ویروس mpox چقدر گسترش یافته و چگونه می توانید از خود محافظت کنید؟

سوئد و پاکستان هر دو چند روز پس از اینکه سازمان بهداشت جهانی وضعیت mpox را “فوق العاده” اعلام کرد، موارد ابتلا به mpox را گزارش کرده اند.

ویروس mpox چقدر گسترش یافته و چگونه می توانید از خود محافظت کنید؟

به نقل از الجزیره، حداقل دو کشور خارج از آفریقا پس از اعلام سازمان جهانی بهداشت (WHO) مبنی بر تبدیل شدن این ویروس به یک “اورژانس بهداشت عمومی” در اوایل این هفته موارد ابتلا به mpox را گزارش کردند.

سویه نسبتاً جدیدی از ویروس معروف به کلاد ۱ از سال ۲۰۲۲ در کشورهای آفریقایی گسترش یافته است.

در اوایل سال جاری، گزارش شد که جمهوری دموکراتیک کنگو (DRC) بزرگترین شیوع بیماری را تجربه می کند که تا کنون ثبت شده است و ده ها هزار نفر تا ژوئن به این بیماری مبتلا شده اند. دولت جمهوری دموکراتیک کنگو در دسامبر 2022 آن را اپیدمی اعلام کرده بود.

هفته گذشته CDC آفریقا گزارش داد که mpox اکنون در حداقل 13 کشور آفریقایی شناسایی شده است. در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، آژانس اعلام کرد موارد ابتلا 160 درصد و مرگ و میرها 19 درصد افزایش یافته است.

در اینجا چیزی است که ما تاکنون در مورد اینکه این بیماری کجا گسترش یافته است، چگونه بر بدن انسان تأثیر می گذارد و چگونه از خود در برابر عفونت محافظت کنید، می دانیم.

سویه جدید ویروس mpox به کدام کشورهای دیگر سرایت کرده است؟

وزارت خدمات بهداشت ملی پاکستان روز جمعه اولین مورد ابتلا به این ویروس را تایید کرد و گفت که این فرد از عربستان سعودی آمده است.

مقامات بهداشتی گفتند که توالی یابی برای تعیین سویه دقیق ویروسی که فرد به آن آلوده شده است در حال انجام است.

روز پنجشنبه، مقامات بهداشتی سوئد اولین مورد از mpox در این کشور را گزارش کردند و تایید کردند که این نوع از نوع کلاد 1 است و گفتند که این فرد در آفریقا آلوده شده است و اکنون تحت درمان است.

کلاد ۱ تمایل به ایجاد تعداد بیشتری از عفونت های شدید دارد و به نظر می رسد که به راحتی از طریق تماس نزدیک معمولی از جمله تماس جنسی منتقل می شود.

روز جمعه، مرکز اروپایی پیشگیری و کنترل بیماری (CDC) سطح هشدار خطر خود را از «کم» به «متوسط» افزایش داد و از کشورها خواست سطح آگاهی مسافرانی را که از مناطق آسیب دیده بازدید می‌کنند، حفظ کنند.

ویروس چگونه به بدن انسان حمله می کند؟

Mpox عمدتاً انسان و حیوانات را تحت تأثیر قرار می دهد. این بیماری به خانواده ویروس های آبله تعلق دارد اما علائم خفیف تری مانند تب، لرز و بدن درد ایجاد می کند. با این حال، می تواند باعث بیماری شدید و حتی در برخی موارد مرگ شود.

ویروس از طریق پوست شکسته یا از طریق مجاری تنفسی وارد بدن انسان می شود. سپس از طریق خون پخش می شود و باعث می شود فرد علائمی شبیه آنفولانزا را تجربه کند و ضایعاتی روی پوست ایجاد کند.

به گفته مایکل مارکس از دانشکده بهداشت و پزشکی گرمسیری لندن، دانشمندان «فکر نمی‌کنند که mpox تأثیر مستقیمی بر سیستم ایمنی داشته باشد».

او گفت: «فراتر از این واقعیت که همه عفونت‌ها آشکارا به طور گذرا پاسخ‌هایی را در سیستم ایمنی بدن ایجاد می‌کنند، ما معتقد نیستیم که اثرات بلندمدت mpox روی سیستم ایمنی بدن وجود داشته باشد.»

دکتر نگاشی نگونگو، رئیس ستاد CDC آفریقا، نیز به الجزیره گفت که این ویروس فقط علائمی ایجاد می کند که «دو تا چهار هفته» طول بکشد.

“این یک بیماری است. چه فرم شدید را دریافت کنید – سپس منجر به مرگ شود – یا فقط در دو تا چهار هفته بهبود پیدا کنید. همه چیز به حالت عادی برمی گردد.»

ویروس چگونه پخش می شود؟

ویروس از طریق تماس نزدیک با شخص یا حیوان آلوده منتقل می شود. برای عفونت انسان به انسان، ویروس می تواند از طریق تماس با ضایعات پوستی، تماس پوست به پوست و صحبت کردن یا نفس کشیدن خیلی نزدیک به فرد آلوده منتقل شود.

همچنین می تواند از طریق اشیاء آلوده مانند سطوح، ملافه، لباس و حوله سرایت کند، زیرا ویروس از طریق پوست شکسته، مجاری تنفسی یا چشم ها، بینی و دهان وارد بدن می شود.

مارکس به الجزیره گفت که مهم‌ترین شکل انتقال از طریق تماس پوست به پوست است، زیرا ویروس برای «سه هفته یا بیشتر» روی ضایعات پوستی قابل تشخیص باقی می‌ماند و نه از طریق سیستم تنفسی، زیرا در «اکثر افراد ویروس پاک می‌شود». از گلو هفت تا ۱۰ روز».

برای انتقال از انسان به حیوان، ویروس معمولاً از طریق نیش، خراش یا تماس با زخم حیوان آلوده وارد بدن می شود.

علائم چیست؟

این بیماری علائمی شبیه آنفولانزا و ضایعات چرکی ایجاد می کند. معمولاً خفیف است اما می‌تواند به اندازه‌ای شدید باشد که بکشد.

مارک ها توضیح می دهند اینکه اکثر مردم یک “بیماری نسبتا خفیف” دارند که در آن ممکن است تب، دردهای عضلانی و بثورات با “پنج تا ۲۵ ضایعه” داشته باشند.

او گفت: «برخی افراد بسیار ناخوشایند می شوند و ممکن است به بیماری شدیدتری با صدها ضایعه در سراسر بدن مبتلا شوند.

به عنوان مثال، افراد مبتلا به HIV درمان نشده [بیماری مقاربتی] یا سیستم ایمنی ضعیف هنوز در معرض خطر ابتلا به بیماری شدید هستند. به نظر می رسد کودکان نیز در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری های شدید هستند.

او توضیح داد که کودکان به “چند دلیل” بیشتر از بزرگسالان تحت تاثیر mpox قرار می گیرند.

“بسیاری از انتقال در مناطق پرجمعیت با کودکان زیاد است، و کودکان احتمالا بیشتر مستعد دویدن به اطراف و تماس مستقیم پوست به پوست با دیگران هستند – به طوری که باعث انتقال می شود. در حالی که بزرگسالان ارتباط مستقیم کمتری با دیگران دارند.

انگونگو افزود که کودکان همچنین در معرض خطر بیشتری قرار دارند زیرا “مکانیسم دفاعی” آنها – سیستم ایمنی – هنوز در حال رشد است.

چه درمانی برای این سویه mpox وجود دارد؟

مارکس گفت که هیچ درمانی فعلی برای mpox وجود ندارد اما برخی از داروهای ضد ویروسی در حال آزمایش هستند.

با این حال، واکسیناسیون وجود دارد که در کاهش خطر موثر است. اولویت نیاز به تامین واکسن کافی برای آن دسته از جمعیت‌هایی است که در DRC و کشورهای اطراف آن بیشتر در معرض خطر هستند.»

وی افزود: «اگر بتوانیم افراد در معرض خطر را واکسینه کنیم، از عفونت محافظت می‌شوند و این به کنترل اپیدمی کمک می‌کند – بنابراین هم برای فرد واکسینه‌شده و هم برای جمعیت گسترده‌تر مفید است.»

نگونگو توضیح داد که واکسن mpox که در شیوع سال 2022 توسط بسیاری از کشورهای غربی استفاده شد، برای کشورهای فقیر آفریقایی قابل دسترسی نیست.

در آفریقا هیچ واکسنی وجود ندارد. هر آنچه از آن واکسن باقی مانده است در غرب به عنوان بخشی از آمادگی اضطراری خود آنها ذخیره می شود. اما ما در اینجا یک وضعیت اضطراری داریم.»

نگونگو توضیح داد که از طریق کمک های مالی، CDC آفریقا موفق به دریافت 280000 دوز شده است. با این حال، برای اینکه واکسن موثر باشد، افراد باید دو دوز مصرف کنند، که مقدار آن را فقط برای 140000 نفر کاهش دهد.

چگونه می توانید از خود محافظت کنید؟

نگونگو به مردم توصیه کرد «به اصول اولیه بهداشت شخصی برگردند» و فراموش نکنید که دست‌ها را بشویید، از تماس با افراد بیمار خودداری کنید و به افراد توصیه کرد در صورت بروز علائم به بیمارستان مراجعه کنند تا ویروس مهار شود.

اگر در کشوری هستید که در دسترس باشد، واکسن‌های Mpox نیز در محافظت از جمعیت مؤثر هستند.

آیا ویروس mpox می تواند بیشتر گسترش یابد؟

با توجه به منابع موجود در کشورهای ثروتمند برای جلوگیری از گسترش ویروس، دانشمندان معتقدند که اگر شیوع‌های جدید مرتبط با کنگو به سرعت شناسایی شوند، انتقال می‌تواند نسبتاً سریع متوقف شود.

مارکس گفت که “خطر عمده” در آفریقای مرکزی است که در آن اپیدمی در حال وقوع و گسترش است.

او گفت: «احتمالاً تعداد کمی از موارد خارج از کشور صادر می شود، مانند [در] مورد سوئد، اما خطر عمده و تمرکز اقدامات باید بر آفریقای مرکزی باشد.

منبع: شفقنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    اخبار سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد