هشدار؛ از هر ۵ ازدواج ۲ مورد منجر به طلاق می‌شود

«ثبت وقایع ازدواج و طلاق الکترونیکی شده است، مهریه باید مالیت داشته و قابل وصول باشد، ثبت وقایع ازدواج و طلاق برای دفاتر سهمیه ای شده است، اکنون طلاق فراوان و ازدواج کم است و تعرفه های دفاتر کم است» گزیده صحبت های رییس کانون سردفتران ازدواج و طلاق است.

هشدار؛ از هر ۵ ازدواج ۲ مورد منجر به طلاق می‌شود

حجت الاسلام و المسلمین سیدابوالقاسم حسینی ابهری درباره ساز و کارهای دفاتر ازدواج و طلاق گفت: در گذشته دفاتر ازدواج و طلاق از هم جدا بودند یعنی یک دفترخانه ازدواج و یک دفترخانه طلاق داشتیم ولی پس از تصویب نظامنامه دفاتر ازدواج و طلاق،  هر کسی که به عنوان سردفتر انتخاب شود، می تواند دفاتر ازدواج و طلاق را با هم داشته باشد. 

وی گفت: اکنون دیگر دفاتر سنتی ازدواج و طلاق جمع شده است و ثبت وقایع ازدواج و طلاق الکترونیکی شده است. ما  اسامی هر کسی که برای ازدواج و طلاق به دفاتر مراجعه می کند،  را وارد سامانه می کنیم و  در نهایت سند تک برگ برای او صادر می شود. 

حسینی ابهری درباره مشکلات ثبت الکترونیکی ازدواج و طلاق گفت: ثبت الکترونیکی ازدواج و طلاق بسیار خوب است و از بروز بسیاری از تخلفات جلوگیری می کند. دفاتر سنتی  ازدواج و طلاق تخلفات زیادی داشت ولی اکنون دیگر ثبت وقایع ازدواج و طلاق الکترونیکی شده و  اثر انگشت افراد ثبت می شود و مشخص می شود که خود شخص آمده و سند تنظیم  و نهایی می شود و بعد پرینت را می گیریم ودر  نهایت سند صادر می شود. 

وی درباره مهریه‌های غیرمتعارف گفت: مهریه‌ها معیاری ندارد؛ یعنی اکنون طرفین هر چه توافق کنند، به عنوان مهریه  نوشته می شود. از یک سکه تا هزار سکه یا به تعداد تاریخ تولد یا شماره شناسنامه اشخاص نوشته می شود؛ ولی الان با توجه به اینکه سکه گران تر شده و قیمتش بالا رفته است، مهریه ها حدود ۱۴ یا ۱۱۰ یا ۱۲۵ سکه است. 

رییس کانون سردفتران ازدواج و طلاق درباره ویدئوهایی درفضای مجازی درباره مهریه هایی مانند هزاران شاخه گل یا اعضای بدن داماد گفت: مهریه باید مالیت داشته باشد؛ یعنی قابل وصول باشد. اینکه اعضای بدن داماد به عنوان مهریه لحاظ شود قابل وصول و شدنی نیست. مهریه حقوق ممتاز زن است و هر زمان که زوجه  مطالبه کند زوج باید آنرا پرداخت کند. 

حسینی ابهری درباره اینکه در برخی از استان‌ها برای کاهش طلاق، طلاق را ثبت نمی کنند و به شهرهای دیگر واگذار می کنند؟ گفت:  ثبت وقایع طلاق و ازدواج برای دفاتر سهمیه‌ای شده است  و تعداد خاص و سهمیه ای برای دفاتر در نظر گرفته می شود و اگر سهمیه دفترخانه ای پر شود، اشخاصی که به آن دفتر مراجعه می کنند باید به دفاتر دیگر هدایت شوند یعنی دفاتری که مراجعاتشان کم بوده و آمارشان به حد نصاب نرسیده است. 

وی با بیان اینکه اکنون طلاق فراوان و ازدواج کم است، گفت: متاسفانه  از هر ۵ ازدواج ۲ مورد منجر به طلاق می شود  البته اخیرا طلاق هم کم شده است. 

حسینی ابهری با اشاره به ثبت سه نوع طلاق، گفت:‌ یک نوع طلاق‌، طلاق‌هایی هستند که زوج ترک زندگی کرده و به نقطه نامعلوم رفته و زوجه برای اینکه تکلیفش روشن شود، به دادگاه مراجعه می کند و درخواست طلاق می کند و به دفترخانه مراجعه کرده و  بعد از انجام تشریفات، طلاق صادر می شود. طلاق دیگر، طلاق توافقی است و زن و شوهر حضور دارند و توافق می کنند و در  قبال  بخشیدن مهریه از سوی زوجه، زوج هم از او جدا می شود. نوع سوم طلاق ، صوری است و به خاطر اینکه فرزند از سربازی معاف شود زن و شوهر به صورت سوری از همدیگر طلاق می گیرند. در گذشته هر کس که به این صورت طلاق می گرفت اگر طلاق نامه اش را به نظام وظیفه می برد سریعا برگه معافیت را می گرفت ولی اکنون باید سه سال از صدور طلاق بگذرد و با توجه به الکترونیکی شدن ثبت وقایع ازدواج و طلاق،  از این به بعد کسانی که طلاق نامه ای را به اداره نظام وظیفه ببرند، باید رونوشت مکانیزه هم بگیرند و  اداره نظام وظیفه، اگر سندی شناسه یکتا نداشته باشد معافیت را صادر نمی کند.

وی درباره شاهدین تقلبی ازدواج و طلاق گفت: در حال حاضر به دلیل اینکه ثبت وقایع ازدواج و طلاق  الکترونیکی شده و  شهود از اشخاص و بستگان زوجین هستند و اثر انگشت آنها اخذ می شود و سیستمی شده است،  شاهدین تقلبی نداریم. قبلا که دفاتر ازدواج و طلاق سنتی بود، شهود تقلبی داشتیم ولی اکنون با سیستمی شدن دیگر نداریم. 

حسینی ابهری با بیان اینکه تهران  و خراسان دارای بیشترین طلاق و  یزد کمترین طلاق را دارد، گفت: آمار دقیق درباره ثبت وقایع ازدواج و طلاق را  باید از ثبت احوال بگیرید و ما آماری در این زمینه نداریم.

وی درباره نحوه انتخاب رییس کانون ازدواج و طلاق گفت: طبق نظام نامه ای که تصویب شده و به  امضای ریاست قوه قضاییه رسیده و ابلاغ شده است، انتخابات را برگزار می کنیم. ما هنوز منتظریم که سازمان ثبت در دفاتر ازدواج و طلاق انتخابات برگزار کند و  اعضایی که مایل‌ هستند در انتخابات شرکت و  ثبت نام کنند  تا مدارک آنها بررسی و مراحل قانونی نهایی شود.

حسینی ابهری با گلایه از درآمد کم دفاتر ازدواج و طلاق گفت: دفاتر اسناد، حقوق بازنشستگی و بیمه  و مزایای دیگر دارند و حق خرید و فروش دفاتر را دارند ولی دفاتر ازدواج وطلاق تا زمانی که می توانند کار می کنند و زمانی که سردفتری فوت کرد یا از کار افتاده شد، سازمان ثبت دفاتر را می گیرد. من  ۳۵ سال است که سردفتر هستم ولی هنوز بیمه ندارم  و تعرفه هایمان بسیار اندک  است. دفاتر ازدواج و  طلاق مثل دفاتر اسناد نیست  و هیچ گونه درآمدی ندارند. ما اکنون تعرفه هایمان کم است و هنوز سازمان ثبت برای ما هیچ کاری انجام نداده وناچارا متوسل به قوه قضاییه شدیم و از آقای اژه ای  خواستیم که دستورات لازم را برای افزایش تعرفه ها بدهند.

وی در پایان گفت: فرضا تعرفه ثبت ازدواج ۸۵۰ هزار تومان است و ثبت واقعه طلاق یک میلیون و  صدور اجراییه ۳۰۰ هزار تومان و... که  بسیار کم است و امور  دفترخانه ها با این هزینه‌ها به سختی می گذرد و اکثر سردفتران به دلیل نداشتن درآمد استعفا دادند و یا در حال استعفا هستند.  فکر می کنم  که در آینده نه چندان دور،  دفاتر ازدواج جمع شود و تحویل سازمان ثبت احوال شود  و دفاتر ازدواج و طلاق در آینده نخواهیم داشت چرا که اکثر دفاتر ازدواج و طلاق از عدم ثبت ازدواج نالان هستند. طلاق وجود دارد ولی طلاق صرفا کفایت نمی کند و امور دفترخانه به سختی می چرخد. من شخصا کارمندی ندارم و اگر کارمند هم داشته باشم باید ماهانه ۱۰ میلیون به او حقوق بدهم و او را بیمه کنم؛ در صورتی که خودم امورم  را به سختی انجام می دهم.  

منبع: ايسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 46
  • ناشناس
    6

    بزرگترین خیانت به یک جوان ، توصیه ازدواج در شرایط فعلی است .

  • ناشناس
    7

    آدم عاقل تو این گرونی و تورم ازدواج نمی کنه!!!!!!

    نظرات شما -
    • ناشناس
      4

      الان ازدواج در خانواده هایی اتفاق می افتد که پول دارهستند یا با رانت برای فرزندشان شغل و مسکن ایجاد می کنند و دستی بیت المال دارند .

  • ناشناس
    1

    قبلا نسبت طلاق بالاتر بود وضعیت بد اقتصادی جوانها را محتاط کرده که انتخابی آگاهانه تر داشته باشند تا ضرر نکنند

  • بابک
    2

    وقتی وضعیت اقتصادی بد باشه
    نتایج به این صورت میشه
    اجاره خونه سرسام آور
    هزینه های منزل سرسام آور
    هزینه های درمان افتضاح
    نتیجه
    افزایش آمار طلاق و جدایی

    نظرات شما -
    • ناشناس
      20

      و کسی نیست مادرشوهرها را جمع کنه و پسران مادر ذلیل

    • ناشناس
      4

      سلام خانم ناشناس زیر دلم برات میسوزه انگار خیلی دلت از مادر شوهرت کینه داره عزیزووووووووووووووووم قربونت گلوم

    • ناشناس
      4

      خانم ناشناس زیر، دلم برات سوخت بنده نه پدر و نه مادر دارم

  • ناشناس
    3

    جهت بدبخت است پسری که حقوق ممتاز ندارد ولی زیر بار حقوق ممتاز میرودحماقت ازدواج جنایت است در حق خویش

  • ناشناس
    3

    جوانان عزیز و ولایت مدار ایران!!:
    هر کس تمکن مالی ندارد به هیچ عنوان ازدواج نکند و غیر از خودش چند نفر بدبخت و بیچاره به جمعیت کشور اضافه نکند. اجرکم عندالله

    نظرات شما -
    • ناشناس
      5

      تمکن هم داشته باشی باز ازدواج اشتباهه

  • ناشناس
    1

    به مسولان عزیز ربطی نداره تورم مقصره ؟

  • ناشناس
    4

    هنوز فاصله داریم تا قله باید هر 5 تاش منجربه طلاق شود مسولا در این حوزه کار کنند تا امار طلاق برود بالا و رکورد بزنیم

    نظرات شما -
    • تبریز
      10

      تو خیلی وقت است که به قله شیطان رسیده ای . پس زیاد به خودت فشار نیار....

    • ناشناس
      1

      قله ایم قله .خستگی معنا ندارد مسولا برای بالا بردن شاخص فلاکت باید روز و شب تلاش کنند

    • ناشناس
      3

      مشکل طلاق ازدواج است اگر ازدواج نباشد طلاقی در کار نیست پس مقتول همان قاتل است . من اله فیق فیق فیقینا

  • فلکزده
    1

    چرا دروغ بهم بافتی مرد؟
    جواب خداروچی میدی؟
    پاشوبیاتوشهرما که یک شهرستان درجه سه هستش،تمام سردفترها:
    ۱) آخوندهستن کلی درآمدروضه خونی دارن
    ۲) هیمینها شاغل وکارمن دولت هستن،ماهی ۲۰،،،۳۰ میلیون تومن حقوق میگیرن
    ۳) تعدادی شون هم بازنشسته ارگانهائی مثل آموزش وپرورش هستن،
    همگیشون سردفتری شغل دوم یا سومشون هست،
    اگرمیخوای اسم ببرم......

    نظرات شما -
    • ناشناس
      5

      قاطی روضه نکن ..آخوند به روضه چه مریوطه..کل سال مشاوره قرصی فقط خشونت خانوادگی را بالا می برد و درآمد خوب داره ...پیرزنها مجالس روضه آرامش میافتند الان سالمندان می اندازید

  • ناشناس
    5

    همین وکلا باعث افزایش طلاق هستند و کسب درامدشانه و دنبال مادرشوهر راه می‌افتند و صدا کلفت می کنند و مشاوران نفس بی برکت
    جایی که اینجور وکیل باشه من اصلا دادگاه پا نمی گذارم اینجور وکلای حامی حقه باز

  • ناشناس
    1

    چه حرف مسخره ای مرد راضی زن راضی پدر راضی ..می گه شاهد باید فامیل باشه..کم فامیل دو دوزه را جلو بیانداز کجای اسلام گفته شاهد فامیل

  • محرمانس عزیز
    3

    آمار قدیمیه ها
    از هر 5 ازدواج بعد از 10 سال 4 تاش طلاق گرفت همیشه
    در ضمن
    آمار خودکشی در 3 سال گذشته هم بگین و با 10 سال قبلترش مقایسه کنین

  • ناشناس
    1

    خبر فوری شیر مادرت حلال آت که نظرات مردم منعکس می کنی خبرنگار اهل بهشته

  • ناشناس
    0

    بجای اینکه تمام وقت دنبال ازدواج بچه های مردم باشید نگذارید اینهاییکه ازدواج کرده اند و چند تا بچه هم دارند بیشتر بدلیل مشکلات اقتصادی دارند به داد آنها برسید تا زندگی آنها به طلاق منجر نشه تورم بالای 46 درصدی بیکاری امروز آقای مخبر گفت تورم شده 23 درصد آقای بگو چه چیزی ارزان شده گوشت مرغ میوه مسکن وِ......اخه چه چیزی ارزان شده که تورم پایین بیاد

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      عزیزم ،این مخبر از گرونی های نجومی مسکن و خودرو و معیشت مردم و اقتصاد نابسامان کشور و غیره ، بی خبره بی خبره (((مخبر = مخرب و بی خبر)))

  • ناشناس
    0

    این گرونی های نجومی مسکن و خودرو و معیشت مردم وغیره زندگی مردم و بویژه جوانان رو نابود کرد و به طلاق کشیده شده ...

    نظرات شما -
    • ناشناس
      4

      فقط این نیست اخلاق مشاوره فرویدی انگ زنی نفس شأن برکتی ندارد خیلیا با وجود وضع مالی آخرشان اینطور می شه دخالت مادرشوهر و تحریک و آمار کتک کاری زیاده ...

    • ناشناس
      2

      سلام عزیزووووووووووووووووم ، ببخشید انگار شما از دست مادر شوهرت بدت میاد یا باعث لطافت شده .... منتظر جواب شما هستم درست گفتم خدا بهت صبر بده

  • ناشناس
    10

    طلاق عین ثواب است . چون ادم نفهم ازدواج می کند ادم نفهم لیاقت زندگی ندارد

  • ناشناس
    3

    درود بر مردم فهیم ایران
    جهنم جای تشکیل خانواده و فرزند آوری نیست همین که خودمان داریم زجر می کشیم کافی نیست؟
    جواب همسرم را چی بدم وقتی می پرسه تو که نمی توانستی چند ده میلیون در ماه پول دربیاری برای چی زن گرفتی مگه نمی بینی در این کشور چه خبره؟
    جواب فرزندم را چی بدهم وقتی می پرسه بابا تو که می دانستی در این مملکت به جز گرانی بدبختی و بگیر و ببند خبری نیست برای چی مرا در این کشور به دنیا آوردی؟

  • ناشناس
    2

    الفقر و الفقر

  • ناشناس
    3

    نظرات تمام تلقینات مادره الان مادرشوهرها همه کاره آند و می گن ازدواج نکن و پول تو بیار من نگه می دارم !!!!حتی خانم خرج خودش را هم داشته باشه جالبه الان مادر شوهر می ره می گه بیچاره آند فلان با بیکاری چه ازدواجی...مورد می شناسم مادر شوهر دادگاه را فریب داده بود مسوول دادگاه با تعجب در تلویزیون می گفت مادر میشناسم میاد میگه پسر من معتاده زندان بیاندازید و نجات دهید!!!!!در حالیکه این زن خود پسر را به سیگار ...تشویق می‌کنه !!

  • ناشناس
    1

    عوامل تأثیر گذار بر ازدواج و طلاق به ترتیب : 1- تمکن مالی و عدم آن ناشی از الف- نداشتن شغل - یا حقوق پایین ب- عدم مسکن مناسب حتی عدم توان پرداخت اجاره مسکن پ- تورم روزانه و عدم ثباط قیمتها که اختلالات روانی افراد در جامعه را سبب می شود ( البته دکان روانپزشکان پر رونق شده و خیلی راضی اند ) ت- عدم قوانین خوب و یا بد اجرا شدن آنها ث- خانواده فقر و عدم پشتوانه مالی 2- شناخت کافی و هم پوشانی و مکمل بودن و عدم موارد ذکر شده 3- تلاش هوشمندانه رسانه ها از جمله صدا و سیما در بیان مسایل مربوط به ازدواج و در مورد طلاق عکس آن 4- قانع و کم توقع و پرهیز از چشم و هم چشمی در مورد ازدواج و در مورد طلاق عکس آن 5- چشم و دل پاکی و صداقت و پاکدامنی از دوره مجردی و یا پس از ازدواج و در مورد طلاق چشم چرانی و عدم وفاداری و صداقت و هرزگی از دوره مجردی و یا بعد از آن 6- مسئولیت پذیری در ازدواج و عدم آن در مورد طلاق و ...

  • ناشناس
    6

    حواستون باشه برخی دختران کاسبند

  • ناشناس
    0

    ما که داخل تورم و خودکشی و مهاجرت و فرار و بی ابی و خشکسالی و فقر و اختلاس و دزدی و دروغ و ریا و پاچه خواری و سرکوب و بدبختی و تو سری خوری و مرگ و سکته و سرطان و شاخص فلاکت اولیم در دنیا حیف نیست که درطلاق کشور ده و یازده باشیم رکورد بزنید مسولا خوابید طلاق را ببرید بالا .

  • ناشناس
    0

    خداییش هرچقدر کارمیکنیم بازم تو زندگی کم میاریم
    اصلا بااین همه گرانی در همه موارد دخل و خرجمون با هم جور در نمیاد، مشکل همه ملت فقط فقط افزایش گرانی‌ها در همه موارداست و فقط کاهش قیمتها علاج درد ملت است وگرنه اگر ماهی ۲۰میلیون هم حقوق داشته باشیم هیچ فایده ای ندارد

  • ناشناس
    0

    اگر آماروطلاق بالاست خوب مشتری دارید دیگه اضافه کردن دستمزد به چه رویی است پس صددردصد این آمارها غلط است فقط بهانه ای برای مطرح کردن موضوع دیگری است در فضای مجازی نود درصد موضوعات بهانه ای است برای یک حرف نامربوط درتمامی جاها ی فضای مجازی واردشدم دیدم نوددرصدخالی بندی است

  • ناشناس
    2

    زیرا خیلی از جوانان برای فرار از شرایط نامساعد خانواده اشان راضی به ازدواج با فرد نامناسب می شوند که بعدا می فهمند .

  • ناشناس
    0

    باید مدتی صادقانه و زیر نظر مشاور وقت بگذرانند و به همه چیز فکر کنند ،البته نوشتن یک رمان مربوط به ازدواج و خواندن اجباری آن قبل از ازدواج برای زوجین واجب است .

  • ناشناس
    2

    ببینید ازدواج کردن مانند گرفتن گواهینامه رانندگی ، نیاز به کتاب آیین نامه زندگی مشترک دارد .باید نسبت به افزایش آگاهی زوجین کار عملی انجام شود.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      کتاب دزدی از احادیث و انگ زنی تاثیری ندارد بیست ساله طلاق زیاد کرد

    • ناشناس
      0

      کسانی که منفی دادید اعتقادی به داشتن آگاهی ندارید؟

  • ناشناس
    2

    معیار را فقط پول و زیبایی می دانند ولی عوامل دیگر سبب طلاق می شوند!

  • ناشناس
    1

    به سلامتی و مبارکی ، سرانجام در یک اماردر جهان اول خواهیم شد

  • ناشناس
    0

    اونطورخواندم اگرراست باشدتعدادمردان ایران نزدیک یک میلیون بیشترازخانم ھاست زودترزن بگیریدمردمجردبدون خانم ک ازنعمات خداونداست چطورزندگی کند

  • arad
    0

    والا الان حوانها فقط به فکر ریاست هستند و کار نمیکنند بنده کارگر دارم ماهی 15 میلیون میگیره بغیر از اقلامی که بهشان میدیهیم ماهانه اضافه هر وقت جوانها تن به کار دادند میتوانند دختر مردم را خوشبخت کنند و به فکر جیب و حقوق بازنشستگیی باباحون نداشته باشند و قانع به درآمد امار ازدواج بیشتر و طلاق کم خواهد شد

  • ناشناس
    0

    باسلام.به نظرم،همه چیز مادیات و پول شده است در این شرایط زمانه،امیدواریم دلار و قیمت سکه به روند گذشته برگردد تا زندگی ها دوام داشته باشد.باتشکر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    اخبار سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد