روش‌های پیشگیری از زردی نوزاد در دوران بارداری

همان‌طور که می‌دانید زردی و یرقان یکی از شایع‌ترین مشکلات نوزادان تازه متولدشده است.

روش‌های پیشگیری از زردی نوزاد در دوران بارداری

مطابق مطالعات انجام‌شده تاکنون مابین ۶۰الی ۷۰درصد نوزادان تازه متولدشده به این بیماری مبتلا می‌شوند. اما در حالت کلی عده بسیار کمی از آن‌ها به درمان نیاز خواهند داشت.

 چراکه زردی معمولاً خطرناک نیست و پس از چند روز به‌صورت خودبه‌خود بهبود می‌یابد. زردی یا یرقان نوزاد زمانی خطرناک می‌شود که در حالت پیشرفته در بدن بروز پیداکرده باشد. اگر میزان بیلی‌روبین در بدن نوزاد بسیار زیاد باشد و به سطح غلظت بالایی برسد، این بیماری در حالت حاد رخ می‌دهد.

 در این صورت اگر این عارضه درمان نشود، می‌تواند موجب آسیب‌های شدید مغزی شده و یا حتی منجر به مرگ نوزاد شود. به همین دلیل پیشگیری از زردی نوزاد در دوران بارداری می‌تواند اهمیت بسیار زیادی داشته باشد. به گفته پزشکان با انجام برخی روش‌های خاص در زمان بارداری مادر، می‌توان از ابتلای نوزاد پس از تولد به‌خوبی پیشگیری نمود.

اما‌ متأسفانه بسیاری از افراد از این روش‌ها بی‌اطلاع بوده یا نسب به آن‌ها بی‌اهمیت هستند. در ادامه به معرفی روش‌های پیشگیری از یرقان نوزادان در دوران بارداری اشاره نموده‌ایم:

  • مصرف عرق کاسنی

دیگر راه پیشگیری از زردی در زمان بارداری، مصرف عرق کاسنی می‌باشد. عرق کاسنی یک ماده گیاهی بسیار مفید بوده که در جلوگیری از بروز زردی فوق‌العاده مؤثر است. به همین دلیل مادران بارداری باید حتماً این نوع عرق گیاهی را در برنامه غذایی خود بگنجانند. کاسنی خون را تصفیه می‌کند و می‌تواند سموم را از بدن دفع نماید. به همین دلیل در زیبایی نوزاد نیز نقش خواهد داشت.

  • عدم مصرف غذاهای داغ

دیگر موردی که هنگام بارداری برای پیشگیری از یرقان باید رعایت گردد، عدم مصرف غذاهای داغ توسط زنان می‌باشد. اگر در دوران بارداری هستید به‌هیچ‌عنوان غذاهای بیش‌ازاندازه داغ و‌ سوزان را میل نکنید. البته منظور این نیست که حتماً باید غذاهای سرد و خنک مصرف شود. بلکه باید برای پیشگیری از زردی اجازه دهید غذا کمی از حالت داغی و بخار داشتن خارج شود.

  • مصرف خرما

همان‌طور که می‌دانید خرما علاوه بر اینکه بسیار خوشمزه و خوش‌طعم می‌باشد، فواید بی‌شماری برای زنان باردار به همراه دارد. به همین دلیل مصرف آن بسیار توصیه می‌شود. یکی از فواید این دانه سیاه‌رنگ، جلوگیری از بروز یرقان در نوزادان می‌باشد. به همین دلیل زنان باردار می‌بایست در طول روز حدود سه الی پنج عدد خرما مصرف کنند. اگر خرما به همراه شیر مصرف شود، قطعاً فواید بیشتری خواهد داشت.

  • عدم مصرف ادویه‌جات

مصرف بیش‌ازحد ادویه‌جات در دوران بارداری می‌تواند بسیار مضر باشد. علاوه بر این مصرف آن‌ها در وعده‌هایغذایی زنان باردار، می‌تواند احتمال ابتلای نوزاد به زردی را بسیار افزایش دهد. به همین دلیل توصیه می‌شود ادویه‌ها از سبد غذایی مادران باردار به‌طورکلی حذف‌شده یا حداقل مصرف آن‌ها محدود شود.

  • آزمایش خون

دیگر روش پیشگیری از زردی در نوزادان انجام آزمایش خون توسط زنان می‌باشد. یکی از دلایل مهم ابتلای نوزاد به زردی عدم سازگاری گروه‌ خونی او با مادر می‌باشد. برای مثال اگر گروه خونی مادر oو گروه خونی نوزاد bباشد، قطعاً احتمال ابتلا به زردی افزایش خواهد یافت. پس انجام یک آزمایش خون در دوران بارداری می‌تواند در پیشگیری از زردی نوزاد بسیار مفید باشد.

  • جلوگیری از زایمان زودرس

یکی دیگر از مهم‌ترین دلایلی که موجب بروز زردی در نوزادان می‌شود، زایمان زودرس است. اگر نوزاد زودتر از ۳۸هفته‌ متولد شود، قطعاً نارس خواهد بود. نوزاد نارس معمولاً کبد ضعیفی دارد، چراکه هنوز بافت کبد او تکامل نیافته است. درنتیجه کبد نوزاد توانایی دفع بیلی‌روبین را نخواهد داشت. در این صورت بروز زردی کاملاً طبیعی است. به همین دلیل برای پیشگیری از زردی و یرقان، می‌بایست تا حد‌ امکان از زایمان زودرس جلوگیری شود. موارد مختلفی می‌توانند موجب بروز زایمان زودرس در زنان شوند. برای مثال سیگار کشیدن، استرس و تنش مادر، عفونت و‌

...همگی ازجمله دلایل مهم زایمان زودرس می‌باشند. به همین دلیل برای پیشگیری از زایمان به این صورت، می‌بایست به این‌ موارد توجه داشت.

 

  • مصرف مواد غذایی مفید  و سالم

تغذیه سالم نیز از بهترین شیوه‌های پیشگیری از زردی در زمان بارداری محسوب می‌شود. هرچقدر که تغذیه مادر بهتر باشد، خون او نیز کیفیت بالاتری خواهد داشت. علاوه بر این تغذیه مادر در دوران بارداری، بر روی رشد جنین بسیار اثرگذار است. به همین دلیل زنان در دوران بارداری می‌بایست مواد غذایی مفید مثل ماهی، سبزی‌ها، میوه‌ها و ....را در برنامه غذایی روزانه خود جای دهند.

نحوه پیشگیری از زردی نوزاد بعد از تولد

گاهی به هر علتی در دوران بارداری، امکان جلوگیری از بروز زردی وجود ندارد، و در هر حالت بازهم نوزاد پس از تولد در معرض ابتلا به این بیماری قرار خواهد گرفت. در این صورت مادر می‌بایست برخی روش‌های پیشگیری از یرقان پس از تولد نوزاد را اعمال نماید. بهترین کار برای اینکه نوزاد شما پس از تولد به زردی مبتلا نشود، این است که میزان تغذیه او از شیر مادر افزایش یابد.

چراکه در این صورت کبد نوزاد سریع‌تر تکامل‌یافته و عملکرد آن بهبود می‌یابد. درنتیجه بهتر می‌تواند بیلی‌روبین را دفع کند، و به همین دلیل  در پیشگیری از زردی بعد از تولد، بسیار مؤثر است.‌ پس بهتر است نوزاد بالای هشت مرتبه در روز از شیر مادر تغذیه کند تا سریع‌تر رشد نماید. اما اگر شیر مادر کافی نباشد، استفاده از شیر خشک‌ به‌عنوان مکمل نیز می‌تواند بسیار مؤثر باشد.

اگر باوجوداین‌ تمهیدات و اعمال تمامی روش‌های پیشگیری، بازهم نوزاد به زردی مبتلا شود، باید حتماً به پزشک مراجعه نمایید. چراکه درمان زردی نوزاد در همان روزهای اولیه ابتلا، بسیار اهمیت دارد.

درمان فوری زردی نوزاد تحت نظر پزشک متخصص

 اگر باوجود رعایت تمامی نکات گفته‌شده، فرزند دلبند شما به زردی مبتلا شد، بازهم جای نگرانی نیست. باوجوداینکه پیشگیری از زردی نوزاد امکان‌پذیر است، اما گاهی نیز این بیماری در بدن نوزاد بروز پیدا می‌کند، و این کاملاً طبیعی است. به همین علت اگر نوزاد شما به زردی مبتلا شد به‌جای نگرانی‌های بی‌مورد، باید برای درمان به‌موقع او اقدام کنید.

درمان زردی نوزاد باید حتماً تحت‌ نظر پزشک متخصص صورت گیرد. شما می‌توانید برای درمان زردی نوزاد در کوتاه‌ترین زمان، به مجموعه معتبر دکتر آویشن محمدی مراجعه نمایید. دکتر آویشن محمدی با چک زردی بدون خونگیری دارای بورد تخصصی کودکان از دانشگاه تهران، بورد فوق تخصصی از دانشگاه علوم پزشکی بابل و ...بوده و مقالات علمی و پژوهشی زیادی را در حوزه اطفال و نوزادان منتشر نموده است‌.

برای درمان زردی نوزاد خود توسط دکتر آویشن محمدی با شماره تلفن‌های 09030791155 یا 02188778097 تماس گرفته و یا به مطب ونک به آدرس اول ملاصدرا، روبروی سازمان بورس، جنب داروخانه، ساختمان پزشکان صدرا، طبقه اول، مطب واقع در شهرک غرب به آدرس تهران، شهرک غرب، خیابان خوردین، جنب آتش‌نشانی، نبش توحید 4، پلاک 4، طبقه 3 و مطب خزانه به آدرس فلکه دوم خزانه، روبه روی نانوایی سنگکی، پلاک ۲۹۹ مراجعه نمایید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص نحوه درمان زردی نوزاد در منزل و مراقبت‌های لازم در این خصوص می‌توانید وارد سایت دکتر آویشن محمدی به آدرس www.dravishanmohamadi.com شده و مقالات مربوط در این زمینه را مطالعه نمایید.

کیف پول من

فروش همستر کامبت
کی بود می‌گفت پول نمیشه!

چیزی تا لیست شدن همستر نمانده، شما با طی کردن مراحل زیر می‌توانید ارز خود را از همه زودتر به فروش برسانید:

۱ - ثبت نام کنید و لینک رفرال خود را کپی کنید.
۲ - با لینک رفرال خود، دوستانتان را دعوت کنید.
۳ - به ازای دعوت از هر دوست، تون کوین رایگان دریافت کنید.
۴ - با دعوت از تعداد بیشتری از دوستان، شانس خود را برای برنده شدن در قرعه کشی کیف پول من بیشتر کنید.
۵ - پس از لیست شدن همستر، ارز خود را به راحتی نقد کنید.

لیست جوایز قرعه‌کشیemoji

آیفون ۱۶

اپل واچ سری ۱۰

پلی استیشن ۵

و ...

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد