مروری بر تاریخ درگیری های لبنان و اسرائیل

جنگی که منطقه را زیر و رو می کند/ ناقوس جنگ سوم لبنان و اسرائیل به صدا درآمد/ نبرد بزرگ چه ابعادی خواهد داشت؟

جنگ اسرائیل و حزب الله می تواند منطقه را زیر و رو کند. دو جنگ قبلی لبنان و اسرائیل تاثیرات فراوانی بر منطقه داشت.

جنگی که منطقه را زیر و رو می کند/ ناقوس جنگ سوم لبنان و اسرائیل به صدا درآمد/ نبرد بزرگ چه ابعادی خواهد داشت؟

به گزارش خبر فوری، برخی رسانه ها از قریب الوقوع بودن جنگ بزرگ اسرائیل و حزب الله سخن می گویند. اگر این جنگ به وقوع بپیوندد، سومین جنگ بزرگ اسرائیل و لبنان خواهد بود.

دو جنگ قبل تاثیرات فراوانی بر شرایط استراتژیک منطقه و لبنان داشت و خاورمیانه را وارد دوره تازه ای کرد.

برای فهم تغییرات رخ داده در منطقه و عوامل موثر بر درگیری های لبنان و اسرائیل باید مروری بر دو جنگ قبلی لبنان و اسرائیل داشته باشیم.

جنگ اول لبنان/ شکل گیری مقاومت شیعیان

جنگ اول در ابتدای دهه 80 میلادی به وقوع پیوست. تا پیش از این، گروه های مقاومت فلسطینی در اردن حضور داشته و از طریق مرز این کشور به اسرائیل حمله می کردند.

بعد از انعقاد توافق صلح میان اردن و اسرائیل، ملک حسین (پادشاه وقت اردن) پناه جویان فلسطینی و شبه نظامیان آنان را از خاک خود اخراج کرد و پناه جویان و سربازان جنبش آزادیبخش فلسطین وارد جنوب لبنان شده و در آنجا، چند اردوگاه ایجاد کردند. فلسطینیان حاضر در لبنان به مقاومت و جنگ با صهیونیست ها ادامه دادند.

در نهایت، اسرائیل تصمیم گرفت برای سرکوب آنان به جنوب لبنان حمله کند. تل آویو در ۶ ژوئن به جنوب لبنان حمله کرد و طی مدت کوتاهی با حملات شدید هوایی و پیش‌روی سریع نظامی، بیروت و قسمت‌هایی از جنوب لبنان را به تصرف نظامی خود درآورد.

بعد از آتش بس، نیروهای مقاومت فلسطین به طرابلس منتقل شدند، نیروی زمینی سوریه که نفوذ زیادی بر لبنان داشت، از این کشور خارج شد و شرایط منطقه نیز تغییر کرد.

جنگ اول لبنان باعث تغییر رویکرد و دیدگاه شیعیان جنوب لبنان که بخش وسیعی از ساکنان این منطقه را تشکیل می دهند، گردید. شیعیان که از حضور اسرائیل در جنوب لبنان آسیب فراوان دیده بودند، به «مقاومت» گراییدند.

با تشکیل جنبش «امل» جریان مقاومت لبنان وارد دوره جدیدی شد. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران میان ایران و شیعیان لبنان رابطه ای قوی شکل گرفت. حاصل این رابطه شکل گیری «حزب الله» بود. حزب الله از طریق حمایت ایران طی دو دهه به مهم ترین بازوی نظامی لبنان تبدیل شد و توانست به تهدیدی بزرک برای اسرائیل تبدیل شود.

جنگ دوم لبنان/ ایجاد دو قطبی اسرائیل – مقاومت

افزایش قدرت حزب الله به افزایش تنش میان اسرائیل و لبنان انجامید. این تنش ها سرانجام حزب الله و اسرائیل را وارد جنگ با هم کرد. در سال 2006 و پس از رد درخواست‌ های پیاپی حزب ‌الله لبنان از سوی تل ‌آویو مبنی بر آزادی زندانیان لبنانی، در ۱۲ ژوئیه ۲۰۰۶ نیروهای حزب ‌الله لبنان با وارد شدن به مرزهای فلسطین اشغالی به گروهی از سربازان ارتش اسرائیل حمله کردند و سه سرباز اسرائیلی را کشتند و دو سرباز دیگر را اسیر گرفته و به خاک لبنان انتقال دادند.

ارتش اسرائیل بلافاصله برای رهایی دو سرباز اسیرش، به مرزهای لبنان حمله کرد اما هجوم اولیه اش شکست خورد و پنج سربازاسرائیلی کشته و  پنج سرباز دیگرش مجروح شدند. بعد از این اتفاق، اسرائیل با تمام قوا به جنوب لبنان حمله کرد و جنگ تموز یا جنگ 33 روزه یا جنگ دوم لبنان و اسرائیل آغاز شد.

نتیجه جنگ دوم لبنان و اسرائیل بر خلاف جنگ اول به نفع اسرائیل نبود. اسرائیل برای اولین بار نتوانست به اهدافش برسد. سربازان اسرائیلی آزاد نشدند و رژیم صهیونیستی نتوانست بر جنوب لبنان مسلط شود. در پایان جنگ، دو سرباز اسرائیلی اسیر شده کشته شدند.

با این حال، اسرائیل حاضر شد در ازای جسد این دو سرباز، 5 گروگان لبنانی را آزاد کند. بسیاری این معامله را یک آبروریزی بزرگ برای اسرائیل می دانستند اما تل آویو به علت فشار رسانه ها و گروه های داخلی این معامله را پذیرفت.

بعد از جنگ 33 روزه، وضعیت سیاسی و سوق الجیشی منطقه به شدت تغییر کرد. جنبش مقاومت با محوریت ایران و نیابت حزب الله قدرت گرفت. نفوذ منطقه ای ایران افزایش یافت، قدرت حزب الله بیشتر شد، برخی کشورهای عربی فاصله خود را از اسرائیل زیاد کردند، سوریه بیش از پیش به حزب الله و ایران نزدیک شد و در نهایت، منطقه خاورمیانه وارد دوره جدیدی از حیات خود گردید.

جنگ سوم لبنان چگونه خواهد بود؟

تنش میان مقاومت و اسرائیل در سالهای اخیر بسیار زیاد بوده است. با آغاز عملیات «طوفان الاقصی» و حمله اسرائیل به غزه، حزب الله به حمایت از غزه پرداخت و حملاتی را به مواضع اسرائیلی ها انجام داد تا از فشار اسرائیلی ها بر غزه کم کند. این مساله باعث افزایش تنش ها میان اسرائیل و حزب الله شده و باعث گردیده که بسیاری از قریب الوقوع بودن جنگ سوم لبنان خبر دهند.

شکی نیست که جنگ سوم لبنان نیز مانند دو جنگ دیگر می تواند منطقه را زیر و رو کند. نتیجه جنگ اول لبنان، شکل گیری جنبش مقاومت شیعیان لبنان بود. نتیجه جنگ دوم، قدرت گرفتن جریان مقاومت و ورود منطقه به دو قطبی اسرائیل – مقاومت بود. نتیجه جنگ سوم نیز می تواند به تغییر بالانس قدرت در منطقه منجر شود. اگر حزب الله در این جنگ شکست بخورد، شرایط بسیار بدی برای «مقاومت» رقم می خورد.

هم میهن در گزارش اخیرش در رابطه با این تبعات می نویسد: «اگر اسرائیل بتواند خسارات سنگینی به حزب‌‌الله و شرکای آن در سوریه وارد کند، می ‌‌تواند دستاورد‌های ایران را در منطقه تضعیف کند. در نتیجه‌‌ این تحول، ممکن است اسلام‌‌گرایان سنی در سوریه نیز بار دیگر دست به شورش بزنند و چنانچه این اتفاق رخ دهد، بار دیگر حکومت سوریه و شبه ‌‌نظامیان متحد آن، با یک شورش داخلی مواجه خواهند شد. مهمتر از همه، ترکیه نیز که در حال حاضر مسیر نفوذش در شامات توسط ایران مسدود شده و کُرد‌های سوریه را یک تهدید می ‌دانند، ممکن است از این وضعیت سوءاستفاده کرده و سعی کند موقعیت استراتژیک خود را در جناح جنوبی خود تقویت کند. از دیدگاه کشور‌های عربی حاشیه خلیج‌فارس، این داینامیک یک کابوس به تمام معنا است چراکه ممکن است حوثی ‌های یمن که به ایران نزدیک هستند را نیز فعال کند.»

در آن سو، اگر حزب الله بتواند جلوی حملات اسرائیل را گرفته و به آن ضربه بزند، ممکن است در جبهه غزه نیز مشکلاتی برای اسرائیل ایجاد شود. ایان پارمیتر، پژوهشگر مرکز مطالعات عربی و اسلامی در دانشگاه ملی استرالیا در گزارشی که فرارو نیز منتشر کرده، می نویسد: «اکثر کارشناسان نظامی نسبت به انتخاب گزینه جنگ در دو جبهه {یعنی غزه و لبنان} هشدار می‌دهند. "جورج دابلیو بوش" رئیس جمهور اسبق ایالات متحده در سال ۲۰۰۳ میلادی زمانی که جنگ در افغانستان به پایان نرسیده بود تصمیم به حمله به عراق گرفت. نتیجه این تصمیم برای ارتش آمریکا بسیار پرهزینه و برای هر دو کشور فاجعه بار بود. نقل شده که "مارک تواین" نویسنده آمریکایی قرن نوزدهمی گفته بود که تاریخ تکرار نمی‌شود، اما اغلب نوای آن ادامه می ‌یابد.»

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 97
  • ناشناس
    9

    ابعادمختلفی داره اولا درنبردگذشته تموزکه باگروگانگیری یک زن ودومرد اسراییلی اغازشد غزه حامی اصلی تصرالله بود وارتش لبنان هم کمابیش کمک رسانی میکرد سوریه هم جنگی واختلافی وکشتاردرون حکومتی نداشت اماامروزمیبینیم جنگجویان درفلسطین حمایت مردمی بخاطرقحطی سازی وسپرسازی واسارت گیری مردم مظلوم فلسطین ندارند بخاطربازتاب دوربینی که کاراسراییل بود نه ما که 7اکتبراززن وبچه دزدیدند ورگباربستند درلبنان نصراله کاندید پارلمان شدوحزب الله رای اورد بحث ترک شعاروعدم کارکرد درست خلاف شعارها ودربعدسیاست خارجی عدم ایجادتوازن وارتباط بادنیا بامانع تراشی تجارفراری دادن وحمله به سفارتخانه ها وجنگ باگروههایی مثل امل وایت الله العظمی طفیلی حفظه الله درعراق حشدالشعبی کاملا طرفدارصدروحتی طرفدارتجزیه ایران وجزایرشده ودرسوریه گروههای مختلف برای بقامیجنگند وبشارهم سیاست دوپهلوگرفته درایران هم سرکوبها وتورم ورباافرینی وتبعیض سه درصدهواداری ونورخدایی تفکرپزشکیان وخاتمی ظهورکرده وعرصه رابرمیدان نبردسازی وجویی گرفته این نبردکه شاهدخروج مردم هستیم یعنی سپری نخواهدبود ونصرالله قطعا ازجهاد اسلامی وحماس چون کمکهای کشورهای عربی وتمرکزبافت جمعیت ونفوذ نزدیکی به اسراییل نخواهدداشت

    نظرات شما -
    • ناشناس
      37

      جنگ سوم برابر است با نابودی حزب الله و آزادی لبنان

    • ناشناس
      22

      کار خدا را چه دیدی شاید مقرر کرده جنگ سوم لبنان و اسرائیل باعث و بانی آزادی ایران و ایرانی باشه

    • ناشناس
      31

      غزه دست خالی در محاصره یک سال جلوی کل دنیا ایستاد و روزها گرسنه می‌ماندند ....چون محاصره بودند ...با بلغور هایت و در دماغ حرف زدن خون غزه را پایمال نکن

    • ف
      22

      آنها از ماهها قبل با بن سلمان برنامه حمله داشتند که ناشی از حسد به برتری کتاب قران و احادیثه ...مثل حمله ده سال قبل به غزه و حمله به یمن
      منتها اینکه اهل غزه هم مردانه حمله کردند و پسر نتانیاهو گفته می سوزم ابرویمان رفت افتخار داره نه رجز خوانی تو ...تو نوکر کدخدایی بودن سرت مانده اهل غزه خودشان اهل آزادگی آند و خودشان انتخاب کردند ..

    • ناشناس
      13

      بدون اطلاع نظر نده ....تصاویر مخوف زیادی هست که بعد. حمله خونریز ده سال قبل غزه ماهی نیست که در آن ماه به صورت محدود ساختمانی را بمباران نکنه و ده ساله هزاران زن و بچه غزه در زندانه ....
      در خود جنگ هم معلوم شد کی به تحریک بن سلمان مثل خوک حمله کرد و هزاران طفل را به قتل رساند و آداب جنگ در مقیاس کلان مشخص میشه وگرنه در دهات تو هم قاتل پیدا می سه

    • ناشناس
      23

      تو برو مثل بایدن از نتانیاهو به اسم پزشکی قرص زامبی بخر درآمد خوبی داره...اول برو عکس بچه های استخوان شده را ببین بعد دهن باز کن

    • ناشناس
      17

      بارها اسراییل گفته تخلیه کنید مردم نرفتند نادان. ...سربازان حماس خود مردم غزه آند ...آدم دو نفر را می تونه گروگان بگیره نه میلیونها نفر نادانی

    • ناشناس
      27

      بچه غزه از شرف صحبت می‌کنه تو ب بیشرفی می نویسی و مردم آمریکا گفتند اهل غزه شجاع آند تو چه می دانی

    • ناشناس
      17

      نتانیاهو بن سلمان هم قطعا در خون اطفال دست و پا قطع شده غرق خواهد شد همانند سفیر اسراییل که سر هیچ‌پسرش در نروژ کشته شد

    • محمد
      2

      داستان قشنگی بود

    • ناشناس
      5

      شجاعی بروغزه ازرگباربستن طرف مردمی که برای دریافت اذوقه سازمان ملل وفراربطرف اسکان موقت معلومه عاقل وشجاع هستند شجاع بودن توتونل رفتن وبچه دزدی نیست

    • ناشناس
      1

      یعنی لبنانی ها شجاع نیستند یعنی سرکوب اعتراضات غزه بده ببندید

    • ناشناس
      1

      حفظ جون واجبه

    • ناشناس
      17

      در قرآن واجب بودن جهاد هم آمده جاییکه ده سال یک باریکه را محاصره و هر ماه چند ساختمان را به مدت ده سال می کشتند...اهل غزه جنس شأن فرق داره تو در جون جون موندی .....نوکر کدخدا

    • ناشناس
      10

      جهاد با کسی که غذای کودک می بنده و هزاران کودک عکس‌هایشان. در سایتهای فلسطین هست اسکلت شدند برای اهل ایمان واجبه

    • ناشناس
      6

      والا با اصول پزشکی منحرف قرصی نتانیاهو آزادی روح خواهی آورد .....در آمریکا که داروهای خطرناک آرامبخش را تایید و پول در میارن

    • ناشناس
      15

      حفظ جون نه به قیمت خفت و در اختیار گذاشتن زنان سرباز از کل دنیا برای فاحشگی سربازان اسراییل مست

    • ناشناس
      16

      جون جون می کنی سالهاست غزه محاصره است خوش خیال ...غزه حق دفاع داره منتها کسیکه چهل هزار نوزاد. می کشه و قواعد جنگ در مقیاس وسیع رعایت نمی. کنه دنیا باید برخورد کنه

    • ناشناس
      0

      جنگ سوم یعنی واقعیت جدیدی که غرب باید بفهمه و اون اینکه قدرت اول در خاورمیانه ایران و مقاومته
      البته دردش زیاده

  • ناشناس
    9

    بدبختی اینه میلیارد میلیارد که بیت المال کشور میره واسه دفاع از غزه و لبنان و سوریه اخرش اسراییل و امریکا بازم هرکاری میخوان میکنن ما هم فقط نگاه فقط اینکه مارو 250 مدل تحریم بکنن این وسط همین وگرنه اونا هرجور دلشون بخواد جولان دادن و میدن

    نظرات شما -
    • ناشناس
      12

      والا عکسهای سایت غزه است بچه ها روی خاک ماندند و بدترین غذاها جلوبشانه..و همه. قطع دست و پا خجالت بکش اروپا هی برای بچه ها تحصن می‌کنه .. میلیارد ها را صرف تبدیل باغ به برج کردی ...بیروت بهترین پرتقال ها را داره پرتقال بیروت در دنیا معروفه خودشان درآمد دارند

    • ناشناس
      14

      خواب دیدم چند نوزاد بی رمق با چشم معصوم بی‌حال روی خاک افتاده بودند بیشرفی بعضیا مثال زدنیه ....کافیه سایتهای فلسطین در اینستا را ببینی بچه ها و مردم و سربازان بی دست و پا ..با اینجور حروم لقمه نتانیاهو واقعا جنگ کردن داره ....غذا و اعضای کودکان. را می دزدند

    • ناشناس
      3

      توخواب کارتون خواب های ایران هم ببین خواب وررفتن باخود جوونهای تحصیلکرد هازعزب موندن اونها اجدادشون زمین فروختند اونم به دوبرابرقیمت پس خواب به خواب بری حلواتو بخوریم

    • ناشناس
      0

      از کفر تو لابد کارتون خوابی آمده آنهمه باغات برج کردید .

    • ناشناس
      0

      پس افغانی هم از یه شهر ملک بخره پس کل ایران مال اون می سه !!!بخاطر یه وجب فروش ملک که مربوط به شهر خاصی بوده کل مردم را بیرون نمی کنند ..!!!!!.ایرانی ها در ترکیه کلی ملک خریدند !!!!حتما حدابادت زمینخوار بوده .....اتفاقا اونا ادعا دارند از نیلرتا فرات و شیراز و فلان مال ماست و‌ملک سلیمان بوده!!!!!

    • ناشناس
      0

      تو به فکر کارتون خوابی اینجا چکار می کنی !!!امثال تو بودید باغات خارج شهر را می گفتید آباد برج می کنیم!!!!از آن می ترسی جنایات اسراییل برملا بشه و کمتر بتونه کودک بکشه ...وگرنه چرا از غصب زمین یهود که مربوط به شهر دیگه بوده حمایت می کنی .......نوزاد خونی با قطع عضو روی زمین مانده کل دنیا واکنش نشان دادند .بی برکتی اتفاقا از بی شرف بودن و خفه کردن صدای نوزاد خونی بی رمق میاد ...تو هم لال بمان به فکر کارتون خواب باش از غصب زمین ناحق یهود عرق خور حمایت نکن

    • ناشناس
      0

      آقایی پیرمرد که آواره بود و در کوچه باریک خرابه سوریه خانه داشت در دستش سند خانه اش در فلسطین را بلند کرده بود و نشان میداد و می‌گفت این سند خانه منه و با کتک ما را بیرون انداختند ....اسراییل هم سندی نشان دهد!!!!!که کل کشور را خریده و‌ملک باباشه زیاد تو خوابی که نمی دانی ادعای خرید ملک راجع شهر دیگری بوده نه باریکه!!!!!مثل خاله زنک سر و ته میبافی

    • ناشناس
      0

      در اروپا به قتل نوزاد واکنش نشان می دهند که آنجا برکت و نعمت هست !!!بی برکتی از کفر میاد !!!نمی گن وا نوزاد که اهل داهات ما نیست .اتفاقا بار من از طبیعت دفاع می کنم تو چی

    • ناشناس
      0

      ده سال قبل خواب دیدم در خانه ها قفل می زدند و هرکس می گفت اهل غزه ام با گلوله به مغزش می زدند و با شهر دیگه کار نداشتند عین این قضیه را در تلویزیون تعریف می‌کردند که اسراییل در گذرگاه اهل غزه را می زند ....و دختران را روی صندلی می نشاندند و صورتشان می‌سوزاندند.جنازه اهل غزه با چفیه را زیر آپارتمانهای خرابه دیدم که و تعجب می کردم چطور اسراییل روی این اجساد ناحق کشته شده می تواند خانه بسازد و نلرزد ..همه اینها اتفاق افتاد منتها ذات پاک آه نوزاد و رویای صادقه ... فهمد و خون نوزاد خشم خداست

    • ناشناس
      0

      توی خواب ات بازنشسته های پیر و فرتوت که جلوی مجلس اسلامی جلوی آفتاب و توی سرما برای گرفتن چندرغاز افزایش مستمری ساعت اا می ایستند هم می بینی یا فقط . . .

  • چای دبش باغ ازگل
    5

    خیلی هم عالی خسته شدیم از خبرهای رفراندوم جنگ اعراب و اسرائیل هیجان انگیز تر است کی شروع میشه ب امید خداوند متعال؟؟؟ هرکدام زورش مهماتش بیشتره برنده جایزه 🏆🏆🏆🏆🏆🏆🏆 اسکار میشه!

    نظرات شما -
    • ناشناس
      16

      تو آنقدر کم اطلاعی که نمی دانی اعراب بن سلمان طرف نتانیاهو بند و خود تحریک کرده آند ...سربریده پسر سفیر اسراییل در نروژ پیدا شد که حین عیاشی به درک رفته این تازه اول چوب خداست

    • ناشناس
      20

      مگه. اینکه نتانیاهو در مستراح زور بزنه یک سال نتوانست مقابل باریکه بایستد انهمه از هوا بمب ریخت و در دنیا هووووووش گفتند

    • ناشناس
      15

      نادان معلومه تخم مغولی چون اتفاقا اعراب بن سلمان نتانیاهو را تحریک کردند تو عرب عرب می کنی

    • ناشناس
      24

      اسقاطیل بداند که لبنان خط قرمز ما است🚫🇱🇧
      به خدای احد و واحد قسم که اگر اسقاطیل به لبنان نگاه چپ کند تمام کرک و پر اسقاطیل را به باد خواهیم داد🔥🔥🔥

    • ناشناس
      0

      خدا کنه هر چه زودتر شروع بشه . خسته شدیم . خسته ، خسته

  • ناشناس
    3

    بنظرم اسراییل باید بمباران وسیع سنگرها وبعدمثل رفح وغزه اردوگاه وپایگاه وگشت زنی دائم برقرارکنه استفاده وسیع وسریع کارسازه قطعا الان فرماندها نروزده که خیلی نقطه مثبتیه یک حصرموفق اشراف های دقیق وبعد راغ کسانی بره ک هشیرازه این گروهک دست اونهاس

    نظرات شما -
    • ناشناس
      6

      اسراییل بزدل از هوا کودک می کشه ....به نظرت

    • ناشناس
      5

      بازم يه بهانه دیگر واسه‌ی حیف ومیل بیت المال باسم لبنان

    • ناشناس
      0

      تو برو باغات را برج نکن گرسنگی نیاد

  • ناشناس
    0

    انشاءالله مزدوران و سرسپردگان شیاطین و تروریست ها با قدرت الهی نابود شوند و منطقه خاورمیانه روی آرامش را به خود ببیند. نصر من الله و فتح قریب

  • ناشناس
    11

    جنگ مردانه غزه با اسراییل واقعا حق بوده ....چون گرگیه که نمی ذاره غذا هم به کودکان غزه برسه و همچین لجن مافیای قرص مخدر به اسم مسکن...حتی نمی ذاره به کودکان زخمی کمک کنند و از اعضای کودکان میدزده ....و اینجور حرام لقمه ای جای جنگیدن داره منتها غزه مردانه میجنگد

    نظرات شما -
    • ناشناس
      9

      کجای این جنگ مردانه است. حماس رفته زیر زن و بچه ها مخفی شده و مردم بیگناه را سپر قرار داده. شما به این نوع جنگیدن مردانه میگویید ؟؟؟؟

    • ناشناس
      13

      یک سال اتفاقا اعضای حماس در داخل غزه جلوی اسراییل ایستادند تو کجا قایم شده بودی چیزی نمی دانی حتی ترامپ گفت کشتار وحشیانه سربازان حماس رقت باره در شیراز میرقصیدی چیزی نمی دانی

    • ناشناس
      11

      کجا چهل هزار کودک اسراییل خون دماغ شدند و جنگ‌ اهل غزه مردانه است هرچند تو به خیال آت نیست نوزاد بمبرد

  • ناشناس
    1

    میخواس بشه وقتی غزه رونابود کردن بایه مشت سپرکن وبچه دزدکه هرروزتوخیابون بودن ومیخواستن برن غزه میشدعزیزدلم نه اینک هستادبزنیم مثل سگ دله بیان شعارهایی که لایق خودشونه بدن وخودشون تبرئه کنن

  • ناشناس
    0

    بریدلبنان غزه که نرفتید

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      والله ما منتظر یک اشاره هستیم تا عازم لبنان بشیم
      فقط کافیه اذن برسه
      یا صهیون جیش محمد قادمون✊

  • ناشناس
    6

    حمله کنید دیگه الان وقت حمله به لبنانه باید دوسال پیش تمومش میکردید

  • ناشناس
    6

    بیخود شعار نده

    لبنان جرات شاخ به شاخ شدن با اسراییل را نداره
    از طرفی مردم لبنان به نصرالله هشدارداده اند که وارد جنگ نشود

    چون اگر بشود مثل غزه می شود !!!

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      اسراییل مگه جرات داره از هوا بیاد پایین بمب می ریزه گورخری فرار. می کنه ....چند سال قبل در جنگ با لبنان به وری شد شکست خورد

    • ناشناس
      0

      ساندیسیون آماده اعزام به لبنان

      در باغ شهادت ، باز ، باز است . خوشا به سعادتتون

  • ناشناس
    4

    چه موجودات عجیبی خدا خلق کرده است ،،،،،،
    چقدر جنگ ، خون ریزی ، اوراگی ، کودکان بی سرپرست وووووووو!!!!!!!!ا
    از موریانه بیشتر نفوذ میکنند به هرجا وبه هر قیمتی
    چون از پول مردم ایران تامین میشند؟؟
    نه خانواده دارند نه شغل کار ۰۰۰۰۰
    فقط جنگ، قدرت طلبی

    نظرات شما -
    • ناشناس
      8

      تو خودت معلومه چی هستی ....اینهمه بمب سنگین را اسراییل ریخت و روحیه تشنه خون خود را نشان داد که سربازش می‌گفت بیست نوزاد کشتم و سرش بریدم ....سربازان غزه جوانمردانه جنگیدند نه وحشیانه از هوا ....چرا ده سال قبل که غزه را با لودر صاف کردند آنجا لال بودی و به کشتار مردم می خندیدی.‌ روحیه وحشی گری و کینه توزی در نتانیاهو یه که هزاران کودک را به کفن پیچید منتها از رو نمی ری ...چون خودت از جنس همانی و علوم اخلاق منحرف پزشکی قرص زامبی خانمان سوز نتانیاهو در آمریکا بیشتر به دل آت مینشینه ...از آن می سوزی که چرا این باز غزه با عزت پیش دستی کرد و دهان نتانیاهو سرویس شد ......وایستادن جلوی شغال خونریز که اعضای بچه می دزدد کار هر بزدلی چون تو نیست

    • ناشناس
      2

      ده سال قبل که غزه را به خون کشید معلومه کنار دریا بودی خبر نداری ....جنگ طلب کسیه که در جنگ خونریزی وسیع می‌کنه ....و ده ساله هر ماه چند نفر را می کشت می‌رفت ....وقتی دنیا از خونریزی نتانیاهو می گه لال بودن واحبه

    • ناشناس
      3

      دو خط مطالعه کن بعد دهن باز کن ....خونریزی را سرباز عرق خور اسراییل می‌کنه می گه نوزاد کشتم سرش بریدم ....خونریز کسبه که نمی ذاره مردم در باریکه بمانند و می ترساند و‌خودش گفته می خوام فلسطینی را در آورم و با اعراب بن سلمان آنجا را عیاشخانه کنم ...جواب به ااراذل اوباش قاتل چهل هزار نوزاد واجبه ...بچه تو نمرده که دل بسوزاتی

    • ناشناس
      4

      سایتهای فلسطین پره از عکس کودکان اسکلت آدم بی وجدان دروغ ....یک ساله در محاصره اند ...اتفاقا امثال. تو با بسازبفروشی و قریب مردم و تخریب باغات ارتزاق می کنی

    • ناشناس
      4

      تو چه موجودی هستی که از نوزاد کشی سرباز اسراییلی به کیف می ای......کودک‌کشی در جنگ قدغنه و به بمباران از هوا جنگ‌نمی گن

  • ناشناس
    1

    خدا کند جنگی بر علیه لبنان صورت نگیرد،چرا که میزان خسارت فاجعه باره هم اینکه شبکه تونل‌های زیر زمینی مثل حماس در جنوب لبنان نیست وهم به لحاظ اینکه آمریکا اعلام نموده کنار شریک راهبردی خود یعنی رژیم صهیونیستی قرار میگیرد،اینبار چه بسا پای ایران که نقشه اسراییل هست به این جنگ وارد بشه

  • ناشناس
    6

    اگه حماس آغاز گر جنگ نبود این همه کشته و ویرانی نداشت غزه......؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    نظرات شما -
    • ناشناس
      7

      ده سال قبل که انهمه بمب ریختند چرا لال بودی نگفتی تخلف جنگی کردند ....نادان ده ساله آنجا هر ماه یکبار بمباران می شد ....و اتفاقا چون سربازان غزه خبر دار شدند که بن سلمان و نتانیاهو. دوباره قصد حمله مجدد دارند پیشدستی کردند ..منتها تو. نادانی ...با این کار ضربه به هیبت پوشالی اسراییل زدند و فرماندهان و پسرش می‌سوخت که به ما حمله کردند و تو هم از همان می سوزی

    • ناشناس
      3

      آنها برای عزت. می جنگند و ده ساله در محاصره اند ..و ده ساله هر ماه آنجا خانه ای را بمباران میکردند تو می گی اغاز جنگ‌!!یلدا بودی خبر نداری !!!!. طبعا جنگ‌ قوانینی داره که اگر مغرض نبودی آنرا می گفتی ....کودک کشی به جنگ‌ چه ربط داره ...الان قوانین جنگی هست ....مطالعه کن بعد حرف بزن ....نوکر نتانیاهویی لابد ...سرباز اسراییلی بیست نوزاد را کشته و سرش را بریده به جنگ. چه ربط دارد آدم نادان ....خون آدم از بیشرفی تان به جوش میآید

    • ناشناس
      3

      تو اهل دنیا و عیش نوش آن هستی اهل غزه حق دفاع دارند و به قول خبرنگار زن اسراییلی کسی را نکشته بودند که اسراییل هم چهل هزار نوزاد به خون بکشد .....و کلیپهای محبت آنها به سالخوردگان اسراییلی هست
      آن دلیل که می گی مال پادشاهان سفاک قدیمی است که به بهانه کوچک هزاران نفر را هم ا می‌کشتند و در. دنیای امروز جرمه

    • ف
      5

      چرا ده سال قبل اسراییل غزه را به خون کشید و آغاز گر اسراییل بود لال مادرزاد بودی ....حق انتقام بر اهل غزه محفوظه ..‌‌کدام اغاز ...بچه ها را می گیرند زندان می کنند و ده ساله غزه را بسته آند

  • ناشناس
    5

    حماس چی شد که می‌خواهی الان بروی سروقت بزرگتر؟!!!!!!!!
    هرچند آمریکا هدایت می کند که آن هم راه به جایی نمی بری وشکست بزرگتر حتمی

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      فرمانده جنگ با کودک ها

  • ناشناس
    10

    در حالیکه بعضیا واق سر داده آند اتفاقا چیزی که اسراییل را سوزانده جرات حمله عده کمه و پسر نتانیاهو و فرماندهان تحریک شده توسط بن سلمان از این می سوزند و یکسری نادان همینطور عو می کشند ....که هیبت شأن ...شد ....آنها برنامه حمله ازقبل داشتند اما حماس پیشدستی کرد و دهانشان سرویس شد ...وگرنه اسراییل از حسد به قرآن. و احادیث هر ده سال حمله میکنه و پیشدستی اهل غزه آنها را سوزاند

    نظرات شما -
    • ناشناس
      3

      اینقدر بلغور نکن پاشو برو کمکشون برو غزه برو لبتان برو سوریه بسه دیگه
      فقط بلدین بمب و موشک با هواپیمای مسافری و در بار مسافران براشون بفرستین اونم از جیب مردم مظلوم ایران

    • ناشناس
      2

      بریدغزه توروقران بریدلبنان فقط برید

    • ناشناس
      3

      فعلا که با قلم ام غلط هایت را در آوردم اول جواب غلط‌هایت را بده ....خخخخ همانطور که قلم آت را برای کشتار نوزادان کشیده ای

    • ناشناس
      4

      اول گفتی مردم غزه غذا می خورند بعد معلوم شد یک ساله گرسنه آند ....کم دروغ بباف .....والا غزه راکت های دست ساز می اندازه اسراییله که تا دندان مسلحه !!!!!پول مردم ایران به جیب زمین‌خواری تو می ره که به اسم برج باغات. خارج شهر را جمع می کنی ...میلیاردها پروژه برج تخریب خاک پولی نمی مانه

    • ناشناس
      3

      جواب تو‌ گرفتی می سوزی ....

    • ناشناس
      0

      بلغور را از من در نظر قبلی کپی زدی چه آدم کپی زنی هستی

    • ناشناس
      0

      وااای تو هم برو اسراییل تبلیغ قرص شاد کن نه اینجا فقط گم شو طبیعت نذاشتبد

    • ناشناس
      0

      از کجا اومدی چون اتفاقا اروپا هرروز از ته دل جنایات کشتار را محکوم می کنند چقدر از دنیا پرتی از کره زمین برو

    • ناشناس
      0

      همه ی این داستان جنگ ،نقشه انگلیس برای تضعیف اتحادیه اروپاست ،نامحسوس از طرف اوکراین و قبرس وارد جنگ میشود .

  • ناشناس
    0

    خونه پرش حزب اله ی پیروزی در حدحماس عایدش خاهد شد و طرفدارانش از واژه پیروزی واس خنک شدن دلشون میتونن اسفاده کنن ولی در واقعیت حزب اله هم ب سرنوشت حماس دچارخاهدشد

  • محمد رضا
    1

    ظرفیت های توسعه همه جانبه کشور با جنگ های منطقه ای و نیابتی از بین رفته و می رود .‌کشوری که می توانست ژاپن غرب آسیا باشد ، حالا در آرزوی اندونزی و مالزی شدن است . البته استعمارگران همیشه با توان کشورهای مورد نظرشان اهداف خود را دنبال کرده اند . البته کشور ما که مورد سو استفاده شرق و غرب است و ما هم خوب بازیچه شده ایم .

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      شما چطور بازیچه شدید؟🤔
      مگه شما باهوش‌ترین و فهیم‌ترین مردم جهان نیستید؟

  • ناشناس
    4

    اسراییل حماس را از بین برد و غزه را ویران کرد طوریکه چیزی ازش نمونده
    اگر به لبنان حمله بکنه و اونو مثل غزه ویران بکنه و حزب الله را نابود بکنه چی میشه ؟!!!
    کی جلوشو میگیره ؟!
    اب از اب تکان نخواهد خورد !!!
    بهتره لبنان سرجای خودش یشینه و زندگیشو بکنه !

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      اسراییل طی یک سال اتفاقا نتوانست زمینهای غزه رو بگیره چون سربازان حماس مثل تو ننشسته بودند!!!و شجاعانه مقاومت کردند رقص شیراز بودی خبر نداری !برعکس زرت پرت هات غزه به دنیا تربیت اصول شاد قرصی که تو هم دنبالشی نشان داد ..
      جمله مادرشوهرهای را می نویسی که در خانواده دعوا می اندازند بعد می گن بشین زندگی تو کن زیاد با اینجور زنها نشین !!!
      برای غصب زمین از هوا هر چند سال بمب می‌ریزه تو میگی بشین نگاه کن!!!!چند ماه قبل یک خودروی غیر نظامی را اسراییل زد و طبعا دفاع حق لبنانه

  • ناشناس
    2

    مسلمانان در راستای منافع روسیه نباید قربانی شوند . سود این جنگ به نفع روسیه و آمریکا است . نباید در دام ابرقدرت ها افتاد .
    ضمنا وقتی نگاه کردید و غزه را شخم زدند الان نوبت کسی است که نگاه کرد و این پروسه ادامه دار است .

  • ایرانی
    8

    مطمئن باشید حمله اسرائیل به لبنان یعنی پایان حکومت جعلی صهیونیسم و این خیلی زود اتفاق می افتد.امریکا هم شرایط جنگ در منطقه را ندارد .

  • ناشناس
    7

    حزب الله مگه بدنش می خاره،چرا هی فیت فیت می کنه ،چرا هی اسرائیل را سوک سوک میزنه؟؟؟؟مگه به لبنان حمله شده که الکی به اسرائیل گیر داده؟؟؟؟پس اسرائیل حق داره که از خودش دفاع کنه،چون گروه لبنانی بی جهت به اسرائیل موشک پرانی می کند

    نظرات شما -
    • ناشناس
      4

      موشک را به پایگاه نظامی میزنند نه عمدا. به نوزاد .....شیشه زدی هی تنت می خاره می کی

    • فاطمه
      6

      اگر حماس آغاز گر هم باشه آنهم بعد ده سال محاصره غزه و اسارت کودکان و ترور و حمله هر ماه به یک ساختمان ......حماس در حمله که را کشته کجا ده تا نوزاد. کشته که دلیل کفن دهها هزار نوزاد بشه ...پس خفه بابا

  • ناشناس
    3

    حمله همزمان وحشیانه همزمان به سه کشور معلومه سالها برنامه ریزی قبلی داشتند ...منتها فرماندهان نتان از پیش بینی و حمله بی کشتار حماس الان هم می سوزه چون خورد شدند هیبت شأن ....منتها اینکه بخاطر دفاع بیکشتار حماس میلیونها کودک به کفن بپیچند حرف آدم عوضبه ....ده سال محاصره و قطع غذای غزه را لاله نمی گه

  • ناشناس
    3

    چند سال قبل خارجی مستند مرگ در غزه ساخته و آغاز گر کودک کشی نتان یابو

  • ف
    1

    حمله همزمان وحشیانه همزمان به سه کشور معلومه سالها برنامه ریزی قبلی داشتند ...منتها فرماندهان نتان از پیش بینی و حمله بی کشتار حماس الان هم می سوزه چون خورد شدند هیبت شأن ....منتها اینکه بخاطر دفاع بیکشتار حماس میلیونها کودک به کفن بپیچند حرف آدم عوضبه

  • فاطمه
    5

    چند سال قبل مستند مرگ در غزه ساخته شده تو کجا خواب بودی نظر می دی امسال جنگ غزه شروع شده

  • ناشناس
    0

    فقط هارت و پورت هستند یکماه الفرار میکنند

  • ناشناس
    0

    چرا در مورد حملات تروریستی در داغستان گزارش ندارید؟

  • ناشناس
    0

    جنگ سوم = پایان حزب ا...

  • ناشناس
    0

    خواب دیدم در ساختمان نیمه مخروبه ای پدر و فرزندش با لبخند عکس می انداختند در حالیکه سرباز مخوف وحشی اطاق به اطاق می گشت تعجب کردم که آنها اصلا نمی‌ترسند و کودک نوجوان لبخند بهشتی به لب جلوی دوربین فیلم می گرفتند و انگار ارواح پاک شهدا بودند ...عاقبت برای متقین است عطر بهشت از غزه شهر پیامبران میاید و کسالت دنیاطلبی اسراییل را به مرگ وجدان کشانده

  • ناشناس
    0

    اسرائیل به سختی آسیب خواهددیدمگرآنکه آمریکا هم واردجنگ شودکه بعیداست.

  • ایرانی
    2

    بودجه نظامی آمریکا بیش از 800میلیارد دلار است و دهها میلیون نفر نانخور دارد با صلح واشتی درجهان کارشان کساد می‌شود. روسیه، چین، کره شمالی وایران وطرفدار انش طبق حکم کدخدا بایست نقش منفی را بازی کنند. اگرترامپ از برجام خارج شد به خاطر این نبود که ایران چند میلیارد گیرش می آید به خاطر این بود که کاسبی فروش اسلحه وباجگیری ازاعراب درمحافظتشان کساد شده بود. اسرائیل مانند آمریکا همان رفتاری را که امریکاباسرخپوستان کرد سر مردم منطقه می اورد. ولی غافل از اینکه مردم منطقه برخلاف سرخپوستان دارای یک ایدئولوژی محکم به نام اسلام دارند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها