در کشور ایران اولین کشوری که بایران حمله کند طالبان است اولا نیرو کافی در داخل کشور مادارد دوما دشمن خونی شیعه هستند سوما افکار پلید کشور کشایی دارند چهارما منابع ایران همه کشورهای همسایه را وسوسه میکند لطفا خبر فوری این مطلب را در آرشیو نگهدار،متاسفانه شاید زودتر از آنچه فکر می‌کنیم شاهد آن باشیم

  • ناشناس
    0

    مراودات؟!....

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد