حقوقدان و کارشناس رسانه:

نگاه حقوقی به جنجال میزگرد انتخاباتی با حضور محمد فاضلی و شهاب اسفندیاری/ ویدئو

حقوقدان و کارشناس رسانه مطرح کرد: اسفندیاری مجاز نبود که در چنین برنامه‌ای به صراحت و مستقیما موضوع اخراج محمد فاضلی از دانشگاه را مطرح کند و با نسبت دادن "ارتکاب تخلف" بگوید او بخاطر تخلف اخراج شد در حالی که این ادعا به گفته فاضلی کذب است.

نگاه حقوقی به جنجال میزگرد انتخاباتی با حضور محمد فاضلی و شهاب اسفندیاری/ ویدئو

کامبیز نوروزی، حقوقدان و کارشناس رسانه نوشت:

 در میزگرد فرهنگی دکتر پزشکیان مجری برنامه که توسط مدیران صدا و سیما تعیین شده است اصل بی‌طرفی را نقض کرد و در مقابل تخلف آقای شهاب اسفندیاری از قواعد و اصول میزگرد سکوت اختیار کرد.

 اسفندیاری مجاز نبود که در چنین برنامه‌ای به صراحت و مستقیما موضوع اخراج محمد فاضلی از دانشگاه را مطرح کند و با نسبت دادن "ارتکاب تخلف" بگوید او بخاطر تخلف اخراج شد در حالی که این ادعا به گفته فاضلی کذب است.

 اسفندیاری که به عنوان کارشناس در این برنامه حضور یافته‌است موظف بوده که پزشکیان را مخاطب قرار دهد که نامزد است. اسفندیاری مطلقا مجاز نبود که نام کسی را ببرد و‌ به او نسبت تخلف بدهد خصوصا که آن فرد در همان نشست حضور دارد.

 حتی اگر تعریض ناروای آقای اسفندیاری به آقایفاضلی، سخنی عمدی برای بروز جنجال نبوده باشد باز هم تخلف محض از قواعد میزگردها بود.

محمد فاضلی طبق مقررات کمیسیون تبلیغات حق پاسخگویی داشت اما بعد از آن هم رد و بدل کردن واژه دروغگو بین دو طرف، که ناشایسته بود ادامه بحث  به جنجال کشید و قهر و عصبانیت فاضلی را به دنبال آورد. اگرچه بهتر آن بود که او با حفظ آرامش خود پاسخ منطقی‌اش را به آقای کارشناس می‌داد. چنانکه پزشکیان در برابر یک سؤال دیگر همین کارشناس. که تحریک آمیز بود. آرامش خود را حفظ کرد و پاسخی درخشان داد.

اگر مجری برنامه یک مجری توانا و‌مستقل و متعهد به اصل بی‌طرفی بود باید بعد از پایان سؤال اسفندیاری ابتدا به او تذکر می‌داد و تخلف وی را محترمانه اعلام می‌کرد و سپس با حفظ آداب و شئون به فاضلی فرصت صحبت می‌داد.

 در پایان باز هم دکتر پزشکیان با تدبیر تحسین‌برانگیز و محترمانه با اشاره خطای کارشناس به برنامه بحث را به اتمام رساند.

رفتار کارشناس و مجری این برنامه قابل شکایت در کمیسیون بررسی تبلیغات ریاست جمهوری است. اگرچه با توجه به جواب ندادن آنها به درخواست فرصت پاسخ که حسن روحانی تسلیم کرده است، هنوز این کمیسیون کمیسیون باید بی‌طرفی خود را به نمایش بگذارد.

منبع: جماران
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 13
  • ناشناس
    26

    بایدم از هم قماشات حمایت کنی.
    من بعنوان یک بیننده از رفتار مشمئز کننده ی این مشاور ( فاضلی اخراجی . فاضلی دوزاری) ناراحت شدم و اگر بتونم جایی و بشه ازش شکایت میکنم.
    ایشون به همه توهین کرد...

    نظرات شما -
    • محمد
      3

      اینا رو ولش کن. چقدر از تحریم ملت گیرت میاد؟
      صادق باش فقط

  • ناشناس
    2

    اولا که شما واقعا از رو نمیرید
    ثانیا استاد فاضلی شما مگر جامعه شناس نیستن؟!

  • رامین
    1

    البته که واکنش دکتر فاضلی زیاد جالب نبود...ولی باید طرف دیگر ماجرا را هم بی تقصیر ندانست...کارشناس صداوسیما باید خطابش دکتر پزشکیان باشه و در مورد مسائل کلی فرهنگی کشور سوال بپرسد نه که وارد مسائل شخصی مشاور دکتر پزشکیان بشه و در صدد بازی با اعصاب ایشان باشه.دقیقا مشخص بود ک کینه شخصی نسبت ب دکتر فاضلی داشت.محری برنامه هم میتوانست ماجرا را بهتر مدیریت کند نه که از همون دری ک کارشناس به سمت دکتر فاضلی وارد شده بود وارد بشه و درصدد عصبانیت دکتر فاضلی باشه.البته ک دکتر فاضلی رفتار قشنگی نداشت ولی در این قضیه نباید از تقصیر کارشناس و مجری برنامه نیز چشم پوشی کرد.
    من به #دکتر پزشکیانی# رای خواهم داد ک در این چند میزگرد و مناظره مورد هجمه واقع شده و یکه ووتنها در برابر صداو سیما و کارشناسان جناح گرا و عوامل آن مردانه ایستادگی نموده و حرف حق و حقیقت را بیان کرده

  • ناشناس
    1

    بسیار نظر حقوقی ارزشمندی بود . احسنت
    این کارشناس (صدا و سیما) دو شب قبل در شبکه ۴ هم خیلی با بغض و کینه علیه دولت روحانی صحبت می کرد به نظرم فعلا وسیله خوبی شده برای جمع شدن رای به نفع دکتر پزشکیان ، !!!!

  • ناشناس
    1

    ای آقا صداوسیما باهم متحد شدن قالیباف را رئیس جمهور کنن اینا فقط سیاهبازی است که مردم را به پای صندوق ها بکشند وگرنه باید به مشاور پزشکیان باید اجازه میدادن از خودش دفاع کنن نه اینکه صدایش را قطع کنن

  • ناشناس
    0

    مخاطب ۲۳:۵۹ ازادییات شما معلوم است ،ومردم نتیجه گیری خوبی خواهدداشت.تفاوت اینجاست.
    دانش وعلم و یا،،،،،،،،،،،،،،

  • علی
    5

    مجری برنامه بدرد همون اجرای برنامه های صبحگاهی می خوره نه این برنامه

  • ناشناس
    0

    دریک برنامه که حداقل ۲۰ میلیون نفر بیننده داره خودتدن رو خوب نشون دادین که چقدر منصفید.

  • رای خاموش
    1

    فقط بخاطر اسفندیاری
    به دکتر پزشگیان رای می دخم

  • ناشناس
    1

    یه مشاور خودشو نتونست مدیریت کنه بعد یه کشور رو میخواد مدیریت کنه

  • منتقد
    0

    یک اپسیلون شبیه رئیسی بودید اگر افترا یا واقعیت بود هن باید ارام برخورد میکردید
    اول خود پزشکیان به مجری ک یک حرف ساده در کمال صحت را میگفت بایستی مودبانه جواب میداد
    معلومه شما چپگراها همه چپاولگرید و فقط رسیدن به قدرت را تحت هر شرایط میخواهید

  • سیده زهرا
    0

    خواهشا به شعور مخاطب توهین نکنید.عملکرد اشتباه آقای فاضلی توجیح ندارد!!! با این آستانه تحمل می خواهید کشور داری کنید.اقای ریسی از شما و صبرتان خجالت میکشم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها