۵ علائم نشان دهنده مشکل کبدی

کبد به عنوان بزرگترین اندام داخلی بدن انسان به عنوان “فیلتر” بدن از سموم توصیف می‌شود که هر گونه نقص در آن می‌تواند منجر به چندین مشکل سلامتی مانند لخته شدن خون، سموم بدن و غیره شود.

۵ علائم نشان دهنده مشکل کبدی

وبگاه روزنامه الشرق الاوسط نوشت: «کبد می‌تواند به دلیل بیماری یا عفونت با ویروس‌ها و همچنین در نتیجه الگوهای غذایی و عادات غذایی آسیب دیده و عملکردش کاهش یابد به طوریکه به گفته کارشناسان بهداشت، بیماری‌های مرتبط با کبد شامل بسیاری از شرایط مختلف از جمله بیماری کبد چرب غیر الکلی، هپاتیت و حتی سرطان است».

طبق وب سایت هاف پست، پنج علامت هشدار دهنده رایج وجود دارد که نشان دهنده مشکلات کبدی است:

اول: زرد شدن پوست یا چشم
بوبو پانینی، پزشک کبد و استادیار دانشکده پزشکی دانشگاه ییل، می‌گوید: «زرد شدن سفیدی چشم یا پوست که به زردی معروف است، یکی از نشانه‌های پنهان بیماری کبدی است.»

این امر زمانی اتفاق می افتد که بیلی روبین، رنگدانه زرد رنگی است که در طی تجزیه گلبول‌های قرمز تولید می شود، از کبد عبور می کند و در نهایت توسط بدن دفع می‌شود، اما افزایش آن می‌تواند باعث زردی و مشکلات کبدی شود.

دوم: ادرار تیره
ادرار تیره به خودی خود معمولاً افراد را نگران نمی کند و اغلب نشان دهنده نیاز به نوشیدن مایعات اضافی است.

داگلاس وین، متخصص گوارش در مرکز سلامت Hackensack Meridian در نیوجرسی توضیح می دهد که دفع ادرار تیره برای افراد مبتلا به بیماری کبد نیز معمول است که این به دلیل تجمع بیلی روبین است که می تواند ادرار را نارنجی یا قهوه ای تیره کند. اگر فردی مایعات را در مقادیر طبیعی مصرف می‌کند و در عین حال با رنگ ادرار مشکل دارد، ممکن است نشانه‌ای از اختلال کبدی باشد.

سوم: سردرگمی یا فراموشی
بسیاری از افراد گه‌گاه مستعد فراموشی هستند، اما متخصصان توصیه می‌کنند هر گونه تغییر عمده در وضعیت روانی را نادیده نگیرید چرا که این تغییرات می‌تواند نشانه‌ای از مشکلات کبدی یا تعدادی از مشکلات زمینه‌ای دیگر باشد و بنابراین توصیه می‌شود در صورت احساس گیجی یا مشکلات شناختی دیگر به پزشک مراجعه کنید.

پانینی تأکید می‌کند که یک فرد سالم می‌تواند به نارسایی حاد کبدی مبتلا شود، که می‌تواند با تغییراتی در وضعیت ذهنی یا شخصیتی مانند گیجی، سرگردانی یا خواب‌آلودگی همراه باشد.

چهارم: ورم پاها، مچ پاها یا شکم
به گفته کلینیک مایو، سیروز جریان خون را کند می کند و فشار را در سیاهرگی که خون را از طریق اندام کبد منتقل می‌کند، افزایش می‌دهد که فشار در این ورید، معروف به ورید باب، می‌تواند باعث تجمع مایع در پاها شود که به آن ادم می‌گویند و در شکم که به آن آسیت می‌گویند که اگر کبد نتواند مقدار کافی پروتئین خون مانند آلبومین تولید کند، ممکن است ادم و آسیت نیز رخ دهد.

پنجم: کبودی و خونریزی به راحتی ظاهر می شود
وین اشاره می کند که افرادی که آسیب کبدی دارند ممکن است در هنگام آسیب دیدگی به راحتی دچار کبودی یا خونریزی شوند.

این به این دلیل اتفاق می‌افتد که کبد پروتئین‌هایی را تولید می‌کند که خون برای لخته شدن به آن نیاز دارد. بنابراین زمانی که کبد به خوبی کار نمی کند، فرد مستعد خونریزی به راحتی است.

منبع: شفقنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها