پناهیان: اصلاح‌طلبان می‌گویند اگر کسی مدافع حجاب باشد، طالبان است/ باید این تلقی از دین ایجاد شود که اگر مردم یک چهرۀ انقلابی را دیدند، بگویند او آبادکنندۀ دنیای من است/ سعید جلیلی به این برداشت کمک کرد

یک سخنران مذهبی گفت: گروه فکری جریان اصلاحات گروهی هستند که از دین، برداشت غلط و متحجرانه داشته و آن را در جامعه هم تزریق کردند. آن‌ها این‌طور در جامعه تبلیغ کردند که اگر کسی مدافع حجاب باشد، طالبان است!

پناهیان: اصلاح‌طلبان می‌گویند اگر کسی مدافع حجاب باشد، طالبان است/ باید این تلقی از دین ایجاد شود که اگر مردم یک چهرۀ انقلابی را دیدند، بگویند او آبادکنندۀ دنیای من است/ سعید جلیلی به این برداشت کمک کرد

علیرضا پناهیان، سخنران مذهبی در هیئت میثاق با شهدا گفت: ما مقام معظم رهبری را به چند صفت و ویژگی مهم می‌شناسیم. یکی اینکه ایشان یک عالم دینی هستند که اشراف‌شان به معارف دینی را پنجاه سال پیش، قبل از انقلاب اسلامی در درس‌هایی که داشتند، نشان داده‌اند. ویژگی دیگر ایشان اطلاع دقیق و فراگیر از شرایط جامعه، افکار عمومی و وضعیت فرهنگی، فکری و معنوی کشور است. ویژگی دیگر این است که ایشان بسیار دلسوز جامعه بوده و همیشه سعی می‌کنند نکات مثبت جامعه را برجسته کنند و حتی‌المقدور به نکات منفی‌ای که در جامعه هست، زیاد نپردازند که روحیه‌ها ضعیف بشود.

 وی افزود: در میان برخی از جوان‌هایی که از دین فاصله دارند، سوءتفاهم‌هایی ایجاد شده و کار به جایی رسیده که بعضاً نفرت از دین دارند و این نه به خاطر عملکرد دینداران است، بلکه به خاطر معرفی‌هایی است که از دین شنیده‌اند و خیلی از این معرفی‌ها در همین کتاب‌های درسی است. در تبلیغ دین، اِشکال وجود دارد.

پناهیان ادامه داد: مشکل دیگر در عدم معرفی صحیح دین، خودش را در انتخابات نشان می‌دهد که دین نقش اول را در آن بازی نمی‌کند. مشارکت حدود ۴۰ درصد در دوره اول انتخابات نشان می‌دهد که یک دین متحجرانه به مردم معرفی شده که این وضعیت مشارکت در انتخابات، حاصل شده است. مشارکت بالا در انتخابات، مهمتر از این است که چه کسی رأی می‌آورد. دینی که صحیح به معرفی می‌شود، تعیین‌کننده‌ترین عامل در انتخابات است. دین در مقابل حساس‌ترین حادثۀ تعیین‌کننده در یک جامعه ساکت نیست و به سرنوشت انسان‌ها اعتنا دارد.

وی گفت: چرا بعد از انتخابات، در مورد تحجر صحبت می‌کنیم؟ چون این تحجر است که نگذاشته نقش تعیین‌کننده به دین در انتخابات داده شود. حتماً از دین برداشت غلطی شده است. دین اخلاق‌فردی، اعتقادات‌فردی، عرفان‌فردی و احکام‌فردی است که به مردم تزریق شده؛ این دین در انتخابات تعیین‌کننده نیست. این دین، نه در انتخابات اصلح را معرفی کند و نه انگیزۀ شرکت در انتخابات ایجاد می‌کند.

این سخنران اظهار کرد: البته انتقاد من از عدم مشارکت حداکثری علی‌رغم این مطلب است که این انتخابات بهتر از تمام انتخابات‌های گذشته بوده است؛ از جهت اینکه نامزد‌های انتخاباتی به ویژه آن نامزد‌هایی که چهرۀ دینی و انقلابی بیشتری داشتند از ادبیات درست‌تری استفاده کردند. شاید اولین‌بار بود که شخصی که در این انتخابات بیشتر گفتمان دینی و انقلابی را نمایندگی کرد (آقای جلیلی)، بیشتر از همه عمل‌گرایانه حرف زد. آقای جلیلی بیشتر از همه برای آبادی صنعت و کشاورزی حرف زد تا این تصور درستی در مردم ایجاد بشود که دین، یعنی آبادکنندۀ دنیای ما. ایشان نیامده بود که فقط ارزشی حرف بزند.

وی افزود: بحث من این نیست که اگر کسی به ایشان رأی داد، کاری درستی کرده و اگر به ایشان رأی نداده، کار درستی نکرده است. نه! من غصۀ ادبیات دینی را می‌خورم. باید این تلقی از دین ایجاد شود که اگر مردم یک چهرۀ انقلابی را دیدند، بگویند او آبادکنندۀ دنیای من است و ایشان به این برداشتِ درست، کمک کرد. نیروی انقلابی یعنی همین که یک کلمه ارزشی صحبت نکرد. در این انتخابات، ادبیات دینی ارتقاء پیدا کرد و تلقی از یک نیروی دینی و انقلابی اصلاح شد. مردم باید بگویند حزب‌اللهی یعنی کسی که طرح و برنامه برای اداره دنیا دارد. ولی متأسفانه این امر تئوریزه نشده و اکثر جامعه چنین برداشت‌هایی ندارند.

پناهیان گفت: یک نوع از انواع تحجر این است که برداشت سطحی از آیات قرآن، روایات و از احکام دین پیدا کرده و به دین نگاه عمیق پیدا نکنیم. یک جریانی در کشور ما به نام جریان اصلاحات ایجاد شده که بُعد فکری آن مدنظر من است. ماهیت بُعد سیاسی جریان اصلاحات، فرقی با سایر گروه‌های سیاسی ندارد، چنانکه افراد زیادی هم بین این گروه‌های سیاسی جابجا می‌شوند و از این طرف به آن‌طرف می‌روند؛ مثل جابه‌جایی بازیکنان بین تیم‌های استقلال و پیروزی. اما گروه فکری جریان اصلاحات گروهی هستند که از دین، برداشت غلط و متحجرانه داشته و آن را در جامعه هم تزریق کردند. آن‌ها اینطور در جامعه تبلیغ کردند که اگر کسی مدافع حجاب باشد، طالبان است! یا آزادی و دموکراسی را در مقابل ولایت تعریف کردند. جریان فکری اصلاحات حاضر نشد دین را درست نگاه کند. اگر دین را درست نگاه می‌کردند، آزادی‌خواهان و دموکراسی‌خواهان کشور بیشتر از همه عاشق ولایت می‌شدند.

وی ادامه داد: یک نوع دیگر از تحجر هم در طرف دیگر تعریف شده که پای دین می‌ایستد، ولی اسلام را طوری معرفی می‌کند که سوءظن‌ها را بیشتر می‌کند. این‌ها ولایت را طوری معرفی می‌کنند که بوی آزادی، دموکراسی و مردم‌سالاری از آن به مشام نمی‌رسد. این گروه هم دین را درست معرفی نمی‌کند. به آن‌ها می‌گوییم آقا صبر کن! دین، این که تو گفتی نیست! ولایت، آزادی را تأمین می‌کند. «کیست مولا؟ آنکه آزادت کند، بند رقیّت زپایت برکَند.». ولایت، آزادی می‌دهد. اصلاً هیچ‌کس در جهان نمی‌تواند دموکراسی و مردم‌سالاری را مثل ولیّ خدا تأمین کند. مأموریت اصلی ولیّ خدا تضمین مردم‌سالاری است، چرا ولایت را مقابل مردم‌سالاری می‌گذارید؟

پناهیان گفت: این دو گروه هر دو متحجر، به معرفی دین صحیح در جامعه آسیب زدند و مردم این وسط نگاه می‌کنند و از این کشمکش خسته می‌شوند. مملکت ما معطّل این دو نوع تحجر شده است. یک عده‌ای که طرفدار دین هستند، دین را طوری تعریف می‌کنند که باعث سوءتفاهم می‌شود و عده‌ای غربزده می‌شوند. خب آقای روشنفکر تو درست نگاه کن! اگه من درست نگاه نکردم، تو بیا درست به دین نگاه کن! با نگاه متحجرانه به دین، فرد غرب‌زده می‌شود و دین را به طالبانیزم متهم می‌کند. از این طرف هم با نگاه متحجرانه، کوچکترین سعۀ صدری برای فهم عمیق دین پیدا نمی‌شود.

این سخنران گفت: تحجر یعنی چی؟ تحجر یعنی برداشت عمیق از دین نداشتن و دو گروه برداشت عمیق از دین ندارند؛ برخی از طرفداران دین و مخالفان دین. آیۀ قرآن می‌فرماید «بَلْ کَذَّبُوا بِمَا لَمْ یُحِیطُوا بِعِلْمِهِ وَلَمَّا یَأْتِهِمْ تَأْوِیلُهُ (یونس، ۳۹)» این‌ها آیات الهی را تکذیب می‌کنند، به خاطر اینکه علمشان به آن احاطه نیافته است. من با گروه سیاسی اصلاح‌طلبی کاری ندارم، ولی آن‌هایی که تفکر غربگرایانه علیه دین و انقلاب دارند، اکثرشان دچار سوءتفاهم هستند و نمی‌دانند حقیقت دین چیست.

منبع: خبر آنلاین
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 33
  • ناشناس
    0

    از ملک شهرک غرب هم روضه بخون

  • ناشناس
    0

    یاوه بس کنید شما فقط آباد کننده دنیای خودتان هستید .... به پیام‌ و خون شهدا و راه امام برگردید

  • ناشناس
    0

    از تک ماکارانی چه خبر حاجی؟

  • ناشناس
    1

    حاجی در جهت وحدت قدم بردارید این صحبتهای شما پیام خوبی را مخابره نمی کند منظور از چهره انقلابی چیست اصلاح طلبان که از اول در انقلاب بوده اند اگرچه من به آنها رای ندادم

  • حسین قویدل
    0

    آخوند نیمه محترم،ما نخاهیم ما رو به بهشت ببرید ،جس رو باید ببینیم،،دنیا و آخرت مردم را با اعمال ناصواب و عملکردهای منفیتان در این نظام و انقلاب به گند کشیدید،،دست بکش قضیه هم نیستید،،..

    نظرات شما -
    • مقداد
      0

      این که یک موجود پررو ونفرت انگیزاست

    • ناشناس
      0

      پناهیان و همفرانش بدانید اخرت در بهشت برای شما ۶ا باشد و این دنیت برای ما

  • ناشناس
    0

    درست مثل شیخ گریان

  • مهدیان
    0

    دروغ می گویی در روز روشن !!! اصلاح طلبان می گویند حجاب حکم شرعی خداست و بر هر زن مومنه ای واجب است و در قران کریم در ایه حجاب خداوند زنان پیامبر ص و زنان مومنه را خطاب قرار می دهد که اگر حجاب داشته باشند بهتر است ، اصلاح طلبان می گویند روش با حجاب کردن بانوان بگیر و ببند و زور و باتوم و کشیدن بانوان روی اسفالت نیست بلکه باید با روش منطقی و فرهنگی و امر به معروف این مهم انجام شود ، اصلاح طلبان می گویند نمی شود از یک طرف دزدان و اختلاسگرانی چون خورندگان بیت المال در فساد چای دبش و باغ ازگل را نادیده گرفت ولز طرف دیگر به تار موی یک زن گیر داد و فریاد وا اسلاما سر داد !؟

  • ناشناس
    0

    خدا رحمت کند رسول ترک را نزد خدا و امامش عاقبت به خیر شد شیخ حکومتی سنی ازت گذشته آخرتت دست خداست حداقل این دنیاتو درست کن چهار نفر دعای خیر برای خودت و بابات بفرستن نه اینکه هر بار منبر روی پشت سرت ....

  • 🐜
    0

    عجیب کشوری گل بلبلی دولت سایه درست کرده اون سر دنیا یکی رو تیر می‌زنند تو گوشش اینجا دلار طلا سکه خانه خودرو حتی سیب زمینی پیاز گرانتر از گذشته میشه!!!

  • ناشناس
    0

    چرا ب منتخب ملت شریف ایران زمین توهین می‌کنی؟؟؟ کار شما منبر رفتن و خانه آنچنانی گرفتن است فعلاً لذت ببرید تا ب وقتش که قانون از کجا آورده ای اجرای شود

  • یاغچی ابادی
    1

    اقای پناهیان متاسفانه داری نعل وارونه میزنی میدونی چه چیزهایی مردم رادین زده میکند،نگاه دوگانه به مردم،عدم توجه به خواست اکثریت،باغ ازگل ،چای دبش،تک ماکارون ،وخودی وغیر خودی دراین ارتباطو.....پس ادرس غلط نده

  • ناشناس
    0

    آقای پناهیان اندیشمندان مخالف حجاب اجباری هستند و نه حجاب .شما حتی به همسر و یا دختر خودتان هم حق ندارید اجبار کنید .در ضمن از دخالت های بیجا در کارهای حکومت هم دست بکشید و بیشتر بر روی خلافهای هم لباسی های خودتان تمرکز کنید .

  • ناشناس
    0

    آقای پناهیان ،تریبون دار کلفت ،اگر جلیلی عمل گرا و بهتر بود پس چرا تبلیغ قالیباف را کردی؟ خیلی ها را گمراه کردی،حالا که باختی یه چیز دیگه میگویی ،از خدا بترس ،شکمی واز روی گاز معده حرف نزن ،ممنون

  • علی
    0

    یکی به این یک خونه در بالاشهر تهران هبه بده شاید بس کنه این تفرقه افکنی هارو

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      غصه نخوردید بهش دادند وگرنه این جور فریاد نمیزد

  • محمد
    0

    یه کامنت مثبت دیده نمیشه . از بس این بابا چرت وپرت میگه.

  • یعقوب
    0

    الان کجات داره میسوزه پناهیان؟ امثال تو مردم را از دین و خدا دور کرده اید.

  • ناشناس
    0

    فرزندش توبه کرد، توییت هاش رو در مخالفت آقای پزشکیان بود.پاک کرد.بهتره پدر هم به توابین ملحق شوند!

  • ناشناس
    0

    جناب پناهیان این دینی که هر کدام از شما روحانیان جوری متفاوت از آن سخن میگویید واقعا چیست هر کدام تفسیر خود از دین را دین واقعی معرفی میکنید و وقتی همراهتان میشویم میبینیم دینی که بیان میکنید پر از خرافه و بکن ' نکن غیر منطقی است اول تکلیف خودتون دو با هم مشخص کنید بعد مردم رو به توهمات ذهنیتون دعوت کنید شما همون آقایی هستی که مجبور شدی اول صبح بری پیش شیخ حسین و بگی منظورت اونی نبوده که عالم و آدم شنیدند عزیز جان اگه شماها دین رو رها کنید بخدا مردم مثل زمان شاه مرحوم مومن تر و مسلمان تر میشوند دین شما دوستانتون هستند که پول بی حساب و کتاب هبه میکنند بتون و شما نون این دین من در آوردی رو میخورید حیا کن بردار دین را رها کن که هر چه گفتی بر بی دین ها افزودی

  • ناشناس
    0

    دین گریزی حاصل نفاق و دورویی در مبلغان ان است!!!

  • حمید
    0

    خودت نماد تحجری

  • علی
    0

    نه نه نه نه نه نه ...‌!!!!!طالبان در مقابل شما پیامبرانند به مخلوق

  • دارابی
    0

    ۴۵ سال است که تمام تریبون های کشور از صدا و سیما تا رسانه های نوشتاری تا منابر و نماز جمعه و جماعات و سازمان های تبلیغی و... در اختیار تان است چرا تفسیر درست و ملت پسندانه ای از دین نداشته اید !؟ پس نقش شما در جلوگیری از گرایش اکثریت جامعه به سمت به اصطلاح تحجر چه بوده است ؟ البته به تعبیر واقعی شما و افراد مثل شما ، متحجر مجسم برای ملت هستید منتهی شما استاد تمام فرافکنی هستی !؟ سخنانت هم بی تاثیر است دلیلش هم نتایج انتخابات اخیر !!! خود شکن ، اینه شکستن هنر نمی باشد .

  • ناشناس
    0

    ما که هرچه هزینه مالی ،جانی برای انقلاب دیدیم .زندان رفتند،شکنجه شدند ازهمینهایی هستند که شما میگویید .ولی تحجروتهجد وانقلابی،اصلاح طلبی موضوعاتی است که اهل اندیشه باید درپستوخانه ها مشکل خودشان را حل کنند بعد بمیان مردم بروند .عوام چیزی ازاین مطالب نمیدانند ولی خواص میفهمند منتها هنوز بعد از۴۵ سال بعضی افراد عامدانه یا سهل انگارانه سم وارد جامعه میکنند .بنده خدا نمیدونه گریه کنه ،بخنده ،انتقاد کنه،چرب زبانی کنه ،ازبس که انگهای مختلفی برپیکره جامعه تزریق نموده اید.درصورتیکه هرکجا تهدیدی برای کشور رقم میخورد ازدل همین مردم داوطلب معرفی میشد نمیدانم کی میخواهید به اختلافات پایان میدهید

  • بابک
    21

    من قبلا اصلاح طلب بودم_ بعدابا افزایش اگاهی های فردی واجتماعی وعلمی ودیتی وملی وتاریخی به اصولکرایان وطن پرست ومومن ملحق شدم وافتخار میکنم.
    شما اصلاح طلبان بی انصافانه اینهمه اختلاس وفساد دوره دکتر روحانی را رها کردید وبرای محکوم کردن رقیب فقط وفقط به چای دبش وباغ ازگل اشاره میکنید. طرفداران راسخ دین را طالیان میدانیدو.....آیا درجه وجدان وانصاف شماها اینقدر هست؟!!!!!!ین چه اوضاعی است.؟؟؟!¡¡¡¡¡

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      تونه اصلاح طلبی نه اصولگرا صرفا یک منافق پیر وفرتوت هستی 🤣

    • ناشناس
      0

      بابک جاهل بازی فوتبال نیست که واسه خودت یار کشی و تیم تشکيل میدی
      همون بهتری که اصول....باشی

  • سید عزیز
    0

    هر سیستمی اصلاح را نپذیرد لاجرم باید تغییر را بپذیرد .این حرف من نیست حرف خردمندان عالم است که دنیا را تجربه کرده اند .من کاری به اصلاح طلبان بعنوان یک جریان در ایران ندارم ولی دلایل زیادی دارم که خداوند هم اصلاح طلب است .

  • م
    0

    مگر بخاطر گفتن گوشت تلخ دادگاهی نشده ؟

  • ناشناس
    0

    روحانی مرفه بی درد ساکن سعادت آباد که با پول بازاریان بعضا خرامی ارتزاق میکند و از گسترش فقر و فساد به بهانه تبلیغ دین، دفاع میکند.

  • ناشناس
    0

    جناب پناهیان چطور میشود دوستان شما به جنابعالی منزل چند میلیاردی هدیه کنند. دوستان شما چه چکاره اند که می‌توانند هدایای چند میلیاردی داشته باشند، دیگر اینکه چگونه ممکن است شما که برای ظهور تلاش میکنی و مدعی انقلابیگری هستی در منزل اعیانی زندگی میکنی.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    اخبار سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد