لوموند بررسی کرد؛

آزادی رفت و آمد زنان هنوز در جهان عرب با مشکل مواجه است

​گزارش دیده‌بان حقوق بشر از محدودیت‌هایی اطلاع می دهد که با وجود پیشرفت‌های اخیر، همچنان آزادی رفت و آمد زنان را در جهان عرب تحت تاثیر قرار می دهد.

آزادی رفت و آمد زنان هنوز در جهان عرب با مشکل مواجه است

ژان پیر فیلیو در لوموند چنین نوشت:

در ژوئن 2018، زنان در عربستان سعودی حق رانندگی را به دست آوردند، اصلاحی که به ولیعهد محمد بن سلمان نسبت داده می شود. یک سال بعد، قانون اسناد مسافرتی این امکان حذف همسر یا دختران مجرد از گذرنامه ییک مرد سعودی را فراهم کرد و این حق را برای هر زن بزرگسال سعودی برای دریافت گذرنامه خود باز کرد. اما قانون احوال شخصیه مارس 2022 همچنان زنان متاهل سعودی را ملزم می کند که از شوهران خود به شیوه ای معقول اطاعت کنند و در صورت رها کردن خانه شوهر خطر از دست دادن نفقه و حضانت از فرزندانشان را در پی دارد.

وضعیت عربستان و همچنین گزارش اخیر دیده بان حقوق بشر در مورد وضعیت در شمال آفریقا  و خاورمیانه نشان می دهد که چگونه پیشرفت های غیرقابل انکار در حقوق زنان تا  رفع محدودیت های آزادی رفت و آمد آنها در جهان عرب فاصله دارد.

تونس از زمان قانون احوال شخصیه در سال 1956 که قوانین اسلامی را نقض می کند، به جز در مورد ارث  دختر  که همچنان نیمی از سهم پسر را دریافت می کند، به طور مشروع به عنوان طلایه دار آزادی زنان ظاهر شده است. اما تا سال 1993 بود که زنان دیگر مجبور به «اطاعت» زناشویی نبودند و در سال 2000 بود که می توانستند بدون اجازه شوهرشان قرارداد کاری امضا کنند. و تا سال 2015 بود که قانونی به هر یک از والدین اجازه داد تا با فرزندشان سفر کنند، متنی که دو سال بعد تصویب شد و برای هرگونه محدودیت سفر، مستلزم حکم دادگاه بود.

در مراکش، قانون خانواده 2004 اجبار اطاعت زناشویی را لغو کرد و قانون اساسی 2011 آزادی رفت و آمد را تضمین کرد. در الجزایر، در سال 2005 بود که با اصلاح قانون خانواده، اجبار اطاعت زناشویی لغو شد. هر شهروند الجزایری بالای 19 سال می تواند آزادانه گذرنامه دریافت کند، اگرچه زن متاهل باید نام همسر خود را ذکر کند، اما در مورد طرف متقابل  این شرط وجود ندارد.

آزادی رفت و آمد زنان در خاورمیانه بسیار محدودتر است. همانند  لبنان، سوریه و لیبی ، از سال 2000 در مصر، 2005 در بحرین، 2007 در قطر، 2010 در عمان، 2013 در اردن، 2014 در عراق و 2017 در امارات متحده عربی، زنان می توانند بدون مجوز مرد پاسپورت بگیرند. اما اصلاحات سال 2009 در کویت فقط  به زنان کویتی دسترسی آزاد به گذرنامه را می داد. شوهر کویتی یک زن غیرکویتی باید به وی پس از حداقل پنج سال ازدواج اجازه دهد تا پاسپورت دریافت کند . برخی از دانشگاه های کشورهای خلیج فارس هنوز هم قبل از اجازه دادن به دانشجویان خود برای رفتن به سفرهای علمی، «ضمانت» مرد می خواهند.

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 12
  • ناشناس
    0

    خاورمیانه فاضلاب جهان است...

    نظرات شما -
    • 1

      دلیلش فقر بی سوادی تعصب و دینه

    • ناشناس
      2

      جنابعالی خودتان یا بیسواد تشریف دارید یا خودتان را به ان راه زده اید
      والا کافیه احادیث هزار سال قبل را با الان مقابسه کنسد و حجم سرقت حدیث فرویدی را ببینی

    • 1

      دین در حد فهم تو نیست وگرنه عوفر گروز باد مشاور صهیونی به سرقت فراوان احادیث اشاره و گفته از این پس از احادیث استفاده می کنم
      دهاتتان کجا دین داشت دین به مکارم اخلاق می گویند

    • ناشناس
      0

      اتفاقا دین در انجاست کفر تویی.. اینجور منکری بیست ساله مشاوره فروید روانی گویید چزا جیزی نشدید
      دین ابوعلی سینا را تربیت کرد از عنایت امامزاده اتفاقا اختراعی داشتم که کارشناس جلویش وایستاد و اخرش دزدیده شد

  • ناشناس
    0

    جهان عرب یعنی جهان اسلام .

  • ناشناس
    0

    حداقل در جهان عرب بعضی کشورها زنها حق حضور در ورزشگاه کشور خودشان را دارند ولی در ایران چی؟ طالبان ایران که هر روز به دنبال سختتر کردن شرایط زندگی زنان هستند!!!

  • من
    0

    بیچاره زنان خاورمیانه

  • ناشناس
    0

    زنان عجم هم دست کمی از زنان عرب ندارند

  • ناشناس
    2

    حدود حجاب مساله ای اختیاری است اما اصل حجاب باید باشه
    والا من با پوشیه صحرای امامزاده خارج شهر می، رفتم هیچ کس مزاحمم نمی، شد
    اما خانم مانتو کوتاه ارایش کرده باید یک همراه باشد
    از ان سو هم بعضی مذهبی نادان اند و فعالیت خانم محجبه با حجاب هم قبول ندارند و هی حرف در میارن
    نگهبان پرروی امامزاده به چند نفر در مزرعه نشسته بودند امده می گه مرد از اینجا رد می، شه
    در حالیکه انطرف در پشتی کسی رد نمی شد و خاتمها پشت شان را کرده بودند
    خودش هیز سبگاری

    نظرات شما -
    • ناشناس
      2

      برای خودت می تانی تعیین تکلیف کنی نه دیگران...حجاب داشتن یا نداشتن و میزان آن اختیار هر زن و مرد است و قانون هم عرف جامعه جهانی است نه شرع و مذهب عده ی کمی از مردم

  • ناشناس
    0

    والا جهان ایران دست کمی از جهان عرب نداره چه بسا بدتر که داریم می بینیم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها