آتش تجزیه طلبی در اسپانیا / وقتی بارسلون رودرروی مادرید می ایستد

پس از همه پرسی در اقلیم خود مختار کردستان عراق کارلوس پیگدمون رئیس منطقه کاتالونیا اسپانیا طی تماسی تلفنی با رئیس اقلیم کردستان عراق، نتیجه همه پرسی جدایی این منطقه را به وی تبریک گفت. این در حالی است که روز یکشنبه- امروز- این قسمت از خاک اسپانیا با برگزاری همه پرسی برای استقلال از کشور مادر پای صندوق های رای می روند.

آتش تجزیه طلبی در اسپانیا / وقتی بارسلون رودرروی مادرید می ایستد

در حقیقت در یک ماه اخیر علاوه بر موضوع همه پرسی که این روزها در منطقه غرب آسیا مطرح می شود، در اروپا نیز موضوع همه پرسی استقلال به یکی از سوژه های رسانه های غربی تبدیل شده است. اسپانیا یکی از کشورهایی است که مدت هاست با خطر تجزیه طلبی و قطعه قطعه شدن سرزمینی مواجه است و در این زمینه ایالت کاتالونیا به صورت جدی در یک ماه اخیر خبر ساز شده است.

طبق آخرین همه‌پرسی در ژوِییه ۲۰۰۶ کاتالونیا به بخشی خودمختار از کشور اسپانیا تبدیل شد و از نظر درآمدهای مالیاتی و کنترل بر مرزها و فرودگاه‌ها و قوانین مهاجرتی مستقل‌تر از قبل شد.

کاتالونیا کجاست؟

کاتالونیا بخشی خودمختار در شمال شرقی کشور اسپانیا است و تقریباً با ناحیه تاریخی کاتالونیا منطبق است. وسعتی بیش از 30 هزار کیلومتر مربع دارد. این منطقه نزدیک به 20 درصد تولید ناخالص ملی کل اسپانیا را به خود اختصاص داده است.

دین اکثریت کاتالان‌ها مسیحی کاتولیک هستند در حالی که شمار قابل توجهی از ان‌ها ادعا می‌کنند که دینی ندارند. کاتالان‌ها اکثراً مردمی کارگر یا کشاورز بوده‌اند که به انحاء مختلف با اشرافیت و حکومت مرکزی که مادرید نماد آن به شمار می‌رود در تعارض بوده‌اند. حتی ریشه هیجان و خشونت وافر موجود در دربی ال کلاسیکو که همان مسابقه میان دو تیم فوتبال بارسلونا و رئال مادرید است به همین تعارض تاریخی بازمی‌گردد.

سرزمین‌های کاتالان

لفظ سرزمین‌های کاتالان به مناطقی اشاره دارد که زبان کاتالان در آن صحبت می‌شود. اولین اشاره به این لفظ به اواخر قرن نوزدهم بر می‌گردد ولی تا اواخر دهه ۱۹۶۰ و اوایل ۱۹۷۰ که فرانکوییسم در اسپانیا مضمحل شد و بعد منحصراً فرهنگی آن به طرزی فزاینده سیاسی شد، هرگز از محدوده حلقه کوچکی از نویسندگان کاتالانی فراتر نرفته بود.

علت جدایی از دولت مرکزی

گزارش منابع غربی نشان می دهد که یکی از موارد اختلاف دولت محلی کاتالونیا با دولت مرکزی میزان مالیات پرداختی است. یکی از خواسته‌های دولت کاتالونیا در سال‌های اخیر پرداخت سهم کمتری از مالیات‌هایی که از مردم این ایالت اخذ می‌شود به دولت مرکزی و تعیین سقف مالیات‌ها توسط دولت محلی بوده‌است. آن‌ها معتقدند تعهدات مالی این ایالت به دولت مرکزی باعث شده تا کاتالونیا به رغم توان اقتصادی بالایی که دارد، به مقروض‌ترین ایالت اسپانیا بدل شده و ده ها میلیارد یورو به دولت مرکزی بدهی داشته باشد.

گام های جدی برای جدایی

رئیس جمهور جدید کاتالونیا پس از تشریح برنامه هایش درباره فرایند جدایی از اسپانیا، وعده داد این منطقه طی ۱۸ ماه از اسپانیا جدا شده و به استقلال خواهد رسید.

خبرگزاری فرانسه نیز گزارش داد: پارلمان ایالت کاتالونیا اسپانیا با برگزاری همه پرسی برای کسب استقلال این ایالت موافقت کرد. قانون گذاران پارلمان کاتالونیا با وجود مقاومت شدید از جانب مقامات سیاسی حزب مخالف و مرکزی، با تصویب یک لایحه جنجالی مسیر برگزاری همه پرسی در تاریخ اول اکتبر را هموار کردند.

آیا کاتالونیا می‌تواند جدا شود؟

کاتالونیا نیز مانند دیگر بخش‌های اسپانیا اختیار نظام آموزشی و بهداشتی خود را دارد و نیز از اختیارات محدودی در حوزه مالیاتی برخوردار است. ولی قانون اساسی اسپانیا فضای اندکی در اختیار مدافعان و حامیان استقلال کاتالونیا می‌گذارد.

خاویار گارسیا روکا، استاد حقوق در دانشگاه کمپلوتنسه مادرید، می‌گوید: "اگر حکومت کاتالونیا در مورد برگزاری همه‌پرسی با دولت وارد مذاکره نشود، رفراندوم غیر قانونی خواهد بود، چون حق برگزاری همه‌پرسی در اختیار دولت مرکزی است".

دولت اسپانیا به جنگ همه‌پرسی کاتالونیا می‌رود

بی‌بی‌سی نوشت: دولت اسپانیا از دادگاه قانون اساسی این کشور خواسته است تا تدابیری را برای بی‌اثر کردن رأی به برپایی همه‌پرسی استقلال کاتالونیا اتخاذ کند.

در حالی که دولت منطقه‌ای کاتالونیا اصرار دارد که همه‌پرسی استقلال در تعطیلات آخر هفته یعنی 9 مهر ماه، اول اکتبر برگزار می‌شود، دولت اسپانیا از هفته گذشته اقدامات خود را برای جلوگیری از این همه‌پرسی افزایش داده است.

تظاهرات مخالفان استقلال کاتالونیا در پایتخت اسپانیا

رویترز نوشت، هزاران تن از مخالفان همه پرسی استقلال کاتالونیا روز شنبه 8 مهر با در دست گرفتن پرچم اسپانیا در پایتخت این کشور تظاهرات کردند تا ضمن اعلام حمایت از وحدت و یکپارچگی سرزمینی اسپانیا، مخالفت قاطع خود را با برگزاری این همه پرسی که قرار است روز یکشنبه یکم اکتبر برگزار شود به گوش مقامات دولت محلی کاتالونیا برسانند.

آماده سازی بیش از ۲ هزار شعبه رأی‌گیری برای همه‌پرسی کاتالونیا

مقامات دولت محلی کاتالونیا از آماده سازی بیش از ۲ هزار و ۳۰۰ شعبه رأی‌گیری برای همه‌پرسی استقلال این منطقه از اسپانیا خبر داد.

پلمپ حوزه های رای گیری توسط پلیس اسپانیا

پلیس اسپانیا برای ممانعت از برگزاری همه‌پرسی استقلال کاتالونیا تاکنون بیش از نیمی از حوزه‌های رأی‌گیری را پلمپ کرده است. بر اساس گزارشات ، هزار و ۳۰۰ مدرسه از مجموع ۲ هزار و ۳۱۵ حوزه رأی‌گیری توسط پلیس اسپانیا پلمپ شده است.

این در حالی است که صدها تن از طرفداران استقلال کاتالونیا از اسپانیا، از شب گذشته در مدارسی که برای حوزه‌های رأی‌گیری در نظر گرفته شده‌ بود، حضور یافته اند.

مردم کاتالونیا برای رای‌گیری آماده می‌شوند

در پی مخالفت‌های دولت اسپانیا با برگزاری همه‌پرسی استقلال کاتالونیا و تعطیلی بسیاری از مراکز رای‌گیری، هزاران تن از طرفداران جدایی در مقابل مراکز باقی مانده تجمع کرده‌اند تا آرای خود را به صندوق بیندازند.

حال باید منظر ماند که این همه پرسی برگزار میشود و این شور تجزیه طلبی میان مردم کاتالونیا بعد از همه پرسی در اقلیم کردستان عراق آیا به سرانجام می رسد و مورد حمایت دیگر کشورها و نهاد های بین المللی قرار میگرد یا نه . این درحالی است که اگر تجزیه این بخش از اسپانیا در اتحادیه اروپا شکل بگیرد و مورد تایید قرار گیرد بایستی منتظر قطعه قطعه شدن کشورها در اروپا و آمریکا باشیم که این نظام های سیاسی دنیا را دچار چالشی اساسی خواهد کرد.

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • مهدی
    0

    برای جدا شدن یه بخش از یک کشور باید کل کشور رفراندم برگزار بشه اینجوری کوچه ماهم میتونه اعلام استقلال کنه!!! برای کردستان و کاتولانیا و اسکاتلندم فرقی نداره. تازه این تو شرایطیه که این رفراندم به کشورای اطراف ضربه نزنه.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها