بازیهای ویدئویی برای کودکان و نوجوانان سرطانی مفید است
پژوهشهای پزشکی جدید نشان میدهد بازیهای ویدئویی میتواند به کودکانی که از سرطان رنج میبرند در مدیریت درد ناشی از داروها و درمان کمک کند.
بین سالهای ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ میلادی گروهی از پزشکان متخصص سرطان در اسپانیا این پژوهش را در بخش اطفال بیمارستان لاپاز انجام دادند. آنها میخواستند بدانند آیا بازیهای کامپیوتری در تسکین درد ناشی از التهاب مخاط که نتیجه شیمییدرمانی و پرتو درمانی است تأثیر دارد یا نه؟
در این مطالعه پزشکان به ۲۰ کودک و نوجوان مبتلا به سرطان خون امکان پلی استیشن ویتا دادند و از آنها خواستند به بازی بپردازند. آنها پس از مدتی متوجه شدند مصرف مورفین در این کودکان ۲۰ درصد کاهش پیدا کرد. بعلاوه درخواست دریافت بولوس که برای کاهش درد استفاده میشود نیز ۴۴ درصد کاهش داشت. بیماران این پژوهش بین ۴ تا ۱۷ سن داشتد و از التهاب مخاطی رنج میبردند و به همین خاطر نمیتوانستند غذای جامد مصرف کنند و در برخی موارد اصلاً نمیتوانستند غذا یا نوشیدنی مصرف کنند.
پژوهشگران همچنین متوجه شدند که اعصاب پاراسمپاتیک بدن بیمارانی که بازی کامپیوتری میکنند ۱۴ درصد بیشتر فعال بودند. اعصاب پاراسمپاتیک به نوعی در بدن حالت استراحتی ایجاد میکند که در درمان تأثیر مثبت دارد.
نتیجه این پژوهش در آغاز سال ۱۳۹۹ در مجله پژوهشهای پزشکی اینترنتی منتشر شد. دکتر فرانسیسکو رینوسو باربرو مدیر بخش اطفال بیمارستان لاپاز در این باره توضیح میدهد: «آنچه در این مطالعه مشاهده میکنیم این است که وقتی کودکی مشغول بازی و یا سرگرم است، میزان مصرف مورفین که برای کاهش درد لازم دارند، کاهش پیدا میکند. بعلاوه، از نظر روحی و روانی نیز در وضعیت بهتری است.»
اما پزشکان چطور به فکر چنین پژوهشی افتادند؟ نخستین کسی که به طور کاملاً اتفاقی متوجه تأثیر بازی کامپیوتری بر حالت روحی یک بیمار کوچک شد مونیکا استبان، مدیر یک شرکت مادریدی، بود. وی در سال ۲۰۱۰ به کودکی سرطانی یک بازی پلی استیشن هدیه داد و سریعا متوجه تأثیر مثبت بازی بر حال کودک شد. پس از مشاهده خوشحالی کودک، او موسسهای به نام «خوئِگاتراپیان» تاسیس کرد که در حوزه جمعآوری و پخش بازی در کشورهای مختلف به کودکان سرطانی فعالیت میکند.
این مؤسسه تا به حال هزاران دستگاه بازی کامپیوتری در اسپانیا، پرتغال، هندوراس و افغانستان توزیع کرده است. مونیکا استبان علاقه دارد فعالیتهای مؤسسه را به سراسر جهان گسترش دهد.