کدام شهر برای ساخت پایتخت جدید ایران در نظر گرفته شده است؟

مسعود پزشکیان در سخنانی مساله انتقال پایتخت را دوباره از بایگانی خارج کرد. مکان‌های خاصی به عنوان محل پایتخت جدید به‌طور رسمی تایید نشده ولی جاهایی مانند پیرامون شهر گلپایگان کنونی به عنوان کاندیدای ساخت پایتخت جدید مطرح شده است.

کدام شهر برای ساخت پایتخت جدید ایران در نظر گرفته شده است؟

پزشکیان گفت: «توسعه کشور با ادامه روند فعلی امکان‌پذیر نیست، اینکه بخواهیم همچنان منابع اولیه را از جنوب کشور و دریا به مرکز بیاوریم و تبدیل به محصول کنیم و دوباره برای صادرات به جنوب بفرستیم، به‌شدت توان رقابت ما را مستهلک کرده و کاهش می‌دهد؛ چاره‌ای نداریم جز اینکه مرکزیت اقتصادی و سیاسی کشور را به جنوب و نزدیک دریا منتقل کنیم.

تهران به عنوان پایتخت کشور با مشکلاتی دست به گریبان است که هیچ راه‌حلی جز انتقال مرکزیت نداریم؛ کمبود آب، نشست زمین، آلودگی هوا و امثال آن با تداوم سیاست‌ها و اقداماتی که تا به حال اتخاذ و اجرا شده‌اند، فقط تشدید شده و راه‌حل اساسی جابه‌جایی مرکزیت سیاسی و اقتصادی کشور است. انتقال مرکزیت سیاسی و اقتصادی هم به این شکل که ما خودمان در تهران بنشینیم و به مردم بگوییم جابه‌جا شوند، مقدور و ممکن نیست، باید ابتدا خودمان برویم تا مردم هم دنبال ما بیایند.»

مهدی زارع؛ رییس مرکز پیش‌بینی زلزله و استاد گروه زلزله‌شناسی مهندسی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله، یادداشتی با عنوان «اندونزی پایتخت را منتقل کرد، ما چه کنیم» نوشته و در این یادداشت، مساله جابه‌جایی پایتخت را با نگاهی به تجربه مشابه در کشور اندونزی تحلیل کرده که در ادامه می‌خوانید.

اندونزی پرجمعیت‌ترین کشور اسلامی، پایتخت کنونی خود، جاکارتا را به نوسانتارا تغییر داد. انتقال پایتخت از جاکارتا سال‌هاست که در اندونزی بزرگ‌ترین مجمع‌الجزایر جهان‌- مورد بحث قرار گرفته است. رییس‌جمهور اندونزی روز شنبه ۱۷ آگوست ۲۰۲۴، سالروز استقلال اندونزی میزبان جشن‌های روز استقلال را در نوسانتارا برگزار کرد. جاکارتا در جزیره جاوه، از زمان اعلام استقلال این کشور از هلند در ۱۷ آگوست ۱۹۴۵، پایتخت اندونزی بوده است.

در سال‌های پس از آن، جاکارتا به شهری با جمعیت ۱۰.۵ میلیون نفری تبدیل شد که کلانشهر آن حدود ۳۰ میلیون نفر در شهر و پیرامون آن در خود جای داده است. برآورد‌های علمی نشان می‌دهد که جاکارتا به زیر آب می‌رود و انتظار می‌رود تا سال ۲۰۳۰ بخش‌هایی از این کلانشهر غیرقابل سکونت یا مکررا دچار سیل شود. حدود ۴۰درصد از مساحت آن در حال حاضر زیر سطح دریا قرار دارد. این وضعیت هشدار تا حد زیادی به دلیل برداشت بیش از حد آب‌های زیرزمینی و افزایش سطح آب دریاها است که به تغییرات اقلیمی نسبت داده می‌شود.

در سال ۲۰۲۲، اندونزی قانونی را تصویب کرد که بودجه و مدیریت جابه‌جایی پایتخت را مشخص می‌کرد. کمیسیون مسوول برنامه‌ریزی شهر جدید گفت که انتقال پایتخت از جاکارتا «ضروری» است «به دلیل فشار قابل‌توجهی» که جاکارتا و جزیره جاوه به دلیل عواملی مانند تراکم ترافیک سنگین، آلودگی محیط‌زیست و جمعیت متراکم تحمل می‌کند. رییس‌جمهور در «گزارش دستاورد» ۲۰۲۳ اداره پایتخت نوسانتارا گفت که پایتخت جدید در «راهبرد بزرگ اندونزی» بخشی از چشم‌انداز طلایی اندونزی ۲۰۴۵ است که هدف آن تبدیل اندونزی به یک کشور توسعه‌یافته تا سال ۲۰۴۵، صدمین سالگرد استقلال آن از هلند است.

طبق برنامه‌های اداره پایتخت، طی دو دهه آینده، نوسانتارا به شهری در حال رشد و پایدار تبدیل خواهد شد. رییس‌جمهور نوسانتارا را به عنوان «شهر جنگلی پایدار» در نظر می‌گیرد که نه تنها به عنوان مرکز سیاسی جدید عمل می‌کند، بلکه رشد اقتصادی را در سراسر اندونزی تحریک می‌کند. با انتقال پایتخت به کالیمانتان شرقی در جزیره بورنئو، دولت امیدوار است به جای تمرکز منابع و فرصت‌ها تنها در جاکارتا، توسعه متوازن‌تری را در سراسر مجمع‌الجزایر ارتقا بدهد.

مجموعه‌ای از مراحل با هدف ایجاد زیرساخت‌های تجاری و مسکن، ادارات دولتی و حمل و نقل در پایتخت جدید است. در‌حالی که پایداری یک اصل از برنامه‌های شهر جدید است، طرفداران محیط‌زیست انتقادات فراوانی به این طرح دارند و استدلال می‌کنند پاکسازی جنگل برای ایجاد راه برای یک کلانشهر جدید ذاتا سازگار با محیط‌زیست نیست.

برنامه‌ریزان امیدوارند پایتخت جدید از سرنوشتی مشابه جاکارتا جلوگیری کند و نوسانتارا را «شهر اسفنجی» نامیده‌اند. این بدان معناست که منطقه نوسانتارا ظرفیت جذب بارش در خاک را دارد و درنتیجه از سیل جلوگیری می‌کند. اهداف بلندپروازانه دیگری نیز وجود دارد. هدف این شهر تا سال ۲۰۳۵ این است که نرخ فقر صفر درصد داشته باشد (طبق گزارش بانک جهانی در سال ۲۰۲۲، تقریبا یک نفر از هر ۱۰ اندونزیایی در فقر زندگی می‌کردند. تا سال ۲۰۴۵، این شهر قصد دارد به انتشار خالص صفر «کربن» برسد.

نوسانتارا به گروه کوچکی از پایتخت‌ها می‌پیوندد که در سده بیستم تاسیس شده‌اند. در سال ۱۹۶۰، برزیل، برازیلیا را به عنوان پایتخت خود افتتاح کرد. برازیلیا که نه در جنگل، بلکه در ساوانای متروک ساخته شد، به‌ طور مشابه دارای معماری مدرن است. یونسکو برازیلیا را «نمونه‌ای قطعی از شهرسازی مدرنیستی سده بیستم» توصیف می‌کند.

وقتی سال ۲۰۲۳ حامیان رییس‌جمهور سابق برزیل به برازیلیا یورش بردند و ساختمان‌ها را غارت کردند، این معماری پس‌زمینه‌ای را ایجاد کرد که برخی آن را «ضدآرمانشهری» توصیف کردند. اخیرا مصر ساخت و ساز پایتخت جدیدی را به جای قاهره آغاز کرده است. این شهر جدید که در حال حاضر پایتخت اداری جدید نامیده می‌شود، با مشکلات تراکم شهری، آلودگی و ترافیک شدید در شرق قاهره ساخته خواهد شد. اندونزی تصمیم گرفت پایتخت خود را از جاکارتا به نوسانتارا به دلایل مرتبط با چالش‌های ‌محیط‌زیستی، زیرساختی و اجتماعی-اقتصادی که جاکارتا با آن مواجه است، تغییر بدهد.

ایده انتقال پایتخت ایران از تهران نیز در دهه‌های اخیر چند بار مطرح بوده است. طرفداران این انتقال از‌جمله نگارنده این یادداشت به دلیل مسائل مبرم مختلف ازجمله خطر زمین‌لرزه بزرگ در تهران، آلودگی شدید هوا، ازدحام جمعیت و آسیب‌پذیری شهر در برابر سوانح گوناگون پیشنهادهایی برای ایجاد یک پایتخت جدید که بتواند نیازهای کشور و شهروندان را بهتر برآورده کند، ارائه داده‌اند. تهران از بدترین کیفیت هوا در جهان رنج می‌برد که عمدتا به دلیل ترافیک سنگین، انتشار گازهای گلخانه‌ای صنعتی و عوامل جغرافیایی است که آلاینده‌ها را به دام می‌اندازد.

ارتفاع زیاد شهر و کوه‌های اطراف با محدود کردن گردش هوا این موضوع را تشدید می‌کند. تهران روی گسل‌های فعال متعددی قرار دارد که آن را مستعد فعالیت لرزه‌ای قابل‌توجه می‌کند. کارشناسان هشدار می‌دهند که یک زمین لرزه بزرگ می‌تواند شهر را ویران کند. با جمعیتی بیش از ۹ میلیون نفر در محدوده شهر و حدود ۱۶ میلیون نفر در کلانشهر، پایتخت ما با چالش‌های مربوط به عدم کفایت زیرساخت‌ها، کمبود مسکن و خدمات عمومی ناکافی مواجه است. ایران در طول تاریخ پایتخت‌های متعددی داشته است (مثلا قزوین، تبریز، اصفهان و شیراز) که نشان می‌دهد چنین تغییراتی بی‌سابقه نیست.

مکان‌های خاصی به عنوان محل پایتخت جدید به‌طور رسمی تایید نشده ولی جاهایی مانند پیرامون شهر گلپایگان کنونی به عنوان کاندیدای ساخت پایتخت جدید مطرح شده است. به‌رغم این ملاحظات، موانع مهمی برای انتقال پایتخت ایران وجود دارد. تغییر پایتخت مستلزم اراده سیاسی قابل‌توجه و اجماع جناح‌های مختلف است. ایجاد یک پایتخت جدید مستلزم سرمایه‌گذاری مالی گسترده در توسعه زیرساخت‌ها، جاده‌ها، ساختمان‌های دولتی، مسکن و… است که با توجه به شرایط اقتصادی به عنوان چالش و مانع ازسوی مخالفان انتقال پایتخت مطرح می‌شود.

 

ببینید: نوید پورفرج و ترلان پروانه به هم رسیدند

منبع: روزیاتو
کیف پول من

فروش همستر کامبت
کی بود می‌گفت پول نمیشه!

چیزی تا لیست شدن همستر نمانده، شما با طی کردن مراحل زیر می‌توانید ارز خود را از همه زودتر به فروش برسانید:

۱ - ثبت نام کنید و لینک رفرال خود را کپی کنید.
۲ - با لینک رفرال خود، دوستانتان را دعوت کنید.
۳ - به ازای دعوت از هر دوست، تون کوین رایگان دریافت کنید.
۴ - با دعوت از تعداد بیشتری از دوستان، شانس خود را برای برنده شدن در قرعه کشی کیف پول من بیشتر کنید.
۵ - پس از لیست شدن همستر، ارز خود را به راحتی نقد کنید.

لیست جوایز قرعه‌کشیemoji

آیفون ۱۶

اپل واچ سری ۱۰

پلی استیشن ۵

و ...

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 122
  • ناشناس
    10

    بهترین جای شهر سازی کنار رودخانه است و متاسفانه ما نداریم

    نظرات شما -
    • ناشناس
      90

      هر روز که میگذره بیشتر به اشتباه بودن پزشکیان میرسم

  • چای دبش باغ ازگل
    11

    چه بلایی سر مالکین مسکن میاد که هر کدام چند مسکن خالی سرمایه گذاری کردن!!!

    نظرات شما -
    • ناشناس
      3

      اول خود حضرات پاشن راه بیافتن برن اونجا از ویلاهای لواسان و املاک و پاساژهاشون دل بکنن خودبخود پایتخت منتقل میشه

  • بهلول
    13

    پایتخت چندین ساله انتقال یافته شش ماه پکن شش ماه مسکو

    نظرات شما -
    • ناشناس
      15

      خوشم اومد خوب جواب دادی
      دمت گرم

  • ناشناس
    6

    تو الف مملکت داری موندید لقمه کله گربه ای بر میدارید ؟؟

  • محمد علی محمدی م.ریحان
    2

    ابده پایتخت شدن گلپایگان بیست سال پیش مطرح شد. اما در این بیست سال تمام مزیتهای مورد ادعا در گلپایگان از بین رفته و از جمله دشت پر آب گلپایگان دیگر وجود خارجی ندارد. شاید هم آن مزیتها فقط در رویای پیشنهاد دهندگانی مثل خانم زهرا پیشگاهی فرد بود که در این باره رساله ی دکتری خود را در رشته جغرافیای سیاسی نوشت. به آن رساله مراجعه کنبد. خواهید دید که چقدر آبکی است.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      34

      گلپايگان و اراک می توانند آب مورد نیاز خود را از کوههای بختیاری، که در اطراف این مناطق هستند تامین کنند،تازه در مرکز کشور هم قرار دارند،و از نظر ایمنی و استراتژیکی بهترین مکان‌ها هستند.

  • ناشناس
    4

    خدا رحم کنه الان دلالان مسکن قیمت را نجومی میکنند

  • ناشناس
    45

    این آقا اومده سر کار هیچ برنامه ای نداره . داره یه حرفهایی هم می زنه . آقای دکتر شان خودت و آنهایی که بهت رای دادن را نگه دار

    نظرات شما -
    • راحب
      10

      چه ربطی به دکتر داره ،این پیشنهاد 20ساله که روی میز بوده و هست😂

  • ناشناس
    20

    خدا وکیلی بزارینش اردبیل

    نظرات شما -
    • مهرداد کیانپور
      0

      براتو ببرش اردبيل

  • جالینوس
    5

    شماها توی بازسازی یه ورزشگله موندین،برداشتن گامهای بلند نامتعارف، باعث پارگی خشتک میشود

  • ناشناس
    7

    خدا را شکر که با انجام این کار و انتخاب شهر دیگری بعنوان پایتخت باعث سقوط قیمت مسکن در تهران خواهیم بود.

  • سلطان
    10

    بهترین گزینه سواحل نگران هست

  • ناشناس
    9

    بعد ۱۵ سال انتظار حدود دو ماه پیش برای نصب پله برقی ایستگاه مترو ۱۵ خرداد هنوز تمام نکردن انشاالله با مدیریت انقلابی آقایان پایتخت جدید در سالروز هزارمین سالگرد انقلاب اسلامی سال ۲۳۵۷ به اتمام می‌رسد

  • ناشناس
    3

    آقای پزشکیان فرمود پول حقوق و گندمکاران و درمان و... نداریم چطوری میشه پایتخت رو تغییر داد؟

    نظرات شما -
    • عدالتی نیست
      10

      به فرض مثال تغییر پایتخت دادید از ترس زلزله و حوادث و مقامات را جابجا کردید تکلیف مردم چی میشه مگر همین مسئولان برای خدمت به مردم انتخاب نشدن و در راه خدمت به مردم کشته بشن شهید هستن پس چرا از شهادت که آرزوی همشون هست هراس دارن و میخواهن فرار کنن

  • سیدرحیم حسینی
    20

    پیشنهاد میدم استان فارس یاسوج وممسنی برا پایتخت خوبه چون پرآب هست هرمدیری تخلف کرد میندازیمش تورودخانه بشار تا بمیره هرکه موافقه دستابالا بالاتر

  • ناشناس
    30

    قزوین همدان زنجان گزینه خوبی میتونه باشه میشنهاد میکنم بیاین اینجا چون گسل زلزله اصلا ندارند بخصوص استان همدان ایمن ترین استان ایران به لحاظ زلزله هستش

  • حسن قشقایی
    28

    بهترین گزینه مرودشت میباشد کنار رودخانه. دشت بزرگ .نزدیک آبهای آزاد همسایه با منابع نفت خوزستان گاز بوشهر. معدن کرمان و......

  • ناشناس
    7

    در تامین نون ملت موندین اونوقت از تغییر پایتخت حرف میزنید؟

    نظرات شما -
    • پیروزی
      1

      چرا پول هست برای فرار از زلزله و نجات جون خودشون قراره گسل فعال بشه و زلزله تهران را ویران کنه همونهایی که عاشق شهادت و خدمت به مردم هستن اولین کسانی هستن که دارن فرار میکنن و مردم را تنها میگذارن عاشقان شهادت و خدمتگزاران مردم به فکر فرار شدن

  • شفا
    6

    شهری که نودوپنج ساله کل بودجه کشور شامل حالش است می خواهد کجا برود

  • سعید چرمی
    5

    باز هم شایعه جابجایی پایتخت شروع و احتمالا رانت بزرگی پشت جریان خواهد بود

  • شهروند ثروتمند شهروند فقیر
    9

    مسکو

  • ساناز
    7

    توی تهران فقط اون موتور بوگندوهای پُر سروصدا رو جمع کنن کلن‌ تهران بهشت میشه ، هم سروصدا کم‌میشه هم هوا خوب میشه هم شلوغی و استرس کم‌میشه هم ظاهر شهر قشنگ میشه . اصلن ظاهر تهران و زشت کردن . اون موتور بوگندوها رو جمع کنن حداقل ازون موتور رنگی خوشگلای ایتالیایی بخرن . چیه هرجا تهران پا میزاری صدای موتوره تِررررررررررررررررررر تِررررررررررررررررررر

    نظرات شما -
    • شهرزاد
      0

      وااای شدیدا موافقم این موتوریا تا عمق وجود آدم آزاردهنده و روی اعصابن اول این موتوریایی که همه جای کشور آلودگی صوتی ایجاد میکنن حتی دود و کثافتم ایجاد میکنن رو جمع کنن خیلی میتونه توی کاهش آلودگی هوا تاثیر داشته باشه

  • تو حالا وعده ۴۴ ساله را عملی کن
    6

    یارو تو‌ده‌راه نمیدادندسراغ کدخدا رو می‌گرفت تو حالا چه وعده و وعیدهایی ۴۴ ساله بعد از ۵۷ حداقل یکیش مثل مسکن برآورده کن پایتخت و تغییر محل پیش کش

  • رضا
    19

    باکدام پول و باکدام علم .شما شیرخشک هم نمیتونی. تولیدکنید.تنها کاربلدیت تو ساخت موشک و مونتاژکردن پهباده . البته استعداد فوق العاده ای دارین تو تولید خرافات

  • ناشناس
    26

    درود بر شما برنامه ریزان مقتدر توانا به وجود شما افتخار میکنیم

  • ایرانی
    15

    خدا کنه کاشان بشه پایتخت.انوقت به بچه های کاشان میگن بچه تهرانی

  • ناشناس
    15

    لطفا خبر فوری چند شهر رو پیشنهاد بده و نظر سنجی بشه . اره خود شهر گلپایگان هم خوبه .
    شمال شیراز هم میتونه بررسی بشه .

  • ناشناس
    10

    شما می گویید پایتخت باید به آبهای بین المللی نزدیک باشد گلپایگان کجانزدیک است دوباره مثل تهران می شود بهترین مکان جهت پایتخت اطراف شهرستانهای آباده واقلیدمی باشدهم به منابع آب نزدیک است هم به خلیج فارس هم به دو شهرهای مهمی شیرازواصفهان

  • ناشناس
    4

    هدف پزشکیان انتقال سرمایه به جنوب بود نه پایتخت

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      تویی که میگی هدف این کارشون انتقال سرمایه به جنوب هستش ببین این خوده جنوب یا همون هرمزگانه که داره پول ایرانو تامین می‌کنه

  • ناشناس
    16

    درسته، اگر پایتخت عوض بشه بهتره. چون با توجه به جمعیت میلیونی آن وهمچنین دارای گسل های خطرناک و مو ارد دیگر،،، جای آن دارد پایتخت تقریبآ به مرکز ایران منتقل شود. چون در آخر زمان قم و اطراف آن نسبت به جاهای دیگر امن ترین است.

  • ناشناس
    3

    کره ماه بهتره چون جای سالها قرنها میشه ملت و سرکار بزارید کافیه ی کلنگ و ربان پاره کنید

  • ناشناس
    5

    ی سنگ می اندازن ملت دور هم باشن شما پول بازنشسته ها بده

  • ناشناس
    10

    کلا ایران را ببرید چبن روسیه با پایتخت و مخلفاتش

  • ناشناس
    10

    اول پایتخت و از چین و روسیه پس بگیرید بعد کسب اجازه کنید

  • بهروز
    3

    پایتخت رو ببرید دشت لوت یا دشت کویر. هم زمین مفته، هم زمین فراوان و وسیع برای ساخت و ساز داره. هم اینکه هیچ وقت کلانشهر نمیشه و اداره کردنش راحته. برای همه مسئولین اونجا خونه بسازید و فک و فامیلاشون رو منتقل کنید اونجا زمین رایگان هم بهشون بدید یه شهر جدید بسازید آبشم از خلیج فارس بیارید شیرین کنید.

  • ناشناس
    2

    این صحبتها مثل چیستان است برای سرگرمی ما

  • ا و
    7

    خواهشا به سمنان منتقل کنید تهرونی های عزیز دست از سر استان اصفهان بردارید ای استان به اندازه کافی خودش مشکل داره تنها جای تفریخی که برا اصفهانی ها باقی مونده خوانسار وگلپایگانه که شما می خواهید خرابش کنید

  • محمد تقی چراغی
    5

    صنایع را ازتهران انتقال بدید.وسایل نقلیه را برقی کنید .🔥⚘⚘⚘
    مرکز تهران را دویست هکتار فضای سبز کنید.بهشت کجاست همین جا
    😂😂😂🍒🍒🍒🔥🔥🔥⚘⚘⚘
    کنید.

  • ناشناس
    6

    اقای رییس جمهور تغییر پایتخت بسیار خوب و الزامی است .اما در این برهه از زمان موقع این کار نیست که پایتخت جابجا شود .شما سعی کنید این کشور ویران و ماتم زده که از در ودیوارش .شرق تا غربش همه وهمه در بطلان ونابودی هست و مردم از هم گسیخته و مملکت وکشور بی صاحب را از دست گرگها وکفتاران بیرون بیاوری وبسازی زیر ساختهایش چ اقتصادش درست کن کشور را از چنگان کمونیستها بیرون بیاور .بعد اگر فرصت وعمری بود پایتخت را جابجا کن

  • ناشناس
    6

    انتقال بدین اصفهان کف زاینده رود

  • محمود
    15

    گلپایگان ازهرنظربرای پایتخت مناسب است

  • ناشناس
    5

    کابل هم جای خوبیه برای پایتخت خ خ خ خ

  • محمود
    2

    شما توی اجراوپرداخت همسان سازی حقوق بازنشستگان درگل ماندیم، حالا میخواییدپایتخت عوض کنید؟؟؟؟

  • قشقایی
    12

    بهترین مکان برای پایتخت فقط فقط مرودشت فارس هست و الاغیر ، چندین سد در اطراف مرودشت وجود داره و فاقد گسل زلزله هست و کوروش کبیر اولین کارشناس تاسیس پایتخت جهان ۲۵۰۰سال پیش بوده و پایتخت باید جایی باشه که مرکز باستان شناسی یک کشور باشه و پاسارگاد و نقش رستم و تخت جمشید و نقش رجب و تنگ چوگان و سدبندبهمن کوار و کاخ اردشیر باباکان و قلعه دختر فیروزآباد و بندر تاریخی سیراف بوشهر و خلیج نیگون فارس و صادرات و واردات و نفت و گاز و دریای عمان و بندر چابهار و خلیج مکران و ارتفاعات دهبید و جنگل کامفیروز و بلندای دهبید و همه و همه ارزانی پایتختی مرودشته یا علی مدد.

  • دانش
    5

    بود ونابود پایتخت هیچ توفیری ندارد دستور ازکار کرملین می رسد فقط درایران ادا واطوار در میارند البته شمال هم بد نیست هم دریا دارد هم دیگر پایتخت نوشین ها مجبور به سفر در روزهای تعطیل نباشند صرفه جویی بنزین ..هوای پاک

  • مجید محاوی
    3

    ایالتی کردن کشور و یک مرکز بهترین فکر است

  • ناشناس
    3

    بهترین کار تاسیس یک شهر جدید اداری مثل آنچه در مصر ساخته شده برای ایران احتیاج است هر شهر ایران را بخواهند پایتخت جدید اعلام کنند مشکل زیر ساخت دارد و تکمیل کارهای شهری آن و در ضمن چند سال بعد هم آن شهر مثل تهران بی در و پیکر می شود

  • ایرانی
    3

    چرا همه چیز تو این مملکت باید به استان اصفهان برسه ،گلپایگان چرا پایتخت باید بشه.


  • قاسم
    0

    اگر جمعیت مهاجران روستایی به وطن خودشان با امکانات و طرح های جدید بر گردند
    تهران نفس می کشد.
    وجود 15میلیون نفر در فضای محدود و دود گرفته اعصاب خورد کن ست.ریشه بسیاری از مشکلات خود تهران کنونی ست

  • ناشناس
    3

    یه رودخانه پرآب درکوکیلویه وجوددارد سیل هم خوب میادامیدوارم به خدا همونجابشه پایتخت تاخدایکسره شون کند ظلم ستم فقرفساد تمام شودوسلام یاخدا

  • ارس
    7

    آذر بایجان شرقی خوبه

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      😂😂🤣🤣

    • ناشناس
      0

      میخای اصن خونه شمام بشه مجلس

  • نا شناس
    1

    انتقال پایتخت با این وضعیت اقتصادی تاصد سال دیگر امکان ندارد

  • سارا
    5

    یا شهر های بندری رو انتخاب کنن یا هم نزدیک به بندر رو یاهم جاهای خوش آب و هوا رو که زمین مسکونی زیادی داشته باشه واسه شهر سازی

  • زنجان
    4

    زنجان بدلیل موقعیت عالی و سوق الجیشی و منابع غنی و دشت سلطانیه و داشتن زیر ساخت و راه های دسترسی ازجمله راه آهن و آزاد راه و فرودگاه و نزدیکی به تهران
    و منابع آبی و... بهترین گزینه میباشد

  • ایرانی
    0

    لطفا فقط پایتخت رو به شمال نیارین بزارین مردم که نمیتونن برن اروپا لا اقل آزاد راه هارو درست کنین تعطیلات برن تفریح

  • ناشناس
    0

    بهترین جا برای پایتخت سواحل جنوب ،هرایرانی یک خانه ،جاسک
    میناب سواحل زیبایجنوب

  • ناشناس
    0

    اشتباهات تکراری انقدر تمام امکانات و تسهیلات را در تهران ایجاد کردید که تهران در حال انفجار شده و روستاییان و شهرستانی‌ها برای آسایش خانواده هایشان به تهران مهاجرت کردند خانه از پایبست ویرانه است

  • مرادی
    0

    شما به قولی که به سفره مردم دادی عمل کن بعد دنبال جابه جای پایتخت باش پشیمان شدم رأی دادم نیومده ببین به سر دلار وماشین چه گرونی اومده

  • یاحق
    1

    ب پیشنهاد منم فکر کنید بهتره پایتخت کشور اهوازباشه بناب دلایلی ومن الله التوفیق ...

  • شهروند
    2

    لرستان سرزمین سه هزار چشمه دائمی ودهها رودخانه پر آب بهترین گزینه پایتخت نزدیک به بنادر خرمشهر بوشهر با جاده وراه آهن ترانزیت به خوزستان ومردمانی دوست داشتنی و...

  • کلانتر
    1

    بنظرم برای انتقال به شهری جهت پایتخت به امکانات ریلی وفرودگاهی وجاده باید نگاه کرد بهترین گزینه واقعا بنظرم شهرستان اراک می باشد بخاطر اینکه درنقطه ای مناسب وازلحاط آب وهوا مناسب برایمرکزیت سیاسی لازم نیست مردم یاامکانات جابجا شود ساخت یه مجموعه مثل دهکده المپیک بعنوان مرکز ارتباطات بین المللی کافیست

  • آرش
    2

    کاملا موافقم شهر ساری عالیه یا نیشابور حتی میتونیم از چابهار رود بزنیم به بندر ترکمن که از داخل پایتخت رد بشه

  • محمدرضا فتحی
    1

    قبلاً شهر سلطانیه زنجان برای ایجاد پایتخت انتخاب شده بود که بسیار بهتر از گلپایگان است.چون مشکل آب داره و از نظر آب و هوا هم بسیار بهتره وزمین مسطح هوایی پاک داره و نزدیک تهرانه و از طرفی در مسیر شاهراه جاده ابریشم قرار داره واز نظر تاریخی هم قدمتی چند هزار ساله داره. پدر پیش‌بینی های تاریخی و مذهبی هم عنوان شده در آخرالزمان پایتخت ایران سلطانیه خواهد بود

  • ناشناس
    0

    گرانی اشتغال مسکن لطفا مسیر منحرف نشود

  • هموطن
    2

    ایران یعنی حکومت فارس بهترین پایتخت استان فارس سرزمین ایران باستان

  • ناشناس
    0

    به هد هد گفتند چرا اینقدر لانه ات کثیف است گفت این مدفوع که من می کنم هر کجا بروم همین است و آنجا را کثیف می کنم حالا حکایت ماست با این مدیریت مسئولین مملکت تهران به این وضعیت دچار شده است و هر کجا این مدیران بروند با این مدیریت آنجا را هم به نابودی خواهند کشاند!!!!مشکل تهران نیست مشکل ما مدیریت بسیار غلط و اشتباه مملکت است که پایتخت بعنوان مرکز ایران به این روز افتاده است مگر وضعیت شهرهای دیگر ایران بهتر از تهران است؟؟؟؟؟؟؟

  • محمد
    0

    اونها همه چیزشون عاقلانه است.

  • ندا دیده بان
    3

    تا اونجایی که ۱۰۰ درصد مطمئنم
    و دارم با چشم میبینم
    ۱۰۰ درصد
    شهر شیراز پایتخت میشه
    شکی ندارم
    کاملا مشخصه

    نظرات شما -
    • اقبالی
      2

      از آنجا که به جنوب کشور نزدیک است و منابع طبیعی و آبی خوبی برخوردار است احتمال زیاد داره.
      از طرفی خروجی شهر دارای اتوبان و خط ریلی قدرتمندی است.

  • عیسی
    1

    با توجه به تمامی پارامترها که قبلاً مطالعه شده زنجان و شاهرود بهترین نقطه هستند گلپایگان از هیچ کدام از شرایط را دارا نیست.

  • حسن آخوند
    0

    آخه بنده خدا ،وقتی تخت وجود نداره و تق و لق هست دیگه چه فرقی میکنه پایه هاش رو کجا بکوبند ،وگرنه اگه هر پایه اش رو توی یه قسمت از این کشور پهناور بکوبند دیگه همه ی تخت کل کشور رو میپوشونه و به همه به یک اندازه رسیدگی میشه تمام

  • امیدی
    1

    بنازم به نظر دهندگان محترم ، از کی تا الان گلپایگان جنوب کشور و نزدیک دریا شده ،.بابا بنده خدا گفت جنوب نه مرکز وگر نه چه فرقی می کند گلپایگان با تهران،. به نظرم اگر بروند جزیره خارک یا اصلا ببرند ابوموسی ،چه می شه دیگر اختلافی هم با عرض بها نخواهیم داشت ،عالللللللی،تنب بزرگ

  • Abdolali Fakhri
    2

    پرند بهترین شهر وگزینه مناسب است و دولت میتواند از همین الان شروع کند وانتقال ادارات وسازمانها به این بیابانهای بی علف تا منابع طبیعی سر سبز هم‌ خراب نشود

  • مختار
    0

    بهترین جا برای.پایتخت‌ قاضی‌مردان‌. سرسبزوفرودگاهی‌. سرچ‌کنیدتوگوگل‌پیدا‌کردین‌ خیلی‌جای‌قشنگ‌وسرسبزی‌. همه‌ی‌امکاناتوداره‌سرسبزواباد

  • فرهاد
    0

    ماجازیادداریم‌برای‌پایتخت‌. کینی‌سایه‌.مثلا‌.خاکریز.مثلا‌مناول‌تپه‌. مثلا.گذرگجین‌.مثلا.قادراباد

  • محمد
    4

    تبریز

  • ناشناس
    2

    ای بابا پزشکیان این موضوع چندسال پیش هم مطرح شد ومعلوم شدچنین کاری امکان نداره حالادوباره مطرح کردنش یعنی چی؟؟؟ کارای اصلی،مملکت رو میذاریدکنار میخوایدبه محالات برسید؟؟؟؟

  • شهرداری شیراز
    3

    به نظر گفت شهر جنوب کشور چون به منظور تحصیل صادرات تمام کشورهای جهان اینگونه طراحی شدند
    شهر جنوب شیراز به تازگی از تمامی خروجی ها اتوبان متصل شده سه خط راه آهن و در حال توسعه به 12خط بیشتر از حتی تهران در کمربند زلزله نیست، از منابع آبی خوبی برخوردار است.
    قراره استان فارس به دریا متصل بشه و مجموعه پالایشگاه پارس جنوبی را در خودش جابده
    امیدوارم اتفاق خوبی برای کشور بیفتد.
    یا علی

  • ناشناس
    2

    آیا بهترنیست کارخانه ها،مراکزتولیدوشرکت های بزرگ راازتهران دورکنیدوبه استان‌های دیگر منتقل کنیدجمعیت عمده تهران بخاطروجودمشاغل رنگارنگش است

  • سام
    0

    بهترین جا برای این مدیران و مسئولان بافکر ودانشمند😂کویر کوت هست برن اونجا را پایتخت وآباد کنن اگر عرضه دارن،،استانهای دیگر ونمی خواد دست بزنن مثل تهران آلوده کنن

  • Abolfazl
    2

    بعلت نزدیک بودن به تهران.
    بعلت آب و هوای خنک همیشه
    و زمانی پایتخت ایران بوده سلطانیه
    استان زنجان را به نظر من پایتخت کنند...

  • حسن
    0

    ‌کارمندان رو انتقال بدید شهر دیار خودشان به شهرهای کوچک از نظر امکانات رسیدگی کنید چرا باید تهران آنقدر مهاجر داشته باشه خدا وکيلی یه مسیر میخوای بری دو ساعت تو راهی

  • ناشناس
    0

    باور کنید همه تون سرکارید همه این حرف ها در حد سرگرمی و گذران وقت مسئولین می‌باشد و هیچ تکونی نمی‌خورن.مردم ایران چون خیلی ساده ن مسئولین رو کولشون سوارن

  • سیا رخ
    0

    اینهمه گفتی تا اونجایی که دوست داری رو برا پایتخت معرفی کنی یه جایی نزدیک گلپایگان!!!!!!!
    اونجا که جنوب نیست لابد اونجا زمین داری

  • قدرت طهماسبی
    0

    به جای جابجایی پایتخت ، صنایع و ارگانها را جابجا کنید ، امکانات را به شهرها بدهید تا ملت به خاطر استفاده از دانشگاه ، مدارس ، بیمارستان ، جذب نیرو و ...به تهران رفت و آمد روزانه نکنند به شهرها امکانات نیم بهاء آب ، برق ، گاز و تسهیلات بانکی و رفاهی بدهید تا ملت تهران تهران نکنند و عشق تهران نباشند ، شغل در تهران ، متولد تهران ، ساکن تهران ، دانشگاه تهران و ..

  • وطنم آرزوست
    0

    باهمین فرمان چیزی تا نابودی ایران نماده .اول ازهمه مغز مسیولین باید تغییر کند بعد خود مسیولین تا راه برای آینده ای آن مشخص شود البته اگر امکانش باشد .هرسال دنیا با سرعت به پیش روی خود ادامه میدهد و کشورهایی مانند ایران جایی برای پیشرفت ندارند .ونخواهند داشت .متاسفانه ...

  • ناشناس
    0

    درحال حاضر پایتخت درکل دنیا به اون معنا که قبلا"تمام کانون قدرت دریک جا جمع بوده نیست میتونه مرکز سیاسی دریک شهر ومرکز تجاری یا فرهنگی وغیره...در شهرهاومناطق مختلف باتوجه به پتانسیل هایی که هرکدام داره پخش بشه.مثلا"ترکیه بزرگترین وتجاری ترین شهرش استانبول درصورتی که پایتختش آنکارا است.یانیویورک درآمریکا معروفتر ازپایتختش است.

  • بهنام
    0

    ایجاد صنعت در جنوب مفیدو مرکزیت همیشه باعث ازدهام و منفعل ایت بقیه کشور، لیکن عدم تمرکز بستر توسعه است.
    کماکان تماشاگر مولدان تکنولوژی مانده ایم و مشغول یه قل دو قل ایم.


  • اسداله کوهستانی
    0

    خوش به حال خودم نه سرمایه پولی دارم حالا پایتخت هرکجاباشد هیچ فرقی به حال من خونه به دوش ندارد نه ازسیل ونه از آتش هراسی ندارم

  • داریوش
    0

    بهترین جا برای پایتخت اطراف یزد است مرکز کشور یا سیرجان نزدیک دریا و بندر و دبی هرکسی هم خوشش نیومد می‌تونه بره لاله زار کرمان هم خوبه

  • اکبر
    0

    لرستان بهترین گزینه هستش، بهترین آب و هوا، سرزمین آبشارها و چشمه و آب ها ، نزدیکی به آب های بین المللی و خوزستان ، مرکزیت کشور، چهارمین شهر پر بارش کشور ، و از همه مهمتر مردمانی مهمان نواز

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      لرستان اسم شهره؟

  • استاد
    1

    پایتخت جدید باید سیوند شیراز لاشه یا فسا
    زمان شاه میخواست پایتخت ایران سیوند کنه اما دست تقدیر امانش نداد
    چون اطراف سیوند کلا کوه هست و نمی‌توانند خیلی خونه درست بشه بخاطر همین واسه پايتخت جدید مناسبه
    دومین شهر که میتونه پایتخت باشه فسا از استان فارس هست که گزینه بجا و مناسبی میتونه باشه
    فسا باید تبدیل به پایتخت بشه چون به دریا نزدیکه و آب و هوای خوب و پاک داره

  • سید علاءالدین موسوی
    0

    سلام. مرکز ایران با پیام درستی می تواند به درستی انتخاب شود. آب و هوای گرم یک پیام بزرگ دارد. که شهرهای جنوبی را حذف می کند.اگر مایلید پیام های دیگر را خواهم نوشت.

  • سید علاءالدین موسوی
    0

    سلام. بهترین پایتخت، کوچکترین آن با IT است.

  • غزاله
    0

    سلام خواهشا اگر واقعن می‌خواهند پایتخت جدید انتخاب کنند فقط استان اصفهان وگلپایگان نباشه میمردم اصفهان کم مشکلات داریم شما مسولین می خواهید پایتخت جدید را هم بیارید استان اصفهان بروید همشهری خواستید ما اصفهانی ها مشکلی نداریم در کل خیلی هم خوشحال میشم

  • مهدی
    0

    یک شهر جدید در مرکز جغرافیایی ایران بسازید تا پایتخت باشه

  • سالار
    0

    به نظرم بندرعباس بهترین جا برای پایتخت جدید کشوره


    هم به دریا وصل هم هم خشکی های بزرگ مثل جزیره قشم

  • ناشناس
    0

    خوشم آمد تهرانیها دوران عیش ونوش شما بامید خدا داره روزهای پایانی را طی میکند این یا هر دولت عاقلی باید پایتخت را به مکان استراتیژیک منتقل کند در غیر اینصورت عواقب وخیم‌تر ی در انتظار هست

  • ناشناس
    0

    ایده تغییر پایتخت ، تقریبا به اجبار نزدیک شده است ، هرچه دیرتر اقدام شود غیر ممکن تر میشود ! همین الان هم بسیار سخت و گران تمام میشود ولی یک دلیل عمده که این جابجایی را اجبار میکند وجود گسلهای متعدد زلزله خیز تهران است.البته دهها دلیل دیگر هم اضافه میشود ولی عمده مشکل اخیر است.پس هرچه زودتر کلید بخورد بهتر است .هرچند ممکن است سالهای طولانی به درازا بکشد ولی از جایی باید شروع شود.

  • اسی دهقان
    0

    دکتر پزشکیان افتخار ایران زمین به کوری چشم تندروهای کاسب تحریم که فکر پر کردن جیب خودشون هستند

  • اسی دهقان
    0

    بهترین گزینه لامرد کنار دریا دشتی بزرگ اقتصاد اول دنیا میشه ایران چون کنار دریا است هزینه ایاب و ذهاب از نصف کمتر میشه

  • ناشناس
    0

    دکتر پزشکیان عزیز خودش درستش میکنه به کوری چشم کاسبان تحریم

  • کوروش
    0

    ایران‌خودرو و سایپا رو تعطیل کنید همه چی درست میشه

  • الناز جوزایی
    1

    خرررررررررمممممم‌آاااااااااابااااااااااااااد
    خرم‌آباد‌بهترین‌جای‌‌پایتخت‌
    پایتخت‌‌طبیعت‌ایران‌
    سرزمین کهن
    مردم‌ان‌مهمان‌نواز دوست‌داشتنی
    خرم‌آباد‌پایتخت‌ایران
    درود‌برلران‌غیور‌وشیردل
    ایران‌آباد می‌شه

  • علی
    0

    سلام عالیه .روزگار اونها که چند مالک دارن گذاشتن گرون بشه سیاه میشه
    این طرح خیلی خوبه
    قیمت آپارتمان میشه مفت
    انشالله

  • رزاق
    0

    ۳۵ سال از پایان جنگ میگذره و هنوز خرمشهر رو آباد نکردن بعد میخوان پایتخت جدید احداث کنن ؟

  • ناشناس
    0

    گلپایگان کجای جنوب کشور میشه ؟؟؟؟؟
    بهترین مکان در کشور که هیچ کدوم از این مشکلات وجود نداره ، استان فارس و مرودشت هست.

  • ناشناس
    0

    عرض‌شود‌متن‌زیادی‌ نوشته ایدو‌‌وراه ‌کار‌خاصی ‌پیش‌بینی‌نکرده‌اید جابجایی ‌پایتخت‌‌با‌‌ دریایت ‌به‌قشر‌ضعیف ‌وکاهش‌‌بی‌عدالتی‌‌وکم‌شدن‌آمار طلاق و....با‌عصر‌نوین‌وارتباط‌مقدور‌است

  • ناشناس
    0

    در رژیم پهلوی انتقال پایتخت به دورود در لرستان مورد برسی قرار گرفت و تمام جوانب ان هم تایید شد ولی با انقلاب بهم خورد

  • ناشناس
    0

    بنظرم پایتخت رو به بندر جاسک انتقال بدید هم خلوته هم کنار دریا میشه اسکله های زیاد ساخت

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد