خروج مصر از ناتوی عربی به معنای اعلام مرگ این پیمان است

سردبیر یکی از روزنامه های مشهور مصری در مقاله‌ای به تحلیل مساله خروج مصر از ناتوی عربی و دلیل عدم اعلام رسمی از قاهره درباره این موضوع پرداخت.

خروج مصر از ناتوی عربی به معنای اعلام مرگ این پیمان است

مجدی سرحان، سردبیر روزنامه مصری "الوفد" در مقاله‌ای تحت عنوان"اعلام مرگ ناتوی عربی" نوشت: از صبح پنجشنبه گذشته تا زمان نوشتن این چند سطر، هیچ واکنشی از سوی یک منبع رسمی مصری نسبت به خبر خروج این کشور از طرح "ناتوی عربی" یا همان "ائتلاف استراتژیک خاورمیانه" که دولت ترامپ ایده آن را داده است، نداشته‌ایم.

در این مقاله آمده است: ما بر این باوریم که با توجه به حساسیت این اقدام مصر و تأثیر آن بر روابط آن با دیگر کشورهای عضو این پیمان عربی آمریکایی خصوصاً طرف‌های عربی، این کشور به این زودی واکنشی به این اخبار نخواهد داشت، همچنین اعلام رسمی و نهایی مصر مبنی بر خروجش از ناتوی عربی در حقیقت به معنای مرگ این طرح است زیرا با توجه به اهداف اعلام شده از سوی آمریکا هدف ناتوی عربی ایجاد نیروی نظامی قدرتمند عربی برای مقابله با ایران است و کشور مصر ارتش بزرگی دارد که قرار بود ضمن این ائتلاف باشد.

نویسنده می‌افزاید: مساله قطعی این است که قاهره روز یکشنبه گذشته هیأت خود را به ریاض نفرستاد و در اولین نشست ناتوی عربی که آمریکا نیز در آن حضور داشت، حضور نیافت.

سردبیر روزنامه الوفد می‌نویسد: با توجه به غیبت مصر در نشست ناتوی عربی و همچنین عدم صادر شدن بیانیه توضیحی رسمی در رابطه با حقیقت امر از سوی این کشور به این نتیجه می رسیم که خبر خروج مصر از این پیمان قطعی است. به خصوص اینکه خبرگزاری رویترز به نقل از ۴ منبع آگاه اعلام کرده که مصر چند روز قبل از سفر عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهور مصر به واشنگتن و دیدار با ترامپ، آمریکا را از این تصمیم خود مطلع کرده بود.

نویسنده در ادامه می‌گوید که مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در جریان سفر عبدالفتاح سیسی به واشنگتن اعلام کرد که اگر مصر معامله خود با روسیه برای خرید ۲۰ فروند جنگنده "سوخو ۳۵" را انجام دهد قاهره را تحریم خواهد کرد و چه بسا این اظهارات پمپئو به موضع مصر در رابطه با ناتوی عربی مرتبط باشد به خصوص اینکه روسیه نیز یکی از اهداف ناتوی عربی است زیرا هم پیمان ایران و سوریه به شمار می‌رود. مصر روابط نظامی، استراتژیک و سیاسی مستحکمی با مسکو دارد، با این حال این کشور تلاش دارد که روابط محکم خود با آمریکا و دیگر کشورهای عربی عضو ناتوی عربی را هم حفظ کند، از سوی دیگر قاهره می‌خواهد با سوریه نیز روابط خوبی داشته باشد و این قاعده بسیار پیچیده است.

این نویسنده مصری در ادامه می‌گوید: از دو سال پیش نسبت به "افتادن در دام ناتوی عربی" هشدار دادیم و گفتیم که واشنگتن با طرح این ایده نفت روی آتش درگیری‌های مذهبی منطقه می‌ریزد. ارتش‌ها و اموال کشورهای خود این منطقه را به کار می‌گیرد درحالی که خود لباس "نیروی خیرخواه" را بر تن کرده است و می‌گوید که هدفش مقابله با نیروهای "افراط گرای اسلامی" در منطقه است و مشخصاً این نیروهای افراطی را "ایران و طرح توسعه طلبانه آن" و همچنین هم پینانان شیعه آن در برخی کشورهای عربی به خصوص سوریه، لبنان و عراق و در رأس آنها حزب الله معرفی می‌کند. این درحالی است که پشت پرده این دیدگاه فریبنده آمریکا چیز دیگری است و هدف آنها "حفظ امنیت ملی کشورهای عربی" نیست بلکه هدف آنها ایجاد درگیری مذهبی (سنی-شیعی) میان کشورهای ائتلاف است که این مسائل تنها برای تحقق امنیت و منافع اسرائیل خواهد بود.

در این مقاله آمده است: تحلیلگران اکنون تلاش می‌کنند که تصمیم مصر در رابطه با ناتوی عربی را تفسیر کنند و می‌گویند که این کشور نمی‌خواهد تنش با ایران را افزایش دهد زیرا قاهره نمی‌خواهد وارد جنگی شود که منابع و منافع ملی مصر را به خطر بیندازد.

مجدی سرحان در پایان می‌نویسد: ما بر این باوریم که تصمیم مصر در رابطه با خروج از ناتوی عربی برگرفته از یک ارزیابی واقع‌گرایانه براساس منافع کشور است، در حقیقت این ائتلاف (ائتلاف استراتژیک خاورمیانه) مرده به دنیا آمد و اصلاً نور را ندید زیرا در رابطه با هدف تشکیل این ائتلاف که "خطر ایران" است اتفاق نظر عربی وجود ندارد. سرنوشت این ائتلاف نیز همانند ائتلاف‌های نظامی پیشین ناکام خواهد ماند.

منبع: ایسنا

15

کیف پول من

فروش همستر کامبت
کی بود می‌گفت پول نمیشه!

چیزی تا لیست شدن همستر نمانده، شما با طی کردن مراحل زیر می‌توانید ارز خود را از همه زودتر به فروش برسانید:

۱ - ثبت نام کنید و لینک رفرال خود را کپی کنید.
۲ - با لینک رفرال خود، دوستانتان را دعوت کنید.
۳ - به ازای دعوت از هر دوست، تون کوین رایگان دریافت کنید.
۴ - با دعوت از تعداد بیشتری از دوستان، شانس خود را برای برنده شدن در قرعه کشی کیف پول من بیشتر کنید.
۵ - پس از لیست شدن همستر، ارز خود را به راحتی نقد کنید.

لیست جوایز قرعه‌کشیemoji

آیفون ۱۶

اپل واچ سری ۱۰

پلی استیشن ۵

و ...

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد