تحلیل واشنگتن پست؛

جنگ اسراییل- حماس، دو راه در پیش روی دارد

واشنگتن پست نوشت: تازه ترین جنگ اسراییل- حماس به شکلی عریان نشان داد که هیچ صلح پایداری در خاورمیانه بدون یک راه حل منطقه ای برای نزاع دیرپای اسراییل و فلسطینیان وجود ندارد.

جنگ اسراییل- حماس، دو راه در پیش روی دارد

محمد الیحیی، عضو ارشد ابتکار خاورمیانه مرکز بلفر در دانشگاه هاروارد در واشنگتن پست چنین نوشت:

دو راه پیش روی است. یکی تمایل به تعمیق این منازعه برای پی جویی خیالات محو کامل اسراییل دارد... تلافی جویی خشونت بار اسراییل هم بازی در زمین ایران است برای تعمیق دشمنی های موجود. 

یک راه دیگر، که گزینه ترجیحی عربستان سعودی است، به دنبال یک صلح مبتنی بر اجماع میان مردم این منطقه است. بیست و یک سال پیش، عربستان تلاش قابل ملاحظه دیپلماتیک و سیاسی ای را پشت ابتکار صلح عربی گذاشت، پیشنهادی که همه کشورهای عربی را بر سر این پیشنهاد یکپارچه کرد که اسراییل را برسمیت شناخته و به آن مشروعیت منطقه ای و امنیت بدهد، در برابرِ یک سلسله امتیازات از جمله بازگشت به مرزهای پیش از 1967.

 بیست سال، زمان درازی است و امروز واقعیت های روی زمین شاید شروطی همچون بازگشت به مرزهای پیش از 1967 را کهنه کرده باشد اما مقام های سعودی هنوز باور دارند که آن طرح صلح، یک مبنای محکم برای پیشبرد گفتگوهای صلح است.

با اینحال به نظر می رسد که هیچ اراده سیاسی ای در اسراییل برای توقف سیاست خشونت، تحقیر و آواره سازی فلسطینی ها وجود ندارد. سرسختی اسراییل در مسئله فلسطین به رغم آنکه بسیاری از مردم اسراییل از ارزش یک راه حل پایدار دو کشوری حمایت می کنند، ادامه دارد بویژه در قیاس با واقعیت تک کشوری که یهودیان را به اقلیت تبدیل خواهد کرد.

عربستان می فهمد که یک حل و فصل موفق برای مسئله فلسطین، بزرگترین تهدید برای راهبرد ایران در گسترش خشونت است- راهبردی که موجب بهره برداری ایران از یک شبکه چندملیتی نیابتی های "مقاومت" از یمن تاعراق و لبنان تا غزه شده و با بی ثبات کردن منطقه، زندگی دهها میلیون نفر را به نکبت کشانده است. هیچ کشوری به جز ایران نمی تواند گروههای پیکارجوی اسلامگرای منطقه را یکجا برای جنگ بسیج کند. همچنین هیچ کشوری به جز عربستان سعودی نمی تواند کشورهای مسلمان را برای اقدام جمعی در ایجاد و حفاظت از یک صلح پایدار بسیج کند.

حال این به عهده اسراییلی هاست که در یک فرایند معتبر صلح مشارکت کنند که به چرخه غمبار خشونت از جمله به جنگی که امروز جریان دارد، خاتمه دهد.

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 5
  • ناشناس
    1

    خب نتیجه گیری نداشت اصلا علت این حمله فلسطین چی بود و چه هدفی رو دنبال میکردن

    نظرات شما -
    • 5

      علت غصب بیش از 70 سال و ظلم و ستم فلسطینیان چیه؟

  • محمد
    4

    سلام
    استدلال بسیار غلطی داشتید
    شما کشور ایران را که زمان تغییر رژیم یعنی از 1357تاکنون به کشوری حمله نکرده است را خشونت طلب می دانید و کشور عربستان را که آغاز گر جنگ یمن بوده است حامی داعش و القاعده و طالبان و النصره و صدها گروه خونخوار دیگر است را صلح طلب می دانید؟؟
    در طول حیات جمهوری اسلامی این اولین بار است که یک گروه مورد حمایت ایران آغاز گر درگیری است ولی در نظر داشته باشید که این اقدام بعد از سالها جنایت توسط اسرائیل شروع شده است ولی اگر تمام رسانه های دنیا یکصدا حقیقت را کتمان کنند و مانند شما حقیقت را وارونه جلوه فایده ای نخواهد داشت ،و بزودی به لطف خداوند همه متجاوزان و البته خائنان مجازات خواهند شد

    نظرات شما -
    • ناشناس
      3

      سالهاست که دارن به فلسطینیان ظلم میکنن و سرزمین هاشون رو غصب کردن ، این درگیری اخیر هم به خاطر بی احترامی ها و ظلم های جدید هست.
      اسم ین دفاع در مقابل ظالم و مستکبر هست

  • حمید
    3

    اسرائیل اشغالگر و غاصب هست اما کشور ما ایران را اشغال نکرده حماس گروه سنی و عرب و ریشه در اخوان المسلمین دارد بنابراین مشکل فلسطین را را باید اعراب به ویژه مصر و عربستان و قطر حل وفصل کنند متاسفانه اعراب با ایران رابطه خوبی ندارند با اینکه ما همیشه از اول انقلاب با فلسطینیان رابطه خوبی داشتم و به آنها کمک مالی و نظامی کردیم اما در جنگ تحمیلی یاسر عرفات رهبر جنبش فتح و رهبر کاریزماتیک فلسطینیان از صدام حسین دفاع کرد و قلب ملت ایران را به درد آورد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    اخبار سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد