گزارش سومین روز جلسه مجلس برای بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت پزشکیان

سومین روز جلسه علنی مجلس برای بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت مسعود پزشکیان برگزار شد.

گزارش سومین روز جلسه مجلس برای بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت پزشکیان

پایان ششمین جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت پزشکیان

سومین روز و ششمین جلسه علنی مجلس بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت مسعود پزشکیان پایان یافت.

 نمایندگان مجلس در جلسات علنی صبح و بعدازظهر امروز (دوشنبه) و در ادامه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه چهاردهم، برنامه‌ها و صلاحیت غلامرضا نوری قزلجه وزیر پیشنهادی کشاورزی، امین حسین رحیمی دادگستری وزیر پیشنهادی دادگستری، امیر عزیز نصیرزاده وزیر پیشنهادی دفاع، پشتیبانی و نیروهای مسلح، فرزانه صادق وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی و سیدمحمد اتابک وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت را بررسی کردند.

روند بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت ناتمام ماند و به جلسه بعدی (فردا) موکول شد.

نمایندگان مجلس در جلسات علنی فردا (۳۰ مرداد) ادامه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی طبق حروف الفبای وزرات‌خانه‌ها را در دستور کار دارند.

بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه چهاردهم از روز شنبه ۲۷ مرداد در دستور مجلس قرار گرفته است؛ ابتدا خط‌ مشی و کلیات برنامه دولت چهاردهم مورد رسیدگی قرار گرفت و سپس به تربیت حروف الفبای وزرات‌خانه‌ها، هر کدام از وزرای پیشنهادی از برنامه‌های خود دفاع کردند.

صلاحیت علیرضا کاظمی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش و ستار هاشمی وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات عصر ۲۷ مرداد بررسی شد.

در جلسات علنی یکشنبه ۲۸ مرداد، صلاحیت حجت‌الاسلام خطیب وزیر پیشنهادی اطلاعات، عبدالناصر همتی وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی، عباس عراقچی وزیر پیشنهادی امور خارجه، محمدرضا ظفرقندی وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و احمد میدری وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی مورد رسیدگی قرار گرفت.

رای گیری برای وزرای پیشنهادی بعد از اتمام بررسی صلاحیت ۱۹ وزیر پیشنهادی در مجلس انجام می شود که احتمالا چهارشنبه ۳۱ مرداد خواهد بود.

طاهری: اتابک فهم بازرگانی ندارد

نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی گفت:در حوزه تجارت و بازرگانی نیز مانند تخصیص ارز و واردات صادرات اولویت بندی از جانب اتابک ندیدم. در مورد سامانه تجارت و تقویت آن نیز چیزی از ایشان ندیدم .

 مصطفی طاهری، نماینده مردم زنجان در مجلس شورای اسلامی در جریان جلسه علنی امروز مجلس در مخالفت با وزیر پیشنهادی صمت گفت: آقای اتابک فهم از مسائل مطرح شده در کمیسیون را نداشت. آقای اتابک درباره تفکیک وزارت صمت و بازرگانی گفت هرچه مجلس بگوید را اجرا می‌کنیم. ایشان گفتند چارت فعلی را قبول نداریم ‌ اما راه حلی هم برای این موضوع نداشتند.

وی ادامه داد: سند توسعه صنعتی برخلاف دستورات رهبر انقلاب تاکنون اجرا نشده است اما در برنامه هفتم توسعه ما این موضوع را پیش بینی کردیم و این موضوع را از آقای اتابک پرسیدم. ایشان مفهومی از این موضوع نداشتند. سواد بازرگانی را در ایشان ندیدم. 

طاهری تاکید کرد: در حوزه تجارت و بازرگانی نیز مانند تخصیص ارز و واردات صادرات اولویت بندی از جانب ایشان ندیدم. در مورد سامانه تجارت و تقویت آن نیز چیزی از ایشان ندیدم. بحث خودرو از دیگر موضوعاتی بود که در جلسات کمیسیون با آقای اتابک مطرح شد. به دنبال عوض کردن رای دوستان نیستم و تنها دارم موضوعات مطرح شده در کمیسیون را مطرح می‌کنم.

این نماینده مجلس یادآور شد: آقای اتابک در مورد خودرو صورت مسئله‌ها را بلد نیست. این خیلی دردآور است. مشکلات وزارت صنعت معدن و تجارت یکی دوتا نیست و کسی را می‌خواهد که اولویت‌ها را بلد باشد. ایشان نتوانست اولویت اول کوتاه مدت حل موضوعات معادن را بیان کند. اگر کارآمدی برایتان مهم است نباید به آقای اتابک رای دهید. نباید درگیر موضوعات سیاسی شد.

ظهوریان: اتابک با وزات صمت آشنا نیست

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی گفت: آقای اتابک با وزارتخانه آشنا نیست و شاید چندین سال طول بکشد تا اوضاع را بتوانند به دست بگیرند. ایشان یک مدیر سطح بنگاه خوبی هستند.

 سید میثم ظهوریان نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی در جریان جلسه علنی امروز مجلس در مخالفت با وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت گفت: در بین وزرایی که برنامه ارائه دادند ضعیف‌ترین برنامه برای آقای اتابک است. برنامه‌های ایشان فاقد هرگونه اولویت است. حمایت از بنگاه‌های کوچک متوسط و بزرگ مقیاس در برنامه‌های ایشان است. ایجاد واحدهای جدید و دیگر واحدها در برنامه‌های ایشان هستند اما منابع محدود هستند ‌ و باید اولویت داشت. این موضوع ما را یاد وزیر سمتی می‌اندازد که چندین همت از بانک مرکزی گرفت تا به خودروسازان کمک کند. از وزرا انتظار داریم لایحه میانی‌تر و عملیاتی‌تر معرفی کنند. 

وی ادامه داد: آقای اتابک درکی از سیاست صنعتی ندارد. ایشان یک بنگاه داره خوب است. ایشان گفتند من با بنگاه‌داری دولت در بازار خودرو مخالفم و در نهایت یک نظر واحد ارائه ندادند. بهتر است تا نظرات ایشان شفاف‌تر باشد.

ظهوریان در پایان تاکید کرد: آقای اتابک با وزارتخانه آشنا نیست و شاید چندین سال طول بکشد تا اوضاع را بتوانند به دست بگیرند. ایشان یک مدیر سطح بنگاه خوبی هستند.

مطورزاده: اتابک عالمی است که خوب فکر و عمل می کند

نماینده خرمشهر در مجلس، وزیر پیشنهادی صمت را از فعالان عرصه صنعت، معدن و تجارت دانست و گفت: آقای اتابک محصول دیوان سالاری پیچیده اداری ما نیست بلکه عالمی است که خوب فکر و عمل می کند. 

 مصطفی مطورزاده در جلسه علنی نوبت عصر امروز (دوشنبه) به عنوان موافق سیدمحمد اتابک وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت گفت: ملت ایران آقای پزشکیان شخصیتی اندیشمند، شجاع، مومن و پیرو امیرالمونین را به عنوان رییس جمهور انتخاب کردند؛ او نیز به وعده اش در معرفی کابینه عمل کرد و از همه گرایش ها و سلایق بهره گرفت.

وی با بیان اینکه رییس جمهور با معرفی کابینه، وفاق و همگرایی و وحدت ملی را تقویت کرد افزود: آقای اتابک وزیر پیشنهادی صمت از بزرگ‌ترین شخصیت‌ها و فعالان عرصه صنعت، معدن و تجارت است.

این نماینده مجلس با اشاره به سوابق علمی و مدیریتی وزیر پیشنهادی صمت، بیان کرد: ایراد برخی دوستان به آقای اتابک این است که در دولت ها نبوده که اتفاقا این از نقاط قوت او است. 

مطورزاده افزود: آقای اتابک محصول دیوان سالاری پیچیده اداری ما نیست بلکه عالمی است که خوب فکر و عمل می کند. او مگاپروژه ها را اجرایی کرده و صنعت سیمان را به خودکفایی رساند و تکنولوژی و فناوری صنعت فولاد را در کشور ملی کرد که امروز در تولید فولاد جز سرآمدها هستیم.

وی با اشاره به ظرفیت معدن در کشور اظهار کرد: تاکنون به خاطر یکسری روابط نامناسب از این ثروت به خوبی استفاده نشده و توزیع صنایع در کشور ناعادلانه است.

این نماینده مجلس با بیان اینکه اتابک تمام مناسبات تجاری را بلد است، افزود: وزیر پیشنهادی روان سازی تجارت و جلوگیری از مفاسد در این عرصه را بگیرد؛ باید در تجارت هدفمند عمل کرد و مناطق مرزی به نکاه مثبت و مبادلات مرزی نیاز دارد؛ چرا باید کولبر و بنزین فروش در بلوچستان داشته باشیم؟

وی در پایان با  اظهار کرد: مناسبات تجاری را در مرزها تقویت کنید تا در کمال آسایش و آرامش زندگی کنیم.

مختار: اتابک می‌تواند نقش تحولی در عرصه خودرو، فولاد و مس ایفا کند

نماینده آبادان در مجلس، وزیر پیشنهادی صمت را مدیر شایسته‌ای برای این مسئولیت دانست و گفت: اتابک می‌تواند نقش تحولی در عرصه خودرو، فولاد و مس ایفا کند.

جلیل مختار در جلسه علنی نوبت عصر امروز (دوشنبه) به عنوان موافق سید محمد اتابک وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت گفت: مبارزه با بحران‌های وزرات صمت از عهده هر کسی برنمی‌آید؛ وزرات صمت به مدیر و فرمانده کاردان نیاز داریم که اتابک نشان داده مدیر شایسته ای برای این مسئولیت است.

وی افزود: برای وزرات صمت به وزیری با کارنامه و برنامه مناسب و دارای اراده و توان لازم برای تحقق برنامه هایش نیاز داریم؛ مدیری که اهل صنعت و آشنا به حوزه های معدن و تجارت باشد که این ویژگی‌ها را آقای اتابک دارد.

مختار با تشکر از رییس جمهور برای معرفی اتابک گفت: اتابک از بهترین مدیران صنعتی بوده که با رای ما می تواند به یکی از بهترین وزیران کشور تبدیل شود.

وی اظهار کرد: آقای اتابک می تواند ارتباط موثر بین بخش خصوصی و دولتی در حوزه صنعت برقرار کند. او در حوزه تجارت شناخت خوبی نسبت به بازارهای صادراتی دارد و می‌تواند در راستای بتقویت و توسعه تجارت کمک کند.

به گفته وی، وزیر پیشنهادی صمت به اصول مذاکره و امور بین الملل شناخت کافی دارد و می‌تواند در عرصه خودرو، فولاد و مس به عنوان مدیر تحول گر نقش ایفا کند.

ایزدخواه: اتابک را به هیچ وجه کارشناس حوزه سیاست‌های صنعتی نمی‌شناسیم

یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مخالفت با وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد: آقای اتابک را به هیچ وجه کارشناس حوزه سیاست‌های صنعتی نمی‌شناسم چراکه ایشان یک روز در وزارتخانه و سازمان‌های سمت استانی نیز حضور نداشتند و در حوزه تجارت هم که یکی از چالش‌های جدی امروز صنعت و معدن کشور است، سابقه‌ای ندارد بلکه صرفاً در بخش سیمان سابقه بنگاهداری داشته است.

روح الله ایزدخواه نماینده مردم تهران در جلسه نوبت عصر روز دوشنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۳ صحن مجلس در جریان بررسی برنامه و صلاحیت وزیر پیشنهادی صنعت معدن و تجارت در اظهاراتی به عنوان مخالف گفت: آقای پزشکیان در مناظرات فرمودند از کارشناسان استفاده می‌کنند اما آقای اتابک را به هیچ وجه کارشناس حوزه سیاست‌های صنعتی نمی‌شناسم چراکه ایشان یک روز در وزارتخانه و سازمان‌های سمت استانی نیز حضور نداشتند و در حوزه تجارت هم که یکی از چالش‌های جدی امروز صنعت و معدن کشور است، سابقه‌ای ندارد بلکه صرفاً در بخش سیمان سابقه بنگاهداری داشته است؛ اگر ایشون خیلی کارآمد است آقای پزشکیان ایشان را به عنوان رئیس ایمیدرو به‌عنوان یکس از معاونت‌های وزارت صمت قرار دهند.

وی افزود: امروز ده‌ها میلیارد دلار در سال تخصیص ارز به صنعت و حوزه تجارت داریم و چالش وزارت سمت فراسازمانی است و وزیر صمت نباید در روز نخست فعالیت خود تازه با چالش‌های این حوزه آشنا شود. وزیر یا خودش یا نماینده‌اش در بیش از ۴۵ ستاد و شورای عالی عضو است. امروز صنعتگر ما مجاهد فی سبیل الله هستند؛ چرا که در شرایط فعلی مجاهدت می‌کند که تولید را رها نمی‌کند هزاران مشکلات و مقررات بر سر راه او می‌گذاریم. مسئله خودرو مسئله فراصنعتی و چالشی است که با ۱۰ دستگاه سیاستگذار و مقررات گذار طرف هستیم اما آقایی که هنوز یک روز در این حوزه کار نکرده است، تازه می‌خواهد با این حوزه آشنا شود؛ آیا در این وزارتخانه عریض و طویل هیچ فرد دیگری نبود که به این حوزه‌ها آشنا باشد؟

این نماینده مجلس عنوان کرد: من نگران هستم که صرفاً بگوییم ایشان فرد سالمی بوده و به او رای دهیم، اما ایشان وزیر پوششی شود و وزیر اصلی کسی دیگری باشد و تصمیمات را آنها بگیرند و سازمان‌های متعدد ذیل وزارتخانه را آنها مدیریت کنند. در برنامه هفتم یک فصل برای صنعت تعیین شده است و تکالیف جدی در این زمینه وجود دارد و وزیر پیشنهادی نخواهد توانست آنها را اجرایی کند.

آزادی خواه: سابقه حضور اتابک در وزارت صمت صفر یا اندک است

یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مخالفت با وزیر پیشنهادی صنعت معدن و تجارت تاکید کرد: رهبری برای کابینه چهاردهم ۱۲ معیار را مطرح کردند که ما از وزرای پیشنهادی انتظار دارا بودن هر ۱۲ معیار را داریم.

 احد آزادی‌خواه نماینده مردم ملایر در جلسه نوبت عصر روز دوشنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۳ صحن مجلس در جریان بررسی برنامه و صلاحیت محمد اتابک وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت در اظهاراتی به عنوان مخالف گفت: بر اساس برنامه هفتم توسعه متوسط رشد سالیانه ۸.۵ درصد برای بخش صنعت هدف گذاری و همچنین مقرر شده که صادرات غیر نفتی سالانه ۲۳ درصد افزایش یابد و محل تامین آن نیز از محل صنعت معدن و تجارت است.

وی با بیان اینکه «مخالفت من از این جهت است که تذکراتی را بگویم که روز قیامت بتوانم پاسخ خدا را بدهم و من نمی‌خواهم به وزیر محترم پیشنهادی بی حرمتی کنم»، عنوان کرد: صنعت ۱۶ درصد جی دی پی کشور را در بر دارد و اگر صنعت، معدن و تجارت کار خود را درست انجام دهد دولت در سال‌های آتی با کسری بودجه مواجه نخواهد شد.

این نماینده مجلس در ادامه با در دست داشتن حکم کارگزینی یکی از معاونان وزارت سمت گفت: یک معاونت به فردی داده شده که یک سال سابقه کار دارد و این گناه متوجه آقای اتابک نیست اما مار گزیده از ریسمان سیاه و سفید می‌ترسد؛ دیوان محاسبات نیز رسماً نامه زده و رابطه استخدامی آن آقا با وزارت سمت و دولت مخدوش است اما هیچ اقدامی انجام نشده است. از آقای اتابکی می‌خواهم که درباره این مسائل مراقب باشند.

آزادی خواه با تأکید بر اینکه وزارت صمت می‌تواند کسری بودجه و درآمد ناشی از فروش نفت را جبران کند، ادامه‌ داد: ما نگران چیزی نیستیم و در حال کمک کردن به آقای دکتر پزشکیان هستیم و وفاق بین دولت و مجلس در اوج خود است. 

وی گفت: سابقه حضور آقای اتابک در وزارت صمت یا صفر است یا اندک؛ البته اگر هم صفر باشد دلیل نمی‌شود که ایشان برای این وزارتخانه معرفی نشوند اما آنچه که مهم است این است که مواظب مسائلی که مطرح کردم، باشند. امروز صادرات کنستانتره و گندله یکی از شق‌القمرهای نظام مقدس جمهوری اسلامی باید به این‌ها بالید؛ مرد میدانی می‌خواهد که دعا می‌کنیم شما آن مرد میدان باشید و گره‌های کور را از مسیر صنعتگران باز کنید.

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه از وزیر پیشنهادی صمت انتظار می‌رود که برنامه عملیاتی ارائه کند، گفت: رهبری برای کابینه چهاردهم ۱۲ معیار را مطرح کردند که ما از وزرای پیشنهادی انتظار دارا بودن هر ۱۲ معیار را داریم.

تذکر ثابتی درباره صحبت های عراقچی و پاسخ قالیباف

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره صحبت‌های روز گذشته وزیر پیشنهادی خارجه تذکری را مطرح کرد که در پاسخ رئیس مجلس از او خواست که در دستور مجلس صحبت کند.

امیرحسین ثابتی در جلسه علنی امروز و در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه چهاردهم، با استناد بند ۱۱ ماده ۲۲ آیین نامه داخلی مجلس درباره حفظ شأن و دفاع از حقوق نمایندگان گفت: متاسفانه روز گذشته یکی از وزرای پیشنهادی در پاسخ به سوالم نکاتی را به بنده نسبت دادند که وارد نبود.

نماینده تهران افزود: وزیر پیشنهادی به جای پاسخ به بحث های تخصصی بنده همچون علت باقی مانند تحریم‌ها، یکسری مواردی را مطرح کرد از جمله اینکه مذاکرات احیای برجام با هماهنگی دستگاه بالادستی بوده است؛ لطفا مجوز را اعلام کنند چون خود ایشان در کمیسیون ها گفته اند که این طرح دو بار توسط رهبری رد شده است. با کدام مجوز این مذاکرات در سال ۹۲ راه افتاده است؟

در این هنگام قالیباف رییس مجلس از ثابتی خواست که تذکرش را براساس دستور بدهد؛ ثابتی در واکنش گفت: قبول نکردید که براساس ماده ۷۵ تذکر بدهم اکنون طبق ماده ۲۲ تذکر می دهم.

در پاسخ رییس مجلس گفت: بنا نیست تذکر ماده ۷۵ را در قالب تذکر دیگری بیان کنید.

ثابتی گفت: تذکرم مستند به بند ۱۱ ماده ۲۲ آیین نامه است. غیرقانونی رفتار نمی کنم.

قالیباف مجدد توضیح داد: تذکر باید مربوط به عملکرد هیات رییسه و براساس دستور صحن باشد. الان بحث ما بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی خارجه و بحث دیروز نیست.

رییس مجلس گفت: درباره اینکه شما براساس ماده ۷۵ تذکر بدهید هم بررسی کردیم که به شما تعلق نمی گیرد و شما نمی توانید تذکر ماده ۷۵ را در قالب تذکر دیگری بیان کنید.

طبق ماده ۷۵ آیین نامه داخلی مجلس «اگر در جلسه رسمی ضمن نطق یا مذاکره صریحا یا تلویحا نسبت سوئی به یکی از نمایندگان داده شود یا عقیده و اظهار او را بر خلاف جلوه دهند و نماینده مذکور برای رد آن نسبت به رفع اشتباه در همان جلسه یا در جلسه بعد اجازه نطق بخواهد بدون رعایت نوبت تا پنج ‌دقیقه اجازه نطق داده می‌شود.»

 

موافقت کمیسیون اقتصادی مجلس با وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی از موافقت این کمیسیون با وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت خبر داد.

 فاطمه مقصودی، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در نوبت عصر جلسه علنی امروز و در جریان بررسی صلاحیت سید محمد اتابک، وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت گزارش این کمیسیون را قرائت کرد.

موافقت کمیسیون صنایع و معادن مجلس با وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی از موافقت این کمیسیون با وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت خبر داد.

 زهرا سعیدی مبارکه،  سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در نوبت عصر جلسه علنی امروز و در جریان بررسی صلاحیت سید محمد اتابک، وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت گزارش این کمیسیون را قرائت کرد.

بررسی صلاحیت سید محمد اتابک، وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت

صادق مالواجرد: تعامل با دیگر دستگاه ‌ها در وزارت راه و شهرسازی اهمیت دارد

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی گفت: تعامل با دیگر دستگاه ها بسیار در این وزارتخانه اهمیت دارد. مدیریت و سامان دهی برنامه تولید و عرضه مسکن به ویژه برای جوانان و بی بضاعتان اهمیت دارد.

 فرزانه صادق مالواجرد در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی در بیان برنامه های خود برای وزارت راه و شهرسازی گفت: از آقای پزشکیان تشکر می‌کنم که یکی از وعده های انتخاباتی خود مبنی بر حضور زنان در عرصه سیاست را عملی کردند.

وی ادامه داد: تمامی دولت های گذشته در دوران گذشته عملکرد مثبت و خوبی داشتند. اعلام کرده ام که تعهد به مردم، تعهد نظام اسلامی به ولی نعمتان آن است. تغییر در شرایط حمل و نقل کشور به خوبی عملکرد مثبت دولت های گذشته را نشان می‌دهد.

صادق یادآور شد: صنعت حمل و نقل در چهار بخش زمینه ساز رفاه و مایحتاج مردم است. تعامل با دیگر دستگاه ها بسیار در این وزارتخانه اهمیت دارد. مدیریت و سامان دهی برنامه تولید و عرضه مسکن به ویژه برای جوانان و بی بضاعتان اهمیت دارد.

صادق مالواجرد ادامه داد: یکی از اولویت‌های اصلی برنامه کاری این جانب توسعه زیرساخت‌های حمل و نقلی در توسعه شبکه‌های ریلی، آزادراهی، بزرگراهی، راه‌های اصلی و فرعی و روستایی در کشور البته متناسب با ظرفیت بار و مسافر در هر محور با اصل توجه خاص به مسیرهای شریانی و ترانزیتی و کریدورها در پهنه سرزمین و اتصال آن‌ها به بنادر کشورهای همسایه با هدف بازیابی تاریخی حمل و نقل بین‌المللی از سرزمین ایران عزیزمان است. به غیر از نقطه نظری که در خصوص ساختار اقتصادی در وزارت راه و شهرسازی داشتم و این نکته به مراتب برای تامین بودجه امیدبخش است. از طرفی دیگر خوشبختانه با تدبیر عالی مقام معظم رهبری متصل ناشی از اشراف کامل معظم الله بر ابعاد مختلف موضوع حمل و نقل می‌باشد کمک بی‌نظیری برای تامین منابع مالی ابر پروژه‌های حمل و نقل صورت گرفته است که ان‌شاءالله با تعامل حداکثری دولت و مجلس در جهت استفاده کامل و فوری این ظرفیت فوق العاده ایجاد شده شاهد تحول چشمگیر خواهیم بود.

وی یادآور شد: در این خصوص تکمیل حلقه‌های جنوب شرق، تکمیل شبکه ریلی شمال به جنوب و مرکز تکمیل شبکه ریلی شرقی و غربی، اتصال بندر بوشهر پایتخت انرژی کشور، عسلویه و سایر استان‌های برنامه‌ریزی شده، برقی کردن قطارها و قطار سریع‌السیر و دالان‌های راهبردی ریلی و دریایی، ایجاد زمینه‌های اتصال چشمه بار مراکز بزرگ صنعتی و معدنی به شبکه ریلی از طریق مشارکت با بخش خصوصی از جمله اقدامات مهم است‌. در بخش زیرساختی و فرودگاهی، افزایش ظرفیت فرودگاه‌های اقتصادی ، استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در ارتقای کمی و کیفی فرودگاه‌ها، کاهش مناطق پرواز ممنوع و محدودیت‌های پروازی، باز طراحی شبکه پروازی کشور از جمله راهکارهایی است که می‌توان در راستای افزایش پروازهای عبوری کشور و اقتصادی نمودن پروازهای داخلی به کار گرفت. تکمیل و توسعه شبکه آزادراهی، بزرگراهی ،راه‌های اصلی و فرعی به عنوان استخوان‌بندی اصلی شبکه جاده‌ای کشور در راستای توسعه اقتصادی و پاسخگویی و حمل و نقل فعلی کشور یکی از ضرورت‌های مورد نظر و اولویت‌های کاری اینجانب و همکارانم می‌باشد.

وزیر پیشنهادی وزارت راه و شهرسازی گفت: توسعه شبکه آزادراهی کشور از طریق مشارکت بخش خصوصی و برقراری مشوق‌های جدید و جذاب برای حضور سرمایه‌گذاران، تکمیل شبکه بزرگراهی و رفع گلوگاه‌های باقیمانده در این شبکه‌ها، توجه به راه‌های منتهی به مرزهای کشور و محورهای ساحلی جهت افزایش ظرفیت حمل و نقل ترانزیتی و تبادل بار و مسافر با کشورهای همسایه یکی از مهمترین مسائل اینجانب خواهد بود. اولویت مهم دیگر در حوزه زیرساخت‌های حمل و نقل، توجه به توسعه و تکمیل شبکه‌های روستایی کشور است. راه‌های روستایی علاوه بر اهمیت حمل و نقل منطقه‌ای و اقتصادی دارای اهمیت ویژه اجتماعی و عدالت محوری می‌باشد. ضمن احیا مجدد ردیف ملی طرح مذکور و پیش بینی اعتبارات کافی برای برای آن لازم است شرایط بهره‌برداری از راه‌های مناسب برای روستاها و مناطق کم برخوردار و محورهای پرجمعیت را فراهم نماییم که این مهم میسر نیست جز با حمایت و همراهی موثر شما نمایندگان محترم. موضوع مهم دیگری که در بخش حمل و نقل آن مواجه هستیم مقوله نگهداری زیرساخت‌هاست که البته خوشبختانه راهکارهای حل این معضل با انجام مطالعات کارشناسی طراحی گردیده است که البته تحقق آنها با همکاری دولت و مجلس میسر خواهد شد.

وی ادامه داد: استفاده از همه ظرفیت‌های تولید منابع غیر بودجه‌ای نظیر برون سپاری حداکثری از طریق طرح‌های تجاری پایدار برای پروژه‌های دارای توجیه اقتصادی، ارائه مشوق‌های کافی برای ترغیب سرمایه‌گذاری و روی پروژه‌های دارایی قابلیت خودکفایی از این موارد است.

موافق وزیر راه و شهرسازی/ محمدزاده: صادق واردترین فرد برای تصدی وزارت راه و شهرسازی است

نماینده درگز در مجلس شورای اسلامی گفت: خانم مهندس صادق با ۲۵ سال تجربه، اشراف کامل به موضوعات مرتبط به حوزه راه و شهرسازی دارد و واردترین فرد برای تصدی این وزارت خانه است.

به گزارش ایسنا، حسین محمدزاده در جلسه علنی نوبت عصر امروز (دوشنبه) به عنوان موافق فرزانه صادق وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی گفت: مجلس در سال ۸۸ قانون هدفمندی را تصویب کرد که طبق آن منابع و مصارفی پیش‌بینی شده بود اما به درستی اجرا نشد که نتیجه آن ناترازی است.

موافق وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی/ رنجبر: رییس‌جمهور زنی کاربلد را به عنوان وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی معرفی کرد

نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی گفت: رئیس جمهور محترم زنی محترم و کاربلد را به عنوان وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی معرفی کرده است که قابل ستایش است.

به گزارش ایسنا، فضل الله رنجبر، نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی در جریان جلسه علنی امروز مجلس در موافقت با وزیر پیشنهادی وزارت راه و شهرسازی گفت: مقام معظم رهبری فرمودند یکی از کارهای شما موضوع تعامل است. همه کمک کنند که رئیس جمهور بتواند وظایفی را که دارد انجام بدهد. اگر بتوانیم طوری رفتار کنیم که رئیس جمهور پیروز بشود پیروزی او پیروزی همه ماست. ایشان همچنین فرمودند باید هرچه زودتر کابینه دولت چهاردهم تشکیل و تصویب بشود. امین بودن صادق بودن از بن دندان معتقد بودن به جمهوری اسلامی از جمله صفاتی است که رهبر انقلاب برای وزرای پیشنهادی برشمردند. 

وی ادامه داد: نگاه و تطبیق با اسناد بالادستی از جمله برنامه‌های خانم صادق بوده است. نیمی از جمعیت کشور جامعه محترم زنان است. رئیس جمهور محترم زنی محترم و کاربلد را به عنوان وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی معرفی کرده است که قابل ستایش است. این اقدام رئیس جمهور خط بطلانی است بر معاندینی که خارج از مرزهای کشور هستند. خانم صادق تمامی پست‌های این وزارتخانه را به صورت پله‌ای طی کرده است. تلفیق دانش و تجربه در ایشان وجود دارد. جسارت و شجاعت ایشان یادگار شهید در وزارت راه و شهرسازی قابل ستایش است. 

رنجبر یادآور شد: فاصله میان بافت های جدید و قدیم، بحران فقر و بخشی از این کمبودها نتیجه مدیریت ضعیف گذشته است. نباید وعده‌هایی را که در مسکن اتفاق نیفتاده است  به گردن خانم صادق بیندازیم. با استفاده از مدیریت ایشان می‌توانیم محکم و بلند را برای حل مشکلات برداریم. وفاق و همدلی شما را جهت رای اعتماد بالا نیاز داریم.

موافق وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی/ محمدبیگی: وزیر پیشنهادی راه اهل مبارزه با فساد است

رئیس فراکسیون زنان مجلس گفت که وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی از بن دندان معتقد به نظام جمهوری اسلامی و اهل مبارزه با فساد است.

 فاطمه محمدبیگی در جلسه علنی نوبت عصر امروز به عنوان موافق فرزانه صادق وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی گفت: مدیریت امری زنانه و مردانه نیست بلکه ملاک شایسته‌سالاری است. از نظر اسلام هیچ محدودیتی برای تصدی مدیریت زنان وجود ندارد. همچنان که حضرت خدیجه (س) در اقتصاد، حضرت فاطمه (س) در سیاست و حضرت زینب (س) به عنوان سفیر امام زمان (عج) خود بود.

نماینده قزوین بیان کرد: وزیر پیشنهادی با هشت وزیر قبلی کار کرده و با بسیاری از مجموعه‌های وزارت راه ارتباط کاری داشته است. او بر امور وزارتخانه اشراف دارد.

محمدبیگی اظهار کرد: خانم صادق ثابت کرده که می‌تواند ظرفیت‌ها را با هم همسو کند. او به عنوان یک دختر شهید از بن دندان به نظام جمهوری اسلامی متعهد است و با اراده فولادین و مستحکم اهل مبارزه با فساد است.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در پایان اظهار کرد: در حوزه جوانی جمعیت متعهد تامین ۳۰۰ هزار واحد زمین شده و اینکه منطبق با برنامه هفتم عمل کرده و در راستای بیانیه گام دوم قدم برمی‌دارد.

موافق وزیر پیشنهاد راه‌ و شهرسازی/ ابراهیم‌پور: وزیر پیشنهادی راه فردی با تجربه و دارای برنامه است

نماینده ایذه در مجلس، وزیر پیشنهادی راه را فردی دارای تجربه و برنامه و کارآزموده در حوزه شهرداری و معماری توصیف کرد.

فرشاد ابراهیم‌پور در جلسه علنی نوبت عصر امروز دوشنبه مجلس به عنوان موافق فرزانه صادق وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی گفت: از نمایندگان مجلس می‌خواهم که امروز به صدای تاریخ گوش بسپارند. به صدای زنان که در طول تاریخ با دل‌های مملو از ایمان و با دست‌های پرتلاش سنگین‌ترین بارها را به دوش کشیده‌اند.

وی با اشاره به فرزند شهید بودن وزیر پیشنهادی گفت: وزیر پیشنهادی سه سال در شورای عالی معماری بوده که رئیس آن شورا وزیر است پس نباید تمامی مشکلات زمین و گرانی مسکن را به دوش او بیندازیم.

این نماینده مجلس با اشاره به مشکلات جاده‌ای و حمل‌ونقل گفت: وزیر پیشنهادی دارای تجربه و برنامه است و سلسله‌مراتب را طی کرده و اعتقاد به استفاده از نیروهای فرهیخته دارد. ما برای رسیدن به افق به وزیری کارشناس، کارآزموده و باتجربه نیاز داریم که چنین ویژگی‌هایی را خانم صادق دارد.

ابراهیم‌پور وزیر پیشنهادی را فردی با تخصص و تجربه در حوزه شهرسازی دانست و گفت: وزیر پیشنهادی طرفدار توسعه افقی و توسعه عمودی نیست بلکه سیاستش ترکیبی و توجه به مزیت‌های نسبی منطقه است. او بر توسعه پایدار اعتقاد دارد و با محیط زیست هماهنگ است.

این نماینده مجلس در پایان گفت: وزیر پیشنهادی به تشکیل معاونت اقتصادی برای تامین منابع مالی پروژه‌ها به ویژه استفاده از ظرفیت ثروت وزارتخانه در حوزه مولدسازی اعتقاد دارد.

مخالف وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی/ نقدعلی: دغدغه انبوه‌سازی و ارتفاع سازی را از ما برطرف کنید

نماینده مردم خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی گفت: خانم صادق دغدغه انبوه‌سازی و ارتفاع سازی را از ما برطرف کنید. راهی جز گسترش شهرها و آماده‌سازی زمین ها برای مردم کشور وجود ندارد.

به گزارش ایسنا، محمدتقی نقدعلی، نماینده مردم خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی در جریان جلسه علنی امروز مجلس در مخالفت با فرزانه صادقِ، وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی گفت: در قرآن کریم همسر، شب و مسکن اسباب آرامش است. خانم صادق مستأجری، خیلی سخت است و درد بی درمان است. خانم صادق فرزند شهید و دارای سوابق در وزارت راه است. ایشان تخصص لازم را دارند. کسی نمی‌خواهد تخصص ایشان را زیر سوال ببرد. خانم صادق برابر قانون جهش مسکن هر دولتی که می آید باید سالی یک میلیون مسکن بسازد متاسفانه در گذشته این مورد زمین مانده است. بحث اعطای زمین و آماده سازی زیرساخت‌ها منبع نمی‌خواهد. سیاست انقباضی مسکن اجازه نداده است برای مسکن زمین در اختیار قرار بگیرد. 

وی ادامه داد: خانم صادق دغدغه انبوه سازی و ارتفاع سازی را از ما برطرف کنید. راهی جز گسترش  شهرها و آماده‌سازی زمین ها برای مردم کشور وجود ندارد. از شما می‌خواهیم نسبت به این موارد حتما توضیح بفرمایید.

وی در پایان یادآور شد: خانم صادق شما را انسانی شریف، متخصص و فرزند شهید می‌دانیم. اما دغدغه هایی داریم که اگر برطرف شود به شما اعتماد می‌کنیم و اگر نشود به شما رای نخواهیم داد.

مخالف وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی/ ​رئیسی: از کارنامه وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی نگرانم

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی گفت: متاسفانه تراکم سازی و ارتفاع سازی در زمان حضور خانم صادق در وزارت راه و شهرسازی اتفاق افتاد.

به گزارش ایسنا، محمد منان رئیسی در جریان جلسه علنی امروز مجلس در مخالفت با وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی گفت: نگرانی خود را از کارنامه خانم صادق اعلام می‌کنم. در زمان حضور ایشان در وزارت راه، تهران گران ترین پایتخت جهان از نظر مسکن شد. چه کسی متولی احداث و اهدای زمین در کشور است؟ شورای عالی شهرسازی کشور. در ۳۰ سال اخیر رشد قیمت دلار ۳۶۰ برابر و رشد زمین چند هزار برابر شده است.

وی ادامه داد: با وزارت بانوان مخالف نیستم. دوست داشتم چند وزیر خانم داشتیم اما این وزارتخانه بسیار گسترده و تخصصی است. نباید گونه ای رفتار کنیم که دیگر امکان حضور بانوان و فرزند شهدا در وزارتخانه ها نباشد.

رئیسی تاکید کرد: متاسفانه تراکم سازی و ارتفاع سازی در زمان حضور خانم صادق در وزارت راه و شهرسازی اتفاق افتاد. خانم صادق، در حال حاضر تمام فرودگاه‌های کشور غیر از مهرآباد زیان آور هستند. شما چه برنامه‌ای برای این موضوع دارید؟

وی در پایان یادآور شد: به هرحال خانم صادق وزیر می‌شود اما من این حرف‌ها را گفتم تا یک سال دیگر نگویند چرا حرفی نزدی.

موافقت کمیسیون کشاورزی با وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی

سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی از موافقت این کمیسیون با برنامه‌های وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی خبر داد.

به گزارش ایسنا، سمیه رفیعی در جلسه علنی نوبت عصر امروز (دوشنبه) مجلس شورای اسلامی نظر کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی درباره فرزانه صادق وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی را قرائت کرد.

موافقت کمیسیون عمران با وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی از موافقت این کمیسیون با برنامه‌های وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی خبر داد.

به گزارش ایسنا، عبدالجلال ایری در جلسه علنی نوبت عصر امروز (دوشنبه) مجلس شورای اسلامی نظر کمیسیون عمران مجلس درباره فرزانه صادق وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی را قرائت کرد.

بررسی صلاحیت فرزانه صادق وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی

نصیرزاده: منطقه و جهان به دنبال شکل گیری نظم نوین است

وزیر پیشنهادی دفاع، پشتیبانی و نیروهای مسلح گفت: منطقه و جهان نظم تک قطبی به رهبری آمریکا را پس زده و به دنبال شکل گیری نظم نوین با ظهور قدرت های جدیدی همانند جمهوری اسلامی ایران است.

 امیر سرتیپ خلبان عزیز نصیرزاده در جلسه علنی نوبت صبح امروز (دوشنبه) مجلس و در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه چهاردهم، در دفاع از برنامه‌های خود با گرامیداشت ۳۱ مرداد روز صنعت دفاعی گفت: از حسن اعتماد رییس جمهور و حمایت مجموعه نیروهای مسلح به ویژه ریاست ستاد کل نیروهای مسلح و اعلام نظرات نمایندگان مجلس تشکر می کنم؛ حتما از همه نظرات نمایندگان استفاده می‌کنم.

وی در تحلیلی از محیط پیرامونی کشور، گفت: در حال حاضر شرایط منطقه و جهان در حوزه های مختلف قدرت به ویژه حوزه امنیت و دفاع به گونه ای است که تغییرات محیطی به سرعت صورت می گیرد.

نصیرزاده گفت: فناوری های نوین و غافلگیر کننده در حال ظهور و بروز است و معادلات نظم و امنیت منطقه ای پیچیده و پرتلاطم است؛ منطقه و جهان نظم تک قطبی به رهبری آمریکا را پس زده و به دنبال شکل گیری نظم نوین با ظهور قدرت های جدیدی همانند جمهوری اسلامی ایران است. در چنین شرایطی فشارهای استکبار جهانی و اذناب منطقه‌ای آنها بر ابعاد مختلف نظامی، سیاسی، روانی و فرهنگی و اقتصادی بر جبهه مقاومت و جمهوری اسلامی ایران افزایش یافته است.

وزیر پیشنهادی دفاع گفت: تحریم‌های ظالمانه به ویژه در حوزه تجهیزات، فناوری، دفاعی، امنیتی علیه کشور ما با شدیدترین روش کنترلی اعمال شده است .

وی افزود: بعد از عملیات غرورانگیز وعده صادق تلاش برای تقویت بازدارندگی و تضعیف رژیم منحوس صهیونیستی توسط آمریکا آغاز و رژیم صهیونیستی بعد از عملیات طوفان‌الاقصی بیش از گذشته ماهیت نامشروع و تنش‌زا و غیر انسانی خود را در مقابل همه قواعد بین‌المللی با کمک آمریکا به نمایش گذاشت و با ارتکاب انواع جنایت جنگی علیه ملت مظلوم فلسطین در غزه و ترورهای ناجوانمردانه از خطوط قرمز عبور کرد. مجموعه شرایط راهبردی جمهوری اسلامی ایران را تحت تاثیر قرار داده است در چنین شرایط جمهوری اسلامی ایران توانسته موقعیت ممتاز و مقتدرانه در محیط بین‌المللی به ویژه در منطقه غرب آسیا داشته باشد و بنیان‌های مقاومت را مستحکم‌تر کند.

وی اظهار کرد: نفوذ معنوی جمهوری اسلامی ایران در بین ملل و جوامع مستضعف و مستقل روند افزایشی پیدا کرده است عمق راهبردی جمهوری اسلامی ایران نسبت به دو دهه گذشته تغییر شگرف داشته و مسیری نوید بخش تا تولید کرده و بازتولید قدرت برای ایفای نقش پیش ‌روی کشور داشته است.

وزیر پیشنهادی دفاع بیان کرد: همانطور که کشورها تلاش می‌کنند که علیه ما اعتلاف و همکاری سامان دهند جمهوری اسلامی ایران در محیطی پیش‌رو به ایجاد شبکه‌ای قدرتمند پرداخته و ماهیت قدرتمندانه خود را گسترش داده و جبهه مقاومت نیز تقویت شده است.

امیر نصیرزاده خاطر نشان کرد: قابلیت‌های راهبردی، روزآمدسازی و افزایش آمادگی نیروهای مسلح و جبهه مقاومت به ابتکار عمل، نوآوری و تحولات متعدد در حوزه پشتیبانی دفاعی نیاز دارد لذا شناخت محیط راهبردی و تحلیل وزارت دفاع در قالب محیط داخلی از اقدامات چهار ساله وزارت دفاع خواهد بود.

وزیر پیشنهادی دفاع گفت: کارویژه اصلی وزارت دفاع به عنوان نماد قدرت و اقتدار و صیانت از حاکمیت ملی حداکثرسازی تولید قدرت است براساس این ماموریت کار در دو رکن سخت و نرم متمرکز است که با به کارگیری هوشمندانه و هدفمند مولفه‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری محقق می‌شود.

وی توضیح داد: ما این کارها را انجام داده‌ایم تا به نقطه بازدارندگی فعال به عنوان هدف نهایی برسیم اگر بازدارندگی فعال نداشتیم قطعا دشمن به کشور ما حمله کرده بود قطعا بازدارندگی و قدرت است که مانع جسارت دشمن شده است. با توجه به سرعت زیاد، تغییرات در محیط‌های پیرامونی و افزایش سطح تهدیدات از سوی رژیم صهیونیستی و ‌آمریکا بنا داریم کلیه فعالیت‌های خود را با اولویت تکیه بر توانمندی‌های داخلی یعنی استفاده از جوانان، دانشگاهیان و اندیشمندان قرار دهیم.

وزیر پیشنهادی دفاع گفت: به کارگیری دیپلماسی فعال در سطح کشورهای منطقه با حفظ اقتدار و استفاده از ظرفیت‌های موجود از برنامه‌های وزارت دفاع در چهار سال آینده است همچنین ما با رویکرد جهادی و تحولی و با نگاه کارآمد و موثر و حمایت از جبهه مقاومت پیش می‌رویم جبهه مقاومت تفکیک و جدا از ما نیست وقتی ما می‌گوییم نیروهای مسلح یعنی جبهه مقاومت درون آن است.

وی با اشاره به برنامه وزارت دفاع برای اجرای پروژه‌های تحقیقاتی و پژوهشی در راستای تقویت بنیه دفاعی متناسب با تهدیدات و ارتقا دانش روز گفت: با همین نگاه با ستاد کل پیش می‌رویم و از کلیه ظرفیت‌های بالفعل و بالقوه دانشگاهی و علمی بهره می‌گیریم و از تجارب عملیاتی همچون وعده صادق استفاده خواهیم کرد.

امیر نصیرزاده رویکرد وزارت دفاع در حوزه دفاع ملی و توسعه داخلی را طبق ماده ۱۰۲ قانون برنامه دانست و گفت: ما از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های ملی به ویژه شرکت‌های دانش بنیان استفاده می‌کنیم اکنون با ۱۳۰۰ شرکت دانش بنیان و ۷۰۰۰ شرکت خصوصی در تماس هستیم.

وزیر پیشنهادی دفاع استفاده از ظرفیت‌های شانگهای و بریکس را از دیگر برنامه‌هایش برشمرد و گفت: ما هرماه سفرهایی به کشورهای عضو شانگهای و بریکس داریم با حضور در این سازمان‌ها به دنبال تامین پایدار منابع در قالب پشتیبانی فعال و ارتقاء قدرت و ایجاد قابلیت برای تحقیقات متنوع و درآمدسازی و استفاده از الگوهای نوین هستیم.

به گزارش ایسنا، امیر نصیرزاده افزایش ضریب صیانت سامانه‌ها و محصولات دفاعی با هدف جلوگیری از خرابکاری‌های صنعتی، پایش مستمر تحولات فناورانه دفاعی در جهان و دستیابی به فناوری‌های محصولاتی که موجب غافلگیری دشمن شود، پشتیبانی پایدار و موثر از جبهه مقاومت و جبهه ضد استکبار به صورت آشکار و پنهان به ویژه در مجامع بین‌المللی و منطقه‌ای، ایجاد ائتلاف‌های منطقه‌ای و جهانی با کشورهای همسو و نفی حضور بیگانگان، تقویت دیپلماسی دفاعی چند جانبه و کنشگری فعال در مجامع بین المللی، تسریع در مولدسازی اراضی املاک وزارت دفاع و نیز سایر بخش‌ها در جهت کمک به تامین معیشت و رفاه کارکنان نیروهای مسلح، شفافیت کامل انضباط بخشی دقیق و عدم تعارف و بخش خصوصی و انطباق کامل با سیاست‌های کلی کشور را از سیاست‌هایی عنوان کرد که در وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح دنبال خواهد کرد. 

وی با تاکید بر اینکه ما به دنبال تصدی‌گری نیستیم و بخشی از شرکت‌های متعلق به صندوق بازنشستگی نیروهای مسلح را به بورس خواهیم برد، گفت: ارتقای کرامت آمیز منزلت و جایگاه بازنشستگان نیروهای مسلح را در وزارت دفاع دنبال خواهم کرد.

وزیر پیشنهادی دفاع گفت: با استعانت از خدای منان بخش مهمی از این برنامه‌ها طی چهار سال آتی قابل دستیابی از دو بخش دیگری که به زمان بیشتری نیاز دارد حتماً طی چهار سال آتی ریل گذاری خواهد شد. من به اقتضای شغلم بر فراز بلندای آسمان پرافتخار کشور عزیزمان ایران بیش از ۳۰۰۰ ساعت پرواز برای حراست از مراکز حساس و حیاتی انجام دادم؛ همیشه با افتخار به این سرزمین چشم دوختم و تا پای جان برای سرافرازی این سرزمین ایستاده‌ام. من همواره به رسالت و وظیفه خود که دفاع از تمامیت ارضی و کیان و ناموس کل ملت ایران است فکر کرده‌ام. حال به عنوان سربازی کمترین به نمایندگان مجلس اطمینان دارم که هر تصمیمی که اتخاذ کنند درست است و قطعاً نفع ملی در آن است؛ اگر نمایندگان مجلس صلاح دانستند در سنگر وزارت دفاع در سنگر وزارت دفاع به خدمت خود ادامه خواهم داد و اگر صلاح ندانستند به در سنگر دیگری عنوان سرباز ملت شریف ایران تا شهادت به راه خود ادامه خواهم داد.

امیر نصیرزاده در پایان تصریح کرد: ملت قهرمان ایران طی ۸ سال دفاع مقدس و بعد از آن نشان دادند که امنیت ما مهم‌ترین موضوع است و در امنیت ما خط قرمزی وجود دارد که اگر کسی از آن عبور کند او را نمی‌بخشیم اما در این مسیر عقلانیت حاکم است؛ بخش دفاعی و امنیتی به هیچ عنوان با دشمن مدارا نخواهد کرد.

مخالف وزیر پیشنهادی دفاع/ طغیانی: در برنامه‌های وزیر پیشنهادی دفاع در حوزه صنعت و اقتصادی ایرادات جدی وجود دارد

یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مخالفت با وزیر پیشنهادی دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: در برنامه آقای نصیرزاده در موضوع صنعت و حوزه‌های اقتصادی به ویژه در مواردی که صندوق بازنشستگی نیروهای مسلح عمل می‌کند، ایرادات جدی وجود دارد.

به گزارش ایسنا، مهدی طغیانی نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در جلسه نوبت صبح روز دوشنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۳ صحن مجلس در جریان بررسی برنامه و صلاحیت عزیز نصیرزاده وزیر پیشنهادی دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در سخنانی به عنوان مخالف با بیان اینکه برنامه امیر نصیرزاده در حوزه وزارت دفاع ابعاد و قوت بسیار خوبی دارد، اظهار کرد: وزارت دفاع در کنار وظایف سازمانی خود در حوزه پشتیبانی از نیروهای مسلح وظایف اقتصادی نیز بر عهده دارد و در حوزه صنعت نیز نقش آفرین است. 

وی افزود: در برنامه آقای نصیرزاده در موضوع صنعت و حوزه‌های اقتصادی به ویژه در مواردی که صندوق بازنشستگی نیروهای مسلح عمل می‌کند ایرادات جدی وجود دارد. اداره یکی از صنعتی‌ترین وزارتخانه‌های کشور با نگاه نیروهای مسلح امکان‌پذیر نیست مگر آنکه سازمان ارتباط صنعتی داخل وزارتخانه و بیرون از آن بازآرایی شود؛ برنامه‌ای در این وزارتخانه با عنوان هسته دانا شبکه توانا طی سال‌های گذشته آغاز شده هست تا میان مجموعه‌های تولیدی و فناوری داخل وزارتخانه و شرکت‌های دانش بنیان بیرون ارتباط برقرار کند اما متاسفانه از نظر سازمانی بعضاً جدی گرفته نمی‌شود و بعضی از مدیرانی که منصوب می‌شوند قصد دارند که همچنان این موضوع را در داخل وزارت خانه حفظ کنند در حالی که رشد صنعت دفاعی ما در حوزه فناوری منوط به این است که سرریز دانش دفاعی تولید شده به بیرون منتقل شود و فناوری تولید شده به داخل وزارتخانه و شرکت‌های تولیدی بیاید و این امر محقق نمی‌شود مگر با جدی‌تر گرفتن برنامه‌های موجود در وزارت دفاع.

این نماینده مجلس با اشاره به عملکرد سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح گفت: صندوق سرمایه‌گذاری و بازنشستگی نیروهای مسلح کار اقتصادی می‌کند و مانند سایر صندوق‌ها دچار آفت می‌شود که برای آن باید برنامه داشت و مهم‌ترین آن پایان دادن به تصدی‌گری در این مجموعه است. در برنامه‌های امیر نصیرزاده تقویت دانش طراحی پالایشگاه، پتروشیمی و پترو پالایشگاه و بومی‌سازی استانداردها، توسعه سه میدان گازی و افزایش سرمایه‌گذاری در حوزه معادن آمده است؛ در حالی که این‌ها وظایف سایر دستگاه‌هاست. اگر وزارت دفاع با نگاه تصدی‌گری وارد این حوزه‌ها شوند از سایر وظایف اساسی خود می‌ماند؛ نشود روزی که آنچه که رهبری در مورد بانک‌های نیروهای مسلح دستور ادغام دادند، درباره وظایف اقتصادی صندوق بازنشستگی و سایر مجموعه‌های اقتصادی زیر مجموعه نیروهای مسلح نیز تذکر و دستور به تغییر رویه دهند. 

مخالف وزیر پیشنهادی دفاع/ میرمحمدی: زمانبندی در برنامه‌های وزیر پیشنهادی دفاع به مجلس کمرنگ است

یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مخالفت با وزیر پیشنهادی دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با بیان اینکه «مهمترین حکم قانونی برای تقویت بنیه دفاعی و تقویت بازدارندگی کشور، اختصاص حداقل ۵ درصد از منابع بودجه عمومی و درآمدهای اختصاصی به عنوان سهم تقویت بنیه دفاعی است»، عنوان کرد: از وزیر دفاع درخواست داریم تا توضیح دهد قرار است دولت و مجلس را چگونه پای کار بیاورد تا این سهم ۵ درصدی را در اختیار بگیرد.

به گزارش ایسنا، سید جلیل میرمحمدی میبدی نماینده مردم تفت و میبد در مجلس شورای اسلامی در جلسه نوبت عصر روز دوشنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۳ صحن مجلس در جریان بررسی صلاحیت امیر سرتیپ عزیز نصیرزاده وزیر پیشنهادی دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در سخنانی به عنوان مخالف اظهار کرد: وضعیت معیشتی مجموعه نیروهای مسلح اعم از بازنشستگان و شاغلان با توجه به صعوبت ماموریتی که این بزرگواران در تامین امنیت و دفاع از کشور دارند مناسب نیست و این انتظار می‌رود که وزیر پیشنهادی به صورت شفاف مشخص کند که چگونه می‌خواهد دولت و سازمان برنامه و بودجه را سر کار بیاورد تا وضعیت معیشت این قشر بهبود پیدا کند.

وی ادامه داد: بر اساس سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری، ایشان خیلی بر خودکفایی نوآوری و خلاقیت در تمام سطوح در ابعاد دفاعی و امنیتی تاکید کرده‌اند. ایشان همچنین ترویج نهضت نرم‌افزاری، تولید و توسعه علوم فناوری و تحقیقات دفاعی و امنیتی را نیز بسیار مورد تاکید قرار دادند؛ در این زمینه درخواست داریم که وزیر پیشنهادی دفاع اهداف و راهبردهایی که می‌تواند فرمایشات و درخواست‌های رهبری را عملیاتی کند به مجلس توضیح دهد.

این نماینده مجلس گفت: مهمترین حکم قانونی برای تقویت بنیه دفاعی و تقویت بازدارندگی کشور، اختصاص حداقل ۵ درصد از منابع بودجه عمومی و درآمدهای اختصاصی به عنوان سهم تقویت بنیه دفاعی است؛ این اصلی‌ترین حکم است که می‌تواند به وزارت دفاع کمک کند تا همه منویات مورد نظرش را عملیاتی کند. از وزیر دفاع درخواست داریم تا توضیح دهد قرار است دولت و مجلس را چگونه پای کار بیاورد تا این سهم ۵ درصدی را در اختیار بگیرد. همچنین درخواست داریم تا در آمایش صنایع زیر مجموعه وزارت دفاع اقداماتی صورت بگیرد تا استان‌های میزبان این صنایع بتوانند از حضور آنها بهره‌مند شوند. 

میرمحمدی در ادامه عنوان کرد: در بخش رزم نوین دو انتظار از وزارت دفاع وجود دارد؛ یکی افزایش تاب آوری زیرساخت‌های نظامی و غیرنظامی حیاتی در مقابل حملات سایبری و دیگری توسعه تحقیقات و به کارگیری فناوری‌های نوین است؛ در این زمینه تقاضا داریم وزیر پیشنهادی توضیح دهد که چه برنامه و راهکارهایی دارد. همچنین رهبری در کنار هوشمندسازی در حوزه مشارکت‌های دفاعی تاکید دارند که مردمی‌سازی نیز صورت بگیرد؛ از وزیر پیشنهادی می‌خواهم که برنامه‌های خود در این خصوص را ارائه دهد. 

وی با بیان اینکه زمانبندی در برنامه‌های ارائه شده توسط وزیر پیشنهادی دفاع به مجلس کمرنگ است، اظهار کرد: درخواست داریم وزیر پیشنهادی در این خصوص توضیحات ارائه دهد. امروز وزارت دفاع نقطه قوت ملت و نظام جمهوری اسلامی ایران است و از وزیر دفاع می‌خواهیم تا کمک کنند که بتوانیم این نقطه قوت هر روز به بهترین وجه هر روز تقویت شود.

این نماینده مجلس در پایان تاکید کرد: اگر پاسخ‌های وزیر پیشنهادی به پرسش‌های مطرح شده قانع کننده بود ان‌شاءالله مجلس به عنوان دفاع از مجموعه وزارت دفاع با رای بالایی به آقای نصیرزاده اعتماد خواهد کرد. 

موافق وزیر پیشنهادی دفاع/ زارع: وزیر پیشنهادی دفاع موفق‌ترین فرمانده ارتش کشور بوده است

نماینده مردم لاهیجان در مجلس شورای اسلامی گفت: طراحی و تولید قطعه‌های هواپیماهای جنگی و مسافربری، از جمله کارهای حائز اهمیت امیر نصیرزاده بوده است. از شما نمایندگان عزیز می‌خواهم با رای قاطع با انتصاب این فرمانده دلاور به افتخارات ما در کشور افزوده شود.

به گزارش ایسنا سلمان زارع در جریان جلسه علنی امروز دوشنبه مجلس در موافقت با وزیر پیشنهادی دفاع گفت: آقای رئیس جمهور، مردم ایران در انتظار تحقق وعده‌های شما هستند. کشور ایران سرشار از نیروی انسانی غنی و منابع طبیعی است. رهبر انقلاب فرمودند وزارت دفاع مهمترین وزارتخانه کشور است. آقای نصیرزاده در زمان ۸ سال دفاع مقدس خلبان هواپیمای اف ۱۴ بوده است. ایشان به عنوان یک نخبه و استاد خلبان هواپیمای اف ۵ فعالیت کرده است. ایشان فردی مدیر و مدبر و پژوهشگر است. ایشان مفتخر به دریافت لوح تقدیر از مقام عظمای ولایت است.

وی ادامه داد: ایشان موفق‌ترین فرمانده نیروی ارتش ایران است. طراحی و تولید قطعه‌های هواپیماهای جنگی و مسافربری، از جمله کارهای حائز اهمیت ایشان بوده است. از شما نمایندگان عزیز می‌خواهم با رای قاطع با انتصاب این فرمانده دلاور به افتخارات ما در کشور افزوده شود.

موافق وزیر پیشنهادی دفاع/ نجفی: دیپلماسی دفاعی از برنامه‌های امیر نصیرزاده است

نماینده آستانه اشرفیه در مجلس با اشاره به برنامه وزیر پیشنهادی دفاع گفت: وزیر پیشنهادی دفاع در مواردی همچون دیپلماسی دفاعی و حوزه رزم موشکی و پدافند هوایی برنامه‌های دقیقی ارائه کرده است.

به گزارش ایسنا، ابراهیم نجفی در جلسه علنی نوبت عصر امروز دوشنبه مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه چهاردهم، به عنوان موافق امیرسرتیپ خلبان عزیز نصیرزاده وزیر پیشنهادی دفاع اظهار کرد: یکی از برنامه‌های مهم وزیر پیشنهادی دفاع دیپلماسی دفاعی است که در این حوزه مدیریت هوشمندانه روابط دفاعی در راستای سیاست دفاعی جمهوری اسلامی بر محور حفظ قدرت بازدارنگی را در دستور دارد.

موافق وزیر پیشنهادی دفاع/ طهماسبی: نصیرزاده برنامه‌ای هدفمند برای وزارت دفاع دارد

نماینده مردم استهبان در مجلس شورای اسلامی گفت: داشتن برنامه هدفمند و تقویت بنیه دفاعی از ویژگی های وزیر پیشنهادی دفاع است. همچنین متناسب سازی حقوق بازنشستگان لشکری، ایجاد بیمه نوین نیروهای مسلح، توسعه نظام حمایتی جامع از نیروهای مسلح از دیگر ویژگی‌های امیر نصیرزاده است‌.

 فرهاد طهماسبی، نماینده مردم استهبان در مجلس شورای اسلامی در جریان جلسه علنی امروز در موافقت با وزیر پیشنهادی دفاع گفت: دکتر نصیرزاده ۴۰ سال سابقه دفاعی و میدانی دارد و پله به پله مراحل رشد مدیریتی را طی کرد. جامعیت شخصیتی و تخصصی و جهادی ایشان حائز اهمیت است. هماهنگ سازی در نقش آفرینی وزارت دفاع با نیروهای مسلح و مجلس از ویژگی های ایشان است.

وی ادامه داد: داشتن برنامه هدفمند و تقویت بنیه دفاعی از دیگر ویژگی های ایشان است. متناسب سازی حقوق بازنشستگان لشکری، ایجاد بیمه نوین نیروهای مسلح، توسعه نظام حمایتی جامع از نیروهای مسلح مانند ارائه خدمات بالینی در منزل، هدفمند کردن کمک های حمایتی، معیشتی و درمانی برای رزمندگان و ایثارگران و توانمندسازی ایثارگران و بازنشستگان از دیگر برنامه های ایشان است.

طهماسبی تاکید کرد: خواست عموم ملت حمایت و پشتیبانی از نیروی های مسلح و تقویت معیشت آنان است. تا امروز نیروهای مسلح با اقتدار برای مردم نقش آفرینی کردند. با حضور امیر نصیرزاده این اتفاق تثبیت خواهد شد.

موافق وزیر پیشنهادی دفاع/ زارع: برنامه ارائه شده وزیر پیشنهادی دفاع مطابق اسناد بالادستی است

نماینده مردم آباده در مجلس شورای اسلامی گفت: آقای نصیرزاده در هر سمت و مسئولیتی توانمندی های خود را در ارتقای بنیه دفاعی به کار بستند و همواره موفق ترین فرمانده بوده اند.

 رحیم زارع، نماینده مردم آباده در مجلس شورای اسلامی در جریان جلسه علنی امروز در موافقت با وزیر پیشنهادی دفاع گفت: وزارت دفاع باید به سمت هوش مصنوعی رود. وزیر پیشنهادی دفاع دومین وزیری هستند که خلبان هستند و این اوج تخصص و توان ایشان را می‌رساند. خیلی از علوم از وزارت دفاع نشر پیدا کرد.

وی ادامه داد: آقای نصیرزاده در هر سمت و مسئولیتی توانمندی های خود را در ارتقای بنیه دفاعی به کار بستند و همواره موفق ترین فرمانده بوده اند. ایشان دارای تفکری راهبردی هستند و در سطوح علمی نیز عملکرد چشمگیری داشته‌اند. راه اندازی صنعت قطعه سازی در نیروی هوایی نشان دهنده اعتقاد ایشان به نخبگان و دانشمندان کشور است.

زارع یادآور شد: برنامه ارائه شده مطابق برنامه و اسناد بالادستی است. تامین پایدار منابع در ارتقای قدرت دفاعی، دستیابی به قدرت علمی، روزآمدسازی فناوری های دانش بنیان، ارتقای جهشی تجهیزات پیشرفته و اکتساب فناوری های نو ظهور از جمله برنامه های ایشان بوده است. امیدواریم در نهایت کسی به عنوان وزیر معرفی شود که مورد تایید رهبر انقلاب باشد.

مخالف وزیر پیشنهادی دفاع/ بابایی: رفاه نیروهای مسلح مورد توجه قرار گیرد

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که باید رفاه نیروهای مسلح و وضع مسکن و معیشت آنها مورد توجه وزیر دفاع قرار گیرد.

 علی بابایی کارنامی در جلسه علنی نوبت عصر امروز دوشنبه مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه چهاردهم، به عنوان مخالف امیرسرتیپ خلبان عزیز نصیرزاده وزیر پیشنهادی دفاع اظهار کرد: این‌که امیرسرتیپ نصیرزاده به مجلس شورای اسلامی معرفی شده است، یعنی شاخص‌های لازم را داشته و خود را توانسته ثابت کند منتها لازم است که ما در مجلس نکاتی را بیان کنیم.

وی با بیان این‌که وزیر دفاع مرکز ثقل هماهنگی مجلس شورای اسلامی و ارکان نظامی است، اظهار کرد: وزارت دفاع دو وظیفه نظامی و دفاعی دارد که باید در این راه از مولفه‌های هوشمند سازی و مردمی سازی هم بهره گیرد که به آن توجهی نشده است.

نماینده ساری در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم استفاده از بخش خصوصی در عرصه اقتصادی اظهار کرد: لازم است از ظرفیت سازمان‌های شانگهای و بریکس در همکاری‌های دفاعی و بین‌المللی استفاده شود.

بابایی کارنامی با اشاره به ترور اسماعیل هنیه گفت: ترور اسماعیل هنیه این پیام را دارد که باید سپرهای دفاعی بازدارنده باشد تا رژیم صهیونیستی نتواند به خود جرات داده که حتی یک خطا در منطقه انجام دهد؛ اینها استراتژی ما است و باید نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران هوشمندانه در این مسیر گام بردارد.

وی در پایان خواستار توجه به وضعیت رفاه نیروهای مسلح و بازنشستگان و وضعیت مسکن و معیشت نیروهای مسلح شد.

مخالف وزیر پیشنهادی دفاع/ سلیمانی: معیشت نیروهای مسلح مورد توجه قرار گیرد

نماینده بافت در مجلس شورای اسلامی از وزیر پیشنهادی دفاع خواست که تمامی توان خود را برای توجه به وضعیت معیشتی نیروهای مسلح و کارآمدتر کردن نیروها در وزارت دفاع و حفظ آنها انجام دهد.

یاسر سلیمانی در جلسه علنی نوبت عصر امروز مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه چهاردهم، به عنوان مخالف امیرسرتیپ خلبان عزیز نصیرزاده وزیر پیشنهادی دفاع اظهار کرد: من مخالف آقای نصیرزاده نیستم و افتخار می‌کنم که در کنار شما هم هستم اما لازم است که چند نکته را بیان کنم.

وی اضافه کرد: سوال این است که چرا اسماعیل هنیه در تهران ترور شد و قطعا باید نقش پیگیرانه و پیش‌دستانه به خصوص در حوزه فناوری‌های نوین را مورد نظر قرار دهیم و فراموش نکنیم که ذات صهیونیست‌ها براساس ترس و وحشت است. آنان هر زمان که با جواب مواجه شدند جرات انجام هیچ اقدامی را نداشتند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: خواهان پاسخ محکم به ترور شهید اسماعیل هنیه هستیم چون خداوند ذات صهیونیست‌ها بر حماقت قرار داده و آنها همچون موش هستند در مقابل، فرماندهان جبهه مقاومت استوارتر می‌شوند.

سلیمانی با برشمردن ویژگی‌های سردار سلیمانی اظهار کرد: ما افتخار می‌کنیم که در راه شهید سلیمانی باشیم چون همه دیدند که شهادت ایشان و ابومهدی المهندس هیچ خللی در جبهه مقاومت ایجاد نکرد و همین اتفاق بعد از شهادت شهید هنیه رخ داد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم توجه به معیشت نیروهای مسلح گفت: باید تمامی توان به کار گرفته شود که نیروهای کارآمد و زبده در وزارت دفاع حفظ شوند نه این‌که آنهاب به خاطر مسائل معیشتی به جاهای دیگر بروند این خیلی بد است که کسی که لب مرز ماموریت دارد حقوقی مساوی با فردی بگیرد که ماموریتی در تهران داشته و در هتل اسکان دارد.

سلیمانی در پایان گفت: ما باید همه از نیروهای وزارت دفاع پشتیبانی کنیم و رای ما نیز با قاطعیت امیر نصیرزاده است.

ششمین جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم آغاز شد

ششمین جلسه صحن مجلس شورای اسلامی برای بررسی صلاحیت اعضای کابینه پیشنهادی دولت چهاردهم آغاز شد.

 ششمین جلسه صحن مجلس شورای اسلامی با دستور کار بررسی صلاحیت اعضای کابینه پیشنهادی دولت چهاردهم دقایقی پیش آغاز شد.

نمایندگان مجلس از ابتدای صبح شنبه ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ بررسی خط مشی، اصول کلی، برنامه ها و صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم را آغاز کردند.

بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی به ترتیب حروف الفبای وزارتخانه‌ها انجام می شود و تا کنون به صلاحیت ۹ وزیر (وزرای آموزش و پرورش، اطلاعات، ارتباطات و فناوری اطلاعات، امور اقتصادی و دارایی، امور خارجه، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، جهاد کشاورزی و دادگستری) از ۱۹ وزیر کابینه دولت رسیدگی کردند.

حمایت فراکسیون گردشگری مجلس از وزیر صالحی‌امیری

رییس فراکسیون گردشگری، میراث فرهنگی، زیارت و نمایشگاه‌ها مجلس شورای اسلامی‌ با اشاره به جلسه این فراکسیون با وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی گفت که اکثریت اعضای فراکسیون حمایت قاطع خود را از وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اعلام کردند.

زهرا خدادادی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در این جلسه اعضای فراکسیون گردشگری برنامه‌های آقای رضا صالحی امیری وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را مورد بررسی قرار دادند.

وی افزود: اعضای فراکسیون پس از بحث و گفت‌وگو نقطه نظرات خود را برای بهبود برنامه منطبق با برنامه هفتم و اسناد بالادستی در حوزه گردشگری و میراث فرهنگی مطرح کردند.

خدادادی بیان کرد: در این جلسه آقای صالحی امیری ضمن دریافت پیشنهادات نمایندگان مجلس، به سوالات طرح شده پاسخ کامل داد. پس از تبادل نظر، اکثریت اعضای فراکسیون گردشگری و میراث فرهنگی، حمایت قاطع خود را از وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اعلام کردند.

پایان پنجمین جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت پزشکیان/ ادامه در جلسه عصر

پنجمین جلسه علنی مجلس برای بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت مسعود پزشکیان پایان یافت.

به گزارش ایسنا، نمایندگان مجلس در جلسه علنی نوبت صبح امروز (دوشنبه) به ادامه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه چهاردهم پرداختند و صلاحیت غلامرضا نوری قزلجه وزیر پیشنهادی کشاورزی و امین حسین رحیمی دادگستری وزیر پیشنهادی دادگستری مورد رسیدگی قرار گرفت.

جلسه نوبت عصر ساعت ۱۴ و با ادامه بررسی صلاحیت امیر عزیز نصیرزاده وزیر پیشنهادی دفاع، پشتیبانی و نیروهای مسلح تشکیل می شود.

بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه چهاردهم از روز شنبه ۲۷ مرداد در دستور مجلس قرار گرفته است؛ ابتدا خط‌ مشی و کلیات برنامه دولت چهاردهم مورد رسیدگی قرار گرفت و سپس به تربیت حروف الفبای وزرات‌خانه‌ها، هر کدام از وزرای پیشنهادی از برنامه‌های خود دفاع کردند.

صلاحیت علیرضا کاظمی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش و ستار هاشمی وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات عصر ۲۷ مرداد بررسی شد.

سپس در جلسات علنی یکشنبه ۲۸ مرداد، صلاحیت حجت‌الاسلام خطیب وزیر پیشنهادی اطلاعات، عبدالناصر همتی وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی، عباس عراقچی وزیر پیشنهادی امور خارجه، محمدرضا ظفرقندی وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و احمد میدری وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی مورد رسیدگی قرار گرفت.

رای گیری برای وزرای پیشنهادی بعد از اتمام بررسی صلاحیت ۱۹ وزیر پیشنهادی در مجلس انجام می شود که احتمالا چهارشنبه ۳۱ مرداد خواهد بود.

موافقت کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با وزیر پیشنهادی دفاع

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی از تائید وزیر پیشنهادی دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح توسط اعضای این کمیسیون خبر داد.

به گزارش ایسنا، ابراهیم رضایی نماینده مردم دشتستان و سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در جلسه نوبت صبح امروز دوشنبه مجلس در جریان بررسی برنامه و صلاحیت وزیر پیشنهادی دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گزارش کمیسیون متبوع خود را به عنوان کمیسیون اصلی این وزارت‌خانه قرائت کرد.

وی عنوان کرد که صلاحیت عزیز نصیرزاده به عنوان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح مورد تائید اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی قرار گرفته است.

بررسی عزیز نصیرزاده وزیر پیشنهادی دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح

رحیمی: کارآمدی نظام در گروی تعامل قوای سه گانه است

وزیر پیشنهادی دادگستری گفت: تعامل و همکاری قوا، کارآمدی نظام را افزایش خواهد داد و کشور به نحو مطلوب اداره خواهد شد.

 امین حسین رحیمی، وزیر پیشنهادی دادگستری در جریان جلسه علنی امروز مجلس در بیان برنامه‌های خود گفت: معتقدیم در رسیدگی های دستگاه قضایی و اقدامات وزارتخانه نواقصی وجود دارد. اما مطمئن باشید این نواقص را برطرف خواهیم کرد. اجرای عدالت پس از پیروزی انقلاب اسلامی در قانون اساسی متبلور شد و آرمان مردم ایران است.

وی ادامه داد: تعامل و همکاری قوا، کارآمدی نظام را افزایش خواهد داد و کشور به نحو مطلوب اداره خواهد شد. وزیر دادگستری در این زمینه در ارتباط قوه مجریه و قضائیه نقش ایفا خواهد کرد. آقای اژه ای به تعامل میان قوا اعتقاد جدی دارد. تعامل میان قوا در شهرستان ها با مشکل روبروست. برنامه ما، تعامل خوب میان قوا در شهرستان ها و مدیران قضایی است.

وی ادامه داد: در وزارت دادگستری تعامل با دولت هم داریم. وظیفه وزیر دادگستری تعامل قوه قضاییه با دولت هم هست. اتفاقاً برخوردهای دولت و قوه قضاییه با هم بیشتر است. برای اینکه دولت کار اجرایی انجام می‌دهد. ما دادستان‌هایمان اقداماتی انجام می‌دهند. سازمان بازرسی کار قانونی‌ خود را انجام می‌دهد و دیوان عدالت رای صادر می‌کند. به شما عرض کنم در دولت سیزدهم به پیشنهاد بنده و موافقت رئیس جمهور شهید و ریاست محترم قوه قضاییه یک کارگروه پنج نفره درست کردیم. با عضویت معاون اول رئیس جمهور، معاون اول رئیس قوه قضاییه، وزیر دادگستری، رئیس دفتر رئیس جمهور و رئیس حوزه ریاست قوه قضاییه، تا برای مسائلی که بین قوه قضاییه و دولت پیش می آید راهکار قانونی پیدا کنند.

رحیمی ادامه داد: به جای آنکه در روزنامه‌ها با هم حرف بزنیم باید برای چالش‌ها راهکار پیدا کنیم و مشکلات را رفع کنیم. در دولت چهاردهم قصد داریم این را حفظ کنیم. الان در یک استانی ممکن است رئیس دادگستری استان و استاندار با هم اختلاف داشته باشند و  دود آن در چشم مردم می‌رود و کار مردم معطل می‌ماند. ما می‌خواهیم در دولت چهاردهم این تعامل قوه قضاییه با دولت فقط به آن کارگروه پنج نفره نباشد بلکه آن را در سطح استان ها بیاوریم. راهکار حل مشکلات کشور تعامل و هم افزایی است که وزیر دادگستری این اختیار را و این وظیفه را دارد. همچنین  لوایح قضایی را ما به لحاظ همان اختیاراتی که داریم بیاوریم.

وزیر پیشنهادی دادگستری یادآور شد: من الان آمار گرفتم، ما در دولت سیزدهم ۴۱ لایحه دادیم به مجلس.  هیچ وزیری آن قدر لایحه نداده است. من از جناب آقای دکتر قالیباف، هیئت رئیسه و تک تک نمایندگان دوره یازدهم و شما عزیزان که الان محضرتان هستیم تشکر می‌کنم. مجلس نهایت همکاری را برای تصویب لوایح و درخواست‌های پیگیری امور اداری و مالی قوه قضاییه انجام داده است.

وی ادامه داد: در برنامه هفتم بیش از ۵۰ وظیفه برای قوه قضاییه در نظر گرفته شده است. اینکه دوستان فرمودند من در برنامه نیاوردم، اتفاقاً آوردیم. این‌ها آیین نامه می‌خواهد و باید برای آن‌ها این آیین نامه را بنویسم.

وزیر پیشنهادی دادگستری با اشاره به آیین‌نامه قانون حدنگار گفت: مردم در روستاها با مشکل جدی برای سند زدن اراضی کشاورزی خود مواجه هستند که مانع آن قانون مصوب سال ۸۴ است که در این باره آیین‌نامه‌ای تصویب شده تا مشکل حل شود.

رحیمی در مورد موضوع انتقال زندان‌ها به خارج از شهرها تصریح کرد: این تکلیف در قانون برنامه ششم هم بود اما موانعی بر سر اجرا قرار داشت مجوزی از هیات عالی گرفتیم تا زندان‌ها را به خارج از شهرها منتقل کنیم.

وی در پاسخ به انتقادات نمایندگان از عملکرد سازمان تعزیزات گفت: سازمان تعزیرات بسیار مظلوم است این سازمان در آخرین زنجیره مربوط به بازار قرار دارد و اساسا در وهله اول وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت، جهاد و بهداشت بوده که باید کالایی تولید کرده و بعد توزیع، قیمت‌گذاری و در نهایت نظارت و بازرسی شود که آنجا کار سازمان تعزیرات است.

رحیمی توضیح داد: در برنامه حکمی آمده که قیمت‌گذاری برای کالاها جز کالاهایی که مستقیم یارانه می‌گیرند ممنوع است این حکم قانونی برای جلوگیری از قیمت‌گذاری دستوری است منتها وقتی قیمت‌گذاری ممنوع می‌شود چطور سازمان تعزیرات نظارت کند باید این فرآیند با کمک نمایندگان مجلس شورای اسلامی اصلاح شود.

وزیر پیشنهادی دادگستری با بیان این که باید دستگاه‌های متصدی بازار با هم تعامل داشته باشند، اظهار کرد: وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت و جهاد و دادگستری با مدیریت معاونت اول در این باره ورود کند.

رحیمی در پایان با تاکید بر اهمیت دیپلماسی قضایی گفت: در صورتی که مورد اعتقاد نمایندگان قرار گیرم، براساس تجربه قبلی و عزم و اراده جدی، با جدیت بیشتری نواقص را رفع خواهم کرد.

موافق وزیر پیشنهادی دادگستری/ صباغیان: سازمان تعزیرات نظارت کافی بر بازار ندارد

نماینده بافق و مهریز با انتقاد از عملکرد سازمان تعزیرات گفت که سازمان تعزیرات نظارت کافی بر بازار ندارد و با متخلفان برخورد نمی‌شود که انتظار می‌رود وزیر پیشنهادی دادگستری این رویه را اصلاح کند.

 محمدرضا صباغیان در جلسه علنی نوبت صبح امروز مجلس به عنوان موافق وزیر پیشنهاد دادگستری با اشاره به سوابق وزیر پیشنهادی گفت: آقای رحیمی برخورد خوب و پاسخگویی و سعه صدر دارد که ما از ایشان حمایت می‌کنیم اما انتظاراتی را هم داریم.

وی مهمترین رسالت وزارت دادگستری را رابطه بین قوای مقننه و قضاییه دانست و افزود: تقریبا نظارت مجلس بر قوه قضاییه از طریق وزارت دادگستری انجام می‌شود.

این نماینده مجلس بیان کرد: متاسفانه در خیلی از موارد حق مردم در دادگاه ضایع می‌شود و برخورد خوبی با آنها نمی‌شود و نمایندگان هم نمی‌توانند کاری کنند. انتظار می‌رود در این باره وزارت دادگستری چابکی داشته باشد.

صباغیان با انتقاد از عدم رسیدگی قوه قضاییه به گزارش‌های نظارتی مجلس همچون اعمال ماده ۲۳۴ و تحقیق و تفحص‌ها، خواستار رسیدگی وزیر دادگستری شد.

وی همچنین از عملکرد سازمان تعزیرات انتقاد کرد و گفت: سازمان تعزیرات نظارت کافی بر بازار ندارد و قیمت‌ها متفاوت است. همچنین برخوردی با متخلفان صورت نمی‌گیرد و باید این رویه اصلاح شود.

موافق وزیر پیشنهادی دادگستری/ توسلی: «رحیمی» مراتب مدیریتی را آسانسوری طی نکرده است

نماینده بهار و کبودرآهنگ با اشاره به سوابق تحصیلی و مدیریتی وزیر پیشنهادی دادگستری گفت: آقای رحیمی به مسئولیت‌های خود آشناست و آسانسوری سال‌های مدیریتی‌اش را طی نکرده است.

فتح‌الله توسلی در جلسه علنی صبح امروز دوشنبه مجلس به عنوان موافق امین‌حسین امینی وزیر پیشنهادی دادگستری گفت: استفاده از نهج‌البلاغه وارد ادبیات سیاسی کشور شده است؛ رهبری فرمودند کسانی انتخاب شوند تا بن دندان معتقد به جمهوری اسلامی بوده و حاضرند برای دفاع از نظام هزینه دهند. قطعا مجلس به وزیری که به جمهوریت معتقد نیست، رای نمی‌دهد. کسی که انتخابات سالم را باور ندارد مورد قبول مجلس نیست.

این نماینده مجلس با طرح این پرسش که ما از وزیر چه می‌خواهیم؟ گفت: ما وزیری آشنا به مسئولیت و وظایف دستگاه خود می‌خواهیم که پله به پله و نه آسانسوری بالا آمده باشد که آقای رحیمی دارای چنین شرایطی است.

وی با اشاره به احکام برنامه هفتم توسعه گفت: در برنامه هفتم توسعه به موضوع تامین حقوق فردی و اجتماعی و عدالت تاکید شده است که آقای رحیمی متخصص در حوزه حقوق بوده و می‌تواند این موارد را اجرایی کند.

توسلی با انتقاد از حقوق پایین قضات گفت: باید حقوق آنها افزایش پیدا کند چون قاضی قرار است پرونده‌های چندصد میلیاردی را قضاوت کند و نمی‌شود حقوق ۳۰ میلیونی بگیرد.

این نماینده مجلس در پایان گفت: وزیر پیشنهادی در حوزه بین‌الملل و حمایت از حقوق شهروندی و حمایت از ایرانیان خارج از کشور برنامه دارد.

مخالف وزیر پیشنهادی دادگستری/ شهرکی: وزیر پیشنهادی دادگستری مشکلات اداره ثبت اسناد را حل کند

نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی گفت: از آقای رحیمی خواهش می‌کنم مشکلات ادارات ثبت اسناد را حل کند.

فرهاد شهرکی در جریان جلسه علنی امروز مجلس در مخالفت با وزیر پیشنهادی دادگستری عنوان کرد: الکترونیکی شدن اقدامات قضایی حائز اهمیت است که در دولت سیزدهم اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده است.

وی ادامه داد: از جنابعالی خواهش می‌کنم همان طور که در مجلس گذشته در ادارات ثبت اسناد مشکلاتی وجود داشت برای جدا سازی این بخش گام‌های مهمی را بردارید.

نماینده زابل یادآور شد: در استان سیستان و بلوچستان و دیگر استان ها شاهد خلاف هایی از ستاد مبارزه با قاچاق هستیم. از استان سیستان و بلوچستان مقدار قابل توجهی قاچاق سوخت اتفاق می افتد اما قوانین سخت قاچاق برای مردم فقط اجرا می‌شود.

شهرکی ادامه داد: آقای عارف! شما اگر به گوشی خود مراجعه کنید در یک ماه اخیر گرم ترین نقطه دنیا و آلوده ترین منطقه دنیا در چند سال اخیر در سیستان بوده است و امروز بیش از ۱۰۰ کیلومتر سرعت باد بوده و مردم نمی توانند از خانه بیرون بیایند.

وی ادامه داد: آقای عارف! امروز بیش از ۱۰۰ کشاورز جلوی فرمانداری زابل جمع شدند تا سوخت تراکتور بگیرند. لطف کنید به مردم استان سیستان بلوچستان نیز مثل مردم تهران نگاه کنید.

موافق وزیر پیشنهادی دادگستری/ نقدعلی: اعتماد رئیس قوه قضائیه به رحیمی ملاک ارزشمندی این شخصیت است

نماینده مردم خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه «بر اساس اصل ۱۶۰ قانون اساسی این رئیس قوه قضاییه است که گزینه وزارت دادگستری را معرفی می‌کند»، گفت: اعتماد ریاست قوه به آقای رحیمی برای ما یک ملاک ارزندگی و ارزشمندی این شخصیت است.

 حجت الاسلام محمدتقی نقدعلی در جلسه نوبت صبح امروز دوشنبه مجلس در جریان بررسی برنامه و صلاحیت امین حسین رحیمی وزیر پیشنهادی دادگستری در سخنانی به عنوان موافق اظهار کرد: معنای تعامل بین مجلس و دولت این نیست که همه کابینه رای بیاورند؛ اگر اینگونه باشد در یک جلسه نیم ساعته کار را تمام می‌کنیم اما اتفاقاً تعامل خوب و درست این است که صلاحیت تک تک عزیزان را بررسی کنیم.

وی افزود: این موضوع را مد نظر داشته باشیم که چه اشکالی دارد که برخی از وزرا که از حیث شخصیتی و همچنین از حیث برنامه‌ها دارای قوت بالاتری هستند رای بالاتری بیاورند اما برخی از وزرایی که از حیث برنامه یا شخصیت در رده پایین‌تری هستند، رای پایین‌تری بیاورند؟ باید مواظب باشیم که نقش نظارتی‌مان فراموش نشود؛ در روزهای گذشته دیدم که گویا بعضاً دوستان یادشان رفته که مجلس ناظر بر عملکرد دولت است.

این نماینده مجلس همچنین در دفاع از وزیر پیشنهادی دادگستری گفت: به جرأت می‌توان گفت که ۵۰ درصد رضایتمندی یا نارضایتی مردم در جامعه ناشی از عملکرد قوه قضائیه است؛ اگر قوه قضائیه خوب عمل کند دست کم ۵۰ درصد مردم نسبت به مدیریت و حاکمیت جامعه راضی خواهند بود و اگر خدای نکرده عملکرد خوب نباشد، نارضایتی در جامعه موج خواهد زد. در طول ۴ ساله مجلس یازدهم تعاملی که با قوه قضائیه رخ داده و رسیدگی به موارد انصافاً نسبت به تمام موارد گذشته مثال زدنی است؛ بخش مهمی از این اتفاق به دلیل آن است که شخصیتی مانند آقای رحیمی توانسته است نیازهای جامعه به نقدهایی که به قوه قضائیه وجود دارد را منعکس کند.

نقدعلی با بیان اینکه «بر اساس اصل ۱۶۰ قانون اساسی این رئیس قوه قضاییه است که گزینه وزارت دادگستری را معرفی می‌کند»، افزود: اعتماد ریاست قوه به آقای رحیمی برای ما یک ملاک ارزندگی و ارزشمندی این شخصیت است؛ او در انجام تکالیف و تحول در وزارت دادگستری اقدامات ارزنده‌ای انجام داده است؛ در زمان ایشان صندوق خسارات بیت المال همه خساراتی که باید را پرداخت کرد. همچنین در حوزه تعزیرات، آقای رحیمی در یک اقدام فوری از سران قوا مصوبه‌ای برای اصلاح گرفت و در آن بازه زمانی پر بحران جامعه را مدیریت کرد.

وی با تاکید بر ضرورت اجرای تکالیف مندرج در قانون برنامه هفتم توسعه خواستار اجرای احکام مربوط به وزارت دادگستری و همچنین در دستورکار قرار گرفتن اصلاح قانون نحوه اجرای اصل ۱۶۰ قانون اساسی و همچنین رسیدگی به وضعیت تراکم و نیز خدمات زندان‌ها از سوی رحیمی شد.

مخالف وزیر پیشنهادی دادگستری/ اسحاقی: «رحیمی» فکری برای سازمان تعزیرات کند

نماینده قائنات در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از عملکرد سازمان تعزیرات، از وزیر پیشنهادی دادگستری خواست که فکری برای سازمان تعزیرات بکند.

سلمان اسحاقی در جلسه نوبت صبح امروز دوشنبه مجلس و در جریان بررسی صلاحیت کابینه پیشنهادی چهاردهم، به عنوان مخالف امین‌حسین رحیمی وزیر پیشنهادی دادگستری اظهار کرد: سازمان تعزیرات از متولیان کنترل کیفیت و کمیت بازار است که سوء‌مدیریت باعث بروز مشکلاتی برای مردم شده است.

وی اضافه کرد: درد ما تحریم نیست چون تحریم یک ابزار خباثت و سلاح در دست دشمن است. درد ما از سوء‌مدیریت‌هایی است که مردم را با چالش‌هایی مواجه کرده است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با یادآوری وظایف سازمان تعزیرات گفت: ما در شرایط فعلی با گران‌فروشی و قاچاق مواجه هستیم و بازار هرطور که می‌خواهد قیمت‌گذاری می‌کند بعد از حذف ارز ترجیحی هم سازمان تعزیرات اجازه افزایش قیمت‌ها را داد.

اسحاقی در پایان گفت: اگر بنزین گران شود سازمان تعزیرات چه خواهد کرد؟ اگر اتحادی بین متولیان بازار نباشد حتی پفک هم گران می‌شود؛ آقای رحیمی فکری برای سازمان تعزیرات کند.

مخالف وزیر پیشنهادی دادگستری/ حاجی‌دلیگانی: «رحیمی» برنامه‌ای برای اجرای برخی مواد قانونی ندارد

عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که وزیر پیشنهادی دادگستری درباره اجرای برخی از مواد قانون برنامه هفتم توسعه برنامه‌ای به مجلس شورای اسلامی ارائه نکرده است، گفت که قوه قضاییه گزارشی به مجلس دهد که تاکنون چند لایحه قضایی ارائه کرده و چرا اساسا فقط مجلس شورای اسلامی باید طرح ارائه دهد.

به گزارش ایسنا، حسینعلی حاجی‌دلیگانی در جلسه علنی نوبت صبح امروز دوشنبه مجلس به عنوان مخالف برنامه های امین‌حسین رحیمی وزیر پیشنهادی دادگستری اظهار کرد: برنامه وزیر پیشنهادی نواقصی دارد که از جمله آن نبود برنامه‌ای مشخص برای عملیاتی کردن برخی مواد قانون برنامه هفتم توسعه است.

وی توضیح داد: طبق قانون برنامه، وزارت دادگستری و قوه قضاییه مکلف به راه‌اندازی سامانه‌ای برای تعیین وقت مراجعان است اما مشکل آن زمانی ایجاد می‌شود که یکباره مثلا به دلیل گرمای هوا یا آلودگی تعطیل رسمی اعلام می‌شود. فردی که یکسال در نوبت مراجعه بوده وقتش به یکسال بعد موکول شده که اینها همه مشکلاتی برای مردم ایجاد می‌کند لذا باید تعیین وقت‌ها به صورت الکترونیکی باشد.

وی با بیان این‌که انتخاب کارشناسان باید در سامانه انجام شود، اظهار کرد: طبق قانون برنامه باید از فناوری‌های روز استفاده شده و امکان استعلام برخط و آنی باشد که در برنامه وزیر نیامده موضوع دیگر سامانه شفافیت عملکرد وکلا و کارشناسان رسمی است که در برنامه وزیر به آن اشاره نشده است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی بیان کرد: می‌گویند که به عنوان مخالف وزیر صحبت نکنیم حال این‌که حرف‌های ما دقیق و براساس انصاف است تا اتفاقاتی که برای قوانین قبلی رخ داده تکرار نشود. نمونه آن قانون اعاده اموال نامشروع مسئولی بوده که علی‌رغم گذشت سه سال از تصویب این قانون هنوز قوه قضاییه گزارشی از روند اجرای قانون نداده است.

حاجی دلیگانی با یادآوری مسئولیت‌های وزیر دادگستری اظهار کرد: ما درباره عملکرد قوه قضاییه می‌توانیم از وزیر سوال کنیم پس باید گزارشی داده شود که قوه قضاییه گزارش‌های نظارتی مجلس شورای اسلامی براساس ماده ۲۳۴ و یا تحقیق و تفحص‌ها را به کجا رسانده است مثلا ما تفحصی درباره سرقت‌ها داشتیم که بررسی شده که چند درصد از اموال سرقتی به مالباختگان برگشته است اکنون شرایط به گونه‌ای است که افراد بعد از سرقت از پیگیری اموال‌شان ناامید می‌شوند.

وی در پایان اظهار کرد: رئیس قوه قضاییه بر لزوم رسیدگی به پرونده‌های کثیرالشاکی تاکید دارد باید گزارشی داده شده که تاکنون چه اقداماتی صورت گرفته است. سوال دیگر این است که چرا مجلس شورای اسلامی فقط باید در امور قضایی طرح دهد و اساسا قوه قضاییه چند لایحه قضایی داده است؟

تذکر رسایی درباره صحبت‌های دیروز عراقچی درباره ولایت مداری برخی نمایندگان و پاسخ قالیباف/ ویدئو

موافقت کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با وزیر پیشنهادی دادگستری

سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی از موافقت این کمیسیون با وزیر پیشنهادی دادگستری خبر داد.

به گزارش ایسنا، علی آذری، سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی در نوبت صبح جلسه علنی امروز مجلس و در جریان بررسی صلاحیت امین‌حسین رحیمی، وزیر پیشنهادی دادگستری گزارش این کمیسیون را قرائت کرد.

بررسی امین‌حسین رحیمی، وزیر پیشنهادی دادگستری

نوری‌قزلجه: زوایای پیدا و پنهان بخش کشاورزی را می‌دانم/ با فسادستیزی نسبت دیرینه دارم

وزیر پیشنهادی جهادکشاورزی گفت: در هر کجا که خدمت کردم از شروع خدمت، مشی‌ام پاکدستی و فساد ستیزی بوده و یک مورد خلاف آن اتفاق نیفتاده است.

غلامرضا نوری قزلجه وزیر پیشنهادی وزارتخانه جهاد کشاورزی در جلسه نوبت صبح امروز دوشنبه مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی برنامه و صلاحیت خود اظهار کرد: یکی از نمایندگان مخالف گفتند که با بخش کشاورزی آشنایی نداری و احتمالاً در ارتباط با لایه‌های موجود دچار مشکل شوید که تذکر به جا و به موقعی بود؛ آشنایی‌ام با بخش کشاورزی بیش از ۳۰ سال است و من شاید کسی هستم که با بخش کشاورزی و تمام وجوه آن بیشترین آشنایی را دارم.

وی ادامه داد: می‌توانم این را بگویم که شاید جزء معدود کسانی باشم که از وجوه مختلفی بخش کشاورزی را دیده‌ام و می‌شناسم و زوایای پیدا و پنهان آن را می‌دانم. معتقدم اتفاقاً بخش کشاورزی بخشی است که حتماً کسی که می‌خواهد آنجا کار کند باید از مزرعه و سالن تولید شروع کرده باشند دستوراتی که از تهران می‌دهد را باید بداند که در گستره پهنه کشور توسط بیش از ۴ میلیون بهره‌بردار اجرا خواهد شد، بنابراین باید بهره‌بردار، کشاورز و رده‌های سازمانی را بشناسد.

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه من با فساد هیچ نسبتی نداشتم اما با فساد ستیزی و پاکدستی نسبت دیرینه دارم، گفت: در هر کجا که خدمت کردم از شروع خدمت، مشی‌ام پاکدستی و فساد ستیزی بوده و یک مورد خلاف آن اتفاق نیفتاده است؛ بنابراین این محکم‌ترین وعده‌ای است که در مجلس و در محضر شما می‌توانم بدهم چرا که نیاز به پول و اعتبار ندارد و ارتباطی نیز به تحریم ندارد که مدیریت مبتنی بر پاکدستی، سلامت، کارآمدی و روحیه جهادی را در این وزارتخانه، به کمک همکاران عزیز و با روحیه جهادی و پاکدستی که در آنجا هستند، برقرار خواهم کرد؛ من این وعده را محکم به نمایندگان مجلس می‌دهم.

نوری قزلجه در ادامه درباره دغدغه‌های یکی از نمایندگان مجلس درباره مرغ آرین گفت:  اینکه ما خود اتکا باشیم خوب است و برنامه‌های اصلاح نژادی ما ادامه داشته باشد و ما یک لاین به عنوان رقیب لاین‌های خارجی داشته باشیم ضروریست و حتماً آن را دنبال خواهیم کرد اما با این سیاست که  یک لاینی که از نظر ضریب تبدیل و بهره‌وری درجه پایینی را دارد و اجبار کنیم که مرغدار باید از آن استفاده کند و با مشکلات موجود ارز تخصیص دهیم تا از آمریکای جنوبی دان بیاوریم و به مرغ آرین بدهیم تا آن را به فضولات تبدیل کند و بیرون بریزیم مخالفم. من با اینکه یک مرغ لاینی را به صورت ملی و مال خودمان داشته باشیم حتما روی آن کار خواهیم کرد و پیش خواهیم برد.

وی با بیان اینکه سیاستگذاری‌های من همان سیاستگذاری‌هایی است که در قوانین بالادستی بوده است، عنوان کرد: رسیدن به امنیت غذایی که مورد تاکید مقام معظم رهبری است به ویژه از روش‌های دانش بنیان و اتکای بهره‌وری که شاید بتوان گفت تنها مسیر پیش رو در این بخش است سیاست‌گذاری من در این بخش است. با وجود مباحثی که وجود دارد خیل عظیمی از همکاران پاکدست با روحیه خدمتی بالا و جهادی در مجموعه جهادی کشاورزی هستند که همه برنامه‌ها را با کمک آنها پیش خواهیم بود و حتماً نیز به مشکلات معیشتی آن مجموعه توجه خواهیم کرد.

وزیر پیشنهاد جهاد کشاورزی درباره دغدغه یکی از نمایندگان در خصوص برنامه‌هایش در حوزه آب تاکید کرد: یکی از موانع اصلی و اساسی در مسیر توسعه بخش کشاورزی، آب است و مسأله بسیار جدی و مهم و حتی تکلیف قانونی نیز کاهش مصرف در این بخش است و چاره‌ای جز توسعه سیستم‌های آبیاری نداریم؛ در این زمینه حدود ۳ میلیون هکتار اجرا شده و حدود ۳ میلیون هکتار نیاز داریم و همین سه میلیون هکتار به ۱۵۰ همت اعتبار نیاز دارد که امیدوارم در قالب برنامه هفتم تامین شود و ما آن را اجرایی کنیم.

نوری قزلجه در ادامه عنوان کرد: برنامه‌ای که تقدیم شده بر اساس توصیه‌های رئیس جمهور محترم و اسناد بالادستی اعم از قانون اساسی، برنامه هفتم پیشرفت و همچنین اسنادی نظیر سیاست‌های ابلاغی در حوزه‌های مختلف مرتبط با بخش کشاورزی و قوانین مادری است که در بخش کشاورزی داریم. بخش کشاورزی به عنوان بخشی که به عنوان یک زنجیره طولانی با ذی‌نفعان و ذی‌نقشان متعدد یکی از بخش‌های مهم در کشور برای رسیدن به امنیت غذایی به عنوان یک رکن مهم از امنیت ملی است. در این برنامه بر دانش بنیان کردن بخش کشاورزی و همچنین روستا پایه کردن و کشاورز محوری آن در کنار توجه به زنجیره‌ها توجه ویژه‌ای شده است.

وی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی بسیار پایین است، اظهار کرد: فقط در بخش آب و خاک استهلاک سرمایه در این بخش سالانه ۴۰ همت و آنچه که سرمایه‌گذاری می‌کنیم حدود ۵ همت است یعنی حتی وضع موجود را نیز نمی‌توانیم حفظ کنیم.  وزارت جهاد کشاورزی بر اساس قانون مصوب مجلس و سایر قوانین موضوعه و همچنین اسناد بالادستی وظیفه مهم سیاست گذاری و نظارت بر اجرای برنامه‌ها، امور پژوهش و آموزش و ترویج را برای اصول و تامین امنیت غذایی و رشد سرمایه‌گذاری در این بخش بر عهده دارد؛ بنابراین بدیهی است که وزیر با این حجم از وظایف و مسئولیت‌ها بدون داشتن اشراف کامل به بخش، هدف، راهبرد و سیاست و مدیریت هماهنگی اقدامات اجرایی از طریق اضلاع موجود در حکمرانی این قضیه نمی‌تواند به اهداف دست پیدا کند.

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی تاکید کرد: هدف اصلی من در دوره ۴ ساله جهت اصول به اهداف مندرج در اسناد بالادستی، تامین امنیت غذایی به استناد اسناد بالادستی و همچنین پیاده سازی اصول حکمرانی خوب در زنجیره ارزش کشاورزی و غذا است. همچنین بخشی از راهبردها و سیاست‌های مورد نظر من ارتقای ضریب خودکفایی کالاهای اساسی و اقلام غذایی، جهش سرمایه‌گذاری دولتی و غیردولتی در بخش کشاورزی، اتخاذ سیاست‌های حمایتی موثر و کارآمد از بخش کشاورزی، کاهش سهم خام فروش محصولات کشاورزی برای دست یافتن به ارزش بالاتر و اصلاح الگوی مصرف است.

به گزارش ایسنا، وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی ادامه داد: گسترش اقتصاددریا محور که می‌شود گفت مغفول مانده است و اتفاقاً مورد تاکید مقام معظم رهبری است را در دست اجرا خواهیم داشت. همکاران عزیز مرغوب ترین اراضی کشاورزی ما همین سه چهار پنج میلیونی هستند که نوعا در حاشیه روستاها و شهرها قرار دارند اگر از این‌ها درست حفاظت نکنیم مطمئن باشید برای همیشه باید نسل های آینده ما هم دست نیاز امنیت غذایی به بیرون دراز بکند. حتماً بایستی از این منبع و پایه تولید که زمین‌های حاصلخیز هستند، حفاظت بکنیم و اگر لازم شد قانون را هم در این مورد اصلاح بکنیم اما با رویکردهای واقعگرایانه و با این رویکرد که نیازهای واقعی بخش را هم باید ببینیم.

نوری قزلجه یادآور شد: در بحث اصلاح ساختارها که اصلاح ساختار خود وزارت جهاد کشاورزی خصوصاً غفلتی که در این بحث شده، این بخش را تقویت می‌کنیم. موضوع دانش بنیان را در ساختار وزارتخانه نهادینه می‌کنیم و با آن سیاست‌هایی که شما ابلاغ فرموده‌اید در برنامه هفتم مطابق آن وزارتخانه را چابک و متناسب با شرایط موجود درست می‌کنیم. به ویژه تشکیل سازمان پیشرفت و آبادانی روستایی و عشایری که یکی از وظایف مغفول مانده در ماده یک قانون تشکیل وزارتخانه جهاد کشاورزی هست و بسیار هم مورد تاکید دلسوزان و نمایندگان محترم است که این کار هم ان‌شاءالله به زودی انجام خواهد گرفت. بهبود مدیریت کلان بخش کشاورزی با مشارکت تشکل‌های صنفی تخصصی و فراگیر و اصلاح نظام بهره برداری نیاز است. بنده به مشارکت مردم بسیار معتقد هستم. مجموعه‌ای که من 18 سال یا ۲۰ سال قبل مدیریت می‌کردم همه رمز و راز این موفقیت مشارکت مردم و جلب اعتماد مردم بود.

نوری قزلجه در پایان خاطرنشان کرد: بنده  آماده هستم که با رای اعتماد شما بزرگواران که در صورت صلاح دید انجام گیرد با قدرت بیشتر و با تکیه بر توان تولید داخلی خود و با تکیه بر توان مدیریتی آن وزارتخانه و همکارانم کارها را با قدرت بیشتر شروع کنیم و همه مشکلاتی که شمرده شد حداقل بتوانیم طبق برنامه بخشی از آن‌ها را حل کنیم.

 

موافق وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی/ جلالی: «نوری» فردی باسابقه و تجربه فعالیت در حوزه کشاورزی است

نماینده محلات در مجلس شورای اسلامی گفت: وزیر پیشنهادی کشاورزی فردی با سابقه و دارای تجربه فعالیت در حوزه کشاورزی است که می‌تواند عملکرد موفقیتی در وزارت کشاورزی داشته باشد.

 محمد جلالی در جلسه علنی نوبت صبح امروز دوشنبه مجلس به عنوان موافق غلامرضا نوری وزیر پیشنهادی وزارت جهاد کشاورزی گفت: در صورت استفاده مناسب و متناسب با توان مناطق مختلف و به کارگیری روش‌های نوین دانش بنیان و توجه به بخش‌های مختلف کشاورزی می‌توان علاوه بر تولید محصولات کشاورزی، بخشی از محصولات را با کسب ارزش افزوده و ارزآوری صادر کرد که آورده مناسبی برای اقتصاد دارد.

وی بیان کرد: آقای نوری سابقه و تجربه فعالیت در محیط روستایی و بخش کشاورزی دارد و می‌تواند با هماهنگی و کمک همه زیربخش‌های مختلف کشاورزی عملکرد موفقیتی از خود به جای بگذارد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم استفاده مناسب از ظرفیت حوزه کشاورزی اظهار کرد: باید با استفاده از اسناد بالادستی به سمت تولید محصولات کشاورزی و غذایی سالم رفت که این موضوع در برنامه‌های وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی آمده است.

جلالی توجه عادلانه به همه مناطق، استفاده از ظرفیت‌های اقلیم‌های مختلف، تولیدات گیاهی و زراعی، بیابان‌زدایی، توجه به صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی، بیمه محصولات کشاورزی، حمایت از توسعه سرمایه‌ گذاری و اصلاح فرآیندها را از جمله مواردی خواند که به تعالی و رشد حوزه کشاورزی کمک می‌کند.

موافق وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی/ بیات: «نوری» برنامه عملیاتی و منسجمی برای حل مسائل کلیدی کشاورزی دارد

نماینده خمین در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی آشنایی کامل به حوزه کشاورزی دارد، گفت:‌ آقای نوری دارای برنامه عملیاتی و زمان‌بندی منسجم برای حل مسائل کلیدی کشاورزی است.

 محمد بیات در جلسه علنی نوبت صبح امروز دوشنبه مجلس به عنوان موافق برنامه های غلامرضا نوری وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی گفت: آقای نوری فردی دردآشنا به حوزه مسائل کشاورزی، روستازاده و معتقد به این حوزه است که عزم خود را برای رفع مشکلات جزم کرده است.

وی با اشاره به تحصیلات مرتبط وزیر پیشنهادی با حوزه کشاورزی و اشراف او به این حوزه اظهار کرد: نوری در حوزه کشاورزی دارای تجربه است و در این وزارتخانه فعالیت کرده همچنین سه دوره سابقه نمایندگی مجلس داشته و با چالش‌های پیش‌روی حوزه‌های انتخابیه نمایندگان و بخش کشاورزی آشنا است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی بیان کرد: نوری برنامه عملیاتی و زمانبندی برای حل مسائل کلیدی کشاورزی شامل برنامه‌های کوتاه، میان مدت و بلندمدت دارد. او به خودکفایی محصولات کشاورزی اعتقاد داشته و آشنا به برنامه هفتم توسعه است.

بیات وزیر پیشنهادی کشاورزی را فردی پاکدست و امین توصیف کرد و افزود: حوزه کشاورزی مشکلاتی همچون خرید تضمینی گندم، نهاده‌های دامی، قطعی برق کشاورزی، لایروبی مناطق، بیمه محصولات کشاورزی و نداشتن الگوی کشت دارد که وزیر پیشنهادی می‌تواند با پشتوانه مجلس شورای اسلامی نسبت به رفع آنها اقدام کند.

مخالف وزیر پیشنهادی جهادکشاورزی/ نوروزی: برنامه وزیر پیشنهادی جهادکشاورزی برای پرداخت پول گندمکاران چیست؟

نماینده مردم علی آباد کتول در مجلس شورای اسلامی گفت: پول گندم کاران هنوز پرداخت نشده است. وزیر پیشنهادی کشاورزی چه برنامه‌ای برای این موضوع خواهد داشت؟

به گزارش ایسنا، رحمت الله نوروزی در جریان جلسه علنی امروز مجلس در مخالفت با برنامه های وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی گفت: عدم کفایت سرمایه گذاری و آوردن نرخ کارمزد حتی در بانک کشاورزی برای کشاورزان، تغییرات اقلیم آب و هوایی، عدم حمایت از گسترش بخش خصوصی و بخش کشاورزی، نارسایی زنجیره تامین و عدم تعادل عرضه و تقاضای محصولات کشاورزی، پایین بودن سرانه زمین و عدم تکنولوژی مناسب از جمله مشکلات کشاورزی در کشور است.

وی ادامه داد: استفاده بهینه کارآمد از منابع تولید، حفاظت از منابع طبیعی تجدید شونده و افزایش درآمد کشاورزان نیز مهم و ضروری است. الان کارمندان وزارت کشاورزی حقوق مناسب ندارند. انگیزه ندارند. ما چه کار کنیم؟ آقای نوری شاهد بودید حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی هم برای عشایر هم برای روستاییان و هم دامداری ها مشکلات ایجاد کرد.

نوروزی خاطرنشان کرد: شما دیدید جنگ اوکراین و روسیه چه مشکلاتی برای کشاورزی ما و جهان درست کرد. امروز معیشت به خطر افتاده است. امنیت غذایی به خطر افتاده است. ۵ ساعت یا ۶ ساعت قطعی برق مشکلاتی ایجاد کرده است. پول گندم کاران هنوز پرداخت نشده است. چه برنامه ای برای این موضوع خواهید داشت؟

مخالف وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی/ کوثری: وزیر پیشنهادی جهادکشاورزی مراقب باشد درگیر فساد چای دبش نشود

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: به عنوان برادر به وزیر پیشنهادی کشاورزی، جناب آقای نوری قزلجه می‌گویم که شما ان‌شاءالله انتخاب خواهید شد اما این نشود که گرفتار چای دبش شوید.

 اسماعیل کوثری در جلسه علنی امروز مجلس در مخالفت با برنامه های وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی گفت: در زمان دولت سیزدهم همین جا نشسته بودیم و جناب آقای رئیسی رحمت الله علیه، یکی از عزیزان نماینده را به عنوان وزارت کشاورزی انتخاب کرد اما خب من با تحقیقاتی که کردم دیدم ایشان آنچنان به وزارتخانه آشنایی و مسلط نبودند و همین هم باعث مشکلاتی شد. چرا که آشنایی با مجموعه وزارت از سطح تاکتیک و عملیات وارد سطح استراتژی و راهبردی می‌شود. لذا درست است که آقای نوری قزلجه هم در سطح استان و شهرستان مسئولیت داشتند و معاون وزارت خانه بودند اما چه مدت؟ و در کجا؟

وی ادامه داد: این برای خود من که در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی هستم، دارای ابهام است و ان‌شاءالله که هیچ موقع آن اتفاقی که در وزارت کشاورزی دولت سیزدهم افتاد در دولت چهاردهم اتفاق نیفتد. این عزیزان به خاطر قراردادهایی که بسته می‌شود گرفتار شدند و اگر ما توجه نکنیم و آشنایی به افراد و آشنایی به قراردادها و به پشت پرده‌ها نداشته باشیم آن وقت است که گرفتار می‌شویم.

کوثری گفتی: به عنوان برادر به وزیر پیشنهادی جناب آقای نوری قزلجه می‌گویم که شما ان‌شاءالله انتخاب خواهید شد اما این نشود که گرفتار چای دبش شوید.

وی خاطرنشان کرد: من از این جهت این تذکر را دادم چرا که مسئولیت وزارت، مسئولیت ساده‌ای نیست. چون در یک گسترش به اصطلاح جغرافیایی و در کل ایران هست. بله شما به کشاورزی مسلط هستید و هیچ کسی هم نمی‌تواند آن را زیر سوال ببرد.

کوثری گفت:  مسئولیت‌هایی که ما می‌گیریم حقیقتاً یک امانت هست و باید به این امانت بسیار توجه کنیم و خوب نگهداری کنیم و خوب تحویل مسئولیت یا وزیر بعدی بدهیم و ان‌شاءالله این چنین باشد.

وی در پایان خطاب به وزیر پیشنهادی کشاورزی گفت: اما من چهار مورد را عرض کنم؛ یک سیاست گذاری شما در کشاورزی. دقیقاً بر چه اساسی این سیاست گذاری را انجام دادید؟ دوم، آیا به فکر دانش بنیان کردن کشاورزی هستید؟ سوم برنامه‌ای برای احیای موضوع مرغ دارید یا نه؟ چهارم، برای جلوگیری از خرد شدن اراضی و حفظ کاربری زراعی آن چه می‌کنید؟ 

موافق وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی/ سبزی: «نوری‌قزلجه» با گوشت و پوست خود مشکلات حوزه کشاورزی را لمس کرده است

نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی در موافقت با وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی گفت: نوری قزلجه کشاورز و کشاورززاده است و درد کشاورز را می‌فهمد و با گوشت و پوست خود مشکلات را لمس کرده است.

به گزارش ایسنا، حجت الاسلام محمد سبزی در جلسه نوبت صبح امروز دوشنبه مجلس در جریان بررسی برنامه و صلاحیت غلامرضا نوری قزلجه وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی در موافقت با وزیر پیشنهادی، با تاکید بر اینکه امنیت غذایی کشور بر عهده وزارت جهاد کشاورزی است و حدود ۳۰ درصد اشتغال اعم از مستقیم و غیر مستقیم مربوط به این وزارتخانه است، گفت: وزارت جهاد کشاورزی چالش‌های فراوانی دارد و واقعاً کشاورزان عزیز امروز با مشکلات بسیار اعم از قطعی برق، کمبود آب، مشکل سوخت و ادوات کشاورزی، مطالبات گندم و برنج، موضوع منابع طبیعی، تسهیلات، بیمه کشاورزان و بیمه محصولات کشاورزی مواجهند که وزیری کار کشته و با تجربه می‌خواهد تا این موضوعات را حل و فصل کند.

وی با بیان اینکه «باید بر اساس شاخص‌ها صلاحیت وزرای پیشنهادی را مورد ارزیابی قرار دهیم»، اظهار کرد: رهبری در ۳۱ تیر ماه ۱۴۰۳ شاخص‌هایی را برای تعیین اعضای کابینه دولت چهاردهم بیان کردند و فرمودند که هم رئیس جمهور محترم و هم مجلس این شاخص‌ها را رعایت کنند؛ امانت داری نخستین شاخصی بود که مطرح شد و به لطف خدا با توجه به شناختی که از آقای نوری قزلجه داریم ایشان انسان امینی است.

وی گفت: کارآمدی از دیگر شاخص‌هایی است که از سوی رهبری اعلام شده است؛ وقتی به سابقه آقای نوری قزلجه نگاه می‌کنیم می‌بینیم که ایشان در سه دوره مجلس شورای اسلامی در کمیسیون کشاورزی نقش فعالی داشته و یک دوره نیز معاون اجرایی مجلس و در دوره‌ای جانشین و مشاور وزیر جهاد کشاورزی بوده است؛ او کشاورز و کشاورززاده است و درد کشاورز را می‌فهمد و با گوشت و پوست خود مشکلات را لمس کرده است. رسته تخصصی او از هنرستان تا مدارج عالی کشاورزی بوده و مسئولیت‌هایی در حوزه کشوری در زمینه کشاورزی بر عهده داشته است.

این نماینده مجلس عنوان کرد: یکی دیگر از شاخص‌هایی که رهبری فرمودند اعتقاد به جمهوری اسلامی است که به لطف خدا ما در آقای نوری قزلجه جز اعتقاد به جمهوری اسلامی ندیده‌ایم. نداشتن سوء سابقه دیگر شاخصی است که مطرح شده و به لطف خدا اکثر کابینه آقای پزشکیان همه این خصوصیت را دارند. آقای نوری انسانی صادق و پاکدستی هستند و دیگر شاخص مطرح شده یعنی نگرش ملی و غرق نشدن در مسائل جناحی و سیاسی را دارا هستند.

سبزی با اشاره به برنامه‌های ارائه شده از سوی نوری قزلجه برای وزارت جهاد کشاورزی گفت: انصافاً تکالیف بسیار راهگشایی در برنامه هفتم بر عهده وزارت کشاورزی گذاشته شده است و ایشان هم برنامه هفتم و هم سند امنیت غذایی را نقشه راه خود دانستند. امیدواریم آقای دکتر نوری قزلجه با دانش و با تجربه خوبی که دارد بتواند مشکلات و چالش‌های پیش روی وزارت جهاد کشاورزی را برطرف کند.

موافق وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی/ مصطفوی: «نوری قزلجه» مرتبط‌ترین وزیر پیشنهادی کابینه است

نماینده مردم رزن در مجلس شورای اسلامی در موافقت با وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی با تأکید بر اینکه نوری قزلجه دارای تجارب، تخصص و روستازاده و کشاورزاده است، گفت: نوری قزلجه مرتبط‌ترین وزیر پیشنهادی کابینه است.

سید ابوالحسن مصطفوی در جلسه نوبت صبح امروز دوشنبه مجلس در جریان بررسی برنامه و صلاحیت غلامرضا نوری قزلجه وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی در موافقت با وزیر پیشنهادی با بیان اینکه «رئیس جمهور قول کابینه وفاق ملی را داده بودند و برخلاف انتظارات ما ایشان چنین کابینه‌ای را به مجلس معرفی کردند»، اظهار کرد: آقای دکتر نوری قزلجه مرتبط‌ترین وزیر پیشنهادی در این کابینه است؛ او در همه دوران خدمتی مسئولیت‌هایی در سطوح کارشناسی با همترازی وزیر داشته است به سلامت و پاکدستی و اقتدار و مشی مدیریت جهادی شهرت دارد.

وی افزود: آقای نوری قزلجه دارای تجارب، تخصص و روستازاده و کشاورزاده است؛ تحصیلات او در دوران مدرسه و دانشگاه در زمینه کشاورزی است و مسئولیت‌های استانی و کشوری در جهاد سازندگی و وزارت جهاد سازندگی و در مقطعی نیز با رای دانش آموختگان کشاورزی به عنوان عضو شورای نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی فعالیت داشته و در مجلس نیز در هر سه دوره به صورت داوطلبانه عضو کمیسیون کشاورزی مجلس بوده است.

این نماینده مجلس عنوان کرد: برنامه ایشان در راستای تامین امنیت غذایی در ابعاد خود اتکایی محصولات اساسی، ارتقا و بهره‌وری عوامل تولید، توجه به آموزش و ترویج کشاورزی، بهینه سازی مصرف آب کشاورزی و توجه جدی به توسعه اقتصادی جوامع روستایی است. همچنین اصلاح سوخت ماشین آلات کشاورزی، اصلاح نظام بازرگانی محصولات کشاورزی، توجه به توسعه پایدار، توجه به استفاده از ظرفیت تشکل‌های بخش کشاورزی، توجه به کاهش ریسک فعالیت کشاورزی و بیمه تامین اجتماعی تولید کنندگان بخش کشاورزی و تاکید بر فساد ستیزی برنامه‌های او را برجسته و قابل اتکا کرده است.

مخالف وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی/ بخشایش: برنامه «نوری» چارچوب فکری مناسبی ندارد

نماینده اردستان در مجلس شورای اسلامی با ابراز امیدواری از این‌که وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی با لایه‌های پنهان فساد مقابله کند، گفت: برنامه‌های آقای نوری چارچوب فکری مناسبی ندارد و تنها به کلی‌گویی بسنده کرده که حکایت از این ضرب‌المثل دارد که «سنگ بزرگ علامت نزدن است» .

 احمد بخشایش در جلسه نوبت صبح امروز دوشنبه مجلس به عنوان مخالف غلامرضا نوری وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی اظهار کرد: در برنامه‌های وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی تمامی مسائل و مشکلات کشاورزی آمده است که حکایت از این ضرب‌المثل دارد «سنگ بزرگ علامت نزدن است». شرایط اینگونه است که انگار وزیر در زنگ انشاء از هرچیزی سخن گفته و نمی‌خواهد کاری را به سامان برساند.

وی اضافه کرد: علاقه‌مند بودم که آقای نوری حداقل برنامه‌ای برای یک شاخص مشخص بدهد که آن ملاک سنجش در چهار سال آینده قرار گیرد. این اتفاق نیفتاده است. امیدوارم ایشان بتوانند با لایه‌های پنهان فساد مقابله کنند و به سرنوشت پرونده نهاده‌های دامی و چای دبش گرفتار نشود که در این صورت مردم، نمایندگان مجلس شورای اسلامی را افرادی ساده‌دل و دل‌رحم می‌دانند که توانایی وزیر شدن ندارد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که فقدان چارچوب فکری در برنامه نوری مشاهده می‌شود، اظهار کرد: آقای نوری در برنامه‌هایش می‌گوید رویه‌ها را اصلاح کرده و فساد را از بین می‌برد اما برنامه‌ریزی ندارد که چطور و در چه بازه‌ای می‌خواهد این کارها را انجام دهد.

بخشایش همچنین در ارزیابی از کلیات کابینه چهاردهم گفت: کلیات کابینه مطلوب نیست اما موجه است به گونه‌ای که اگر آقای پزشکیان در وسط میدان رقابت انتخاباتی این لیست را به آقای جلیلی ارائه می‌کرد، فرآیند رقابت کوتاه می‌شد و همان وقت جلیلی به نفع پزشکیان کنار می‌کشید.

وی همچنین اظهار کرد: امیدوارم در سنوات آتی اعتبار مولا علی نزد مردم ایران به واسطه استفاده پزشکیان از کلام مولا کم نشود و کابینه ناتوان نباشد؛ امیدوارم دولت پزشکیان موفق باشند.

مخالف وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی/ ذاکر: «نوری» چگونه می‌خواهد بازار صادرات کشاورزی را به بهره‌برداری برساند

نماینده ارومیه در مجلس شورای اسلامی با طرح پرسش‌هایی درباره برنامه‌های پیشنهادی وزیر جهاد کشاورزی برای کاهش مصرف آب و اصلاح نظام بازار گفت: آقای نوری چگونه می‌خواهد بازار صادرات کشاورزی را به بهره‌برداری برساند.

 حجت الاسلام سیدسلمان ذاکر در جلسه علنی نوبت صبح امروز دوشنبه مجلس به عنوان مخالف غلامرضا نوری وزیر پیشنهادی وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرد: من از آقای رئیس جمهور تشکر می‌کنم که آقای نوری را به عنوان وزیر کشاورزی به مجلس شورای اسلامی معرفی کرد؛ برنامه‌های وزیر پیشنهادی را مطالعه کردم، او فرزند مجلس و کمیسیون کشاورزی است و با درد کشاورزان آشنا بوده و خوب می‌شناسد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی بیان کرد: با توجه به برنامه‌های ارائه شده، سوال این است که وزیر پیشنهادی چه راهکاری برای به بهره‌برداری رساندن بازار صادرات کشاورزی دارد؟ چون در برنامه‌شان از اصلاح نظام بازار و بهبود بهره‌وری سخن گفته اما راهکاری ارائه نکردند. آیا می‌خواهند با روش تهاتر پیش بروند یا روش دیگری را در پیش گیرند؟

ذاکر با بیان این‌که وزیر پیشنهادی چگونه می‌خواهد مصرف آب را کاهش دهد، اظهار کرد: چه برنامه‌ای برای مقابله با قطعی برق چاه‌های کشاورزی و حفاظت از اراضی کشاورزان و یکپارچه‌سازی آنها دارید؟ آیا می‌خواهید این کار را به قیمت تخریب آلونک کشاورزان انجام دهید یا برنامه دیگری دارید؟

نماینده ارومیه در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از سهم‌خواهان در دولت وفاق ملی گفت: دولت وفاق ملی به معنای صدای محرومان و استفاده از نیروهای کارآمد و معتقد به نظام و رهبری برای خدمت به مردم ایران است نه این‌که افراد در ترکیب کابینه دخالت کنند.

وی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر تعامل سازنده با دولت اظهار کرد: تعامل سازنده بدان معنا نیست که قبل از تشکیل کابینه به پزشکیان گفته شود که چرا به آنها سهم داده نشده و چه کاری کرده است. باید از سختی کار جلوگیری کرد و برای اعتماد و برادری هزینه داد. ما اجازه نمی‌دهیم قبل از تشکیل دولت عده‌ای وارد تخریب شوند.

موافقت کمیسیون کشاورزی با وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی

سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی از موافقت این کمیسیون با برنامه‌های وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی خبر داد.

 سمیه رفیعی در جلسه علنی صبح امروز (دوشنبه) مجلس شورای اسلامی نظر کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی درباره غلامرضا نوری قزلجه وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی را قرائت کرد.

 بررسی غلامرضا نوری قزلجه، وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی

جلسه علنی نوبت صبح امروز (دوشنبه) دقایقی پیش به ریاست محمدباقر قالیباف و برای ادامه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه چهاردهم شروع شد.

نمایندگان مجلس از روز شنبه ۲۷ مرداد به بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه چهاردهم می‌پردازند؛ ابتدا خط‌ مشی و کلیات برنامه دولت چهاردهم مورد رسیدگی قرار گرفت و سپس به تربیت حروف الفبای وزرات‌خانه‌ها، هر کدام از وزرای پیشنهادی از برنامه‌های خود دفاع کردند.

صلاحیت علیرضا کاظمی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش و ستار هاشمی وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات عصر ۲۷ مرداد بررسی شد.

در جلسات علنی نوبت صبح و بعدازظهر یکشنبه ۲۸ مرداد، صلاحیت حجت‌الاسلام خطیب وزیر پیشنهادی اطلاعات، عبدالناصر همتی وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی، عباس عراقچی وزیر پیشنهادی امور خارجه، محمدرضا ظفرقندی وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و احمد میدری وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی مورد رسیدگی قرار گرفت.

در جلسه علنی امروز ابتدا صلاحیت غلامرضا نوری قزلجه وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی بررسی می‌شود و به ترتیب نوبت به سایر وزرای پیشنهادی می‌رسد.

رای گیری برای وزرای پیشنهادی بعد از اتمام بررسی صلاحیت ۱۹ وزیر پیشنهادی در مجلس انجام می شود که احتمالا چهارشنبه ۳۱ مرداد خواهد بود.

بیشتر بخوانید: گزارش دومین روز جلسه مجلس برای بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت پزشکیان/ بررسی گزینه های وزارت اطلاعات، امور اقتصادی و دارایی، امورخارجه، بهداشت و کار

این خبر بروزرسانی شده است.

منبع: ايسنا
کیف پول من

فروش همستر کامبت
کی بود می‌گفت پول نمیشه!

چیزی تا لیست شدن همستر نمانده، شما با طی کردن مراحل زیر می‌توانید ارز خود را از همه زودتر به فروش برسانید:

۱ - ثبت نام کنید و لینک رفرال خود را کپی کنید.
۲ - با لینک رفرال خود، دوستانتان را دعوت کنید.
۳ - به ازای دعوت از هر دوست، تون کوین رایگان دریافت کنید.
۴ - با دعوت از تعداد بیشتری از دوستان، شانس خود را برای برنده شدن در قرعه کشی کیف پول من بیشتر کنید.
۵ - پس از لیست شدن همستر، ارز خود را به راحتی نقد کنید.

لیست جوایز قرعه‌کشیemoji

آیفون ۱۶

اپل واچ سری ۱۰

پلی استیشن ۵

و ...

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 10
  • ناشناس
    0

    وزیر کار مگه قرار نبود با مشورت کانون کارگران و بازنشستگان انتخاب بشه

  • ناشناس
    1

    خودتون و ملت رو سرکار گذاشتین!

  • حسن ستار
    1

    تاریخ دراین بیش از۴ دهه ثابت کرداین جماعت...همشون یک قماشندوپی منافع ومقاصد خودبوده وهستند

  • مهدی
    0

    اوضاع وزارت بهداشت بحرانیه بعضی پزشکها درامد نجومی دارن ولی پرستارها و بقیه گروهها وضعشون افتضاحه

  • ناشناس
    1

    کاشکی نمایندگان مخالف این سؤال را از نوری قزلجه نماینده بستان آباد در مجلس شورای اسلامی و وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی دولت چهاردهم می پرسیدنند که چگونه می خواهد قیمت گوشت قرمز و ماهی و مرغ و تخم مرغ و انواع میوه و سبزی و صیفی را در بازار خرده فروشی برای مصرف کننده نهایی کاهش دهد به نحوی که توان مالی خریداری داشته باشد!

  • ناشناس
    1

    همه این وزرای پیشنهادی هم قسم شدند که را دولت سیزدهم را ادامه دهند وما رأی دادیم به پزشکیان تا بقیه رئیس نشوند غافل ازاینکه برعکس فکرمیکردیم آقای پزشکیان عصاره بقیه کاندیداها بوده

  • ناشناس
    0

    بابا به فکر زندگی مردم باشید فقر بدبختی گرانی زندگی مردم را نابود کرده بس کنید کاری برای این فقرو گرانیها بکنید مردم خسته ذله کردین سالیان سال مردم از دستان به ستوه آمدن

  • ناشناس
    0

    سلام لطفاً بقیه نظرات رو منتشر کنید ممنون

  • ناشناس
    0

    آقای پزشکیان این دوتامهره همتی وعراقچی در چشم مردم چهره ریا کارانه دارند اگر نیخواهی شخصیتت خطچه دارنشود این دوتارا حذف کن

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      خدشه دار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد