والدین آگاه، نوجوان موفق می‌سازند

پیش نیاز موفقیت نوجوانان، والدین آگاه است. آگاهی، سواد و عملگرایی والدین به موفقیت نوجوان کمک می‌کند و زمینه‌های لازم را فراهم می‌کند.

والدین آگاه، نوجوان موفق می‌سازند

اصولا الگوهای درست از پدر و مادر شروع می‌شوند. فرزندان در هر دوره‌ای، از کودکی تا نوجوانی از پدر و مادر خود تاثیر می‌گیرند.

از دیگر سو والدین آگاه، می‌توانند روابط بهتر و عمیقتری با فرزندان خود برقرار کنند. چرا که تسلط کافی دارند، عمیق هستند و سلامت کافی دارند.

والدین آگاه

آشنایی با والدین آگاه

اینجا به دنبال ارائه‌ی توصیفی از والدین آگاه هستیم. کسانی که فرزند یا فرزندانی در سن نوجوانی دارند و میزان آگاهی و سواد خود را بالا برده اند. البته این کافی نیست بلکه آنها در عمل نیز این مهم را مورد توجه جدی قرار داده اند

این آگاهی مثل یک رشته میماند. یا یک زنجیره. زنجیره‌ای از حلقه های مختلفی که آگاهی در مورد چند موضوع را شکل میدهد.

والدین آگاه دارای چه ویژگی‌هایی هستند؟ آنها چه چیزهایی را می‌دانند و چگونه عمل می‌کنند؟ صفات بارز آنها چیست و به چه سمتی حرکت می‌کنند؟

خودآگاهی

اولین نشانه والدین آگاه، خودآگاهی است. یعنی هریک از آنها روی خود و ویژگی‌های خود آگاهی دارند. نقاط قوت و ضعف خود را به خوبی می‌شناسند و می‌دانند حالاتشان در شرایط مختلف چگونه تغییر میکند. آنها می‌دانند چگونه باید روی خود کنترل و مدیریت داشته باشند و مسیر زندگی خود را تا حدودی ترسیم کرده‌اند.

این خودآگاهی از امور جسمی شروع میشود و شامل مسائل روحی و روانی نیز میشود. چنین والدینی روی خوشی‌ها، ناخوشی‌ها، بیماری‌ها و هرآنچیزی که روی آنها موثر است، آگاهی کامل دارند.

سواد زندگی

سواد زندگی چیزی است که گاهی آن را فراموش می‌کنیم. اما والدین آگاه، نه!

این سواد شامل سرفصلهای کوچکتری میشود. از جمله سواد عاطفی، سواد مالی، سواد رسانه‌ای، آشنایی با یک زبان دیگر، آشنایی با مفاهیم کاربردی شبکه‌های اجتماعی و … البته این آشنایی به معنای تخصص عمیق نیست.

والدین آگاه متوجه این هستند که باید آهسته و پیوسته خود را در معرض چنین اطلاعاتی قرار دهند و همیشه به روز باشند.

meditation

توجه به سلامت خود

توجه به سلامتی خود، یک امر قطعی و ضروی است. تغذیه درست، ورزش، عدم استعمال دخانیات و مشروبات الکلی و … کمترین چیزهایی است که باید مورد توجه والدین باشد. آن‌ها به شدت باید از خودشان مراقبت کنند تا بتوانند از فرزندانشان نیز، مراقبت نمایند.

برخی والدین به بهانه فداکاری، از سلامت خود غافل می‌مانند. حال آنکه عدم توجه به سلامتی خود، به فرهنگ خانوادگی تبدیل می‌شود و نوجوان از آن الگو می‌گیرد. از دیگر سو سبب می‌شود که او از داشتن پدر و مادری شاد و سلامت، محروم باشد.

رابطه خوب با همسر

همسرانی که روابط خوب و موفقی دارند، می‌توانند به داشتن نوجوانانی موفق امیدوارتر باشند. موفقیت در نوجوانان از الگوهای خانوادگی شروع می‌شود تا رفتارهای منجر به موفقیت ادامه می‌یابد.

زن و شوهر عاشق و علاقه‌مند، میتوانند سطح امنیت خانواده را بالا ببرند. دقیقا چیزی که نوجوان به آن نیاز دارد. محبت و صمیمت در این خانواده ها بیشتر است و در این صورت نوجوان، در دام هر کسی نمی‌افتد و فریب هر چیزی که ظاهر عاشقانه دارد را نمی‌خورد.

نوجوان میداند در یک خانواده منسجم، مقتدر، مهربان و آگاه زندگی میکند و بسیاری از چالشهای ذهنی و روحی را نخواهد داشت.

شناخت نوجوان

شناخت روی نوجوان

شناخت نوجوان، فارغ از اینکه آن نوجوان فرزند والدین آگاه است، عنصری مهم و حیاتی است. دانش و آگاهی روی نیازها، ویژگی‌ها، فیزیولوژی و … از ارکان و مشخصات والدین آگاه است.

این شناخت باید قبل از ورود فرزند به دوره نوجوانی ایجادش شود و در طی زیست نوجوانانه‌ی او، تکمیل و تقویت شود.

مطالعه مستمر و تشنه آگاهی

مطالعه مستمر پیرامون مسائل مختلف روز، و تشنه آگاهی بودن نیز قطعه ای از پازل والدین آگاه است. این مهم نه تنها به تعمیق روابط با فرزند نوجوان منجر میشود بلکه به پدر و مادر کمک میکند در سایر امور نیز، موفق و پیشرو باشند.

ارتباطات سازنده

والدین آگاه ارتباطات سازنده با انسانهای ارزشمند دارند. خود را در محاصره آدمهایی قرار میدهند که از آنها دریافتهای مثبت و درستی دارند. داشتن دوستانی با فرهنگ بالا، سواد مناسب، جایگاه اجتماعی خوب، این ارتباطات سازنده را شکل می‌دهد.

نوجوان، پدر و مادری دارد که دوستان به درد بخور دارند. او نیز این الگو را به نحوی دریافت خواهد کرد. او خواهد دانست که هرکسی ارزش رفاقت و همنشینی ندارد.

نوجوان و خانواده

روابط خانوادگی

والدین آگاه به روابط خانوادگی با خانوده های همسویی که فرزند هم سن و سال با فرزند نوجوان خود دارند، توجه دارند.

خیلی مهم است که با خانواده‌های زیادی حشر و نشر و رفت و آمد داشته باشیم. مهم است که آداب مهمانی دادن و مهمانی رفتن را در خانواده نهادینه کنیم و آن را در نوجوانان خود نیز، به یادگار بگذاریم.

مثبت اندیشی

مثبت اندیشی در برخی آدمها به صورت ژنتیک وجود دارد و برخی به هردلیلی این را در خود ندارند. اما انسان نشان داده است که می‌تواند خود را تغییر دهد. برای داشتن نوجوان موفق باید والدین آگاه باشید. و برای اینکه این صفت در شما دیده شود، باید مثبت اندیش باشید.

برای رسیدن به این مهم راه حلهای زیادی وجود دارد. شما به خوبی از پس این کار بر خواهید آمد؛ مطمئن باشید.

بیشتر بخوانید: در ذهن نوجوان چه می‌گذرد؟

توکل به خدا

والدین آگاه، معناگرایی و معنویت را نادیده نمیگیرند. همواره خود را متصل به خداوند می‌کنند و همیشه توکلشان به خداست. دعا و توجه به خداوند خالق و مهربان، که یاد و نام او آرام بخش قلبهاست می‌تواند تحولاتی شگرف و همیشگی در شما ایجاد کند. این گنج را از خودتان دور نکنید.

جمع بندی

والدین آگاه فقط با ذره بین نوجوان خود را رصد می‌کنند. بلکه کسانی هستند که پیش از هر چیز بر خود آگاهی دارند. آگاهی آنان بر جهان پیرامون و سواد زندگی و ارتباط با دیگران و …

توجه به سلامتی خود و اعضا خانواده و همچنین داشتن روابط زناشویی خوب و سازنده، از ارکان و ویژگی‌های والدین آگاه است.

همه اینها در کنار هم، می‌توانند به ایجاد فضایی امن و خانواده ای مقتدر کمک کنند. چیزی که مقدمه به وجود آمدن یک نوجوان موفق را فراهم میکند.

منبع: مجله موفقیت

46

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها