آتش‌سوزی در عرصه‌های طبیعی سه منطقه در کهگیلویه بویر احمد

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی کشور گفت: بر اساس آمارهای به دست آمده از سال های گذشته، ۹۸ درصد از حریق‌ها ناشی از عوامل انسانی است، که ۹۴ درصد از آن‌ها سهوی و ۴ درصد عمدی بوده‌اند.

آتش‌سوزی در عرصه‌های طبیعی سه منطقه در کهگیلویه بویر احمد

سرهنگ علی ملکی آهنگران، فرمانده یگان حفاظت از منابع طبیعی در خصوص حریق ‌ها جنگل‌ها در فصل تابستان گفت: ۹۸ درصد از حریق‌های رخ داده در عرصه‌های طبیعی طی سال گذشته عامل انسانی داشته و ۹۴ درصد از آن به صورت سهوی و ۴ درصد آن به صورت عمدی رخ است. 

فرمانده یگان حفاظت سازمان منابع طبیعی تاکید کرد: از منظر گونه‌شناسی ۸۰ درصد از حریق‌ها سطحی، ۱۸ درصد طبیعی و دو درصد دیگر در حد تاج درختان بوده. 

ملکی آهنگران با تاکید بر مساحت سطح پوشش گیاهی گفت:  ۵۷ درصد آتش سوزی‌ها در مراتع، ۳۱ درصد در جنگل‌های طبیعی و بقیه در جنگل‌های دست کاشت به وقوع پیوسته است. از لحاظ منطقه رویشی ۷۶ درصد حریق‌ها در منطقه رویشی زاگرسی و بقیه حریق‌ها در سایر مناطق رویشی رخ داده است. 

سرهنگ علی ملکی آهنگران در ادامه تصریح کرد: با افزایش بارش در فصل بهار در سال جاری موجب افزایش پوشش گیاهی در سطح کشور به ویژه در مناطق رویشی هیرکانی و زاگرسی شده است. سطح پوشش گیاهی مناطق زاگرسی رو به خشکی است و حریق‌ها در این عرصه آغاز شده است. به عنوان نمونه، در روز گذشته حریق‌هایی در مناطق کهگیلویه بویر احمد، منطقه گچساران نظرآباد و باشت منطقه شالان دو و در دهدشت منطقه آب نارون رخ داده است. 

وی خاطر نشان کرد: با توجه به وقوع حریق در سه منطقه اتفاق افتاده بود، به صورت طبیعی باید امکانات، نیروی انسانی و تجهیزات باید بین مناطق مختلف درگیر تقسیم می‌شد. مدیرکل منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد، فرمانده یگان حفاظت استان، جانشین فرمانده یگان حفاظت استان، مدیرکل مدیریت بحران استان و فرماندار هریک از شهرستان‌های درگیر حریق و حتی دادستان در محل‌های آتش سوزی حضور یافتند و به اطفای حریق از لحاظ فکری و اجرایی کمک کردند. 

فرمانده یگان حفاظت سازمان منابع طبیعی با اشاره به نقش مردم در اطفای حریق  برخی از مردم محلی نیز در اطفای حریق کمک کردند گفت:ما نیازمند استفاده از ظرفیت‌های مردمی برای اطفای حریق هستیم. بهره گیری از ظرفیت‌ تشکل‌های مردمی به صورت ویژه در دستورکار ماست چون علیرغم تمام تلاش‌های صورت گرفته در منابع طبیعی، توانمندی ما برای مقابله با آتش سوزی بدون مشارکت مردم بسیار پایین خواهد بود اما با کمک تشکل‌های مردمی توان ما افزایش زیادی می‌یابد. 

وی درباره اقدامات انجام شده برای آمادگی به منظور اطفای حریق گفت: فعال شدن ستادهای پیشگیری و اطفای حریق، اجرای رزمایش‌های مقابله با حریق در استان‌ها و شهرستان‌ها و آموزش بیش از ۴۶۰ هزار همیار طبیعت از جمله اقدامات انجام شده است. 

فرمانده یگان حفاظت سازمان منابع طبیعی در ادامه خاطر نشان کرد: همیاران طبیعت در سه سطح مروج، محافظ و دانش آموز سطح‌بندی شده‌اند و آموزش‌هایی را هم به آنان و هم به تشکل‌های مردمی و هم ماموران خود برای اطفای حریق عرصه‌های طبیعی داده ایم. 

وی با اشاره به تجهیزات تامین شده برای اطفای حریق در عرصه‌های طبیعی گفت: صرف نظر از تجهیزاتی که در سال‌های گذشته به استان‌ها برای اطفای حریق تخصیص داده شده است، به زودی ۲۴۰ دمنده و ۲۴۰ کوله پشتی مخصوص حریق به آن‌ها واگذار می‌شود. همچنین با توجه به تفاهم نامه با نیروهای مسلح، استفاده از بالگردها برای اطفاء حریق در سال گذشته صورت گرفته و بیش از ۱۲۰ پرواز داشته ایم. پایگاه‌های مختلفی  در سطح کشور به عنوان پایگاه‌های اطفای حریق  در نظر گرفته شده است و ۱۰ پایگاه فعال شده است. 

ملکی آهنگران در ادامه تاکید کرد: با وجود تلاش‌های صورت گرفته، توانایی ما در مقابله با تهدیدات به تنهایی کافی نیست. بنابراین، تشکل‌های مردمی باید به ما بپیوندند و در همه جا به ما کمک کنند تا توانمندی ما از صد هم بیشتر شود. شناسایی ۶۶۵ نقطه بحرانی در استان ها، استفاده از ۱۱ پهپاد فانتوم ۴ برای ارزیابی منطقه و شناسایی حریق، و واگذاری ۱۱ سبد حمل هوایی آب به استان‌ها نشان از تلاش‌های جدی در این زمینه دارد؛  با این حال، نیاز به همکاری مردم و تشکل‌های مردمی برای مقابله با این تهدیدات احساس می‌شود. 

همچنین وی تاکید کرد که انتظار می‌رود که اجرای تبصره ذیل ماده ۴۷ قانون حفاظت و بهره برداری توسط عوامل لشکری و کشوری در دستور کار قرار گیرد و به کمک مهار حریق‌ها بیایند.  

ملکی آهنگران افزود: با توجه به اینکه اکثر این حریق‌ها ناشی از عوامل انسانی و به طور سهوی ایجاد می‌شوند، از تمامی مردم عزیز که در مراتع حضور دارند، درخواست می‌شود از روشن کردن آتش خودداری کنند. در صورت ضرورت، توصیه می‌شود حتماً یک گودال ایجاد کرده و دور آن را با سنگ محصور کنند و پس از استفاده، آتش را به طور کامل خاموش کنند. همچنین، از انداختن فیلتر سیگار روشن در سطح منابع طبیعی و رها کردن اشیاء صیقلی که می‌توانند باعث آتش سوزی شوند، خودداری کنند. 

وی ادامه داد: اگر در نزدیکی محل تفریح و گردش خود با حریقی مواجه شدند، شخصاً نسبت به اطفای آن اقدام کرده و با شماره ۱۳۹ با مأمورین مربوطه تماس بگیرند. همچنین، تأکید می‌شود که آتش سوزی در مزارع شخصی بدون هماهنگی مأمورین انجام نشود، زیرا این آتش‌ها می‌توانند به منابع طبیعی سرایت کرده و گسترش یابند که اطفای آن‌ها دشوار می‌شود. 

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی کشور در پایان گفت:  بیش از ۵۷ درصد از این آتش سوزی‌ها در سطح مراتع رخ داده و گاهی به جنگل‌ها نیز سرایت کرده است. بیشتر این آتش سوزی‌ها سطحی بوده و پوشش گیاهی را تحت تأثیر قرار داده است. ضروری است که مردم و مسئولین دست به دست هم داده و با اتحاد و همکاری برای مقابله با این تهدید تلاش کنند. با اتحاد و همبستگی، می‌توان بدون تلفات بر این حریق‌ها غلبه کرد.

منبع: ایلنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها