تلاش میکنیم تا همه از دیدن کنسرت ها منفعت ببریم
درواقع کمکی که تهیهکننده های موسیقی در حال انجام و حمایت آن هستند، مبادله و مجادله در گران نشدن قیمتهای بلیت است و تلاش میکنند تا بلکه همه بتوانیم از این هنر منفعت ببریم.
تقریباً اواخر آذرماه ۱۴۰۰ بود که اجرای عمومی کنسرتهای موسیقی پس از دو سال تعطیلی، از سر گرفته شد البته شرط برقراری اجراهای صحنهای، استفاده از ظرفیت ۵۰ درصدی سالنهای کنسرت بود و در کنار آن رعایت کامل پروتکلهای بهداشتی. اما موضوع دیگر افزایش قیمت بلیتها بود که به گفته برخی از دستاندرکاران و برگزارکنندگان کنسرتهای موسیقی، افزایش تقریباً صد درصدی همه اقلام، بی تأثیر در موضوعات اینچنینی مانند اجارهبهای سالنهای کنسرت یا تجهیزات برگزاری این برنامهها نبوده و موجب شده قیمت بلیتهای کنسرت هم افزایش یابد، بلیتهایی که ۶۰۰ هزار تومان هم محاسبه شده است. حتی در بخش بانوان نیز که تالار وحدت میزبان آن بود، قیمت بلیت کنسرت از ۱۱۰ تا ۳۵۰ هزار تومان بوده و بیشک بهرهمندی از چنین کنسرتهایی برای هر خانوادهای مقدور نخواهد بود و هزینهبردار است بویژه در شرایط اقتصادی اکنون. این در حالی است که بازار کنسرتهای موسیقی همچنان داغ است و تا پایان خردادماه تقریباً تمامی سالنهای کنسرت با ظرفیت ۱۰۰ درصد رزرو شدهاند، اما تاکنون در تعدیل قیمتها ترتیب اثری داده نشده است.
محمدحسین توتونچیان، یکی از تهیهکنندگان نام آشنای موسیقی در گفتگو درباره این افزایش قیمتها بیان داشت: همان طور که در مصاحبههای گذشته اشاره کردم، سالن اسپیناس پالاس در مقایسه با اسفندماه سال گذشته حدود ۳۰۰ درصد قیمت سالن را افزایش داده و سالن میلاد نمایشگاه بینالمللی نیز نسبت به قبل از دوران کرونا، ۳۰۰ درصد و البته نسبت به سه ماه قبل ۱۰۰ درصد افزایش قیمت داشته است براین اساس بالطبع افزایش این هزینهها، بر دیگر موضوعات برگزاری کنسرت بیتأثیر نبوده است.
نکته دیگر اینکه، ظرفیت استفاده از سالنها صددرصد است این درحالی است که دستمزد نوازندهها و خوانندهها و دیگر اقلام مصرفی موجود در کنسرتها مانند تجهیزات نور، صدا، دوربینهای فیلمبرداری، مونتاژ و هر آنچه که مربوط به فعالیتهای عرضه کالاهای فرهنگی در برگزاری یک کنسرت بوده، چندین برابر شده است. براین اساس این افزایش قیمت ۳۰۰ درصدی اجاره سالنها نسبت به سه ماه گذشته، اگر بخواهد بر قیمت بلیتهای کنسرت نسبت به قبل از سال نو که ۳۹۵ تومان بوده تأثیر بگذارد و ۳۰۰ درصد اضافه شود، چیزی حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان خواهد بود و این فشار اقتصادی هم یقیناً بر دیگر اقلام تأثیرگذار خواهد بود، اما ما سعی میکنیم از این اتفاقات، کجدار و مریز عبور کنیم تا بتوانیم از تعداد افراد بیشتری در خرید بلیتهای کنسرت بهره ببریم. درواقع کمکی که تهیهکنندههای موسیقی در حال انجام و حمایت آن هستند، مبادله و مجادله در گران نشدن قیمتهای بلیت است و تلاش میکنند تا بلکه همه بتوانیم از این هنر منفعت ببریم.
او درباره استفاده از ظرفیت سالنهای کنسرت افزود: با هماهنگی ستاد ملی مقابله با کرونا شرایطی برای سامانه رسمی فروش بلیت فراهم شده که براساس ضوابطی ویژه، خریدار بلیت ملزم است کد ملی خود را به سامانه وارد کند تا با بررسی کد ملی، دریافت دو دوز واکسن تزریق شده کووید ۱۹ چک شود و در این صورت میتوانند به مرحله خرید بلیت وارد شوند این سامانه در حال تستهای اولیه است و هنوز رونمایی نشده است و تا قبل از این اتفاق مخاطبان کنسرتها میتوانند از ۱۰۰ درصد ظرفیت سالنها استفاده کنند. تأکید میکنم تنها کسانی میتوانند وارد مرحل خرید بلیت شوند که از دو دوز واکسن بهرهمند شده باشند و کد ملی آنها در سامانه سلامت ثبت شده باشد.
توتونچیان درباره ارائه خدمات ویژه به موسیقیهایی، چون اقوام ایران یا موسیقی سنتی بیان داشت: درباره موسیقی سنتی و موسیقی مقامی باید یک مقدار اجاره بهای سالنها را نسبت به کنسرتهای پاپ کمتر کنند که این تمهیدات بیشتر در سالنهایی، چون تالار وحدت و سالن رودکی است که دولتی بوده و چنین امکاناتی فراهم شده البته قیمت اجاره بهای این سالنها هم نسبت به دوران قبل از کرونا ۱۰۰ درصد افزایش داشته، اما در حال حاضر قیمت اجاره بهای آن در مقایسه با سالنهای دیگر عددی بسیار ناچیز و کم است. درواقع یارانهای که میتوان برای موسیقیهای سنتی و مقامی و حفظ و نگهداری این موسیقیها در نظر گرفت استفاده از سالنهای تالار وحدت است. اینها تنها تمهیداتی است که میتوان در نظر گرفت و امیدوارم شرایطی فراهم شود که همه مردم بتوانند از کنسرتهای موسیقی بهرهمند شوند و لذت ببرند.