آغاز شمارش معکوس برای جابه‌جایی «کوه سفید»

آغاز شمارش معکوس برای جابه‌جایی «کوه سفید»

به گزارش خبرفوری از شیراز ، صحبتش را با ابراز دلتنگی خود برای خانواده‌ و اقوامش شروع می‌کند و می‌گوید: بعد از ازدواج حدود یک سال در خانواده پدر همسرم ساکن شدیم و زمانی که قصد کردیم مستقل شویم با وجود اینکه زمین در روستا داشتیم اجازه ساخت و ساز به ما ندادند به همین دلیل مجبور شدیم خانه‌ای در شهر داراب رهن کنیم.

وی با بیان اینکه شغل پدرم و پدر همسرم کشاورزی است و همسر خودم نیز تا قبل از مهاجرت کشاورزی می‌کرد اما حالا کارگر ساختمانی است، می‌گوید: بعد از جابه‌جایی روستا به مکان جدید ما نیز قصد بازگشت به روستا را داریم.

اینها صحبت‌های یکی از کسانی که به اجبار و به دلیل فراهم نبودن شرایط ساخت و ساز از روستای کوه سفید داراب مهاجرت کرده است. روستایی که از سال 87 دچار فرونشست زمین شده و به گفته علی دیانت، دهیار روستای کوه سفید فرونشست سبب عقب‌ماندگی روستا شده است.

فرونشست زمین علاوه بر خسارتی که منازل روستائیان زده سبب توقف پروژه‌های ساخت و ساز، بهسازی روستا و اجرای طرح هادی در این روستا شده است و همین امر سبب مهاجرت حدود 100 خانوار از این روستا شده است.

در ابتدا زمینی 32 هکتاری برای جابه‌جایی روستای کوه سفید در نظر گرفته شده بود اما راه و شهرسازی در کارگروه معماری و شهرسازی شهرستان داراب به دلیل قرار گرفتن این زمین در حریم شهر داراب، بالا قرار گرفتن این زمین و خطراتی که برای رفت و آمد ساکنان دارد با واگذاری این زمین مخالفت کرد.

بعد از آن زمینی 10 هکتاری که در برابر سیل و فرونشست زمین ایمن است برای جابه‌جایی این روستا در نظر گرفته شد اما مردم روستا نسبت به وسعت کم این زمین اعتراض داشتند که به گفته فرماندار داراب همین زمین 10 هکتاری جوابگوی جابه‌جایی مردم روستا است ولی مردم معتقدند که افرادی که مجبور به مهاجرت شده‌اند با جابه‌جایی روستا به مکان جدید بازمی‌گردند و 10 هکتار جوابگوی توسعه روستا در آینده نخواهد بود.

یکی دیگر از دلایل مخالفت مردم روستا برای انتقال به روستای جدید وجود دکل فشار قوی برق در زمین مورد نظر بود که به گفته فرماندار داراب: برای حفظ ایمنی زندگی مردم و رضایتمندی آنها برای جابه‌جایی به مکان جدید پیگیری‌های متعدد برای اخذ موافقت و جابه‌جایی دکل‌های فشار قوی برق انجام شده است.

قاسم‌پور با بیان اینکه زمینی که برای جابه‌جایی این روستا در نظر گرفته شده در حال حاضر 15 هکتار است و بنیاد مسکن مقدمات ارائه خدمات به روستاییان در مکان جدید را فراهم کرده، افزوده است: طرح جابه‌جایی روستای کوه سفید آماده اجرا است و در صورت تصویب در شورای توسعه و برنامه‌ریزی استان فارس در اسرع وقت جابه‌جایی روست کلید می‌خورد.

علی دیانت، دهیار روستای کوه سفید، می‌گوید: زمین‌های اطراف زمین 10 هکتاری متعلق به دانشکده کشاورزی و به صورت شفاهی به ما اعلام شده است که با الحاق 5 هکتار آن به زمین 10 هکتاری روستا موافقت شده است اما هنوز نامه کتبی و رسمی در این زمینه به ما ابلاغ نشده است.

وی با بیان اینکه شغل بیشتر افراد ساکن در روستا کشاورزی و دامداری است، می‌گوید: زمینی که برای جابه‌جایی روستای کوه سفید در نظر گرفته شده است در 3 کیلومتری روستای فعلی است و چون فاصله‌ای با زمین‌های کشاورزی ندارد مردم مخالفتی با جابه‌جایی روستا ندارند.

دیانت با بیان اینکه هنوز زمان قطعی جابه‌جایی روستا مشخص نشده است و جابه‌جایی روستا در حال طی کردن مراحل اداری است، می‌گوید: در حال حاضر 140 خانوار در روستای کوه سفید ساکن هستند و 100 خانوار نیز در سال‌های پیش از این روستا مهاجرت کرده‌اند.

مصطفی هاشمی، معاون عمران روستایی بنیاد مسکن فارس با بیان اینکه در حال حاضر خطر فرونشست زمین 20 دشت استان فارس را که شامل حدود 60 روستا می‌شود تهدید می‌کند، گفته است: یکی از روستاهای در معرض فرونشست زمین روستای کوه سفید داراب است.

به گفته هاشمی بروز این پدیده سبب ایجاد ترک در منازل این روستا شده و احتمال ریزش خانه‌ها م وجود دارد از این رو جابه‌جایی این روستا الزامی است.

منبع: تسنیم

58

کیف پول من

فروش همستر کامبت
کی بود می‌گفت پول نمیشه!

چیزی تا لیست شدن همستر نمانده، شما با طی کردن مراحل زیر می‌توانید ارز خود را از همه زودتر به فروش برسانید:

۱ - ثبت نام کنید و لینک رفرال خود را کپی کنید.
۲ - با لینک رفرال خود، دوستانتان را دعوت کنید.
۳ - به ازای دعوت از هر دوست، تون کوین رایگان دریافت کنید.
۴ - با دعوت از تعداد بیشتری از دوستان، شانس خود را برای برنده شدن در قرعه کشی کیف پول من بیشتر کنید.
۵ - پس از لیست شدن همستر، ارز خود را به راحتی نقد کنید.

لیست جوایز قرعه‌کشیemoji

آیفون ۱۶

اپل واچ سری ۱۰

پلی استیشن ۵

و ...

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد