توصیه‌های بهداشتی در مراقبت از پوست

مكمل‌های كلاژن قادر به جبران كاهش طبیعی كلاژن در بدن هستند.

توصیه‌های بهداشتی در مراقبت از پوست

مكمل‌های کلاژن شكل‌های مختلفی دارند: مكمل‌های كلاژن خوراكی كه به شكل قرص و مایع خوراكی مصرف می‌شوند و به نظر می‌رسد قادر به

كاهش علائم و درد آرتروز هستند. همچنین در كاهش سریع‌تر وزن مؤثر هستند. پوست را جوان و ماهیچه‌ها را ترمیم می‌كنند. كرم مكمل‌های كلاژن، از ایجاد چین‌وچروک روی پوست جلوگیری و پوست را جوان‌تر و شاداب‌تر می‌كنند. تزریق كلاژن كه باعث پرتر به نظر رسیدن پوست می‌شود و چین‌وچروک‌های سطح پوست را از بین می‌برد. از كلاژن‌های تزریقی برای ایجاد پف لب نیز استفاده می‌شود تا لب‌ها حجیم‌تر به نظر برسند.

تأثیرات

تأثیر واقعی مكمل‌های كلاژن همواره موضوعی قابل بحث بوده است. در این زمینه پژوهش‌های زیادی صورت نگرفته است؛ مثلاً دانشمندان و پزشكان هنوز مطمئن نیستند كه آیا این نوع از مكمل‌ها قادر به درمان بیماری‌های استخوانی هستند یا خیر؟ مطمئناً كرم‌های كلاژن خاصیت مرطوب كنندگی پوست را دارند، اما احتمال آنكه بتوانند كلاژن بیشتری را به بدن برسانند، بسیار كم است، زیرا مولكول‌های كلاژن بسیار بزرگ‌تر از آن هستند كه جذب پوست شوند. یكی از مؤثرترین روش‌های استفاده از مكمل‌های كلاژن، تزریق آن است كه فرو رفتگی‌های پوست را از بین برده و آن را گوشتالوتر و شاداب‌تر می‌كند؛ اما اثر این روش نیز تا 12 هفته روی پوست می‌ماند.

خطر مصرف مكمل‌های كلاژن

كلاژن به ما كمك می‌كند تا جوان‌تر و سالم‌تر بمانیم؛ بنابراین هیچ تعجبی ندارد كه در صدد افزایش آن برآییم تا از این راه به زیبایی طبیعی خود بیفزاییم. مكمل‌های كلاژن به شكل‌های قرص، كرم و داروهای تزریقی مورد مصرف عموم قرار می‌گیرند؛ اما بهتر است قبل از اقدام به خرید آنها برای كلاژن درمانی، كمی با عوارض جانبی استفاده از این مكمل‌ها و خطرات مصرف برخی انواع خاص آنها آشنا شوید.

عوارض جانبی

خطر عوارض جانبی مكمل‌های كلاژن بستگی به نوع كلاژن مصرفی دارد. كرم‌های كلاژن مطمئناً بیشترین آسیب را به كیف پول شما می‌رسانند، نه به پوست شما! زیرا خرید آنها نوعی هدر دادن پول است. مكمل‌های كلاژن خوراكی نیز ممكن است خطراتی به همراه داشته باشند اگر شما حساسیت‌های غذایی داشته باشید. تزریق مكمل‌های كلاژن نیز عوارضی در پی دارد. برخی افراد به این تزریق‌ها حساسیت دارند و بدنشان سریع واكنش نشان می‌دهد؛ به همین دلیل قبل از تزریق همیشه از فرد آزمایش می‌گیرند. افرادی كه دچار اختلال خود ایمنی هستند، با تزریق كلاژن فوراً نسبت به آن واكنش نشان می‌دهند. گاهی اوقات كلاژن زیر پوست جابه‌جا شده و به قسمت‌های دیگر پوست منتقل می‌گردد و باعث می‌شود پوستتان پف كرده و غیر متعادل به نظر برسد.

بیشتر بخوانید: بهترین غذاهایی که پوستی سالم و درخشان به شما هدیه می‌دهند

همچنین بخوانید: حفظ رطوبت پوست با مصرف برخی خوراکی‌ها

چه نوع مكمل‌هایی رشد كلاژن را تحریك می‌كنند؟

در فرایند پیری، پوست شروع به از دست دادن كلاژن كرده و به این ترتیب روند پیر شدن پوست و افزایش چین‌وچروک‌ها سرعت می‌یابد. مكمل‌هایی كه به رشد كلاژن كمك می‌كنند، عبارتند از:

ویتامین C: ویتامین C نقش زیادی در افزایش رشد كلاژن دارد. از دست دادن كلاژن با خونریزی لثه و پوست و عدم بهبود زخم‌ها همراه است و ویتامین C از طریق شارژ كردن مجدد كلاژن از بروز این مشكلات جلوگیری می‌كند.

آمینواسیدها: آمینواسیدها، مولكول‌های بنیادی كوچك و از اجزای تشكیل دهنده كلاژن هستند و كلاژن‌ها برای رشد خود نیاز به آمینواسیدها دارند. كلاژن معمولاً سرشار از آمینواسید است.

مس: مس یكی از املاح ضروری برای تولید كلاژن بیشتر است. وقتی سطح مس بدن افزایش می‌یابد، میزان تولید كلاژن نیز بیشتر می‌شود. اما از آنجائی که مس، سمی است، نباید روزانه بیشتر از 2 میلی‌گرم مس دریافت كرد.

ویتامین E: ویتامین E وقتی‌که با ویتامین C تركیب شود، تأثیر فوق‌العاده‌ای روی پوست می‌گذارد و تولید كلاژن بسیار افزایش می‌یابد. ویتامین E با رادیكال‌های قابل حل در چربی مقابله می‌كند. وقتی از غذاهای سرشار از ویتامین E تغذیه می‌كنید، كلاژن بیشتری در بدن‌تان تولید می‌شود.

ویتامین A: ویتامین A همراه با ویتامین C و E كمك زیادی به افزایش تولید كلاژن و داشتن پوست سالم می‌كند. كاهش میزان كلاژن برابر است با افزایش چین‌وچروک‌های پوست؛ پس برای تأخیر انداختن در روند پیری پوست، مكمل‌های ویتامین A یا غذاهای سرشار از ویتامین A را با ویتامین E و C مصرف كنید.

هشدار:

اگر ترجیح می‌دهید از مكمل‌های خوراكی كلاژن استفاده كنید، باید بدانید كه هنوز صنعت مكمل‌ها تحت نظارت و كنترل در نیامده است؛ پس قبل از مصرف حتماً با پزشك مشورت كنید. اگر تصمیم گرفته‌اید كه تزریق كلاژن داشته باشید، خطر استفاده از آن را با سایر روش‌های از بین برنده چین‌وچروک‌های پوست، مثل بوتاكس، مقایسه كنید. به هر حال تمام تزریق‌ها خطراتی را در پی دارند و این‌كار باید با دقت و بررسی انجام شود.

تأثیر مكمل‌های كلاژن روی پوست

فروشگاه‌های بزرگ لوازم آرایشی پر از محصولات مراقبت و درمان پوست هستند كه همگی با هدف ایجاد تغییرات مثبت روی پوست تولید و فروخته می‌شوند. متخصصان پوست علاوه بر این محصولات از روش‌های دیگری نیز استفاده می‌كنند تا متقاضیان را بیشتر به خواسته‌هایشان نزدیك كنند و هر روز رشد بیشتری در این زمینه حاصل می‌شود؛ به‌خصوص در مورد جراحی‌های پلاستیك. كلاژن یكی از كلیدهای طلایی برای داشتن پوستی جوان و شاداب است. به هر حال این مكمل‌ها بر جراحی‌های پلاستیك و درمان‌های شیمیایی ارجحیت دارند، زیرا بسیار بی‌خطرترند.

كلاژن و مقابله با فرایند پیری:

پوست ما به‌طور تقریبی در سنین 30-35 سالگی بیشترین میزان قدرت را دارد؛ یعنی كلاژن به‌طور فعال تولید و مرمت شده و كلاژن جدید جایگزین سلول‌های پیرتر می‌شود و سلول‌های جوان‌تر بسیار سالم‌ترند. فرایند طبیعی پیر شدن پوست با كاهش تولید كلاژن همراه است. با پیر شدن نه تنها كلاژن كمتری تولید می‌شود، بلكه كیفیت كلاژن پوست نیز كاهش می‌یابد؛ به این ترتیب چین‌وچروک‌ها کم‌کم روی پوست پدیدارتر می‌شوند، پوست نازك‌تر می‌شود و توانایی محافظتی آن نیز كاهش می‌یابد. همچنین پوست درخشندگی خود را از دست می‌دهد و دیگر مثل سابق نرم و مرطوب نیست. برخی دلایل مثل سیگار كشیدن و مصرف الكل، این فرایند را تسریع می‌كند. علاوه بر این، تغذیه نامناسب و کم‌تحرکی نیز تولید كلاژن را كاهش می‌دهند. انتخاب‌های نادرست ما در مورد شیوه زندگی در تولید كلاژن تأثیر می‌گذارد و روند پیری را تسریع می‌كند و پیری زودرس به همراه دارد.

به دست آوردن كلاژن از منابع طبیعی:

تزریق كلاژن حتماً به افزایش سطح كلاژن در پوست منجر می‌شود. این اتفاق با مصرف مكمل‌های خوراكی كلاژن نیز روی می‌دهد؛ اما شیوه آسان‌تر و بهتری نیز برای افزایش میزان كلاژن پوست وجود دارد. كلاژن را می‌توان از منابع طبیعی گیاهی و حیوانی به‌دست آورد.

خانواده مركبات (میوه‌ها): سبزیجات و میوه‌هایی كه حاوی ویتامین C هستند، به‌طور طبیعی موجب افزایش سطح كلاژن می‌شوند. توصیه می‌شود مركبات مثل پرتقال، لیمو و توت‌فرنگی را به برنامه غذایی خود بیفزایید و در خانواده سبزیجات از كلم بروكلی بیشتر استفاده كنید.

منابع دریایی: كلاژن به مقدار زیاد در كوسه ماهی وجود دارد. چینی‌ها عادت به مصرف این غذای دریایی دارند و از این خاصیت بیشتر بهره‌مند می‌شوند. سایر مواد غذایی كه به تولید كلاژن كمك می‌كنند عبارتند از:

1- شیر سویا، توفو و هر چیزی دیگری كه با سویا تهیه می‌شود. سویا حاوی جِنستین است كه جلوی تخریب كلاژن را می‌گیرد.

2- سیر: سیر حاوی سولفور است و به تولید كلاژن در بدن كمك می‌كند. در ضمن اسید لیپوید و تااُرین دارد كه موجب ترمیم كلاژن آسیب دیده می‌شود.

3- گوجه‌فرنگی: گوجه‌فرنگی سرشار از آنتی‌اکسیدان لیكوپن است كه مانع از نابودی كلاژن‌ها توسط ضد كلاژن‌ها می‌شود.

4- ماهی: ماهی‌ها حاوی اسیدهای چرب امگا هستند و به نرمی پوست كمك می‌كنند.

5- اسفناج: برگ‌های درشت و تیره اسفناج حاوی ویتامین C می‌باشند كه موجب تولید كلاژن می‌شوند. اسفناج حاوی آهن نیز هست و به جوانی و سلامت بیشتر پوست كمك می‌كند.

منبع: زندگی آنلاین

46

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها