فریبا خطیبی، «ملکه زباله‌ها» در سوئد محاکمه شد

دادگاهی در سوئد روز سه‌شنبه بلا نیلسون، «ملکه زباله‌ها» و ۱۰ نفر دیگر را به اتهام تخلیه غیرقانونی ۲۰۰ هزار تن زباله‌های سمی در بزرگترین پرونده مرتبط با جرایم زیست‌محیطی این کشور محاکمه کرد.

فریبا خطیبی، «ملکه زباله‌ها» در سوئد محاکمه شد

دادستانی، شرکت «تینک پینک» (Think Pink) را متهم کرده است که زباله‌ها را به گونه‌ای که می‌تواند به سلامت انسان و محیط زیست آسیب بزند در ۲۱ نقطه سوئد دفن کرده است. متهمان پرونده از جمله بلا نیلسون، مدیر عامل شرکت و توماس همسر سابقش همگی هرگونه تخلف را رد کرده‌اند.

این پرونده چند سالی است که در جریان است و دادگاه قرار است دست‌کم ۹ ماه طول بکشد.

خانم نیلسون که اکنون نام خود را به «فریبا ونکور» تغییر داده و پیش‌تر خود را «ملکه زباله‌ها» نامیده بود، آخرین متهمی بود که روز سه‌شنبه وارد دادگاه شد. خانم ونکور که ایرانی تبار است، پیش از تغییر نام به بلا نیلسون نیز فریبا خطیبی قباق تپه نام داشت.

او با اتهاماتی از قبیل ارتکاب به جرم جدی محیط‌زیستی و ارتکاب به جرم جدی اقتصادی مرتبط با شرکت روبرو است. دیگر متهمان پرونده نیز با اتهمات مشابهی مواجه هستند.

کیسه‌های ساختمانی صورتی رنگ این کشور از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۰، در زمان اوج کسب و کار آن تقریبا در همه‌جای پایتخت سوئد به چشم می‌خورد. این شرکت ارائه دهنده خدمات بازیافت و دفع زباله ارزان ‌قیمت بود. خانم نیلسون هم در آن زمان به خاطر مدیریتش جوایز بسیاری کسب کرد.

اما در سال ۲۰۲۰ ماه عسل شرکت با دستگیری عواملش به پایان رسید و سقوط کرد. تینک پینک متهم است که ۲۰۰ هزار تن زباله را در نقاط مختلف سوئد ریخته است.

بازرسان پلیس در گزارش پنجاه هزار صفحه‌ای خود از کشف سطوح مضر آرسنیک، دیوکسین، روی، سرب، مس و فرآورده های نفتی در محل‌ها دفن زباله شرکت خبر دادند.

آندرس گوستافسون، یکی از دادستان‌های این محاکمه، این پرونده را «بزرگترین جرم زیست‌محیطی» از نظر «دامنه و سازمان‌دهی» در سوئد خواند.

او گفت که تینک پینک از اسناد جعلی برای فریب مقامات و حصول سود کلان چند میلیون کرونی استفاده کرده است.

آقای گوستافسون گفت: «ادعاهایی مبنی بر خسارت ۲۶۰ میلیون کرونی (۲۲.۸ میلیون یورویی) عمدتا از سوی شهرداری‌ها مطرح شده است. زیرا در نهایت آن‌ها مجبور به پاک‌سازی کوه‌های عظیم زباله‌ها شده‌اند. این وضع برای مدت طولانی در چندین نقطه از شهر وجود داشته است.»

منبع: یورو نیوز
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 14
  • رابی
    1

    سوئد را نیز به گند کشیدند.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      یادش بخیر با هم شروع کردیم همیشه میگفت قدر منو در ایران نمیدونند هر چی بهش گفتم قبول نکرد میگفت استعدادم در اینجا هدر میره نتونستم راضیش کنم اون پلاستیک جمع میکرد و من پت

  • م
    0

    قیافه اش معلومه ایرانیه و اسم فامیلشم معلومه جدو ابادش تو کار ضایعات جمع کنی بوده رفته اروپا رو هم به گند کشیده

  • دودوله
    0

    شبیه مایکل جکسون هستش

  • ناشناس
    1

    اون گردنبندش از ضایعات فرویدی درست شده

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      خخخخ

  • رئوف
    0

    باید یک فکر اساسی برای زباله‌های شهرداری تهران که منطقه وسیعی از بخش کهریزک به شدت آلوده وسمی کرده است.قانون باید افرادی مانند چمران و اعضای شورای اسلامی شهر فعلی وقبلی و همچنین شهرداران فعلی و سابق که باعث آلودگی شدید زیست محیطی و همچنین سمی شدن چاه های کشاورزی و ایجاد بوهای نامطبوع وزننده،بیمارشدن مردم ساکن ،وجوددریاچه شیرابه زباله چندهکتاری فوق سمی و.....برخورد جدی فوری وبه مردم معرفی شوند.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      2

      چی می گی داداش؟ اصلا فهمیدی اینجا چی گفته؟

    • به ناشناس
      0

      ایشون به موارد خوبی اشاره کردند .داشتم می‌خواندم عالی بود .آب و محصولات و خاک آلوده می شه و مرتبط با موضوع بود.دلیل این طرز حرف زدن تو را نمی فهمم . چرا نمی خواهید مردم راجع محل زندگی شون استدلال داشته باشند

  • ناشناس
    2

    احسنت به تو دختر ایرونی
    یه تنه گند زدی به کل سوئد
    اگه نگرفته بودنت کل اروپا رو میکردی زباله دونی

  • ناشناس
    0

    این اگه از سوئد بیاد ایران کارش میگیره با توجه به سابقه اش.....ههههه

  • جبار
    0

    هرجا که نشانی از شارلاتانیزم و کلاهبرداری و خلاف قانون
    وخلافکاری باشد نام ملت قهرمان ایران می درخشد

  • ناشناس
    1

    بازیگره چیه .ابروها ش رو جوری هوا داده مخوف دیده بشه .محیط‌زیست زهره ترک می شده .اروپا رو هم گند زدید رفت

  • ناشناس
    0

    قباق تپه محله هست تو حلبی اباد
    فریبا از کودکی به زباله علاقه داشت .ایشان در خانواده زباله گرد رشد نمود.فریبا وقتی دید در ایران با این حجم از افغانی ها که در کار زباله هستن .کاری از پیش نمیبرد تصمیم به مهاجرت گرفت وپله های ترقی در خارج‌پیمود
    ما از مسولین تقاضا داریم ایشان را مبادله کنن

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد