میانمار چگونه بزرگترین تولیدکننده تریاک در جهان شد/ ویدئو و تصاویر

کشاورزان میانماری در میان کودتا و درگیری داخلی به کشت خشخاش روی آورده‌اند.

میانمار چگونه بزرگترین تولیدکننده تریاک در جهان شد/ ویدئو و تصاویر

برای بسیاری از کشاورزان درگیر جنگ و کودتای میانمار، کشت خشخاش تنها راه آن‌ها برای تامین هزینه‌های زندگی در میان آشفتگی اجتماعی و اقتصادی در سراسر این کشور شده است.

میانمار بزرگترین تولیدکننده تریاک در جهان است که درگیری‌ها آن را به محصولی پرسود برای کشاورزان در حال مبارزه تبدیل کرده است.

در گوشه‌ای دورافتاده از میانمار، صفی از کشاورزان در میان مزرعه خشخاش حرکت می‌کنند و برش‌های کوچکی در غلاف‌های بنفش مایل به سبز ایجاد می‌کنند تا صمغ تریاک آزاد شود. صبح روز بعد آن‌ها بقایایی را که یک شبه نشت کرده است جمع‌آوری می‌کنند.

بر اساس گزارش سازمان ملل، میانمار در سال ۲۰۲۳ به بزرگترین تولیدکننده تریاک در جهان تبدیل شد و پس از اینکه حکومت طالبان سرکوب این محصول را آغاز کرد، از افغانستان پیشی گرفت.

از زمانی که ارتش میانمار در سال ۲۰۲۱ قدرت را به دست گرفت و باعث آشفتگی اجتماعی و اقتصادی و درگیری مسلحانه در سراسر کشور شد، کشت خشخاش برای برخی از کشاورزان اهمیت بیشتری پیدا کرد.

آنگ مو اوو که از مزرعه وسیع محصور شده توسط تپه‌ها در مرز ایالت‌های شان و کارن صحبت می‌کرد، گفت: در سال‌های اخیر خشخاش کاشته‌ام، امسال سه هکتار کاشتم. او انتظار دارد که این سه هکتار (۱.۲ هکتار) حدود ۱۶ کیلوگرم (۳۵ پوند) صمغ خشخاش تولید کند که امیدوار است آن را به قیمت حدود ۴۵۰۰ دلار بفروشد.

او با یک کلاه سطلی قهوه‌ای و یک پیراهن خاکستری راه راه گفت: پرورش خشخاش بهترین راه برای امرار معاش خانواده است.

آی آی تین، یکی دیگر از کشاورزان منطقه نیز قبلا، برنج، ذرت، لوبیا و آووکادو کشت می‌کرد. اما هنگامی که جنگ بین ارتش و گروه‌های مسلح به خانه او رسید، مجبور شد مزارع خود را ترک کند.

به گفته سازمان ملل، درگیری از زمان کودتا در میانمار تقریباً دو میلیون نفر را آواره کرده است.

حتی قبل از اینکه آی آی تین مجبور به ترک خانه‌اش شود، کاهش ارزش پول محلی خرید محصولات کشاورزی مانند کود را بسیار گران‌تر کرده بود. او گفت: بعد از تغییر وضعیت سیاسی و وجود جنگ، ما نمی‌توانیم چیزی در زمین‌های خودمان برداشت کنیم.

بانک جهانی اواخر سال گذشته اعلام کرد که درگیری شدید حمل‌ونقل را مختل کرده و صادرات کالا‌های کشاورزی مانند برنج و ذرت را متوقف می‌کند.

در همین حال، سازمان ملل می‌گوید که با افزایش سرمایه‌گذاری و آبیاری بهبود یافته که باعث افزایش بازده محصولات می‌شود، کشت خشخاش پیچیده‌تر می‌شود.

دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد اعلام کرد که میانمار سال گذشته حدود ۱۰۸۰ تن متریک تریاک تولید کرد که این رقم در سال گذشته ۷۹۰ تن متریک بود.

این تریاک در کارخانه‌هایی که در جنگل‌ها و دره‌های ایالت شان از طریق کشور‌های همسایه مانند تایلند به بازار جهانی قاچاق می‌شود.

 
 
 

تماشا کنید

حجم ویدیو: 38.70M | مدت زمان ویدیو: 00:02:16 | دانلود ویدیو
منبع: فرارو
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 7
  • ناشناس
    0

    امریکا، کانادا، مکزیک، استرالیا و اروپا هم ظرفیت خوبی برای کاشت خشخاش و تولید تریاک دارند/ لطفا رسیدگی کنید

  • ناشناس
    0

    امیدوارم کشت خشخاش و تولید تریاک در امریکای شمالی و اروپا نیز رونق بگیرد/ برای قند می خاستم بخرم خیلی گران است/ البته در دشتهای اروپا و امریکا به راحتی می شود کاشت. کسی هم متوجه نمی شود

  • بهرام
    0

    ای بابا همش گیر میدن به این گیاه زبون بسته مردم اخه همه قند دارن اینم گرونه. قند زیان داره گرون کنید اینکه ضد قنده ارزون همه مشکلات هم حل میشه واسلام

  • کشاورز
    0

    ای فقط کارتن خواب داره

  • ناشناس
    0

    باباشماهم توایران بکارید وبه مردم سهمیه بدهیدتا ازافسردگی نجات یابیم مثل قدیم وگرنه همه به شیشه روی اوردن

  • علی
    0

    یادمه بچه بودم توروستا تریاک میکاشتیم زمانیکه تیغ میزدن تمام منطقه رو بوی تریاک برمیداشت مافقط عاشق خوردن خشخاش بودیم به امید روزی که دوباره آزاد بشه تاجوونهای ماکمتر جنسهای تقلبی واشغال دیگرکشورها رابکشند

  • 🐜
    0

    ناب ترین تریاک در آب و خاک ایران بدست میاد ناب ناب ناب برای بقاء زندگی می کنیم نه برای صفا!!!

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها