وقتی تصویر فشار حداکثری از واقعیت فشار بزرگتر می‌شود

رویارویی چندمنظوره ایران با جبهه غربی / چطور می‌شود در جنگ رسانه‌ای پیروز شد؟

راهبرد فشار حداکثری علیه ایران، با زمینه‌سازی رسانه‌ای غرب تشدید شده و در این میان به‌نظر می‌رسد ایران در تقابل رسانه‌ای توفیقی نداشته است.

رویارویی چندمنظوره ایران با جبهه غربی / چطور می‌شود در جنگ رسانه‌ای پیروز شد؟

ایران وارد یک جنگ چندمنظوره شده است. از یکسو با تشدید تحریم ها، معیشت مردم به گروگان گرفته شده است، از سوی دیگر، جنگی سایبری علیه تهران در پیش گرفته شده و در تازه ترین حملات، انطور که رسانه های آمریکایی مدعی شده اند، اسرائیل با اطلاع واشنگتن به خود جرات داده تا علیه ایران دست به اقدامات خرابکارانه بزند.

گمان جبهه غربی از این فشارها این است که با کشاندن درگیری ها و فشارها به داخل مرزهای کشور، در عمل محاسبات سیاستمداران ایران را دچار درهم ریختگی استراتژیک کرده و آنچه «جام زهر دوم» نامیده می شود را به مقامات کشورمان تحمیل کنند.

بخش عمده ای از این فشارها اما از ناحیه رسانه ها وارد می شود. این رسانه ها هستند که مدعی می شوند یک اتفاق در داخل کشور، خرابکاری خارجی بوده است. رسانه ها هستند که نشان می دهند مشکلات اقتصادی موجود اثر تحریم ها بوده و این رسانه ها هستند که نسبت به تشدید همه این فشارها در آینده به مردم بیم داده و شهروندان را نگران آینده می کنند.

در پاسخ به این صف آرایی نظامی - اقتصادی - رسانه ای، دست رسانه های ما خالیست. نهادهای رسانه ای دولتی با وجود برخورداری از بودجه های میلیاردی ناکارمد هستند. متولیان تغذیه رسانه ها به ابزارهای تحلیلی و خبری مانند وزارت خارجه، شورای عالی امنیت ملی، معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد و... یا خود از جزئیات اتفاقاتی که رخ می دهد بی اطلاع هستند یا درکی از ماهیت رسانه ها و چگونگی استفاده از رسانه های داخلی برای کنترل وضعیت کنونی ندارند.

بسیاری دیگر از مسئولان و صاحبنظران سیاسی نیز به جای حل مسائلی که کشور را در اوج بحران کرونا درگیر خود کرده، ترجیح می دهند به منافع جناحی خود اندیشیده و توپ مشکلات را به زمین رقیب سیاسی خود بیندازند.

به نظر می رسد مهمترین گام برای کنترل وضعیت کنونی و به ویژه پاسخ به فشار رسانه ای غرب، تقویت رسانه های داخلی و توجه ره رسانه های خصوصی است که از نعمت اعتماد مردم برخوردارند. تقویت این رسانه ها و کمک به توسعه آنها به گونه ای که قدرت اثرگذاری در محیط بین الملل را داشته باشند، می تواند تا اندازه زیادی از فشارهای کنونی بکاهد.

تا زمانی که به اهمیت رسانه ها توجهی نشده و تلاش شود تا صرفا از طریق مجاری رسمی، فشارهای پیچیده به کشور مدیریت شود، باید منتظر روزهای تلخ تر و اتفاقات تاسف بارتر بود.

واقعیت این است که در عصر نوین ارتباطات، گاه قدرت یک خبر از توان ده‌ها موشک بالاتر است و همزمان با تقویت شهرهای زیرزمینی موشکی، باید به فکر تجهیز رسانه های خصوصی و مستقل داخلی بود که می‌توانند زمین بازی را به سود مردم ایران تغییر دهند.

برای همین است که این روزها کنار هر افسر نظامی، یک مشاور رسانه‌ای زبده نیز به چشم می‌خورد تا پیوست رسانه‌ای نبرد را ترسیم کند. زمانی در مدح سیاست گفته می‌شد جنگ آنقدر مهم است که نمی‌شود آن را تنها به دست نظامیان سپرد و حالا در عصر ارتباطات باید همین جمله را چنین بازخوانی کرد که جنگ چنان مهم است که نمی‌شود فقط آن را به دست نظامیان و سیاستمداران داد و این ژورنالیستها هستند که سرنوشت جنگها را رقم می‌زنند.

منبع: خبر فوری

17

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 8
  • علی معروف
    0

    واقعا تحلیل درستی است رسانهای داخلی ما خیلی بیسوانند وخیانتشان بعضا از آمریکا هم بیشتره

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      هم وغم رسانه های داخلی فعلأ تخریب دولت هست و بس!

  • کاربر ناشناس
    0

    رسانه خوصوصی برای ما رفا نمی شود

  • حسین
    0

    با سانسور اخبار داخلی و خارجی در صدا و سیمای ایران و وجود اکانت های سایبری دشمنان ایران در فضای مجازی و خودداری برنامه های اجتماعی خارجی از پیروی قوانین ایران و حتی ضد ایرانی قطعا ما بازنده جنگ رسانه ای خواهیم بود و جوانان ما خواسته یا ناخواسته در دام دشمن بر علیه ایران هدایت میشوند.

  • حسین
    0

    جنابعالی که مثلا رسانه هستی و در گزارش بالا داد سخن داده ای، بفرما اگر وضع فعلی نتیجه تحریم و تقابل با همه دنیا نیست، نتیجه چیست؟

  • کاربر ناشناس
    0

    یاسر اخه پدر بیامرز وقتی قاضی مرتضوی شمشیر برمی دارد و یهو تمام رسانه های ایران را معاند میماند و توقیف میکنه و تا روزنامه ای چیزی مینویسه ۱۰۰۰ اداره و وزارت و ارتش سپاه می ریزن سرش چه رسانه ای حاضربه دست بقلم ببره

  • .
    0

    ماباهیچ کشوری دشمن نیستیم درود بر امریکا

  • جواد
    0

    خبر فوری ورسانهای اسهال طلب رسانه های هستند که آب به آسیاب آمریکا می ریزند...اینها از رسانه های خارجی بدترند .

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها