چرا تفسیر سیاسی رسانه‌های غربی از درخشش اسپانسرهای چینی در جام‌ ملت‌های اروپا مضحک است؟

از اواسط ماه ژوئن به این سو جام ملت‌های اروپا در آلمان در حال برگزاری است اما علاوه بر خود این رویداد ورزشی پربیننده، آگهی‌های برندهای چینی که اغلب در تابلوهای اطراف زمین مسابقات به نمایش گذاشته می‌شود، نیز توجه بینندگان کل دنیا را به جود جلب کرده است.

چرا تفسیر سیاسی رسانه‌های غربی از درخشش اسپانسرهای چینی در جام‌ ملت‌های اروپا مضحک است؟

 از میان 13 اسپانسر رسمی جام ملت‌های اروپای آلمان، پنج شرکت چینی هستند که عبارتند از شرکت «هایسنس»، «علی‌پی»، «ویوو»، «علی اکسپرس» و «بی‌وای‌دی». این تحول نشانگر گسترش نفوذ شرکت‌های چینی در خارج از آن کشور است. با این حال، برخی رسانه‌های غربی این موضوع را به عنوان بخشی از «استراتژی ژئوپلیتیک پکن» می‌شناسند و یوفا را به دلیل «برتر قرار دادن منافع اقتصادی بر اهداف سیاسی و اجتماعی» مورد انتقاد قرار داده‌اند.

اما اگر قرار باشد طبق همین منطق عمل کنیم، آیا ما هم می‌توانیم پخش تصاویر مسابقات جام ملت‌های اروپا در چین را هم به منزله گسترش نفوذ سیاسی اروپا در چین بدانیم. چنین تفسیرهای سیاسی اساسا پوچ است.

نگاه ایدئولوژیک به حضور برندهای چینی به عنوان اسپانسر جام ملت‌های اروپا نه تنها غرور بلکه عدم اعتماد به نفس برخی رسانه‌ها را نشان داده است. جام ملت‌های اروپا یک رویداد ورزشی تاثیرگذار در سطح جهان است. شرکت‌های چینی که به دنبال همکاری عمیق با این رویداد ورزشی هستند، آن را هم به‌عنوان یک پلتفرم ارزشمند و ورودی به بازار اروپا می‌‌دانند و هم امیدوارند که از طریق این رویداد ورزشی تبلیغات انجام دهند و آشنایی اروپایی‌ها با خود را بیشتر کنند. این شرکت‌های چینی جزو شرکت‌های چندملیتی توسعه یافته، نامدار و با فناوری پیشرفته هستند.

از سوی دیگر، حضور این شرکتهای چینی به عنوان اسپانسرهای جام ملت‌های اروپا واقعا به تسهیل برگزاری این رویداد ورزشی کمک کرده است. به عنوان مثال، شرکت بی‌وای‌دی تهیه خودروهای رسمی جام ملت‌های اروپای آلمان را بر عهده گرفته در حالیکه موبایل Vivo X100 برند تلفن همراه کاری رسمی این رویداد بوده و شرکت هایسنس نیز پشتیبانی فنی را برای کمک داور ویدیویی (VAR) و همچنین پلتفرم تصاویر هوش مصنوعی و فناوری «جبران حرکت» (MEMC) را ارائه می‌کند و شرکت علی‌پی نیز خدمات پرداخت موبایلی را ارائه می‌دهد. می‌توان گفت این نوع همکاری هم برای برگزار کننده و هم برای این برندهای چینی سودمند و برد-برد است.

در واقع، جام ملت‌های اروپا از همان ابتدا به روی اسپانسرهای مالی جهان باز بوده است. در ابتدا شرکت‌های آمریکایی و اروپایی اسپانسرهای اصلی بوده و از آن پس، شرکتهای ژاپنی و کره‌ای و حالا شرکت‌های چینی به این ردیف پیوسته‌اند، امری که اساسا نتیجه روند جهانی شدن اقتصاد محسوب می‌شود. این هم قابل ذکر است که شرکت‌های چینی در بومی سازی محصولات در اروپا عملکرد خوبی دارند؛ مثلا شرکت بی‌وای‌دی یک کارخانه در مجارستان و شرکت هایسنس در اروپا نزدیک به 10 هزار کارمند، پنج پایگاه تولیدی و شش مرکز تحقیق و توسعه دارد.

بازی‌های ورزشی یک نوع فعالیت بدون مرز است و نباید تحت تاثیر افکار ژئوپلیتیک و ایدئولوژیک قرار گیرد. جام ملت‌های اروپا در چین مورد استقبال است در حالیکه هیچ وقت در چین، بحث استراتژیکی یا ژئوپلیتیکی علیه آن مطرح نشده است.

منبع: رادیو بین المللی چین
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • س
    0

    غربیها یک مثل دارن (self entitled) یعنی خودشون هرکاری که بکنن حق با اوناس.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    اخبار سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد