حضور برخی خانوادههای اعضای سازمان منافقین در نشست خبری فیلم "سرهنگ ثریا"
کارگردان فیلم «سرهنگ ثریا» با اشاره به حضور تعدادی از خانوادههای اعضای سازمان منافقین در این نشست خبری این فیلم، گفت: اینجا مادری هست که ۴۰ سال است، پسرش اسیر فرقه رجوی است و من در این مدت مهمان او و دیگر مادران بودم که خیلی وقتها برایم غذا درست میکردند اما امروز من میزبان آنها هستم و از شما درخواست میکنم که آنها را تشویق کنید.
در سومین روز جشنواره فیلم فجر عصر ۱۴ بهمن ماه، فیلم سینمایی «سرهنگ ثریا» نمایش داده شد که روایتی بود از وضعیت خانوادههای تعدادی از اعضای سازمان منافقین که زمانی در پشت پایگاه اشرف در عراق در انتظار دیدار با فرزندانشان بودند.
برخی از این خانوادهها عصر جمعه ۱۴ بهمن برای تماشای فیلم به پردیس سینمایی «ملت» سینمای رسانه آمدند و جلسه مطبوعاتی فیلم هم با حضور آنها و با تاخیر و در فاصله ۲۰ دقیقه تا شروع سانس سوم یعنی ساعت ۱۹ برگزار شد.
در ابتدای این نشست که بدون حضور بازیگر اصلی ژاله صامتی و با حضور بهزاد عبدی دبیر جشنواره موسیقی فجر و آهنگساز کار برگزار شد، لیلی عاج درباره شکلگیری متن این اثر گفت: سال ۹۹ برای چاپ کتابی از سوی مرکز هنرهای نمایشی دعوت شدم و خودم که اهل کرمانشاه هستم، در آن مقطع به خاطرهای از دوران کودکی فکر میکردم و در تحقیقاتم به ماجرای کمپ آزادی و خانوادههای منتظر رسیدم. با ثریا عبدالهی که شخصیت اصلی این فیلم هست، مصاحبه کردم و نیز با دیگر خانواده ها و در نهایت فیلمنامه این کار شکل گرفت.
او افزود: وقتی کلید واژههای یک فیلم مادر، فرزند و انتظار هستند قطعا معنای فراجهانی دارد.
جلیل شعبانی تهیهکننده فیلم «سرهنگ ثریا» هم بیان کرد: این پایگاه اشرف و گروهی که بچههای یک خانواده را فریب بدهند یک موضوع جهانی میتواند باشد و در هر کجایی میتواند رخ دهد.
عاج درباره اینکه چرا دوربینش به داخل پادگان اشرف نمیرود؟ گفت: قصه اصلی روایت زندگی خانوادهها در این سوی کمپ است که در انتظار فرزاندان و بستگان خود هستند.
وی درباره شباهت فیلمش با مستند «دخترم سمیه» نیز گفت: من این مستند و هرآنچه را درباره کمپ آزادی بوده دیدم ولی اگر شباهتی درباره یک شخصیت خاص بوده، اتفاقی بوده است.
این سینماگر درباره میزان موفقیت فیلمش و تاثیر مستقیم ارتباط آن با سازمان مثل اوج که تولید کننده اثر است، بیان کرد: موفقیت در دست خداست و به هیچ کس ارتباطی ندارد.
عاج در بخشی از این نشست خطاب به حاضران گفت: اینجا مادری هست که ۴۰ سال است، پسرش اسیر فرقه رجوی است و من در این مدت مهمان او و دیگر مادران بودم که خیلی وقتها برایم غذا درست میکردند اما امروز من میزبان آنها هستم و از شما درخواست میکنم که آنها را تشویق کنید.
حضور بهزاد عبدی دبیر جشنواره موسیقی فجر به عنوان آهنگساز «سرهنگ ثریا» در حالی که طی چند روز گذشته تلویحا از این سمت به دلیل اظهارات یک سخنران علیه هنرمندان موسیقی، استعفا داده بود، در این نشست قابل توجه بود.
در ادامه نشست خبری «سرهنگ ثریا»، بابک پناهی طراح صحنه این فیلم هم درباره دکوری که از پادگان اشرف نشان داده شده گفت که همه چیز براساس عکسهای موجود از این پادگان شکل گرفته است.
جلیل شعبانی در بخشی از نشست با اشاره به اینکه ژاله صامتی سر صحنه فیلمبرداری بوده که نتوانسته در جلسه حاضر شود، گفت که او با جان و دل، زحمت زیادی برای این نقش کشید.
عاج درباره انتخاب ژاله صامتی هم بیان کرد که انتخاب اول آخرش برای این نقش همین بازیگر بوده است.
آرش قاسمی هم از جمله عوامل حاضر در این جلسه مطبوعاتی بود که گفت: فیلمنامه را دوست داشتم و از همان روز اول فکر میکردم یک جنگ صدا باید در فیلم داشته باشیم. در این پروژه سرودهای منافقین را هم که از نظرم اراجیف است، در کنار صدای مادران گنجاندیم.
در بخش پایانی این جلسه، ثریا عبداللهی که فیلم براساس شخصیت او روایت شده به جایگاه آمد و گفت: من مادر امیر حسن زاده هستم که سال ۱۳۸۱ در ترکیه ربوده شد و ۲۱ سال است از او خبری ندارم.
او با قدردانی از زحمات لیلی عاج گفت: ما ۴ سال در آن منطقه، پشت کمپ اشرف بودیم و تمام تصاویری که داشتم در اختیار گروه قرار دادیم.
این مادر از ژاله صامتی قدردانی ویژه کرد که با توجه به مادر بودن خودش، به خوبی حس مادران چشم انتظار را منتقل کرد.
عبدالهی اضافه کرد: احساس میکنم دوباره متولد شدم چون ۱۱ سال است که درد خانواده ها در خفا مانده است. من از طرف تمام خانوادهها تشکر میکنم، چون آن چیزی را خلق کردید که ما در آنجا بودیم.
خیمه شب بازی خودیها ست
تحریم های نمایشی
چهل و چهار سال اینها و اسراییل و اروپا و امریکا فقط
حرف مفت و تحریم بی خاصیت پشت پرده
باهم میخورند شگرد نخ نما اینها این مدت
چه ضربه ای زدن
دشمن اصلی شما مردم هستند بقیه فیکن