بیانیه جمعی از فعالان سیاسی و مدنی درباره مواضع آیتالله سیستانی
جمعی از فعالان سیاسی و مدنی درباره مواضع راهگشای آیتالله سیستانی بیانیه نوشتند.
آیتالله سیستانی در سخنانی مسئولانه در دیدار با "جنین هینیس پلاسخارت"، نمایندهٔ ویژهٔ دبیرکل سازمان ملل در عراق بر: «شفافیت و سلامت انتخابات پارلمانی، ضرورت مبارزهٔ جدی با فساد، اجتناب از تبعیض، مجازات عادلانهٔ مفسدان در هر جایگاهی که قرار دارند، اعمال حاکمیت دولت و پرهیز از ایجاد قلمروها و مناطقی تحت عناوین مختلف و خارج از قوانین جاری کشور و مجازات عوامل ترورهای اخیر» تاکید کرد.
ما، جمعی از فعالان سیاسی و مدنی ایرانی، بر این باوریم که مواضع دینی-سیاسی آیتالله سیستانی اختصاص به عراق ندارد و حل مشکلات اغلب کشورهای مسلمان از جمله میهن ما ایران در گرو اجرای آنهاست. همچنین وظیفهٔ خود میدانیم از عملکرد صلحطلبانه و انساندوستانه ایشان تجلیل کنیم، که پس از سقوط صدام، نهاد مرجعیت را در خدمت «دادن حقوق ویژه به دینداران در عرصه سیاست» یا «اعمال انواع تبعیضها علیه معتقدان به دیگر ادیان و مذاهب و مکاتب» یا «تحمیل احکام شریعت» به مردم قرار نداده و از نفوذ کلام خود برای استقرار امنیت، استقلال کشور، یکپارچگی عراق، حسن روابط با همسایگان و دیگر کشورها، گسترش دموکراسی، بسط عدالت، پاسداشت حقوق و کرامت انسانی همه عراقیها و نیز تامین آزادی و سلامت و شفافیت انتخابات استفاده کردهاست.
حسن تدبیر و سنجیدگی مواضع آیتالله سیستانی در این دو دهه حافظ محبوبیت مردمی و جایگاه اجتماعی مرجعیت در عراق بوده است، زیرا مرجعیت را نه متصدی اداره کشور که ناظر و ناقد حکومت و ارکان آن و مروج اخلاق و معنویت از یکسو و ترویج نوعدوستی، احترام به دیگری، صلح و زندگی مسالمتآمیز پیروان عقاید و افکار مختلف از سوی دیگر میداند.
ما به تأسی از این مواضع امیدآفرین آرزو داریم مراجع محترم در ایران نیز در امتداد سنت دیرپای روحانیت مستقل و مردمگرا در دفاع از مردم و تعدیل و مهار قدرت، امروز به دفاع از حق حاکمیت ملت و برپایی انتخابات آزاد و عادلانه بپردازند و تحمیل سبکی خاص از زندگی بر همه مردم و نیز اعمال تبعیض علیه صاحبان عقاید و سلایق متفاوت را محکوم شمارند.
ما معتقدیم دفاع از دین در عصر ارتباطات مستلزم پذیرش تکثر و تنوع علائق و منافع شهروندان و خودداری از اختصاصدادن امتیازات ویژه به قشری و محرومکردن قشرهای دیگر از حقوق سیاسی و مدنی است. چنین رویکردی با تامین حقوق شهروندی همه ایرانیان، منزلت دین و دینداران را ارتقا میبخشد، بر اعتبار روحانیت میافزاید و از بیعدالتیها و فسادها و نیز تبعیضها و سوءحکمرانیها میکاهد. افزون بر آن وحدت و امنیت ملی و یکپارچگی سرزمینی را تضمین میکند و با بازکردن راه برای مشارکت همه ایرانیان در اداره امور کشور، به حل مشکلات داخلی و خارجی میهن، تامین رفاه مردم و توسعه ملی یاری میرساند و ایران را برای همه ایرانیان میکند.
منبع: اعتمادآنلاین
70
مشکل این گروهای معترض مشکل عقیدتی نیست مشکل شماها وطن فروشی است چون اجازه ندارید با دشمن ازاین بیشتر هم اهنگ شوید فورا پای ازادی را به میان میاورید شماها که میگفتید انتقاد ازاد است ایشان هم انتقاد کرده اند وبه جاست چرا به جای استمداد از کفار حضرت ایشان خودشان ترتیبی نمی اندیشند که انتخابات سالم برگذار شود با نشستن وحرف زدن با واسطه که کار درست نمی شود کار ایشان میرساند که اسلام نمیتواند حاکم تعین کند لطفا کمک کنید مگر حرکت ایشان غیرازاین درذهن متبادر میشو د ضمنا شما سیاسیون ایرانی فقط ازادی رابرای این میخواهید که بیگانه برگرده مردم سوار شوند واقعا وطن فروش وخائن به اسلامید ...ترابه خدا چاپ کنید
جنابان مدنیون.ایران جمهوری،،اسلامی،،است.ومعنی ومفهوم ان این است که هرحرفی خارج از اسلام پذیرفته نیست.شماعقربه ساعت راچگونه میخواهید برعکس بچرخانید مگریک نوع ساعت جدیداختراع کنید.
به در گفتم دیوار توبشنو!!!! کاش مراجع ما که اکثرأ سلطان شکر و نمک !!! شدن کمی هم از ایشون یاد بگیرن البته اگه شعار وااسلاما سرنمیدین
صرف نظر از بگو مگوهای حاصل در باره ی حضرت آیت الله سیستانی باید گفت ورود به عرصه ی سیاست هزار خط و خال سیاست مداران نیرنگ باز جهانی بجز آلوده شدن آبرو و حیثیت و صداقت و پارسایی دین شناس به زرق و برقهای فریبنده ی دنیا و هم قطار شدن با سیاست مداران بازده بهتری نمی تواند داشته باشد. خداوند مهم ترین وظیفه ی پیامبر گونه ی فقهای دین را در آیه 122 سوره توبه ؛ میان مردم بودن برای آگاه سازی پیوسته دین داران به شناختهای فرهنگ دین داری وحی اصیل و بی خدشه ی الهی و دادن هشدارهای رسا و گویای وحیانی و عقلی لازم به آنان نسبت به پیامدهای کج روی در دین و مذهب و مصون نگه داشتن دین و مذهب ودین داری و مذهب داری مردم از آلوده و نابود شدن که در نتیجه ی پیروی از انبوه من در آوردیها و خرافات و جعلیات متضاد با وحی و عقل برای آنان پیش می آید است و بس. ارزش قرآنی و عقلی خدا پسندانه ی کار دینی و مذهبی فقیه در هر مقام و منزلتی که باشد به میزان تقید و پایبندی و عمل او به آیه ی فوق مشخص می گردد و بس و کارهای دیگر نمی توانند چنین ارزشی را ایجاد کنند.