درخت «شیرین و فرهاد» ۶۰۲ ساله شد

درخت چنار کهنسال تاق‌بستان کرمانشاه، امروز به همراه جمعی از کرمانشاهیان تولد ۶۰۲ سالگی خود را جشن گرفت.

درخت «شیرین و فرهاد» ۶۰۲ ساله شد

در تاق‌بستان کرمانشاه درخت چناری وجود دارد که طبق تخمین‌های صورت گرفته در سال ۱۴۲۳ میلادی کاشته شده است. درختی که به درخت شیرین و فرهاد (دار شیرن و فه‌راێ) شناخته می‌شود و مردم کرمانشاه آن را نماد قدمت و کهنسالی و نیز بزرگی و عظمت کرمانشاه و تاق‌بستان می‌دانند.

در گذشته‌های نه چندان دور پیرمردی کفاش به نام «رحمت» سالیان طولانی در حفره میان این درخت به کفاشی مشغول بوده و همین امر موجب شده برخی از درخت شیرین و فرهاد، با نام درخت «رحمت» هم یاد کنند.

«رحمت» که حالا به یکی از نمادهای شهر کرمانشاه تبدیل شده است، امروز وارد ششصد و دومین سال زندگی خود شد تا نشانی باشد از علاقه و اهمیت کرمانشاهیان به طبیعت و تلاشی که آنها برای حفظ و نگهداری آن دارند.

این درخت ۶۰۲ ساله‌ که در کنار محوطه تاریخی طاق‌بستان قرار دارد، سال ۱۳۸۸ به ثبت آثار طبیعی ملی رسیده است.

ارتفاع «رحمت» حالا پس از ۶۰۲ سال زندگی به ۳۷.۷ متر و عرض آن به ۸.۴۶ متر رسیده است.

امروز (۱۵ اسفند) سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کرمانشاه و اداره کل میراث فرهنگی استان به مناسبت ۶۰۲ ساله شدن «رحمت» همزمان با روز درختکاری، جشن تولد نمادینی برای این چنار کهنسال شهر گرفتند.

ایمان درخشی رییس سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری کرمانشاه در این مراسم با اشاره به اهمیت محیط زیست گفت: امروز در دنیایی زندگی می‌کنیم که یکی از دغدغه‌های اصلی آن محیط زیست است و باید تلاش خود را برای حفظ و نگهداری آن به کار گیریم.

درخشی گفت: دغدغه محیط زیست امروزه یک دغدغه جهانی است و اگر نتوانیم از این نعمت خدادادی به خوبی محافظت کنیم، قطعا در سال‌های نه چندان دور گرفتار شده و باید منتظر بلایای بسیاری باشیم.

وی افزود: امروز به همراه جمعی از مردم طبیعت دوست کرمانشاه جمع شده‌ایم تا تولد قدیمی‌ترین درخت چنار استان را جشن بگیریم و با این جشن و تولد نمادین، اهمیت و دغدغه خود را نسبت به مسایل محیط زیست نشان دهیم.

وی افزود: «رحمت» امروز ۶۰۲ ساله می‌شود و امیدواریم بتوانیم هر سال این جشن را به پا کرده و نشان دهیم که کرمانشاهیان تا چه اندازه به حفظ و نگهداری طبیعت و محیط زیست اهمیت می‌دهند.

منبع: ايسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 3
  • ناشناس
    0

    نهال درخت گاک فروت را از کجا می توانم تهیه کنم

  • رفیع
    0

    اگر قیطریه بود تا الان صد باره شهردار قطعش کرده بود

  • ناشناس
    0

    ساندیسیون آدرس گرفتن از فردا آتش به اختیار ها درخت را خشک میکنن

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها