ماجرای بیهوشی "صابر ابر" / کارگردانی که دقیقه ۹۰ رسید و حضور یک میهمان ویژه/ ویدئو
دومین روز جشنواره فیلم فجر در حالی با سه فیلم به کار خودش پایان داد که کارگردان «جنگل پرتقال» دقیقه ۹۰ خودش را به جشنواره رساند، کارگردان «یادگار جنوب» پرده از یک واقعیت برداشت و مهدی فخیمزاده کنایه جالبی به تحریمکنندگان جشنواره داشت.
روز دوم جشنواره فیلم فجر روز دو فیلم اولی و یک تهیه کننده اولی بود.
فیلم اولی که به نمایش درآمد "آه سرد" ناهید عزیزی بود که مخاطبان را به یاد فیلم برف آخر انداخت.
"آه سرد" با پرداختی متفاوت در لوکیشنهای جادهای سراغ سوژه قتلهای ناموسی رفته و بازی علی باقری با استقبال تماشاگران مواجه شد.
ایمان صدیق بازیگر این فیلم با اشاره به لوکیشنهایی که عمدتاً خارجی بودند، گفت: فیلم در لوکیشن جادهای و فضای برفی ساخته شده و لوکیشنها خارجیاند و لوکیشن داخلی در فیلم نداریم.
سیدرضا محقق تهیهکننده، سختیهای تولید چنین فیلمی را اینگونه روایت میکند: "آن چیزی که دل مرا به این سینما خوش میکند همین سختیهایش است قطعا این فیلمهای سخت فیلمهای ماندگاری خواهند بود."
ناهید عزیزی کارگردان فیلم در ادامه تاکید کرد: امیدوارم یک تغییر ذائقهای اتفاق بیفتد و شاهد تفکیک سینمای تجربی، سینمای هنری نباشیم که این اتفاقات فیلمها را مهجورتر میکند.
فیلم دوم، «جنگل پرتقال» آرمان خوانساریان بود که رسول صدرعاملی آن را تهیه کرده. میرسعید مولویان و سارا بهرامی از بازیگران این فیلماند.
رسول صدرعاملی درباره جریان حمایت از فیلماولیها به خبرنگار تسنیم گفت: باید گشت پیدا کرد سینماگرهای جوانی که نبوغ و استعداد و خلاقیت ویژه دارند. الان فقط کافی نیست فیلمساز خوبی باشی الان باید بهترین باشی تا بتوانی فیلم بسازی.
احسان ناظم بکایی به عنوان منتقد سینما درباره جنگل پرتقال اشاره کرد: فیلم خوش ریتمی بود. یک کار جمع و جور با بازیگران امتحان پس داده و وارد ریسک هم نمیشود. از سارا بهرامی همان نقشهای قدیمی که نقش یک آدم مجنونوار را دارد گرفتهاند.
نکته جالب در نشست خبری جنگل پرتقال حضور کارگردان جوانش بود که در دقیقه 90 خودش را رساند تا رسول صدرعاملی در خانه جشنواره تنها نماند.
در سانس پایانی روز دوم فیلم «یادگار جنوب» حسین دوماری و پدرام پورامیری روی پرده رفت.
مجتبی رشوند تهیهکننده فیلم یادگار جنوب گفت: فیلم یادگار جنوب یک فیلم عاشقانه است که پیشنهاد میکنم جوانترها بروند ببینید. فیلم برای امروز و کاملا پیچیده و جذاب ساخته شده و ما تمام تلاشمان را کردیم کاری بسازیم مورد پسند مخاطبان باشد.
محمدرضا شفیعی تهیه کننده بعد از تماشای فیلم، یادگار جنوب را فیلمی دانست که میتواند مخاطبانش را تا پایان در سالن اکران نگه دارد؛ او گفت: فیلم یادگار جنوب به لحاظ ساختاری، فنی و محتوایی فیلم خوبی بود. فیلمساز سعی کرده بود با گرههای مختلفی مخاطب را پای تماشای فیلم نگه دارد. این به نظرمن حس فیلم بود و تا آخر هم دیدیم تماشاگران نشستند و یک نفر هم سالن را ترک نکرد؛ این معنایش آن است قصه فیلم مخاطب را درگیر کرد.
حسین دوماری کارگردان به ساخت شکل دیگری از سینما با یادگار جنوب اشاره کرد و افزود: تلاش ما همین بود که شکل دیگری میتوان به سینما نگاه کرد شکل دیگری فیلم ساخت و این شکل دیگری لزوما به معنای این نباشد مخاطب را از دست بدهیم. میتوانیم مخاطب را داشته باشیم اما از شکل نرمال قصهگویی شکلی که خودمان در سه چهار اخیرمان انجام دادیم فاصله گرفت و همچنان مخاطب داشت.
گریم متفاوت و سنگین صابر ابر بیش از همه توجه اهالی رسانه رو به خودش جلب کرد. تا جایی که کارگردان یادگار جنوب نکته جالبی درباره این گریم گفت که صابر ابر به دلیل گریم سنگین یک بار سرصحنه بیهوش شد.
انصراف فیلم رزروی 48 ساعت در روز دوم جشنواره به سوژه رسانههای معاند تبدیل شد؛ مسعود نجفی مدیر روابط عمومی جشنواره این اتفاق را رد و اعلام کرد که انصراف این فیلم که به بخش سودای سیمرغ نرسیده محلی از اعراب ندارد.
روز دوم جشنواره فجر یک مهمان ویژه هم داشت؛ مهدی فخیمزاده کارگردان و بازیگر شناخته شده سینما و تلویزیون؛ فخیمزاده در گفت و گویی کوتاه جلوی دوربین ما قرار گرفت و گفت؛ جشنواره فجر چراغ نفتی نیست که با فوت خاموش بشود.
فخیمزاده در واکنش به فضاسازی و با کنایه به تحریمکنندگان جشنواره این طور گفت: جشنواره فیلم فجر چراغ نفتی نیست که فوتش کنی خاموش شود. جشنواره فیلم فجر سالهاست که سابقه دارد و ریشه پیدا کرده؛ با این چیزها ممکن است درجهاش پایین بیاید اما خاموش نمیشود. جشنواره فیلم فجر الان 41 ساله است و مطابق عمر انقلاب، ریشه دارد و خاموش نمیشود.
سیدرضا محقق تهیهکننده هم در این زمینه و درواکنش به حواشی صحبتهایش در فضای رسانه پیرامون انصرافدهندگان و تحریمکنندگان خاطر نشان کرد: من بچه این سرزمینم و ایران سرزمین من است. ما نمیتوانیم مهمترین رویداد فرهنگی کشورمان را زیر سوال ببریم. خواستهها داریم و همه خواسته داریم. اما چطور در جامعهای که زندگی میکنیم همه اصناف دارند کارشان را میکنند. شما میدانید ما چند هزار عضو از خانواده سینما داریم. 5 هزار نفر دارند کار میکنند اگر من و دیگری هست نظر و نقدی دارد نقدش را بکند. و اساسا قهر با سینما یعنی مرگ؛ من نمیتوانم و جرأتش را نداشتم با سینما قهر کنم.
مسعود نجفی مدیر روابط عمومی جشنواره فیلم فجر در این خصوص گفت: ما امسال سکوت کردیم تا جشنواره شروع و دیده شود. گفتند عکاس نیست روز گذشته و بهترین پاسخ برای آنها تصاویر پردیس ملت و سینمای رسانه بود. امروز دیدم راجع به انصراف فیلمی که در بخش رزرو است؛ همان 48 ساعت حاشیهسازی میکنند. فیلمی که در بخش رزرو است انصرافش محلی از اعراب ندارد.
محمدرضا شفیعی تهیهکننده در پایان تصریح کرد: این بحرانی هم که الان اجتماع ما درگیر آن است به نظر میرسد برای همه مشاغل ما خصوصاً سینما یک فرصت است که خیلی از کارگردانان جوان ما میتوانند رشد کنند و به بدنه سینمای ما معرفی شوند. به نظر میآید جشنواره همین رویکرد را پی گرفته و من امیدوارم جشنواره فیلم فجر امسال بتواند بخشی از جوانانی که منتظر بودند به بدنه سینمای ایران اضافه شوند را اضافه کند.