لزوم نظارت بیشتر بر معاینه فنی اتوبوس‌ها برای پیشگیری از تصادفات

یگانه راهکار رفع عیوب اتوبوس‌ها، معاینه فنی بر اساس کیلومتر و پیمایش است در حالی که در ایران به این موضوع توجهی نشده و نظارتی بر آن نیست.

لزوم نظارت بیشتر بر معاینه فنی اتوبوس‌ها برای پیشگیری از تصادفات

معاینه فنی یکی از راهکارهای کنترل بر خودروها به ویژه خودروهای عمومی است که برخی کشورهای خارجی میزان اعتبار آن را یک ساله و برخی از کشورها نیز بر اساس مسافت و پیمایش آنرا معتبر می‌دانند.
مدیرکل دفتر آمار، ایمنی و ترافیک سازمان راهداری با اشاره به اینکه نظام معاینه فنی وسایل نقلیه عمومی باید تغییر کند، گفت: 5 سال معافیت از معاینه فن یکی از کمبودهای قانون است.
جواد هدایتی مدیرکل دفتر آمار، ایمنی و ترافیک با اشاره به نظارت بر ایمنی فنی اتوبوس ها، اظهار داشت: دو نوع نظارت بر اتوبوس ها انجام می گیرد که نظارت اول، نظام کنترل مستمر است که با حضور مدیر فنی در هر شرکتی انجام می شود و مورد دوم نظام کنترل ادواری یا همان معاینه فنی خودروها است که در حال حاضر برای وسایل نقلیه صفر کیلومتر هر 5سال یکبار است.
وی با بیان اینکه مدیرفنی هر شرکتی مکلف است، قبل از هر سرویس تجهیزات ایمنی وسایل نقلیه را کنترل چشمی کند، افزود: در هر صورت ابزار دقیقی برای مدیر فنی شرکت‌ها وجود ندارد و این فرد مسئول کنترل جعبه کمک اولیه، کپسول آتش نشان ی، لاستیک ها، چکش ایمنی، سیستم های صوتی، تهویه و دیگر امکانات است.
مدیرکل دفتر آمار، ایمنی و ترافیک با اشاره به اینکه در معاینه فنی تمامی موارد یک وسیله نقلیه چک می شود، گفت: یکی از کمبودهای ما در معاینه فنی این است که برای خودروهای صفر کیلومتر، 5 سال معافیت اعلام شده است در صورتیکه در هیچ یک از کشورها اینطور نیست.
هدایتی با اعلام اینکه در بخش ناوگان عمومی میزان پیمایش زیاد است و هرساله ممکن است یک اتوبوس 150 هزار کیلومتر تردد داشته باشد، اظهار داشت: بنابراین معافیت 5 ساله یعنی اتوبوس پس از طی یک میلیون کیلومتر مربع پیمایش، معاینه فنی می‌شود.
جواد بداغ جمالی مدیر کل اسبق دفتر آلودگی هوای سازمان محیط زیست با اشاره به این موضوع افزود: در دنیا معاینه فنی خودروهای صفر کیلومتر سالانه است.
وی با بیان اینکه یکی از راهکارهای کاهش آلودگی هوا کنترل مداوم خودروها و اتوبوس‌ها برای تایید سلامت فنی آنهاست که تحقق این مهم تنها با معاینه فنی امکان پذیر است.
مدیرکل اسبق دفتر آلودگی هوای سازمان محیط زیست با اشاره به اینکه بیش از 80 درصد از آلودگی وسایل نقلیه به وسیله خودروهایی تولید می شود که فرسوده بوده یا به مرور از استانداردهای کارخانه‌ای خارج می‌شوند اظهار داشت: در چنین شرایطی معاینه فنی خودروها یک ضرورت انکار ناپذیر محسوب می‌شود.
سرهنگ رحیم فرشاد، کارشناس رسمی دادگستری در حوزه وسایل نقلیه زمینی (تصادفات( گفت: چالش برانگیزترین قانون که تاثیر منفی شدیدی در ایمنی ترافیک ها داشته و دارد آن است که به موجب ماده 9 قانون رسیدگی به تخلفات و اخذ جرائم رانندگی مصوب اسفندماه 1389 زمان معافیت اتومبیل ها از گرفتن معاینه فنی از دو سال به پنج سال افزایش یافت.
وی ادامه داد:این قانون ایمنی خودروهای چرخه ترافیک را تحلیل برده است وبا قانون فعلی اتومبیل ممکن است سال ها پس از انقضاء دوران گارانتی نیز بدون نظارت با داشتن عیب و نقص ایمنی در حرکت باشد. این موضوع در خودروهای مسافری جمعی از جمله ون، مینی بوس و اتوبوس اینکار یعنی فاجعه کامل
فرشاد گفت:در اکثر کشورهای دارای ترافیک خوب معیار فرسوده گی سن اتومبیل نیست بلکه نداشتن برگ معاینه فنی است. در مقایسه معاینه فنی 25 کشور مختلف فقط ایران و مجارستان زمان انجام اولین بازدید برای صدور معاینه فنی را پنج سال پس از تولید تعیین و در اکثر کشورهای صنعتی برتر 2 یا 3 سال است.
فرشاد تاکید کرد: هم اکنون صدور برگ معاینه فنی بیشتر به نمایش شبیه است به طوری که پلیس راهنمایی و رانندگی در سال 1393 اعلام کرد فقط برگ معاینه فنی صادره از تهران را می پذیرد این در حالی است که به موجب ماده 53 آیین نامه راهنمایی و رانندگی وقتی توسط پلیس راه خودرویی به علت معایب و نواقص فنی، خطرناک تشخیص داده شود پلاک آن اخذ و با نصب پلاک تعمیری به تعمیرگاه اعزام می شود.

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها