جمعیت ایران از ۹۱ میلیون نفر گذشت!

از آخرین‌باری که جمعیت ایران در اخبار مورد توجه قرار گرفته است، مدت‌ها می‌گذرد. با توجه به اینکه سرشماری قرار است هر پنج سال یک بار رخ دهد و آمار دقیق منتشر شود، بیشتر باید سراغ سایت‌های جهانی رفت تا دریابیم در کنار چند نفر در کشور بزرگ‌مان زندگی می‌کنیم. به گزارش سایت‌های آماری جهان، چند ماه است که جمعیت ایران از ۹۱ میلیون نفر گذشته است.

جمعیت ایران از ۹۱ میلیون نفر گذشت!

شنیدن این خبر خوشحال‌کننده است یا ناراحت‌کننده؟ این دیگر به انتخاب خودمان بستگی دارد. اینکه با شرایط قطعی برق، تورم، کمبود آب، خشک‌سالی و‌... روزگارمان می‌گذرد و اینکه هنوز سیاست‌های دقیقی درباره چند سال آینده و مشکلات زیست‌محیطی نداریم، نگران‌کننده است. اینکه آمار دقیقی حتی برای مهاجران افغانستانی نداریم و مطمئن نیستیم هشت میلیون یا ۱۵ میلیون نفر آن‌ها در کشورمان ساکن هستند، بر شرایط دشوار تحلیل می‌افزاید.

چند نفریم؟

ورلدومترز، سایت مرجعی است که جمعیت کشور‌های مختلف جهان را بر اساس آمار ارائه‌شده، به‌طور مستقیم به‌روز می‌کند. در این سایت، جمعیت فعلی کشورمان تا روز دوشنبه ۲۸ مرداد ۱۴۰۳ بر اساس ارزیابی از آخرین داده‌های سازمان ملل متحد ۹۱ میلیون‌و ۶۸۱ هزارو ۳۱۵ نفر است.

جمعیت ایران در اواسط سال ۲۰۲۴ یعنی ۱۲ خرداد امسال، ۹۱ میلیون‌و‌۵۶۷ هزارو ۷۳۸ نفر برآورد شده بود. البته گوگل هنوز آمار قدیمی‌تری را ارائه می‌دهد و جمعیت ایران را حدود ۸۸‌میلیون‌و ۵۵۰ هزار نفر گزارش کرده است. در حال حاضر جمعیت ایران معادل ۱.۱۲ درصد از کل جمعیت جهان است.

ایران رتبه ۱۷ را در فهرست کشور‌ها از نظر جمعیت دارد. تراکم جمعیت در ایران ۵۶ نفر در هر کیلومتر مربع است. ۷۳.۱ درصد از جمعیت شهرنشین هستند؛ یعنی طبق آمار امسال ۶۶ میلیون‌و ۹۶۸ هزارو ۴۵۸ نفر در شهر‌ها ساکن شده‌اند. میانگین سنی در ایران ۳۳.۴ سال است.

چند سال زودتر؟

مروری بر اخبار گذشته نشان می‌دهد در سال ۱۴۰۱ پیش‌بینی شده بود طبق تخمین‌های مرکز آمار، ایران سال ۱۴۱۵ به جمعیت ۹۱ میلیون نفر می‌رسد. اکنون در سال ۱۴۰۳ هستیم. البته دو سال پیش به نظر می‌رسید نقطه مطلوب سیاست‌گذاران ۱۲۰ میلیون نفر بود و نگران بودند که با کاهش میزان ازدواج و فرزندآوری تعداد جمعیت همان حدود ۸۰ و چند میلیون بماند. در سال‌های گذشته طبق برآورد‌های داخلی نرخ رشد جمعیت ایران از ۱.۱۲ درصد در سال ۹۷ به ۷۷ صدم درصد در سال ۱۴۰۰ رسیده است. طبق برآورد این مرجع رسمی، پیش‌بینی می‌شود نرخ رشد جمعیت در سال ۱۴۱۵ به ۳۶ صدم درصد برسد که کمترین میزان رشد در ۴۴ سال گذشته خواهد بود.

اما به نظر می‌رسد در روندی عجیب، ناگهان جمعیت ایران افزایش یافت. نکته درخور توجهی در آمار‌های جهان وجود دارد که عنوان شده است نرخ باروری زنان ایرانی ۱.۷ است. طبق محاسبات جهانی، مقدار کمتر از ۲.۱ باعث کاهش جمعیت بومی می‌شود. از طرفی سایت‌های آمار جهان پیش‌بینی کرده بودند ایران با این نرخ زاد‌و‌ولد در سال ۲۰۲۹ به جمعیت ۹۱ میلیون‌و ۸۷۰ هزار نفر برسد، اما این اتفاق خیلی زودتر رخ داده است. البته سایت سازمان ملل معتقد است نرخ باروری در ایران کمی کمتر از ۲.۱ است.

این سایت‌های آماری معمولا با تحلیل همراه نیستند و حتی به نظر می‌رسد آمارهایشان با داخل ایران نیز تضاد دارد. به‌هرحال در خبری که اول تیر ۱۴۰۱ از سوی مرکز آمار ارائه شده بود، نرخ رشد جمعیت حود ۰.۷۷ درصد عنوان شده و رو به کاهش بود و قرار بود در بهترین حالت تا سال ۱۴۱۵ فقط شش‌میلیون‌و ۷۴۶ هزار نفر به جمعیت کشور افزوده شود که «از خطر ریزش سنگین جمعیت ایران حکایت داشته باشد».

البته پیش‌بینی شده بود ۷۳ میلیون‌و ۲۴۳ هزار نفر از جمعیت کشور در سال ۱۴۱۵ در شهر‌ها و ۱۸‌میلیون‌و ۲۰۳ هزار نفر در روستا‌ها زندگی کنند که این اتفاق به‌طور تقریبی اکنون رخ داده است. در گزارشی که تسنیم در سال ۱۳۹۴ از سازمان ملل ارائه داده است، پیش‌بینی شده بود جمعیت ایران در سال ۲۰۳۰ میلادی به ۹۱.۳ میلیون نفر برسد و ایران در این سال همچنان به‌عنوان هفدهمین کشور پرجمعیت جهان باقی بماند.

مهاجران

اما با فرض در نظر گرفتن درست‌بودن آمار می‌توان تحلیل کرد تعداد مهاجرانی که به ایران آمده‌اند، می‌توانند دلیل افزایش جمعیت خارج از پیش‌بینی باشند. جمعیت ایران به سرعت در حال افزایش است؛ این نیز به دلیل مهاجرت مردم از کشور‌های اطراف (افغانستان و عراق) به دلایل امنیتی است. جمعیت ایران در سال‌های گذشته تغییر و افزایش چشمگیری داشته است، اما اکنون به گفته فاطمه رخشانی، معاون وزیر بهداشت، انتظار می‌رود تا سال ۲۱۰۱ کاهش یابد.

امید به زندگی

این نکاتی است که جهان درباره جمعیت ما ارائه می‌هد. امید به زندگی در ایران ۷۷.۸۵ سال عنوان شده است. البته امید به زندگی برای زنان ۷۶ سال است. مرگ‌و‌میر نوزادان در هر هزار تولد زنده ۹.۱ درصد و مرگ‌و‌میر زیر پنج سال ۱۰.۹ است.

رشد جمعیت ایران

بر اساس پیش‌بینی‌های اخیر، انتظار می‌رود ایران در پایان سال ۲۰۶۱ به اوج جمعیت ۱۰۵.۲۳ میلیون نفری خود برسد. این انتظار است که پس از اوج خود، جمعیت به آرامی کاهش یابد و تا پایان قرن به ۹۸.۸۳ میلیون نفر برسد. بر اساس این پیش‌بینی‌ها، جمعیت ایران تا پایان سال ۲۰۴۳ به صد میلیون نفر خواهد رسید. نرخ رشد جمعیت ایران حدود ۱.۱ درصد است؛ نرخی که در دهه‌های اخیر کند شده است. پیش‌بینی می‌شود جمعیت جوان ایران در سال ۲۰۵۰ به ۱۴ درصد از کل جمعیت برسد.

تهران یکی از سه شهر

آمار‌ها درباره جمعیت تهران نیز متفاوت است؛ برخی آن را هفت میلیون نفر و برخی سایت‌های جهان آن را نزدیک به ۸.۴ میلیون نفر ارزیابی کرده‌اند. منطقه بزرگ‌تر کلان‌شهر تهران حدود ۱۴ میلیون نفر جمعیت دارد که آن را به بزرگ‌ترین شهر در تمام غرب آسیا و یکی از سه شهر بزرگ خاورمیانه پس از قاهره و استانبول تبدیل می‌کند. تراکم جمعیت تهران ۱۱ هزارو ۸۸۷ نفر در کیلومتر مربع است.

منبع: شرق
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 39
  • ناشناس
    1

    مهم کیفیت و سطح زندگیه وگرنه چندتا افغانی بیار مثل ..... هر سال جمعیت رو دوبرابر میکنن

    نظرات شما -
    • حسن ستار
      0

      مهم نیست جمعیت به بیش ازصدمیلیون هم برسند
      بااصطلاح مسولین برنامه دارندمثل این بیش از۴۵سال!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • ناشناس
      1

      حداقل دوازده میلیونش افغانی هستن....و هفت الا هشت میلیون تو این چند سال گذشته اومدن

    • ناشناس
      46

      بحث به افغان نکشان....افغان هم مثله ما مسلمان هسته و مهمان و احترامش واجبه...من به عنوان یک ایرانی ....برادران افغان را احترام دارم و قدم رو چشم

    • ناشناس
      5

      چون خودت افغانی هستی! مهمان یه روز و دو روز نه 50 سال. بعدم چند نفر نه 15 میلیون نفر. افغانی خودت رو ایرانی جا نزن و از کیسه خلیفه نبخش!

    • سرور نخبه زعیم
      11

      من خود افغانم از زمان جنگ شوروی از ولایت به دورم زیادتر از 40سال در ایران هسته شوی ایرانی دارم تمام بچه و نوه هایم در ایران تولد شدن همه شناسنامه ایرانی دارند خود هم با هزار مشکل شناسنامه ایرانی گرفتم حالا جمعیت ایران با افغانها حساب شده یا نشده چه فرقی برایتان میکنه انسان انسان هسته

    • ناشناس
      0

      طرف با لحجه افغاني ميگه بحث و به افغان نكش … من خودم ايراني ام و افغان ها قدمشون روي چشمه !!!!!!!!!!!!
      فقط افغاني ميتونه اينقدر … ضايع باشه

  • بابک
    1

    چه رشد خوبی داشتیم
    حداقل توی این زمینه
    مرحبا
    چه برنامه ای برای این 91 میلیون نفر دارید
    اون مهم هست

  • عباس
    0

    لطفا توی این آمار جمعیت مردان و زنان و کودکان را منتشر کنید

  • ali javadi
    3

    البته از این تعداد 20 تا 30 میلیون افغانی هستند

    نظرات شما -
    • ناشناس
      5

      نه ۷۰ تا ۸۰ میلیون!!!
      آخه پلوفوسول افغانها قبل از مهاجرت ۲۰ میلیون جمعیت داشتند بعد ۳۰ تا اومده ایران؟!!!!!!

  • علی اسد
    3

    ۸۵ میلیون گرفتار

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      مسئولان خوشحال شدند تحریم بیشتر بدبختی برای مردم ...خوشی و زندگی در خارج برای خودشون و فرزندانشون

  • ناشناس
    0

    چند نفر بالای 15 سالند؟ فکر کنم امار دقیق درصد مشارکت را بیشتر از 5 در صد پایین بیاره

  • ناشناس
    0

    با احتساب مهاجرین افغان و عراق و آفریقاو... یا فقط ایرانی الاصل!؟

  • ناشناس
    1

    آقایان بسه دیگر بچه دار نشوید

  • ناشناس
    0

    پس چرا نرخ رشد جمعیت با این آمار همخوانی نداره ناقلاها جمعیت وارد کردید خبرندادید

  • ناشناس
    0

    آخرین آمار دوسال پیش 88میلیون و 550هزار,با رشد0.77درصدی میشود 89میلیونو 900هزار حالا حدودا این یک میلیون از کجا اومده
    حتما واردات داشتیم آماری هم از صادرات نداریم

  • ناشناس
    1

    البته با ۲۰ میلیون افغانی بی هویت

  • ناشناس
    0

    حداقل 10 میلیونش افغانی هستن

  • ناشناس
    0

    ناراحتی یک عده ای فقط بخاطر خلوت شدن مجالس پا منبری هست اینها آدم بی سواد و ساده دل می خواهند که هر چی اینها بلغور می کنند بپذیرند

  • غضنفر
    0

    اگر با همین سرعت مهاجران افغان به ایران وارد شوند تا سال ۱۴۰۵ جمعیت ایران از ۱۰۰ میلیون عبور خواهد کرد. آنوقت برای نان خالی هم مشکلات بزرگی خواهیم داشت!

  • کریم حشری
    0

    بعد میگن جمعیت کمه برای کشوری مثل ایران که بیشتر وسعتش بیابون و کویره منابع ابی کمی داره از نظر بهداشت و اموزش و کار و فرهنگ ضعیف و عقب افتاده هست جمعیتش باید زیر 50 میلیون باشه

  • علی
    0

    واقعا جای تعجب داره حکومتی که در برآورده کردن این تعداد جمعیت عاجز مونده اصرار بر زاد اوری و افزایش جمعیت داره این یک نکته ظریف و بسیار ترسناک داره یعنی حکومت به مردم به مانند ابزاری برای رسیدن به سرمایه و تولید نگاه میکنه و فقط به تولید کارگر و سرباز فکر میکنه افرادی که با کمترین امکانات بتوانند تولید کنند و یا مبارزه

  • حائری
    0

    آمار افغانی ها هم همراه جمعیت ایران سر شماری شده وبه حدنساب رسیده

  • ناشناس
    0

    حتما با افغانی ها حساب کردیدشده 91میلیون دیگه وامید به زندگی 85سال منظورتون زندگی اخرویه دیگه چون با این بلایی که سر مردم بیچاره اومده 75دقیقه هم امید ندارن

  • نگار
    0

    حالا هی بگید فرزند اوری فرزنداوری.شما تو همین مقدار هم موندید.

  • کوروش کبیر 2024
    0

    من از حکومت خواهشمندم فکری به حال این مهاجرین افغانی و عراقی بکند تا دیر نشده. مطمئن باشید چند سال دیگر این مهاجرین علاوه بر مشکلات شدید امنيتي و زیست محیطی و فرهنگی و... شاید دست به شورش و ادعای حکومت کنند. اون وقت حکومت چطور می‌خواهد تز سلام پس این حجم عظیم شورش بر بیاید؟ واقعا چه نفعی برای حکومت دارد از این همه‌ افغانی؟ واقعا چند دلار کمک سازمان ملل متحد ارزش دارد؟ خواهش میکنم آنها را از مملکت ایران اخراج کرده و با محکم کردن مرز ها وافزایش گشت های مرزی جلوی ورود بی حساب و کتاب آنها را به ایران بگیرید. تا دیر نشده کاری بکنید. فرزندان‌ همین مسئولان در این مملکت حضور دارند و روزی برسد که هیچ کس در مملکت از شر افغان ها در امان نیست. بماند در تاریخ این حرف های من 30 مرداد 1403.

    نظرات شما -
    • <سرور نخبه زعیم>
      14

      دهانت بسته کن با افغانها چه خصومتی داری مگر چه بر سرت کردند

    • ناشناس
      0

      چه بر سرت كردن ؟؟؟
      معلوم نيست ؟؟؟
      اكثر دزد ها و كيف قاپ هاي تهران افغاني ان !
      اكثرا غير قانوني مياين ايران و از اب و برق و گاز ما مفتي استفاده ميكنين .
      كار ( شغل )مردم ايران رو با نصف دستمزد صاحب ميشين و پولش رو ميفرستين براي مردم خودتون تو افغانستان !!!
      سالهاست كه مردم ايران با خوبي و خوشي پذيراتون شدن ولي شماها حتي از اين كه طالبان حق ابه مارو نميده خوشحالي ، و از طالبان حمايت و پشتيباني ميكنين !
      اونوقت ميگي چه بر سرتون اورديم ؟؟؟

    • <سرور نخبه زعیم>
      0

      هر کار بدمیشود افغان کرده یعنی ایرانی دزدی نمیکند چاقو کشی نمیکند ادم کشته نمیکند هزار کار دیگر نمیکند تمام ایرانیها امام و پیغمبر هسته؟

  • علی
    0

    حداقل بیست میلیون نون خور اضافه داریم.

  • ناشناس
    0

    با مهاجرین افغانی یا بدون انها

    نظرات شما -
    • <سرور نخبه زعیم>
      0

      چه فرق دارد مگر افغان ادم نیه؟

  • رابی
    0

    پانزده میلیونش افغانی هستند.مثل کارخانه جوجه کشی بچه تولید می کنند و این پانزده میلیون تا چند سال دیگه شده پنجاه میلیون و بدون جنگ ایران را اشغال کرده اند

    نظرات شما -
    • <سرور نخبه زعیم>
      0

      مگر نان و خرج افغانها تو میدهی

  • ناشناس
    0

    آمارتون اشتباهه عزیز جان جوونها رفتن پیر پاتالها موندن و همچنان ادامه داره
    اونهایی هم که تو امار شماس افغانی روسی و سوری و چینی وحتی اتیوپی هستند
    مع الاسف

  • ناشناس
    0

    افغان ها رو اخراج کنین.اینا ذاتا تروریستن

  • ناشناس
    0

    ۹۱ میلیون نفر یعنی ۸ میلیون ساندیسی و مزدور و ۸۳ میلیون نفر زندانی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    اخبار سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد