رهاسازی فاضلاب خانگی، تهدیدی جدی بر سلامت شهروندان خاش

مدیر شبکه بهداشت و درمان خاش سیستان و بلوچستان گفت: رهاسازی زباله و فاضلاب های خانگی در کوچه ها و معابر، تهدیدی جدی برای بهداشت و سلامت شهروندان این شهرستان محسوب می شود.

رهاسازی فاضلاب خانگی، تهدیدی جدی بر سلامت شهروندان خاش

دکتر رضا کرد افزود: از ابتدای امسال پس از بازدیدهای متعدد و پیگیری شکایات مردمی توسط مرکز بهداشت ۷۸ مورد اخطار کتبی برای متخلفان صادر شده است و ۴ پرونده نیز به مراجع قضایی معرفی شدند.

وی بیان کرد: یکی از مسائل مهم بهداشتی که همیشه در تمام کارگروه های سلامت و امنیت غذایی شهرستان مطرح می شود، بحث رها سازی پساب های خانگی در داخل معابر عمومی است که البته خود شهروندان ضمن رعایت دفع بهداشتی فاضلاب ها و ارائه شکایات به موقع جهت پیگیری های بعدی مرکز بهداشت باید از این اقدام متخلفین جلوگیری نمایند و در این راستا مرکز بهداشت نیز در بازدید های روتین و پیگیری شکایات مردمی نسبت به شناسایی، تذکر کتبی در دو مرحله و معرفی به دادگاه بر اساس ماده ۶۸۸ اقدام می نماید.

دکتر کرد ادامه داد: رها سازی فاضلاب در کوچه ها و معابر عمومی علاوه بر آلودگی بصری، باعث انتشار بوی نامطبوع، هتک حرمت ساکنین و تضییع حقوق شهروندی، تجمیع و تکثیر حشرات و جانوران موذی، آلودگی خاک و منابع آب و آلودگی غذا توسط حشرات و گرد و خاک و در نتیجه شیوع بیماری های مختلف عفونی و انگلی می شود.

وی اظهار داشت: بازرسان بهداشت محیط به صورت مستمر از نقاط مختلف شهر بازدید می‌کنند و ضمن آموزش های لازم، اخطار های بهداشتی را نیز به متخلفان می دهند.

مدیر شبکه بهداشت و درمان خاش گفت: فرایند دفع بهداشتی آب‌های سطحی، باران و فاضلاب های خانگی با همکاری شهرداری و اداره آب و فاضلاب شهری و روستایی انجام می گیرد و در صورت بی توجهی مردم به تذکرات کارشناسان مرکز بهداشت و جاری نمودن فاضلاب به روش غیر بهداشتی در سطح کوچه و خیابان، بازرسان بهداشت محیط ضمن برخورد جدی با فرد متخلف و صدور اخطار کتبی، پرونده آنها را جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی ارجاع می دهند.

وی افزود: تاکنون تذکرهای کتبی و آموزشی توسط بازرسین سلامت محیط و کار و پرسنل خدمات شهری شهرداری و حتی برخوردهای قضایی، جریمه به نحو مطلوبی نتوانسته مانع تخلف شهروندان رها ساز فاضلاب خانگی در معابر عمومی شود.

دکتر کرد اظهار داشت: مردم می‌توانند در صورت مشاهده فاضلاب های رها شده در کوچه ها و معابر از سوی شهروندان و یا مشاهده هرگونه تخلف بهداشتی در سطح شهر، موارد را در کلیه ساعات شبانه‌روز به سامانه ۱۹۰ اعلام و یا در ساعات اداری با واحد مهندسی بهداشت محیط شبکه بهداشت و درمان با شماره تماس ۳۳۷۲۸۹۳۲ در میان بگذارند.

منبع: ایسنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها