گفتگوی اختصاصی خبر فوری با نوام چامسکی، فیلسوف و اندیشمند بزرگ آمریکایی:

ترامپ طرح "معامله قرن" را برای پیروز شدن در انتخابات 2020 رو کرده است/ این توافق به ضرر فلسطین تمام خواهد شد

از نظر چامسکی، احتمالا حکومتهای دیکتاتور منطقه خلیج فارس با آمریکا همکاری کنند، اما بعید است کشورهای مستقل عربی از این طرح حمایت نمایند.

ترامپ طرح "معامله قرن" را برای پیروز شدن در انتخابات 2020 رو کرده است/ این توافق به ضرر فلسطین تمام خواهد شد

حسین نیازبخش- به گزارش خبر فوری ، معامله قرن اصطلاحی مجعول و ساخته شده توسط دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا است. این اصطلاح به طرحی گفته می‌شود که از سوی رئیس‌جمهور فعلی آمریکا برای صلح بین دولت فلسطین و رژیم اشغالگر قدس ریخته شده است. هنوز از جزئیات این طرح خبر دقیقی منتشر نشده است اما برخی گمان دارند که قرار است بر اساس این توافق نامه، رژیم اشغالگر قدس در ازای دریافت امتیازهایی بسیاری و الحاق بخش‌هایی از مناطق اشغال‌شده به خاک خود، با تشکیل دولت مستقل فلسطینی موافقت ‌کند.

برخی نیز معتقدند که طبق مفاد این طرح، بخش‌هایی دیگر از فلسطین شامل نیمی از کرانهٔ باختری و بخشی از بیت‌المقدس شرقی که از نظر جامعهٔ جهانی به دولت این کشور تعلق دارد، به رژیم اشغالگر قدس واگذار می‌شود و در عوض اسرائیل با تشکیل کشور مستقل فلسطینی در نیمهٔ دیگر کرانهٔ باختری و تمام نوار غزه موافقت می‌کند.

آنچه اکنون محل بحث است و به نظر می‎رسد یکی از علل اصلی درگیریهای فلسطین و صهیونیستها است، مساله داشتن ارتش مستقل توسط فلسطین است. بر اساس گمانه‌زنی‌های که در رسانه‌های اسراییلی منتشر شده، داشتن ارتش برای فلسطین جدید ممنوع است و قرار است بعد از امضای قرارداد و توافق نامه جدید هم سلاح‌های گروههای مبارز فلسطینی جمع شود.

این مفاد، به خصوص بند آخرباعث خشم بسیاری از گروههای فلسطینی شده است. دفتر سیاسی حماس بعد از پخش شدن شایعات درباره این توافق نامه اعلام کرد: "ما مخالفت قاطع خود را با آنچه معامله قرن نامیده می‌شود، اعلام می‌کنیم و بر ادامه تظاهرات بازگشت تا تحقق اهداف آن تأکید می‌کنیم. حق مشروع ملت ماست که همه انواع مبارزه مشروع تا نابودی اشغالگران را ادامه دهیم".

گروه جهاد اسلامی و چند گروه مبارز دیگر هم مخالفت جدی خود را با معامله قرن ترامپ اعلام کرده اند. به جز گروههای جهادی، مردم هم مخالفت خود را با این طرح اعلام کردند. بر اساس یک نظرسنجی از مؤسسهٔ جی‌ام‌سی‌سی، بیش از ۸۰٪ فلسطینیان ساکن کرانهٔ باختری و نوار غزه با این طرح مخالف‌اند و تنها حدود ۷٪ با آن اعلام موافقت کرده‌اند.

اما در میان کشورهای خارجی به جز جمهوری اسلامی ایران که از ابتدا مخالفت خود را از طرح فوق الذکر اعلام کرده بود، پادشاهی اردن هم به شدت با مفاد احتمالی این توافق نامه مخالفت است. همچنین روسیه، مصر و حزب الله لبنان مخالف این طرح هستند.

اکنون پرسش این است که مفاد احتمالی و هدف ترامپ از این توافقنامه چیست؟ در این رابطه مصاحبه کوتاهی را با نوام چامسکی، فیلسوف تحلیلی و متفکر مسائل بین الملل آمریکایی داشتیم که مشروح آن را در زیر می‌آوریم.

از چامسکی درباره مفاد معامله قرن پرسیدیم. " آیا در مورد طرح معامله قرن خوشبین هستید؟ اصولا مفاد این طرح چه می‌تواند باشد؟ آیا می‌توان گفت که طرحهای این توافق نامه به سود فلسطینی ها بوده و منافع آنها را تامین نماید؟ "

چامسکی در پاسخ گفت: مفاد این طرح هنوز مشخص نیست، اما احتمالا این طرح ضربه سنگینی به خواسته‌های اساسی و نیازهای بنیادین فلسطینیان بزند و کاملا به نفع اسرائیل و منافع صهیونیستها باشد.

خبرنگار خبر فوری در ادامه از واکنش کشورهای مختلف به این طرح پرسید و گفت که آیا کشورهای عربی از جمله عربستان مانند اردن رفتار کرده و مخالف این معامله هستند یا نه؟

چامسکی پاسخ داد: احتمالا حکومتهای دیکتاتور منطقه خلیج فارس(مانند عربستان، بحرین، کویت و امارات) با آمریکا همکاری کنند، اما بعید است کشورهای مستقل عربی از این طرح حمایت نمایند.

خبر فوری در ادامه از تاثیر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بر طرح ترامپ پرسید: "برخی گمان دارند که ترامپ قصد دارد از طریق معامله قرن حمایت لابی‌های صهیونیستی را جذب کرده و حمایتهای بسیاری را برای انتخابات 2020 به دست آورد. این تحلیل چقدر درست است؟ شما چه نظری درباره این ایده دارید؟"

چامسکی در پاسخ گفت: این اتفاق در انتخابات آتی تاثیرگذار خواهد بود. ما تا کمتر از چند ماه دیگر انتخابات ریاست جمهوری را خواهیم داشت. در این انتخابات و در بخش جذب آراء الکترال، مسیحیان انجیلی (evangelical Christians) حق رای بسیاری خواهند داشت و به شدت در روند انتخابات موثر خواهند بود. این گروه حامی اسرائیل هستند و سهم به سزایی در لابی‌های صهیونیستها دارند. به همین دلیل، "معامله قرن" ترامپ بدون شک می‌تواند به سود اینها باشد. در نتیجه، ترامپ می‌تواند با این اقدام، آراء الکترال بسیاری را به سمت خود جذب کند.

نکته جالب این است که از نظر چامسکی تاثیر این گروه تندرو بر مسائل فلسطین بیش از این است. از نظر او، این گروه مذهبی یعنی مسیحیان انجیلی( که یک شاخه تندرو پروتستانی هستند و از اسرائیل هم حمایت می‌کنند) پیش از این هم بر روی ترامپ و سیاستهای حوزه فلسطین و اسرائیل او موثر بوده اند.

چامسکی در این رابطه تاکید دارد که ترامپ در انتقال پایتخت اسرائیل به بیت المقدس هم به شدت تحت تاثیر این گروه مذهبی بود. چرا که او با این اقدامات، می‌تواند به حمایت بخش مهمی از ثروتمندان و سرمایه داران جامعه آمریکایی و نیز شرکت های بزرگ خصوصی دلگرم باشد و به همین دلیل هم این سیاست را پیش گرفته است.

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 8
  • داود هنرمند
    0

    تا این عربهای جاهل نادان هستند آمریکا هیچ تمام کشورهای دنیا واسه منطقه نقشه میکشند معامله قرن سیخی چند ارادتمند شما داود هنرمند

  • آمان
    0

    طرح ترامپ خیلی خوبه. فلسطینی ها یکبار برای همیشه دست از جنگ بردارن و آرامش و صلح و دوستی و برادری رو ایجاد کنند با اسراییل . مثلاً تا حالا که جنگیدن چی نصیبشون شده غیر از فقر و بیکاری و گرسنگی و مرگ ؟ اسراییل هم یکتا پرست هستن و پیامبر صاحب کتاب رو قبول دارن نه مثل چینی های کثیف دیکتاتور که کلا خدارو قبول ندارن و یک میلیون مسلمانان اویغور رو زندانی کردن با اون غذاهاشون .فرصت خوبی برای صلح و آرامش در منطقه ست و فلسطینی ها هم به حق و حقوق و کرامتشون میرسن

  • پژمان
    0

    عالیه صلح‌ در منطقه مستقر میشه . کلی کار و زحمت کشیده شده روی این طرح بزرگ. علاوه بر فلسطینی ها اسراییل هم دنبال صلح و آرامش هست و راضی به زحمت بمباران و صرف هزینه نظامی و بمب ها نیست ولی گویا مجبورش میکنن گروهای تروریست مثل حماس. کاش ما هم می‌تونستیم با اسراییل دوست باشیم بهترین دوست ما در منطقه میشد . حیف و افسوس ... ولی بزودی انشالله میشه

  • ایرانی الاصل
    0

    ما چرا باید همش تهدید به نابودی اسراییل کنیم؟ هزینه شو مردم از سفره خالیشون میدن و چرا نباید با کشور دوست و برادر اسراییل رابطه داشته باشیم؟

  • حسین شهید
    0

    خب طبق تاریخ اورشلیم ( یا همون بیت‌المقدس شما ) مال پیامبر سلیمان و داود نبی بوده و قوم بنی اسراییل . واقع بین باشید و تحویل بدید اونا بهتر بلدن آباد کنن و اداره کنند مملکت رو حتی فلسطینی ها هم به نون و نوایی میرسن از حکومت عادلانه اسراییل. خبری هم از مرگ و گرسنگی و بیکاری و فقر نیست . رفاه و آسایش و آرامش میهمان منطقه خرافات زده خاورمیانه میشه

  • ارمان
    0

    کارشناس نیستم اما چه خوشمان بیاید چه نیاید اسراییل کشوری قدرتمند و صاحب نفوذ در منطقه و جهان هست . با اینکه اندازه استان سیستان هم نیست ولی مسئولین بی لیاقت و فاسد ما همیشه ازش زیاد صحبت می‌کنندکه نشونه ترسه . چرا مسئولین ما از صلح و دوستی و آرامش در کشور و منطقه ترس دارن؟ آیا بنیان شون بر آشوب و جنگه؟

  • افشین
    0

    رک بگم من بعنوان یک جوان ایرانی اصیل طرفدار پر و پا قرص پرزیدنت ترامپ هستم و با طرحش کاملا موافقم . این مرد بزرگ همیشه دنبال صلح و آرامش و رفاه و ثروت کشورهای مختلف هست . چون امنیت خودشون رو در امنیت جهان می‌بینند .

  • ابراهیم
    0

    بعضیها بخصوص جوانها زمان طاغوت را ندیده اند متوجه نیستند انهامارا بعنوان نوکر هم اکران داشتند قبول کنند سال۳۵۵ دانشجو بودم با گریبان امریکائی رفته بودیم کوه دماوند به مولا قسم تیمسار را به عنوان سرباز ساده هم قبول نداشتند چرا غیرت مردانگی ازادی خیلی راحت به تاراج میدهید مرگ بر اسرائیل

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    اخبار سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد